SVejsan skrev 2010-08-02 09:42:03 följande:
Hej igen, tokfrjant du verkar ha blivit ordentligt biten nu..
Det blev alltså en telefon med gps.
Jag kompletterade min utrustning med en Telefon med gps för en vecka sedan, mest för att den andra var sliten och för att jag ville ha en med gps (samt android som OS) för spontan cachning...Om jag skulle glömma hand-gps:en.
Eftersom fler och fler använder telefoner med GPS så skulle jag vilja uppmana folk som gömmer cachar att om möjligt dubbelkolla koordinaterna med en online-karta tex Eniros... alternativ lägga till en hint som ger en bra ledtråd. En telefon gps är ofta en kompromiss och kan halta lite med nogrannheten, främst under trädkronor/i stan, på öppna ytor är de bättre.
Ibland kan telefonerna dock vara riktigt bra tex i storstan och om man då tar fram flygfoto/satellit bilden som hjälp när man skall leta.
Ni som kört med telefon - vad har ni för abbonemang, jag är lite orolig för hur mycket datatrafik det genererar?
Jag vet inte själv än om jag måste öka på till ett abbonemang med mer mobilsurf. (Jag kan tyvärr inte köra med Geocaching Live (än)). Eller kör ni med kartorna "offline" - det är väl uppdateringen i realtid av de som gör att datatrafiken tickar på...
Har nu hållit på i snart 2år - lagt ut 4 cachar och tagit 295 st ( i totalt 9 länder - 5 nya nu undetr semestern) så nu har jag kommit igång (lättare att hitta många i mälardalen)... men kan inte ta så mycket tid till det som jag skulle vilja.
Vad gäller mobiltrafik så har jag frisurf för 59 kr i månaden med Telenor. Skönt att slippa oroa sig för att man surfar för mkt. När vi cachar så blir det oftast med vanlig gps dock.
Tog tre stycken igår efter skogspromenad med hallon, blåbär och några få kantareller som fynd :)