• Nafi83

Lakrits

Jag har läst att man bara ska äta högst 50 g lakrits per dygn när man är gravid. Är det någon som vet varför man inte bör äta mer? Jag är lite trött på alla dessa regler som finns kring olika livsmedel och blir ännu mer trött när det står att man inte ska äta en sak, men inte VARFÖR. Så, är det någon som vet?

• Svar på tråden Lakrits
  • La Lola

Det är blodtryckshöjade (för alla människor).

Sen så är det inga regler.
    Det är rekomendationer.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • LehaneFamily

Tror det är för att barnet kan bli förgiftat. Fast jag tror bara det gäller salmiaklakrits... 

• La Lola
    LehaneFamily skrev 2010-07-27 15:24:08 följande:
    Tror det är för att barnet kan bli förgiftat. Fast jag tror bara det gäller salmiaklakrits... 
    Nejje!!!!
    Detta är verkligen helt fel!
  • La Lola
    Puffalina skrev 2010-07-27 15:26:38 följande:
    Jag äter så mkt mer å mår hur bra som helst...
    Det gjorde jag oxå som gravid (o gör som ogravid) eftersom jag inte har problem med högt blodtryck.
  • lia76

Jag har inte heller problem med högst blodtryck... Tvärtom... Har problem för det är för lågt

Under båda mina graviditeter har jag ätit så himla mycket lakrisal
    Normal lakrits har jag dock inte varit så tokig i förutom de här Fazer lakrits stängerna man ofta köper på Finlandsbåten i en stor påse  

Min pappa tålde dock inte lakrits. Åt han så var det som om han svävade på moln. Han blev jätte konstig av dem 

(=
  • LV2

Jag har själv ett lakrits sug och ätit en hel jag frågade en läkare om lakrits är farligt om man äter för mycket läkaren sa så här lakritsen torkar ut  nödvändiga salter i kroppen och sedan finns det studier som har uppvisat att barn har fått inlärningsproblem mm  om man har ätit för mycket lakrits  jag har dragit ner själv när läkaren sa detta till mig då blev jag lite rädd.

• La Lola
    LV2 skrev 2010-07-27 15:35:11 följande:

Jag har själv ett lakrits sug och ätit en hel jag frågade en läkare om lakrits är farligt om man äter för mycket läkaren sa så här lakritsen torkar ut  nödvändiga salter i kroppen och sedan finns det studier som har uppvisat att barn har fått inlärningsproblem mm  om man har ätit för mycket lakrits  jag har dragit ner själv när läkaren sa detta till mig då blev jag lite rädd.

Vilken mängd pratade han om då?
  • LehaneFamily
    La Lola skrev 2010-07-27 15:24:47 följande:
    Nejje!!!!
    Detta är verkligen helt fel!
    Lakrits innehåller glycyrrhetinicsyra som påverkar de hormoner som hjälper till att styra blodtrycket. Därav högt blodtryck som man bla kan få av för mycket lakrits.. Även kallat lakritsförgiftning. 
Svar på tråden Lakrits