• Anonym (Finnan)

    Mår fruktansvärt dåligt pga acne :( Vad göra?

    Jag mår så fruktansvärt dåligt psykiskit utav min acne. Det har kommit till den grad att  jag nästan börjar gråta när jag ser mitt ansikte i spegeln. Jag vill absolut inte gå ut bland folk utan smink. (Använder oljefritt och mineralsmink) Jag vet inte hur jag ska göra eller vad jag ska ta mig till.

    Har ni testat något som verkligen fungerar?

    Jag har testat :
    Alla sorts krämer som finns typ Stioxyl, Dalacin, Duac
    Diane (funkar men mådde dåligt av alla hormoner)
    Tetracyklin
    Tetralysal
    Vitamin B5

    Det kankse låter som ett fånigt problem.. men jag mår verkligen jättedåligt över detta. Det känns som det aldrig kommer gå över. Jag är 23 år.

  • Svar på tråden Mår fruktansvärt dåligt pga acne :( Vad göra?
  • silvergirl

    Jag hade stora problem, tills ungefär 22 års ålder när jag tyckte det fick räcka och gick till en hudläkare, tror det var tetralysal som hjälpte mig till slut..Så jag förstår verkligen ditt problem, tror man måste haft det själv för att inse hur dåligt man mår.
    Bor du i sverige? Dålig miljö, dålig luft kan påverka..
    Hur mår du psykiskt? Många får svår acne av press och stress, ångest och andra psykiska besvär.
    Du kan också testa att besöka en homeopat om du inte provat det, ibland har dom lösningar som inte en läkare kan ge dig, tex se roten till problemet, att det finns någon annan obalans i korppen som kan åtgärdas. Hoppas i alla fall att det löser sig för dig! Kram!

  • Anonym (a)

    Min hud har blivit mkt bättre, men inte bra med hjälp av proactive.

  • Emjimpa

    Hej!!
    Jag är 28år, haft problem med finnar & sånt. Speciellt på ryggen. Nu har jag börjat köpa Vitamin b5, de börjar fungera. Det tar ett tag.
    Men de har blivit mycket bättre. Nu vågar jag ha linne på mig :)

    Jag köper mitt pulver ifrån www.nollattans.se
    Dom har både pulver & kapslar.

    Lycka till!

    // Em

  • isolande

    Hej!

    Fy, jag vet hur jobbigt det är, provade varenda preparat som fanns  i 18-20 årsåldern och fick tillbaka skiten när jag slutade med P-piller.

    Det enda som funkat på mig är Roaccutan, blev helt symptomfri i flera år efter det, men biverklningarna är sjukt jobbiga.

    Provade Ery Max en månad och finnarna försvann, men kom tillbaka typ dagen efter att kuren avslutades. Fick dessutom en fruktansvärd svampinfektion som jag fortfarande kämpar med att få bukt med.

    Istället fick jag rekommenderat Epi Duo, som är en antibiotikafri kräm. Funkade hur bra som helst och är fortfarande finnfri! Receptbelagd och skall inte användas vid graviditet dock....

    Lycka till!

  • Puss och Kram
    Anonym (Finnan) skrev 2010-08-11 00:24:12 följande:
    Jag mår så fruktansvärt dåligt psykiskit utav min acne. Det har kommit till den grad att  jag nästan börjar gråta när jag ser mitt ansikte i spegeln. Jag vill absolut inte gå ut bland folk utan smink. (Använder oljefritt och mineralsmink) Jag vet inte hur jag ska göra eller vad jag ska ta mig till.

    Har ni testat något som verkligen fungerar?

    Jag har testat :
    Alla sorts krämer som finns typ Stioxyl, Dalacin, Duac
    Diane (funkar men mådde dåligt av alla hormoner)
    Tetracyklin
    Tetralysal
    Vitamin B5

    Det kankse låter som ett fånigt problem.. men jag mår verkligen jättedåligt över detta. Det känns som det aldrig kommer gå över. Jag är 23 år.
    Nu vet jag inte hur mycket du faktiskt har men att köra med oljefria produkter kan ha motsatt effekt när man har acne. Oljefritt och huden kan känna sig uttorkad och producerar ett överskott av talg istället vilket resulterar i mer finnar. Ditt problem är kanske inte värre än så? Har du testat att besöka en hudvårdsalong och testa en annan typ av produkter? Har du redan gjort det så hoppas jag att du får andra bra råd!
  • Anonym

    Hur är det med finnar och acne och hormoner? Har det nått samband? Mat dryck och omgivande miljö påverkar ju.

  • Anonym (Finnan)

    Tack så mycket för era svar.  Läser dem och tar till mig era erfarenheter.

  • Anonym

    har du provat basiron på apoteket? Det tycker jag hjälper sjukt bra! Bleker dock kläder/sänglinne, så jag brukar bädda med vit kudde och gå coh lägga mig med det till natten. På några dagars behandling var jag riktigt bra i hyn!

    Har haft problem emd acne sedan jag var 12.... Jag fick roaccutan då jag var 14, utskrivet av en hudläkare, men eftersom biverkningarna inte är alldeles okomplicerade ville inte min mamma att jag skulle få en andra behandling, vilket nog hade behövts för att bli av med acenen helt. JAg har under mena sena tonår och mitt vuxna liv fortsatt med dalacin osv, men nu äntligen hittat basiron som verkligen funkar för mig!

  • Tiesto

    Jag är precis som du.. fast 25 år. men testat allting.
    Trodde i puberteten att de går bort när jag blir vuxen. inte hänt.
    ska snart få tabletter ifrån min hudläkare att prova, minns dock inte va de hette..
    men visst f*n är det ett jobbigt problem.. =(

  • Anonym (Finnan)
    Emjimpa skrev 2010-08-13 10:41:11 följande:
    Hej!!
    Jag är 28år, haft problem med finnar & sånt. Speciellt på ryggen. Nu har jag börjat köpa Vitamin b5, de börjar fungera. Det tar ett tag.
    Men de har blivit mycket bättre. Nu vågar jag ha linne på mig :)

    Jag köper mitt pulver ifrån www.nollattans.se
    Dom har både pulver & kapslar.

    Lycka till!

    // Em
    Äter du 30 kapslar per dag? :O
    Jag äter great earth 1 gram per dag och enligt det märket ska man käka 10 gram. Får du inte ont i magen? Känner av lite i magen när jag käkar b5.
  • mliten

    Har själv provat - ALLT inkluderat medicin från läkaren, vitamin b5 o allt vad det heter.

    Det enda som hjälpt mig är :  Börja med en kur hos en hudterapeut, ans.behandling med portömning och/eller aha-syra.(om du bor i Göteborgsområdet är Lilla Kurorten BÄST, jag har provat många)

    Exuviance produkter-finns att köpa på ELECTA´s webshop, där kan man dela upp betalningen så man kan köpa allt på en gång.Maila dem om ett engångslösenord bara:)

    ID (fast du hade ju redan mineralsmink)

    Vet hur det är att få den där paniken och inte vilja gå ut eller se folk i ögonen-det är hemskt!
    Håll ut - andra ser på dig på ett helt annat sätt än vad du själv gör.Vi tycker du är bra mycket finare än vad du själv tycker.

    Vatten, motion och frisk luft!

    Kram!

  • Anonym

    hade samma problem. Det enda som hjälpte var precis om en annan skrev här: Roaccutan Det skrivs ut av hudläkare men är rätt startk, elelr väldigt starkt. Det är en hög dos av vitamin A, som kan orsaka leverskador. Därför måste man gå på blodprovstagningar och får absolut inte dricka alkohol under hela behanldingen, vilket kan avra upp till ett år!! Men för min del var det värt det. 

    Dock skall man vara medveten om att en av biverkningarna kan vara depressioner! så har man anlag för det så ska man nog vara lite aktsam.  

  • Emjimpa
    Anonym (Finnan) skrev 2010-08-16 16:20:45 följande:
    Äter du 30 kapslar per dag? :O
    Jag äter great earth 1 gram per dag och enligt det märket ska man käka 10 gram. Får du inte ont i magen? Känner av lite i magen när jag käkar b5.
    Nää jag tar pulver. Det blir 3 teskedar per dag. Pulvret smakar inte så gott så jag blandar de med läsk eller jucise eller så, de funkar kanon.
    Har inga problem med magen.
    Visa säger oxå att de får mera huvudvärk och uttorkad i munnen men det har jag inte heller märkt av.
    Var ifrån köper du ditt är de apoteket el?
  • Anonym (jellos)
    Tabletter mot akne - http://derminax.se Började ta den när jag hade hemska akne utslag, dom började försvinna och sen dess har jag använt den som förebyggande.
  • Anonym (Orangutang)
    Anonym skrev 2010-08-18 11:33:07 följande:

    hade samma problem. Det enda som hjälpte var precis om en annan skrev här: Roaccutan Det skrivs ut av hudläkare men är rätt startk, elelr väldigt starkt. Det är en hög dos av vitamin A, som kan orsaka leverskador. Därför måste man gå på blodprovstagningar och får absolut inte dricka alkohol under hela behanldingen, vilket kan avra upp till ett år!! Men för min del var det värt det. 

    Dock skall man vara medveten om att en av biverkningarna kan vara depressioner! så har man anlag för det så ska man nog vara lite aktsam.  


    Jag fick Roaccutan när jag var 24. Tog bort de värsta besvären, men jag hade torr hud och blödde ofta näsblod. Jag var inte tvungen att gå på blodprovstagningar. Detta är över 20 år sen dock.
  • Anonym (MS)

    Hej du! om du tycker det är jobbigt och söka till VC eller vidare så kan du alltid söka via mindoktor. ta bilder lägg upp beskriv dina problem.

    Jag har provat ALLT men jag gjorde detta och fick svar därifrån. fick en salva och tips på ansiktskräm som skulle hjälpa så min hy inte torka ut. detta är det första som fungerat.
    Skinoren heter salvan.
    Propyless heter krämen tror jag, den är egentligen inte för ansikte men den är bra.

    två- jag har även insett att jag får finnar när jag pillar på dem. utan pillande får jag inga. visst en då o då-. vid tex mens, låter ja den va så försvinner dem igen. pillar jag får jag utbrott igen.

    tips tre. När du blivit av med dina finnar antar jag att du vill bli av med tex röda ärr m.m , cicatrix en blekande gel fungerar dock kan den va lite knepig då den även kan ge nya finnar. Men det finns även IPL laser som tar bort det. och det fungerar med. Eller sola och använda en mild brun utan sol förminskar det.

  • Anonym (MS)

    Skrev otydligt i det sista. IPL hjälper verkligen bra, men det är ju dyrt.. så det bästa o göra det är när du blivit av med problemen annars får man bara nya röda ärr.

Svar på tråden Mår fruktansvärt dåligt pga acne :( Vad göra?