• Anonym (Linköping)

    Abort i Linköping?

    Någon som gjort en abort i Linköping? Är det uppe på US man gör det? Jag är väldigt tidig i graviditeten så jag antar att det "räcker" med en medecinsk abort för min del. Hur går en sådan till? Är det bra personal på US?

    Någon som vill dela sina erfarenheter med mig?

    Jag mår väldigt dåligt just nu...

  • Svar på tråden Abort i Linköping?
  • Anonym (Jag har)

    Jag gjorde en medicinsk abort i Lkpg för 4 år sen. Det är på US på Kvinnokliniken där. Så det du gör är att leta upp numret på lio.se och söker på k under a-ö och letar upp kvinnokliniken. Om du bestämt dig för abort så får du en tid hos läkare och väl där så görs ett ultraljud för att fastställa graviditetens längd, samt lite prat om hur en abort går till,preventivmedel efter osv. Du blir även erbjuden kuratortid. Tror det är framtill vecka 9 som du kan göra en medicinsk abort. Du får då två tider, olika dagar. Första besöket får du ta en tablett som liksom avbryter graviditetens fortgång, efter ett par dagar kommer du dit igen för en ny tid och får då (vanligtvis) vagitorier som ska sätta igång själva missfallet så att allt stöts ut. Du får avgöra själv om du vill göra detta där eller hemma. Jag valde att vara där. Kändes ganska opersonligt och inte alls så bra men jag ville inte vara hemma ensam. Personalen var dock bra, de som jag träffade.

    Förstår att du mår dåligt, det äringet lätt beslut alls. Jag tycker att abort ska få finnas men kunde aldrig se mig själv genomföra en men i detta fall hade jag faktiskt inget av. Abortmotståndare skulle givetvis tycka det men de bryr jag mig inte om. Jag hade inte kunnat ge det barnet vad ett barn förtjänar och ska ha. Det var därmeddock inget lätt beslut och det var och har varit och är tufft fortfarande.

    Har du fattat beslutet att göra abort eller är det fortfarande i det ångestfyllda vet inte hur du ska göra?

  • Anonym (Linköping)

    jag har väl mer eller mindre fattat beslutet att göra abort. Men visst gör det ont ändå och tankarna är många. Detta är ju inget man bara gör så där,

  • Anonym

    Hej, hur har det gått för dig? Jag bor i Linköping och jag gjorde en abort för 1,5 år sedan. För mig var det så att vi var väldigt tveksamma och visste först inte hur vi skulle göra, men vi var uppe på US och gjorde ett ultraljud för att se vilken vecka vi var i och fick då ett sista datum för när vi var tvungna att bestämma oss. När vi sen hade bestämt oss för abort så visade det sig att kvinnan på US hade räknat fel och det blev bråttom att genomföra aborten. Jag fick göra en kirurgisk abort direkt (dagen efter jag ringde) i Motala, för det fanns inga tider i Linköping. Jag tyckte att personalen jag träffade på US var väldigt bra. Både jag och sambon var och pratade med en kurator var för sig och vi tyckte båda att det var bra.

  • Anonym (Jag har)

    Är du ensam om detta om TS? Menar om det finns någon pappa med i det hela?

    Även om du känner att du fattat beslutet om abort så kan det vara bra att ta en tid hos kuratorn och prata om allt som känns. Det kan hjälpa en på vägen med alla tankar och käsnlor.

Svar på tråden Abort i Linköping?