• marmelad

Väldigt lite fosterrörelser

Från att ha varit helt vild ett tag, så har bebisen nu varit väldigt lugn i två dagar. Har försökt få igång honom idag, buffat massa på honom, men han verkar inte intresserad. Jag får nån liten buff tillbaka efter en stund, men sen blir det lika lugnt igen.
    Behöver man oroa sig om han reagerar på buffarna, även om det är väldigt lite man får tillbaka?
    Är det normalt att de blir väldigt lugna flera dagar i rad?
    Är i v 38 (37+4).

• Svar på tråden Väldigt lite fosterrörelser
  • Grazila

Det kan ju vara helt normalt att de är lugnare ett par dagar. Har du kanske haft endel att tänka på så att du inte känt på samma vis att han rör sig? Provat dricka kallt och allt det där?
    Bebis kan ju även "ladda" för förlossning.

Jag tycker att du ska ringa förlossning eller din barnmorska och åka in för en kontroll när du upplever skillnaden som så markant. Då får du ju kollat att det verkligen står rätt till, för det kan ju även finnas andra orsaker än ovanstående att rörelserna minskar. 

• marmelad
    Grazila skrev 2010-08-12 13:53:42 följande:
    Det kan ju vara helt normalt att de är lugnare ett par dagar. Har du kanske haft endel att tänka på så att du inte känt på samma vis att han rör sig? Provat dricka kallt och allt det där?
    Bebis kan ju även "ladda" för förlossning.

Jag tycker att du ska ringa förlossning eller din barnmorska och åka in för en kontroll när du upplever skillnaden som så markant. Då får du ju kollat att det verkligen står rätt till, för det kan ju även finnas andra orsaker än ovanstående att rörelserna minskar. 
    Jag har testat dricka kallt, och att knuffa på honom. Vad är det mer man kan göra?
    Han har rört sig lite ett par gånger idag, men inte mycket.
    Har han inte rört sig mer imorgon förmiddag. så ringer jag och pratar med dem och ser vad de säger.
  • Echidna

Det är ju rätt trångt där inne nu. Men självklart ska du ringa om du är orolig.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Finis

Jag hade känt mindre än vanligt i 3 dgr så jag ringde till FL i fredags och fick komma in. ALlt såg bra ut  men främst så fick jag stilla min oro och kunde slappna av lite. SÅ är du väldigt orolig är det bättre du ringer så du kan lugna dig lite sen.

Vecka 31
  • marmelad
    Echidna skrev 2010-08-12 18:14:03 följande:
    Det är ju rätt trångt där inne nu. Men självklart ska du ringa om du är orolig.
     Jo det är ju det.. men har ändå känt honom väldigt mycket fram tills nu, det har varit ett himla bökande och knölande där inne. Dock har han varit rörlig hela tiden, kan de bli mindre aktiva om de fixerar sig?
    Lilysmamma skrev 2010-08-12 18:17:21 följande:
    Jag hade känt mindre än vanligt i 3 dgr så jag ringde till FL i fredags och fick komma in. ALlt såg bra ut  men främst så fick jag stilla min oro och kunde slappna av lite. SÅ är du väldigt orolig är det bättre du ringer så du kan lugna dig lite sen.
    Vad skönt att allt var bra med din bebis. Ja jag ringer nog imorgon om han inte kommer igång.. ska till bm imorgon eftermiddag, kanske räcker att hon lyssnar. Men jag har hört att få rörelser kan bero på för lite fostervatten, så det är lite det jag oroar mig för med, och det lär väl inte bm kunna känna?
  • April barn

Prova att deicka iskall saft, det säger de om man ringer till förlossning och frågar om mindre sparkar.
    Sockret tillsammans med det iskalla gör att barnet "vaknar".
    Prova det och ring om det inte funkat.

• Grazila
    marmelad skrev 2010-08-12 18:12:09 följande:
    Jag har testat dricka kallt, och att knuffa på honom. Vad är det mer man kan göra?
    Han har rört sig lite ett par gånger idag, men inte mycket.
    Har han inte rört sig mer imorgon förmiddag. så ringer jag och pratar med dem och ser vad de säger.
    Andra tricks för att sätta fart brukar vara höga ljud eller musik. Sitt eller ligg i en position som bebis brukar tycka är obekvämt, som att tränga ihop magen, lägga dig framåtlutat p knä etc.
    Precis som nyfödda kan de ju sova långa perioder. Men jag skulle nog inte vänta med kontroll ifall jag inte får fart på knodden. Iofs är ju jag då också en väldigt nojjig person. 
  • Penny33
    marmelad skrev 2010-08-12 18:54:34 följande:
     Jo det är ju det.. men har ändå känt honom väldigt mycket fram tills nu, det har varit ett himla bökande och knölande där inne. Dock har han varit rörlig hela tiden, kan de bli mindre aktiva om de fixerar sig?
    Lilysmamma skrev 2010-08-12 18:17:21 följande:
    Vad skönt att allt var bra med din bebis. Ja jag ringer nog imorgon om han inte kommer igång.. ska till bm imorgon eftermiddag, kanske räcker att hon lyssnar. Men jag har hört att få rörelser kan bero på för lite fostervatten, så det är lite det jag oroar mig för med, och det lär väl inte bm kunna känna?
    Jag är oxå i 37+4 och har känt precis som du. Jag ringde in och fick komma in på kontroll. De gjorde ctgkurvor, ultraljud och mätte fostervattnet. Det kändes väldigt skönt att få bli ordentligt kollad och veta att bebisen mådde bra! Det är ju väldigt trångt där inne nu så jag förstår att det inte blir lika mycket rörelser.. Men ändå är det ju bättre att ringa en gång för mycket! Glad
    Skönt att du ska till bm imorgon iaf. Hoppas det går bra då! Fostervattnet mätte de via ultraljud. Om du vill att de ska mäta det tycker jag att du ska be om det! En sak mindre att tänka på! Lycka till!
  • Adnil26

Jag kände mindre fosterrörelser o jag märkte att min mage hade sjunkit, så jag frågade min bm dagen efter när jag va där. Jag fick en tid för ul o då upptäckte dom att jag hade nästan inget fostervatten kvar så jag blev igångsatt redan dagen efter. Minskat fostervattensmängd är ett tecken på att moderkakan inte mår så bra.
    Vill inte skrämma upp dig, men det e bra om man kollar upp det.

• marmelad
    Adnil26 skrev 2010-08-12 20:12:30 följande:
    Jag kände mindre fosterrörelser o jag märkte att min mage hade sjunkit, så jag frågade min bm dagen efter när jag va där. Jag fick en tid för ul o då upptäckte dom att jag hade nästan inget fostervatten kvar så jag blev igångsatt redan dagen efter. Minskat fostervattensmängd är ett tecken på att moderkakan inte mår så bra.
    Vill inte skrämma upp dig, men det e bra om man kollar upp det.
    Tack. Jag ska prata med bm imorgon-.
    Sitter här med regelbundna sammandragningar nu, 3-5 minuter emellan. De gör dock inte det minsta ont, magen blir bara hård. Men kanske är han lugn för att något är på gång!?
Svar på tråden Väldigt lite fosterrörelser