Inlägg från: Duntoffla |Visa alla inlägg
  • Duntoffla
    Smultronsmulan skrev 2010-07-27 08:30:18 följande:
    Rött!

    Det är nämligen så att det "vitaguldet" är bara en sorts beläggning på ringen,
    vilket gör att den nöts bort.
    Jag har tre ringar rött guld, silver och vitt guld.
    Min man har rött gul och silver.

    Vi hade först tänkt att bara bara "guldringar" dvs för min man en i rött guld och en i vitt.
    När vi väl skulle köpa dessa så frågade jag skillnaden mellan vitt guld och
    silver och så visade hon som jobbade där en vitguldsring som hon haft i tre månader,
    den var redan nednött och skiftade i gult, själva beläggningen av det vitgulda var allså borta. Fult!
    Vi är jättenöjda över våra val så här i efterhand.
    Jag som har alla tre sorter på samma hand (den med vitt guld har många stenar så jag kan ju se nötningen på insidan av handen) ser verkligen vilken skillnad det är.

    Så,
    rött!
    Det låter konstigt. Min i vitt guld som jag haft i 5 år har inte blivit gul utan är fortfarande ljus. Det måste finnas olika slags varianter i så fall. Hennes kanske bara var en med beläggning?

    Nåväl, man ska välja det man tycker är snyggast, man ska ju ha dem länge
  • Duntoffla
    Drake skrev 2010-07-27 09:01:38 följande:
    Lite intressant info om olika guld.

    Vitguld är ingen grundmetall utan en legering av guld och andra metaller än bara silver och koppar. Det krävs någon annan metall som påverkar legeringens färg så intensivt att guldets gula färg inte framträder, utan legeringen får en rent vit färg, vitguld.

    De bästa metallerna som legeringsmetaller i vitguld har visat sig vara nickel och palladium. Vitguld innehåller 75% guld, ca 2-13% palladium och resten är en blandning av silver, koppar, zink och övriga legeringsmetaller.
    Rodinering innebär att smycket behandlas i ett bad med rodium som genom en elektrolytisk process får ett ytskikt av rodium. Detta skikt gör ringen vitare än det rena vitguldets färg. Ett rodinerat smycke bör renoveras så småningom för att hållas vacker. Rodiumskiktet slits alltså med tiden. Hur fort det sker beror på slitaget. När detta uppträder bör man göra en omrodinering.

    Rödguld är både den äldsta och mest välkända. Den röda färgen ( Rosé ) uppnår man genom att legera guld med koppar. Rött guld har alltid varit populärt. Detta tillverkas i regel med en finhalt av 750 tusendelar (75 % dvs 18K) guld och nedåt med lägre guldhalter. Genom att byta ut en del av kopparn mot silver med bibehållen guldhalt fås en mindre röd nyans som går mot gult till gulgrönt ju mer silver som ersätter kopparn. I Norden föredrar vi de lite rödare nyanserna. I Sydeuropa är gulare guldlegeringar vanligt. Den dominerande guldlegeringen i Sverige är den s.k. roséfärgen, vilken består av 75 % guld (18K), 8-9 % silver och 16-17 % koppar.
    Intressant
    Smultronsmulan skrev 2010-07-27 09:04:46 följande:
    Jo, visst är den ljus min vitguldsring, men den skiftar så klart i gult eller vad jag ska säga,
    genom att det vita bara är som ett överdrag.
    Och det var det jag menade, att en ring som är "vit/silvrig" och är just en vitguldsring,
    blir gul om än ljus, med tiden.
    Min kanske har mer silver under sig för den är mer silvrig/ljus än ljus mot gul. Men om man läser ovan verkar det ju vara lite olika material inblandande så det är kanske inte konstigt att utslaget blir olika då. Tung är den i alla fall. I början kändes det jätteovant.
    Stilla skrev 2010-07-27 09:04:58 följande:
    Jag gillar ju båda två.. men har svårt för att blanda.. och sen börjar tankarna snurra med hårfärg och grejer och jag inser att det är alltför många faktorer som måste övervägas om man ska tänka på..
    Vitt känns mer ungdomligt på nått sätt..
    Medans rött känns mer traditionellt..
    Man ska nog inte tänka för mycket utan det som spontant känns bäst. Vem vet, du kanske ändrar hårfärg någon gång och man kan ju inte tänka på allt
  • Duntoffla
    Stilla skrev 2010-07-27 09:35:24 följande:
    haha, ja jag kommer med säkerhet ändra hårfärg!
    Tramsig blir jag!
    Rött blir det!
    Det blir super till rött hår och lite solbränd, ;)
    Rött guld (och även vitt) passar nog till det mesta
Svar på tråden Rött eller vitt guld?