• Carolina H

    Ska adoptera bor i småland

    Vi har nog bestämt oss för adoption. Vart vänder jag mej då Bor i södra småland Hur lång tid tar föräldrar kursen Vilka eller vilken förening ska man välja att bli medlem i. Man ska tydligen ställa sig i kö först. Vi vill gärna prata med några som har adoprerat i från våra trakter. Vill veta allt som går att få reda på. Tack

  • Svar på tråden Ska adoptera bor i småland
  • Chimamanda

    Spännande att du funderar på detta!
    Hos Myndigheten för Internationella Adoptionsfrågor finns svaren på flera av dina frågor. www.mia.eu/ Där finns bla en lista på adoptionsorganisationer. Ställ er i kö hos ett par av dem så snart som möjligt! Läs på lite om vilka länder som de förmedlar barn från, för att kunna välja den organisation du tror passar er.

    Ta sedan kontakt med familjerätten i din kommun (socialen) och fråga om möjligheter till föräldrautbildning. Den föräldrakurs som vi gick var på 7 x 3 timmar.

    Jag bor inte i dina trakter, men lycka till!

  • Tufselina

    Hejsan!
    Tänkte bara att om ni inte är gifta så gift er så fort som möjligt. Alla länder, även Sverige, kräver att ni är gifta och många länder har krav på att man måste ha varit gifta ett viss antal år. Lycka till! 

  • Bibimbap

    Bor du i Kronoberg föreslår jag att du tar kontakt med AC Sydost som driver lokal verksamhet i Blekinge och Kronoberg
    www.adoptionscentrum.se/sv/avdelningar/Sydost/Valkomna/

    Man måste inte adoptera genom AC för att vara med i aktiviteterna. Alla möjligheter finns att få kontakt med både de som har och ska adoptera där du bor.

    Lycka till!

Svar på tråden Ska adoptera bor i småland