• Nafi83

Lakrits

Jag har läst att man bara ska äta högst 50 g lakrits per dygn när man är gravid. Är det någon som vet varför man inte bör äta mer? Jag är lite trött på alla dessa regler som finns kring olika livsmedel och blir ännu mer trött när det står att man inte ska äta en sak, men inte VARFÖR. Så, är det någon som vet?

• Svar på tråden Lakrits
  • gudrunberit
    Nafi83 skrev 2010-08-09 13:21:53 följande:
    En artikel som kommer från Aftonbladet = fullständigt värdelös. Ursäkta men jag anser att den journalistik Aftonbladet bedriver är något av det mest patetiska och oprofessionella som finns i detta landet. Jag tar INGET de skriver på allvar. Inte denna artikeln heller.   

Jag blir så irriterad för det finns en massa restriktioner och regler man ska följa som gravid men för det mesta, när det gäller mat, berätta ingen VARFÖR man ska hålla sig borta från saker och ting. Det finns sällan några vetenskapliga belägg för det som skrivs och det tycker jag är väldigt dåligt. 
    Håller med dig. Artikeln känns inte trovärdig överhuvudtaget. Jisses vad många diabetessjuka barn vi skulle ha i världen om den artikeln stämde. 

Näe, ät lakrtis om ni är sugna. Använd det sunda förnuftet.  
  • mage06
    Nafi83 skrev 2010-08-09 13:21:53 följande:
    En artikel som kommer från Aftonbladet = fullständigt värdelös. Ursäkta men jag anser att den journalistik Aftonbladet bedriver är något av det mest patetiska och oprofessionella som finns i detta landet. Jag tar INGET de skriver på allvar. Inte denna artikeln heller.   

Jag blir så irriterad för det finns en massa restriktioner och regler man ska följa som gravid men för det mesta, när det gäller mat, berätta ingen VARFÖR man ska hålla sig borta från saker och ting. Det finns sällan några vetenskapliga belägg för det som skrivs och det tycker jag är väldigt dåligt. 
    Haha, jag vet! Jag läser och köper aldrig Aftonbladet. Jag Googlade bara nu för att hitta den finska undersökning som visat negativa effekter och då var Aftonbladet det första som dök upp Jag ser nu att någon visat samma (?) studie i inlägg ovan. Tydligen handlar det om Kortisol. Jag lägger ingen värdering i artikeln utan ville bara dela med mig om vad jag precis fått höra
  • mage06

Faktiskt var det dumt av mig att slänga in länkenSkäms jag tänkte inte på att en del blir väldigt oroliga, precis det jag själv hatar att Aftonbladet gör med sina idiotiska löpsedlar. Jag har till och med haft mailkontakt med Aftonbladets sk vetenskapsjournalist (med examen undersköterska) angående löpsedlar om att Ipren skulle vara i princip livsfarligt...

Hur som helst var tanken bara att bidra med studier som är gjorda och att läsaren sen själv får bedöma... Läste inte ens artikeln utan antog att det var samma. Det jag läst är inte samma studie som hänvisas till i en annan länk i tråden utan jag tror att det är detta jag hört om : aje.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/kwp272v1

Ber om ursäkt för om jag gjort någon orolig i onödan. Googla och värdera trovärdigheten i det ni läser själva istället

• gudrunberit
    mage06 skrev 2010-08-09 14:12:47 följande:
    Faktiskt var det dumt av mig att slänga in länkenSkäms jag tänkte inte på att en del blir väldigt oroliga, precis det jag själv hatar att Aftonbladet gör med sina idiotiska löpsedlar. Jag har till och med haft mailkontakt med Aftonbladets sk vetenskapsjournalist (med examen undersköterska) angående löpsedlar om att Ipren skulle vara i princip livsfarligt...

Hur som helst var tanken bara att bidra med studier som är gjorda och att läsaren sen själv får bedöma... Läste inte ens artikeln utan antog att det var samma. Det jag läst är inte samma studie som hänvisas till i en annan länk i tråden utan jag tror att det är detta jag hört om : aje.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/k...

Ber om ursäkt för om jag gjort någon orolig i onödan. Googla och värdera trovärdigheten i det ni läser själva istället
    Ingen fara Flört. Det är så tråkigt bara att Aftonbladet publicerar en sån artikel som ger vissa blivande mammor ångest. Jag tycker dock att det är självklart när man läser den att den inte är seriös. 0.5 g lakrits i veckan = diabetessjukt barn. Skrikandes Snacka om att ge skuldkänslor till alla som har ätit lakrits under graviditeten
  • mage06
    gudrunberit skrev 2010-08-09 15:02:28 följande:
    Ingen fara Flört. Det är så tråkigt bara att Aftonbladet publicerar en sån artikel som ger vissa blivande mammor ångest. Jag tycker dock att det är självklart när man läser den att den inte är seriös. 0.5 g lakrits i veckan = diabetessjukt barn. Skrikandes Snacka om att ge skuldkänslor till alla som har ätit lakrits under graviditeten
    Jag kan bara hålla med och beklaga! Aftonbladet säljer nästan uteslutande på folks ångest...
  • gudrunberit

Det säljer väl lösnummer kan jag tänka mig. För vem vill vara en dålig förälder? Flört

• O Z
    guinevere skrev 2010-08-09 10:11:57 följande:
    Ahh. (Undrar om min mamma åt lakrits... Flört ) 

Du råkar inte sitta på en länk till själva studien/forskningen förresten? Har försökt googla men hittar inte. Alltid värt att fråga, vore intressant att läsa mer. 

Läs längre upp i tråden, jag har postat den tidigare! Intressant, tycker jag:)
  • O Z

Den studien jag pratar om är inte aftonblandets och handlar om salmiak och inte om lakritsrot.

• guinevere
    O Z skrev 2010-08-11 21:46:56 följande:
    Läs längre upp i tråden, jag har postat den tidigare! Intressant, tycker jag:)
    Nej, jag menar själva forskningen. Din länk är en uppsats som nämner forskningen. Men själva forskningen verkar inte gå att hitta.
  • guinevere
    O Z skrev 2010-08-11 21:49:31 följande:
    Den studien jag pratar om är inte aftonblandets och handlar om salmiak och inte om lakritsrot.
    Aftonbladet har förmodligen läst samma studie för de pratar om en finsk-brittisk studie.
    Lakritsrot = Glycyrrhiza glabra, och ger både sötlakrits och salmiak så det är nog båda delarna studien handlar om skulle jag gissa.
  • mage06
    guinevere skrev 2010-08-12 09:47:30 följande:
    Nej, jag menar själva forskningen. Din länk är en uppsats som nämner forskningen. Men själva forskningen verkar inte gå att hitta.
    Jag har iof lagt in en länk till liknande forsknin ovan
  • guinevere
    mage06 skrev 2010-08-12 09:58:40 följande:
    Jag har iof lagt in en länk till liknande forsknin ovan
    Det är en länk till en artikel.

Alltså, jättebra länkar, inte så att jag klagar på dem. Men jag hade velat läsa det forskarna själva skrivit. Ingenstans framgår det hur många av barnen som faktiskt visat olika "biverkningar". Det står bara att det finns ett samband. Men jag hade velat veta lite utförligare info. Fast det verkar inte finnas. 
  • mage06
    guinevere skrev 2010-08-13 16:18:56 följande:
    Det är en länk till en artikel.

Alltså, jättebra länkar, inte så att jag klagar på dem. Men jag hade velat läsa det forskarna själva skrivit. Ingenstans framgår det hur många av barnen som faktiskt visat olika "biverkningar". Det står bara att det finns ett samband. Men jag hade velat veta lite utförligare info. Fast det verkar inte finnas. 
    Du kan läsa hela studien om du klickar på länken i artikeln.
  • guinevere
    mage06 skrev 2010-08-13 17:00:30 följande:
    Du kan läsa hela studien om du klickar på länken i artikeln.
    Nu ser jag. Kollade aldrig den där högerspalten. Tyvärr kostar det 40 dollar och sååå intressant är det inte... Tack iaf.
  • TantLjusgrön

Hej,
    Detta är visst en gammal tråd men jag fann den när jag själv letade svar på lakritsgåtan.

Hittade forskarnas undersökning här:
    http://aje.oxfordjournals.org/content/early/2009/10/04/aje.kwp272.abstract

Jag är i vecka 11 nu och jag blir så nojjig, har ätit 4 lakrisalrullar nu på två dagar, är så sjukt sugen på lakrits.

Jag har försökt ta reda på hur mycket ren lakrits eller salmiak det finns i Lakrisal men det verkar inte gå att få svar på. Jag hoppas att Lakrisal tillmestadel består av socker men om det inte gör det så har jag ätit 50g igår och 50g idag.

Fast jag kommer ju aldrig kunna härleda en eventuell ADHD hos mitt barn från lakrits..eftersom det finns en person med ADHD i min mans släkt. Man vet ju inte vad som är hönan eller ägget.

Nu kommer jag i fortsättningen vara mer försiktig med lakrits oavsett om detta stämmer eller inte - trist för jag ääälskar lakrits.

Svar på tråden Lakrits