• Anonym (Det svarta fåret)

    Ni som är KRISTNA, hur ser ni på PORR?

    Är en kristen mamma, gift sedan flera år tillbaka. Vi har ett underbart äktenskap och gillar sex.
    Vi tittar på porr tillsammans ibland, inte enskilt, men tillsammans. Visst, nätet är fullt av skit, verkligen fullt, djävulen härjar fritt... men det går ju att välja vad man tittar på, t.ex. par som har sex och verkar älska varandra.

    När vi någon gång nämnt något om detta till kristna vänner har vi märkt att de reagerar negativt och vi har inte pratat så mycket mer om saken. För såklart är vår åsikt den att porrindustrin är ond och fel i grund och botten. Vi vill ju inte heller uppmuntra någon att ta del av den världen.

    I Bibeln står "Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta" men inte har vi ju begär efter människorna på skärmen, det är ju handlingen som är upphetsande, och det är ju vi som har sex tillsammans. Men ändå är det inte lätt att veta hur man skall tänka. Porr=synd, det är man ju lärd. Vi tycker ändå det är kul att titta, har inte så dåligt samvete men kanske man helt borde lägga av.

    Porr är ju inte så ofta ämnet för predikan så det blir inte så ofta disussion om saken, skulle vara intressant att höra andra troende människors tankar om detta, sådana som verkligen tror att Bibeln är Guds ord och vill följa det som står där. Hör du inte till den gruppen så undanber jag mig kommentarer.

  • Svar på tråden Ni som är KRISTNA, hur ser ni på PORR?
  • Anonym (Det svarta fåret)
    UpsyDaisy skrev 2010-07-28 17:03:08 följande:
    Jag tycker inte att man kan kalla sig "kristen" och samtidigt titta på porr.
    Är det inte så att man kan kalla sig kristen om man tror att Jesus är Guds son och har dött för våra synder så att vi skall få evigt liv? Det gör jag så jag väljer att fortsätta kalla mig kristen.

    Att medvetet sedan synda är en helt annan sak. Det är det som är problemet, att veta klart vad synd är, hur vi än gör syndar vi dagligen, vad som är synd för dig behöver inte nödvändigtvis vara det för mig.
    Joe skrev 2010-07-28 23:57:02 följande:
    kan man kalla sig kristen om man ägnar sig åt tex frosseri då?
    UpsyDaisy skrev 2010-07-28 17:24:40 följande:
    Sex är något underbart och fantastiskt som man har tillsammans med sin maka/make. Det är något privat och enbart mellan de kärleksfulla två...mellan två människor som lovat varandra evig trohet och som vill ge sig själva till varandra helt och fullt. Det är en gåva. Porr vrider den här gåvan helt upp och ner. Det visar orealistiska kroppar och situationer och människor som har sex med varandra UTAN att ha lovat evig trohet och kärlek. Det är en perversion av Guds gåva och endast till för att stimulera sexuellt (alltså inte till för att väcka kärlek etc) Man blir kåt av någon som man inte har en relation med...någon som man inte ens känner. Personerna i porrfilmen ses inte som särskilda individer utan som objekt för ens egen personliga sexuella njutning. Man använder alltså dessa människor och porr lär en att ANVÄNDA och utnyttja istället för att ÄLSKA. Porr höjer dessutom ribban vid sex och riskerar att ge folk illusioner om sex. Porr förstör sexlivet mer än det bidrar. Kan man inte njuta av varandras kroppar utan att först stimuleras av porr...ja då är man nog inte helt själsligt frisk.
    mat är också något underbart och fantastiskt iom att den håller oss vid liv och dessutom kan vara en njutning, men när man tar en eller två portioner extra fastän man egentligen mår dåligt av det, eller trycker i sig en stor påse chips/godis som man, när allt kommer omkring, egentligen inte ville ha, så ägnar man sig ju faktiskt åt frosseri och skadar sig själv, vilket absolut inte var tanken i första hand. kan man fortfarande få kalla sig kristen då?
    Bra poäng.
    Anonym (porrtitande..) skrev 2010-07-29 11:44:28 följande:
    Jag tycker inte det är moraliskt försvarbart att köra för fort men gör det ändå ibland, trots att jag ser mig som kristen.
    En till bra poäng.
    Anonym (Otukt) skrev 2010-07-29 09:47:47 följande:
    Du ser inte problemet i att som kristen medverka till otukt?
    Visst är det lite problematiskt. Jag tycker inte att jag direkt medverkar till otukt, jag betalar inget, understöder inget, jag bara tittar. Och där är det luddigt, har man ens rätt att titta när man vet hur smutsig en del av porrindustrin är.

    Hur vi än gör idag, vad vi äter, använder för saker, osv. så är det antagligen någon som lider av det i slutändan och man ju om man vill dra saker till sin spets även då anse att man hela tiden medverkar till synd. Därför skulle det vara bästa att idka självhushållning och bo i en liten stuga utan bekvämligheter. Som förr. Men, vi är ju så bortskämda nuföriden med all sorts lyx, så de flesta av oss skulle ha svårt att välja bort allt sådant.
  • Anonym (Det svarta fåret)
    Anonym (kristen) skrev 2010-07-29 11:38:10 följande:
    Det finns tre problem med porr som jag ser det:

    1. Man medverkar i att utnyttja andra människor.

    2. Man förlorar lite av intimiteten i det egna sexlivet även om man tittar tillsammans.

    3. Man vänjer sig vid quick-fixes (porr är sexlivets raffinerade socker) vilket kan få negativa konsekvenser för sexlivet.

    Jag är kristen och nyttjar själv porr och det gör min man också. Dock är det väl ingen av oss som anser det vara gott och vi har valt att inte titta tillsammans för att inte göra det hela ännu mer OK för oss. Det finns absolut positiva saker med porr (eller inte porrfilm per se men att få möjligheten att bli inspirerad av andras fantasier och sexuella lust) men för mig är fortfarande det största hindret just att jag vet att porrindustrin är så fruktansvärt smutsig.

    Sedan finns ju alltid aspekten att vissa saker bör man inte låta sig influeras av. Jag anser att för ens eget bästa ska man inte låta sig bli upphetsad av vad som helst. Jag tror inte på att allt i den äkta sängen är rent. Sexualitet är så nära förbundet med vårt själsliv och vissa sexuella aktiviteter tror jag hämmar den egna mognaden och tillväxten. Det gäller även ens partner. Jag vill inte medverka i sexuella aktiviteter, fantasier eller upphetsning som direkt härrör sig från min mans känslomässiga sår och brist på känslomässig mognad. Tvärtom, jag vill ju stödja hans mognad och tillväxt.

    Min man och jag har porr som ett stort gemensamt intresse, inte bara av sexuella skäl, utan vi diskuterar mycket just bindningen mellan själ och sexuell upphetsning, hur sexuella fantasier uppstår och utvecklas, porrfilmsestetik och semantik osv. Det är ett väldigt intressant ämne och det finns så många aspekter och dimensioner. Vore roligt att någon gång ha ett seminarium kring detta eller något där man kan prata om detta i en mer sluten kontext än internet.

    Min personliga erfarenhet är att det inte är gynnsamt för det andliga livet med porr. Jag håller med dig till fullo att man inte åtrår själva skådespelarna i porrfilm utan det är själva knullandet man tittar på. Därför tror jag inte så mycket på just äktenskapsbrottsgrejen (även om den säkert kan förekomma för en del människor som faktiskt blir betuttade i porrskådisar) utan som jag skrev ovan, det är utnyttjandet av andra människor som är problemet (porrskådisar, producenter, konsumenter, disributörer, alla utnyttjar och blir utnyttjade i porrfilmskedjan enligt mitt sätt att se) och just utnyttjande av andra för egen vinnings skull är något som Gud hatar. Därför kan jag aldrig säga OK till porr även om jag själv nyttjar det ibland.
    Tack för ditt mycket intressanta inlägg!

    Intressant är att se att ni bestämt er att inte titta tillsammans, medan vi tänker precis tvärtom. Vi tänker att vi vill göra det tillsammans, om vi skall titta skall det "vara inom äktenskapet" och höra till oss, skulle vi titta på egenhand kanske det skulle bli mer frestelse i att lämna och titta längre. Jag skulle säkert också frestas att titta på mer sjuka grejer. Nu tittar vi ett tag, konstaterar, näh, nu vill VI ha sex. Egentligen skulle det vara enklare att inte titta tillsammans.

    Det kanske verkar som om att vi alltid tittar på porr, så är det verkligen inte. Det händer sig kanske någon gång i månaden, sammanlagt alltså några gånger i året. Medan vi helst har sex flera gånger i veckan, så på så sett känns det som en bra balans.

    Vi är också intresserade av porr som "fenomen" och håller helt med om att det skulle vara bra med ett seminarium om saken. Det pratas allt för lite om porr, de flesta tittar men ingen pratar.

    Har man dessutom barn är det ju extra viktigt att man tittar i "utbildningssyfte" man behöver ju veta vad ens barn tittar på. Att förbjuda och tro att de aldrig kommer att titta, ja ett sådant alternativ finns inte i denna värld som den nu ser ut. Jag blir arg när jag hör om föräldrar som vet att deras barn tittar på porr men själva vill de inte titta för att det är så äckligt. Hur skall de då veta hur de kan ledsaga sina barn om de inte ens vet vad de tittat på. Porren är ju inte lika nu som den var på 70-talet. Lika arg blir man av föräldrar som tror att deras barn inte ser på porr. Visst, det finns säkert, men alla är vi skapade med en sexualitet som är nyfiken och vill utforska.

    Att låta barn matas med skit utan att prata om det är fruktansvärt, barn väljer ju inte bort, de tävlar om vem som kan se på det mest äckliga.
  • LuckFinder

    Jag är en kristen kille och har ställt mig samma fråga. Det är inte alldeles lätt att få ett snabbt och bra svar som man tror på i sitt hjärta. Jag har bett Gud att vägleda mig och på denna väg har jag fått ta del av vad jag tror Gud vill lära mig. Det känns ofta som att Gud lär ut saker i mitt liv, ofta genom val och konsekvenser. När jag har valt att titta på porr så har jag erfarit olika konsekvenser beroende på hurudan porr jag har tittat på. När jag har tittat på lite olika typiska kategorier av porr så har konsekvensen varit att jag har blivit förnedrad på ett eller annat sätt. När jag har tittat på heterosexuell porr så har konsekvensen varit att jag ovetandes har inlett en vanlig kompisrelation med en bisexuell person. När jag har tittat på lesbisk porr så har konsekvensen varit att jag har blivit intresserad av kvinnor som visat sig vara lesbiska. Vid varje konsekvens känns det som att Gud har gett mig svar på frågan om den typen av porr är syndig. Dom kategorier av porr som jag inte tror mig ha erfarit negativa konsekvenser av hittills är att titta på bilder av nakna tjejer och att titta på videor av tjejer som onanerar. Kvinnor och sexualiteten är en del av Guds skapelse och det känns som att det finns en gräns där allt det goda lämnar kvar.

  • Anonym (ej troende)
    LuckFinder skrev 2010-07-29 21:02:57 följande:
    Jag är en kristen kille och har ställt mig samma fråga. Det är inte alldeles lätt att få ett snabbt och bra svar som man tror på i sitt hjärta. Jag har bett Gud att vägleda mig och på denna väg har jag fått ta del av vad jag tror Gud vill lära mig. Det känns ofta som att Gud lär ut saker i mitt liv, ofta genom val och konsekvenser. När jag har valt att titta på porr så har jag erfarit olika konsekvenser beroende på hurudan porr jag har tittat på. När jag har tittat på lite olika typiska kategorier av porr så har konsekvensen varit att jag har blivit förnedrad på ett eller annat sätt. När jag har tittat på heterosexuell porr så har konsekvensen varit att jag ovetandes har inlett en vanlig kompisrelation med en bisexuell person. När jag har tittat på lesbisk porr så har konsekvensen varit att jag har blivit intresserad av kvinnor som visat sig vara lesbiska. Vid varje konsekvens känns det som att Gud har gett mig svar på frågan om den typen av porr är syndig. Dom kategorier av porr som jag inte tror mig ha erfarit negativa konsekvenser av hittills är att titta på bilder av nakna tjejer och att titta på videor av tjejer som onanerar. Kvinnor och sexualiteten är en del av Guds skapelse och det känns som att det finns en gräns där allt det goda lämnar kvar.
    Intressant!
  • Anonym

    Till TS:

    Jag är kristen och min första reaktion är hur du verkar ha fastnat i ett skuldtänkande där du upplever att dina handlingar är syndiga eller otillåtna. De levnadsregler vi förväntas leva efter enligt den kristna läran är inte i första hand till för att blidka en avlägsen gud, utan för att de ska få oss och våra medmänniskor att må bättre. Gud blir nog inte arg för att du och din man blir upphetsade av porr, däremot kan det finnas andra aspekter man ska tänka på.

    Du nämner porrindustrin, många hävdar att porrindustrin är kvinnoförnedrande, att kvinnor säljer sina kroppar och skadar sig själva både fysiskt och mentalt. Många mår dåligt eller tar kanske droger för att orka med sitt "yrke", det man som kristen (eller ateist för den delen) måste fråga sig är då, vill jag verkligen stödja det här?

    Det finns, som flera andra varit inne på, många äkta par som filmat sig själva när de har sex. Jag tycker personligen, och jag vet att väldigt många håller med, att amatör porr är långt mycket mer upphetsande än någon stel industriproduktion med silikonopererade, påtända skådespelare. Kanske det vore något för dig och din man? Eller varför inte spela in sin egen porr, det har jag och min flickvän provat (ännu inte gifta) och det är något alldeles speciellt med att se sig själv och sin partner ha sex på film.

  • LuckFinder

    Det som jag bör tillägga är att jag tror att titta på porr ofta är ett resultat av sexuell frustration och att denna frustration kanske tar sig uttryck tydligare som singel. Därför ställer man sig frågan varför man inte hittar en livskamrat. Kanske det rentav finns en koppling där mellan att man är singel och att det finns fenomen så som porr i vårt samhälle som leder livets fortplantning in i en pervers riktning. Det är precis som att nån försöker förhindra människors framfart på denna jord. Ett annat fenomen är att personer känner att dom var födda homosexuella. Det är samma sak där. Det är precis som att det finns en genetisk felaktighet som förhindrar människors framfart. Det är här som mitt resonemang spårar ur. Glad När vi kommer in på det mörkertal som finns gällande UFO-observationer och att folk har vittnat om att dom förts bort av utomjordingar för att genomgå medicinska ingrepp och att världens främsta UFO-expert hävdar att det kan vara så att utomjordingars agenda är att ta över denna planet. Men man vet inte vad man ska tro om sådana uttalanden. Jag vet bara att enligt min tro så pågår det en kamp mellan det goda och det onda.

  • Anonym (Det svarta fåret)
    Anonym skrev 2010-07-29 22:31:50 följande:
    Till TS:

    Jag är kristen och min första reaktion är hur du verkar ha fastnat i ett skuldtänkande där du upplever att dina handlingar är syndiga eller otillåtna. De levnadsregler vi förväntas leva efter enligt den kristna läran är inte i första hand till för att blidka en avlägsen gud, utan för att de ska få oss och våra medmänniskor att må bättre. Gud blir nog inte arg för att du och din man blir upphetsade av porr, däremot kan det finnas andra aspekter man ska tänka på.

    Du nämner porrindustrin, många hävdar att porrindustrin är kvinnoförnedrande, att kvinnor säljer sina kroppar och skadar sig själva både fysiskt och mentalt. Många mår dåligt eller tar kanske droger för att orka med sitt "yrke", det man som kristen (eller ateist för den delen) måste fråga sig är då, vill jag verkligen stödja det här?

    Det finns, som flera andra varit inne på, många äkta par som filmat sig själva när de har sex. Jag tycker personligen, och jag vet att väldigt många håller med, att amatör porr är långt mycket mer upphetsande än någon stel industriproduktion med silikonopererade, påtända skådespelare. Kanske det vore något för dig och din man? Eller varför inte spela in sin egen porr, det har jag och min flickvän provat (ännu inte gifta) och det är något alldeles speciellt med att se sig själv och sin partner ha sex på film.
    • Jo, ett visst skuldtänkande har jag, men det gäller många områden i livet. Tänk så självupptagen jag/människor är, tänk så mycket tid man sätter på t.ex. tv, facebook, bloggar... det om något vill jag påstå är värre än porr, som vi inte ens ägnar mycket tid åt om man jämför med allt annat som helt enkelt inte för en närmare Gud.

    • Nej, inte handlar "reglerna" om att blidka Gud, men det handlar om den goda andliga dimensionen och den nära relationen till Herren som man lätt missar om man låter allt för mycket världsligt stå ivägen.

    • Porr med massa silikon, fejk och "skitprat" går helt klart bort. Man vill ha verklighet, men kanske inte se grannen ändå . Egen film har vi också spelat in, helt kul!
  • Anonym (Det svarta fåret)

    Finns det flera kristna där ute med kommentarer?

  • 123xyz

    Presentation: Icke-kristen uppväxt, numera aktiv i frikyrka. Gift.

    Bakgrund: Tittat på porr då och då sedan tonåren. Försökta låta bli pga tron att det är synd och att frun ogillat. Plötsligt en dag tittar vi tillsammans och hon är nu inte så avig längre, vilket fått mig att börja omvärdera frågan.

    Först lite kommentarer på tidigare svar. (Nybörjare, ursäkta att jag inte lyckas använda citat-funktionen korrekt)

    Joe: "står ju någonstans i nya att allt är tillåtet men allt är inte nyttigt"
    Japp, 1 Korintierbrevet 6:12

    Joe: "däremot är jag inte särskilt förtjust i porrindustrin som sådan, och då kommer ju frågan om man ska bojkotta det därför (hur blir det då med tex kläder och matvaror som inte är tillverkade på ett schysst sätt?)"

    Det finns ju en riktlinje i Bibeln angående kött som offrats åt avgudar. I Romarbrevet 14 diskuteras att samvetet hos den enskilde kristne får avgöra. Den som inte har samvetskval kan äta "avgudakött" utan att synda, men den som får dåligt samvete skall låta bli. Den som kan äta utan dåligt samvete uppmanas dock ta hänsyn till sin "svagare broder" och inte göra något så denna kommer på fall.

    Sedan i 1 Korintierbrevet 10:25 får vi uppmaningen "Ät allt som säljs på torget utan att för samvetets skull ställa någon fråga". Dvs, vi behöver inte i förväg kontrollera ifall köttet som säljs har offrats till avgudar, utan kan ovetandes äta det med gott samvete.

    Idag är inte avguda-kött så applicerbart (även om man ju nu kan köpa halal på ICA...). Däremot verkar det för mig kunna appliceras på t.ex. tillverkningen av varor. Vi måste - enligt en möjlig tolkning - inte fråga ifall en vara är "tillverkad på ett schysst sätt" för att låta bli att synda.

    Och när det kommer till porr; om vi antar att porr i sig inte är synd (vilket jag återkommer till nedan), så behöver vi kanske inte heller kontrollera hur inspelningsförhållandena varit (förnedrande industriporr eller frivillig amatörporr) eller huruvida de medverkande är gifta??? (Gruppsex etc är ju däremot mer uppenbart på den senare punkten...)

    "Du behöver ju inte diskutera sånna privata saker med de andra i församlingen  De bör inte lägga sig i ert porrtittande, lika lite som de bör lägga sig i ifall ni har analsex, oralsex m.m"
    Å andra sidan finns det många som har teologiska funderingar kring det också, så jag kanske skulle säga att vi tvärt om borde diskutera det mera! Lästips: http://themarriagebed.com/pages/bible/app/whatisokay.shtml (där även porr nämns)

    "Jag har förstått att det är fel och onanera om man är kristen. Men hur ska man då kunna komma?"
    Om vi bortser från frågan om huruvida ensam-onani är synd (vilket ju diskuterats lite ovan), så är det hur som helst en HELT annan sak än att smeka sig själv under samlaget med sin partner. Tror aldrig jag hört någon kristen som ansett det vara synd (och då har jag ändå läst om de där "bara missionären och bara för att göra barn").

    "Det står väl i bibeln att man inte ska ha sex i annat än barnalstrande syfte."
    Nej, det står det INTE. Visst, Gud uppmanade Adam och Eva "Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden!". Det kan man argumentera kring huruvida det uppdraget är uppfyllt. Katolikerna menar att sex skall vara barnalstrande (pga ovanstånde vers???), men den läran tycker jag är rent obiblisk då den ju är i konflikt med den direkta uppmaningen till makar i 1 Korintierbrevet 7 att inte hålla sig borta från varandra (dvs inte undanhålla sex från varandra), för att vi inte skall bli sexuellt frestade. Hur många kan ha sex under (högst) en vecka i månaden utan att bli frestad de andra tre...?

    Så till mina egna funderingar:
    Närr porr fördöms och varnas för, så görs det i första hand utifrån två perspektiv. Dels att man bryter mot Jesu uppmaning att inte se på någon (annans hustru...) med åtrå och att det är en sorts avgudadyrkan (se t.ex. porravvänjningskursen http://www.settingcaptivesfree.com/), och dels att produktionen av porr är förnedrande (kristen ex-porrskådis berättelse: http://www.shelleylubben.com/).

    Men om man nu tittar på (eller tror sig titta på...) amatörporr och som nämnt fokuserar på sexet och inte personerna - faller de argumenten då...?

    Om man lyssnar på "fundamentalistiska amerikaner", så kommer då argumenten om att porren i sig påverkar äktenskapet negativt och att man riskerar få problem att ha sex utan porr. Men finns det belägg för det? Nu när här verkar finnas en antal svenska porr-tittande kristna kanske någon kan dela med sig av sin erfarenhet kring detta?
    Ni som tittar med partner, hur länge har det pågått och har ni märkt någon förändring över tiden?

Svar på tråden Ni som är KRISTNA, hur ser ni på PORR?