Inlägg från: Galadriel |Visa alla inlägg
  • Galadriel

Britax syskonvagn

Vi har en sådan vagn. Vår äldsta son är nu 2 år och 3 månader och lillkillen är 2 månader. Vi har storebror åkandes framåt och lillen där nere.

Fördelar som jag ser det:
    * tar inte så stor plats i hallen (vi har liten hall)
    * man kan fälla båda sitsarna så att barnen kan ligga ner och sova samtidigt (till skillnad från P&T, t.ex)
    * ordentlig varukorg
    * lillen ligger riktigt bra skyddad där nere med sin suflett
    * mycket bra plats för storebror. Vi hade tänkt köpa en UJ först, men den var otroligt trång jämförelsevis + att storebror slog huvudet i suflettbågen (trots att han ligger mitt på medelkurvan i längd för sin ålder)

Nackdelar:
    * känns lite "plastig" ibland (jämfört med vår bugaboo cameleon som är KVALITET i jämförelse)
    * den ÄR tung att köra. Man får ta i för kung och fosterland för att komma över trottoarkanter o dyl. Jättetungt, verkligen.
    * NOLL fjädring
    * När man fäller ihop vagnen är det väldigt lätt att man skrapar i framdelen där framhjulen är fästade och då blir det skrapmärken direkt. När säljaren skulle fälla ihop vagnen i butiken skedde detta och de fick helt enkelt gå efter ett nytt chassi till oss. Man får vara försiktig, med andra ord.
    * Liggliften är fleecefodrad vilket gjorde att vi köpte babyproffsens egna lift istället (tyckte att fleece verkade väl varmt för sommaren). Inte mycket plats i vare sig originalliften eller babyproffsens, så jag gissar att lillen kommer växa ur sin ganska snart.

Sammantaget är vi ändå nöjda med vår vagn. Syskonvagnar är fulla av kompromisser och jag tycker ändå att Britax har lyckats rätt bra. Nu har vi bara haft vår i 2 månader så jag vet inte hur kvalitén är efter längre användningstid.

• Galadriel

Segnälkab:
    Vår lille kille ligger än så länge ner i fullt liggläge och storebror vill helst åka framåtvänd, så vi har inte provat den varianten ännu. Jag tror det blir trångt, precis som du säger. Vi kommer nog enbart köra storebror framåtvänd när lillebror åker med i vagnen. Det är helt klart en brist med vagnen, för man får ju intrycket att det ska gå helt problemfritt om man läser om vagnen på Britax hemsida.

• Galadriel

Nej, det lilla barnet kan man som sagt inte ha vänt mot sig någon gång. Det blir nog svårt. Funkar nog inte med någon syskonvagn som är liten och smidig.

• Galadriel

Eller ja, nu kanske jag var lite för snabb. Småsyskonet är ju oftast ganska kort när man sätter det i sittläge första gången. Då funkar det säkert att ha det vänt mot sig och överst. Men det förutsätter att storasyskonet är tillräckligt kort för att passa i den mindre syskonsitsen nederst.

Och sedan kan man väl inte direkt påstå (som jag nyss gjorde) att den här vagnen är liten och smidig... endast i jämförelse med andra syskonvagnar, inte genrellt!

Svar på tråden Britax syskonvagn