• Tokfrjant

Geocaching!

Fler som gillar geocaching och skulle vilja prata om allt vad det innebär?

Hade varit roligt att prata med fler på familjeliv som har detta intresse

Elias 080704 ★ Två pojkar BF 100927
  • Svar på tråden Geocaching!
  • Tokfrjant
    Essa83 skrev 2010-07-30 22:10:52 följande:
    Jag och sambon började med det i vintras (lite svårt just då med all snö dock :P). Jag kände till det litegrand sen innan då bekanta var helt fast och reste riket runt i jakt på svåråtkomliga cachar. Vi ser det mer som ett bra sätt att se nya platser och för nya promenadrundor. Sen tar vi alltid några när vi är ute och besöker andra städer och så. Man blir ju väldigt glad när man hittar de rackarna :) Vi tänkte lägga ut några egna små skötebarn snart. Funderar bara över läge och vilken typ av cache vi ska göra först.

Hur går det själv?
    Jo, jag tar också sådana som man ändå kör förbi och så. Började förra månaden och har tagit 14 st. Min sambo och även min syster har hjälpt mig lite ibland med, svårt att ta vissa när man har stor mage i vägen :-P Blir mest lätta nu men sen ska jag bli mer aktiv. Kommer bli roligt sen när sönerna är tillräckligt gamla för att också tycka detta är kul, då kan man iväg på familjeutflykt Jag har även en TB som är någonstans i Tyskland förtillfället, mycket roligt! Jag har också gömt fyra stycken geocache vilket också är väldigt kul!
  • Tokfrjant
    ELHU skrev 2010-07-30 22:08:29 följande:
    Jag är liiite trög o har inte fattat vad det är.. vill du förklara lite enkelt bara?Skäms

Här är lite information: www.geocaching.se/

Jag använde dock ingen gps i början, tog bara sådana i städer/byar och ritade upp kartan eller skrev ut. Nu har jag en Nokia 5230 med Live Geocaching inlagt, funkar bra!

• Tokfrjant
    Essa83 skrev 2010-07-30 22:17:09 följande:
    Vad är TB?
    Travelbug, en metallbricka med ett id som man kan fästa på en grej, tex nyckelring och som man sedan låter åka runt till olika cacher. Vissa har ett visst mål, åka till australien, besöka endast cacher nära vatten osv. Min har som mål att åka runt över hela världen. Här är min: www.geocaching.com/track/details.aspx
  • Tokfrjant
    caemla skrev 2010-07-30 22:38:15 följande:
    Jag och min sambo upptäckte detta för 2-3 veckor sedan, riktigt roligt. En dag var vi ute i 7 timmar! Så vi ser det som ett bra och roligt tillfället att få lite extra motion också=).
    Ja, precis det är lagom motion och roligt samtidigt! Tycker det är jättetråkigt att bara vara ute och gå men har man några cache att ta på vägen så är det ju jättekul :) Man trimmar hjärnan lite också när man ska lista ut vart den kan vara också
  • Tokfrjant
    caemla skrev 2010-07-30 22:38:15 följande:
    Jag och min sambo upptäckte detta för 2-3 veckor sedan, riktigt roligt. En dag var vi ute i 7 timmar! Så vi ser det som ett bra och roligt tillfället att få lite extra motion också=).
    Hur många har ni hittat förresten?
  • Tokfrjant
    Anemia skrev 2010-07-30 22:52:45 följande:
    jag har hållt på förut, och saknar det, så skoj! Men har ingen gps...

Man måste inte ha det, man kan skriva ut kartorna, då blir det ju som en riktig skattjakt

Jag tycker det är alldeles för dyrt med pgs så när jag behövde en ny mobil nu för nån vecka sedan så skaffade mig en Nokia 5230 med inbyggd gps och sen laddade jag ner Live Geocache på den

• Tokfrjant
    caemla skrev 2010-07-30 22:58:35 följande:
    7 stycken har vi tagit=), har kört fast på två stycken nu som vi verkligen inte hittar, mycket irriterande:P. Vi funderar på att börja lägga ut en egen snart också.

Okej! Ja, jag har också några som jag inte hittar, man blir lite sur ^^ Man får nog vänta några dagar för att sedan gå dit igen i hopp om att man tänker annorlunda, har hittat några på det viset.

Har inte supermånga i denna byn att ta men är ibland i lite större samhällen, idag var jag i Hässleholm och tog fyra st

• Tokfrjant
    caemla skrev 2010-07-30 23:07:37 följande:
    Det finns ganska många här i området, det är så kul att upptäcka ställen som man inte hade en aning om att de fanns=)
    Ja, tänk att man bara gått förbi dom innan ^^ Vart bor du?
Svar på tråden Geocaching!