• lady in red

    10 månaders bebis som sover dåligt!!

    Vår lille kille sover bra på dagarna med på kvällen/natten så går det inte.

    Han sover såhär ungefär:
    *10-11
    *14-15

    Och så lägger vi han vid 19-20 på kvällen och somnar då efter en stund.
    Men,vaknar ofta efter nån timme och är klarvaken och vill vara uppe med oss.
    Sen kan han vara glad och vaken till 22-23 på kvällen!!
    Så vaknar han 1-3 ggr på natten och vill ammas. Och sover sen till ca 7.30-8.00.
    Trodde bebisar behövde mer sömn än så.
    Detta leder ju till att vi ALDRIG har egentid på kvällarna(har en 3 åring som ska nattas oxå).
    Fler som har det såhär? Vad ska man göra?

  • Svar på tråden 10 månaders bebis som sover dåligt!!
  • MammaMila

    Min son är också 10mån och sover dåligt. Han somnar bara vid bröstet (antagligen mitt fel men jobbigt iaf) och sover för natten vid 19.30. Sen vaknar han minst 3ggr/natt nu och vid 05 tiden vill han inte somna om. Han vill amma hela nätterna och äter sen inget på dagen.

    När sover din son sista gången före nattsömnen? Vi har lärt oss att det man brukar läsa om att inte låta dem sova efter 15 är super-viktigt. Då sover han inte alls i tid eller vaknar som du säger efter nån timme och vill inte somna om. Jag tror det är dax att de börjar sova bara 1gg/dag eller iaf lite tidigare.

  • wedding2009

    Vi har en kille på 9 månader, som de senaste veckorna börjat vakna flera ggr/natt. Har dock blivit lite bättre sedan vi införde fasta tider enligt följande;
    19-ca 06 sover natt
    efter frukost, ca 07.45 45-60 min vila
    efter lunch, ca 11.30 1,5 h vila
    Sista timmen innan nattning e oftast rätt jobbig och trött, men då hjälps vi åt att bada och gossa lite...sedan blir det välling vid 18.30 och därefter nattning.
    Förhoppningen är att uppvaken ska ebba ut, men det sägs ju att andra levnadshalvåret är det sämsta sömnmässigt på grund av allt som händer...mycket intryck, utvecklingssprång, separationsfas, tänder...svårt att veta vad som orsakar...det enda jag tror man som förälder kan göra är att sätta rutiner-ge förutsättningarna- och "rida ut" fasen...det blir bättre...=)

  • MammaMila

    Ja, rutiner är nog viktigt för att lyckas få till det. Igår gav vi honom lite mer proteiner än han brukar få och (han har ätit vegetarisk med mest ägg, linser etc) sedan gröt och även lite välling innan han fick amma. Han äter ju så otroligt lite så jag är säker på att det är därför han inte sover bra. Han sov sista gången till strax efter 15 och då bar 30min. Före det sov han också bara 30-40min runt 10.

    Mat:
    17.30 kyckling/potatis/morot hemlagad grov puré
    18.30 fullkornsgröt 1dl
    19 fullkornsvälling 100ml
    19.15 amma

    Han somnade ändå inte på en gång utan stod upp och pratade glatt. Hans pappa gick runt med honom tills han somnade. Men det är bättre än att han alltid måste amma till sömns.
    Han somnade inte förrän 20 och var ledsen innan det. Sen vaknade han efter ca. 45min och var ledsen. Jag tog bara upp honom och tröstade så somnade han igen. Sen sov han till 03.30... superskönt Då fick han amma (bjöd välling med han vägrade) och sen somnade han och sov till 6.45.
    En gång per natt han jag inget emot att han vaknar... men 3 gånger där han dessutom inte vill somna om är superjobbigt!
    Hoppas det går att lägga honom utan att amma nu på morgonen...  

  • wedding2009
    MammaMila skrev 2010-08-18 08:24:08 följande:
    Ja, rutiner är nog viktigt för att lyckas få till det. Igår gav vi honom lite mer proteiner än han brukar få och (han har ätit vegetarisk med mest ägg, linser etc) sedan gröt och även lite välling innan han fick amma. Han äter ju så otroligt lite så jag är säker på att det är därför han inte sover bra. Han sov sista gången till strax efter 15 och då bar 30min. Före det sov han också bara 30-40min runt 10.

    Mat:
    17.30 kyckling/potatis/morot hemlagad grov puré
    18.30 fullkornsgröt 1dl
    19 fullkornsvälling 100ml
    19.15 amma

    Han somnade ändå inte på en gång utan stod upp och pratade glatt. Hans pappa gick runt med honom tills han somnade. Men det är bättre än att han alltid måste amma till sömns.
    Han somnade inte förrän 20 och var ledsen innan det. Sen vaknade han efter ca. 45min och var ledsen. Jag tog bara upp honom och tröstade så somnade han igen. Sen sov han till 03.30... superskönt Då fick han amma (bjöd välling med han vägrade) och sen somnade han och sov till 6.45.
    En gång per natt han jag inget emot att han vaknar... men 3 gånger där han dessutom inte vill somna om är superjobbigt!
    Hoppas det går att lägga honom utan att amma nu på morgonen...  
    Vad skönt!
    Vår kille äter väldigt bra och mycket, så för vår del finns det nog ingen nyckel att finna i matandet... Inatt var han så himla orolig; somnade vid halv sju, sedan vaknade han 4-5 ggr under kvällen (räckte med att stoppa i tutten), och sedan sov han till halv fyra, då han vaknade och var ledsen. Då tog jag över honom till vår säng, sedan sov han till tjugo i sex...ändå rätt ok natt, men hade vi inte tagit över honom till vår säng tror jag uppvaken varit fler. Undrar om det inte har med separationsfasen att göra i vårt fall, planen nu är att ta över honom till vår säng när han vaknar på natten så han får tanka närhet, så får vi se om det gör susen. Vi hade en sådan period när han var 6 månader, och då räckte det med lite extra närhet nattetid i drygt två veckor, sedan återgick det till det normala...
  • MammaMila
    wedding2009 skrev 2010-08-18 12:32:52 följande:
    Vad skönt!
    Vår kille äter väldigt bra och mycket, så för vår del finns det nog ingen nyckel att finna i matandet... Inatt var han så himla orolig; somnade vid halv sju, sedan vaknade han 4-5 ggr under kvällen (räckte med att stoppa i tutten), och sedan sov han till halv fyra, då han vaknade och var ledsen. Då tog jag över honom till vår säng, sedan sov han till tjugo i sex...ändå rätt ok natt, men hade vi inte tagit över honom till vår säng tror jag uppvaken varit fler. Undrar om det inte har med separationsfasen att göra i vårt fall, planen nu är att ta över honom till vår säng när han vaknar på natten så han får tanka närhet, så får vi se om det gör susen. Vi hade en sådan period när han var 6 månader, och då räckte det med lite extra närhet nattetid i drygt två veckor, sedan återgick det till det normala...
    Ja, vissa perioder behöver de lite extra närhet
    Jag ångrar lite att han nästan fick gråta sig till sömns idag... han var jättetrött men åt lite gröt iaf. Sen blev han glad och vill ha vällingen men så fort jag kom upp för trappan så vägrade han vällingen. Han vet att han får tutte i sovrummet varje gång så det är klart han förväntar sig det där. Jag gick och gungade honom lite tills han slutade gråta (grät så han höll på att spy och sög på mina axlar och hals stackarn) och somnade. Då lade jag ner honom och sen sov han 2h.

    Som princip så gör jag allt för att han inte ska känna sig osäker och gråta... men jag höll ju honom hela tiden och det enda han grät för var ju amningen. Jag vet inte hur jag ska göra nästa gång för att det inte ska bli så dramatiskt  
Svar på tråden 10 månaders bebis som sover dåligt!!