• Roszi

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

BF-LISTA

Haligh 25/12
    Roszi 23/1 (vet ej kön)*
    LadyMy 5/2
    Ninus 10/2 (pojke)
    Saltgurkan 6/3  (flicka)

*Vi ville veta könet på UL men det gick inte att se, tydligen en krabat med mkt integritet ! Ul sköterskan sade dock först att hon trodde det var en "tös" men tog tillbaks det sedan. Babyn hade liksom sina benen för.Jag är dock otroligt nyfiken och det känns lite opersonligt att säga krabaten, babyn etc. Tycker att det är synd att det inte görs ett tillväxtultraljud här i Stockholm som det görs i Skåne runt v 30. Borde ju även kännas skönt att få veta att allt är bra där inne.

Jag har innan Ul trott att det är en pojke. Men den känslan kom efter "alla andras åsikter" om att jag nog får en pojke eftersom jag inte mått illa. Nu har jag kollat runt och har kompisar som mått illa och fått pojkar och fått flickor och inte mått illa, så det där är bara myt.

På tal om att boa in sig det känner jag igen! Jag vill mest vara  hemma just nu men blir irriterad på sådant som inte blivit fixat i lägenheten. Jag och sambon flyttade in för 1½ år sedan men fortf finns saker osm inte är inhandlade etc typ gardinstänger i alla rum, tavlor etc. Vi skall också göra om kontoret till ett mer barnanpassat rum och jag har varit "mkt starkt drivande" i  att vi måste fixa allt Nu, trots att det fortf är gott om tid till babyn kommer i januari.Dessutom kan man ju sätta upp en gardinstång även efter babyn kommit, men jag vill hälst att allt blir på topp Nu.

• Roszi

Hej

Tack!

Vi beställde en barnvagn för två veckor sedan och vad jag förstod får man tillbaka alla pengar om ngt händer, fast när man hämtat ut sakerna är jag osäker om man får tillbaks allt, då kunde vi i alla fall lämna tillbaka allt om något händer under förlossningen. Då skall dock sakerna vara oanvända för att kunna lämnas tillbaka. Vi beställde en teutonia- spirit på Big baby. De verkade i alla fall vara väldigt tillmötesgående där.  Te x om babyn kommer tidigare och vagnen/babyskyddet inte hunnit komma, så kan man få låna! Ändå otroligt bra med den där gravidförsäkringen, en anledning till att det blev en ny vagn för oss och inte begagnad.

Vad jobbigt att du fått så mkt sammandragningar LadyMy. Hoppas att det blir bättre med sjukskrivning och vila. En kompis som fick barn för någon vecka sedan var också sjukskriven tror det var 2 mån innan pga sammandragningar, men allt gick bra, babyn gick t om över några dagar, men sedan blev det kejsarsnitt i alla fall men av en annan anledning.

Jag undrar lite över hur sammandragningar känns, är det som kramper i magen? Jag har nämligen vid några tillfällen de senaste dagarna känns små stick eller hugg i underlivet. Undrar om det är en typ av sammandragningar eller så kanske det hänger i hop med foglossning/bäcken uppluckring för jag har nämligen fått det de senaste dagarma, ajaj, har ont i ryggen, baken och höften. I går när jag var i tvättstugan fick jag ont i ena skinkan/höften så jag kunde inte sträcka ut benet och inte gå. Tur att ingen granne kom och såg mig i min lustiga ställning.

• Roszi

Heej

Jag tycker också det vore kul och ses men är kan inte på torsdag, men gärna längre fram om det blir uppskjutet eller om ni vill ses fler ggr.

På tal om barnvagn, många sittvagnar kan inte vändas mot föräldern. Tänk på det och fundera över om det är viktigt för er, att kunna ha ögonkontakt även då barnet är större och sitter, för mig är det viktigt och då gick många vagnar bort. 

kolla t ex;

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hektisk-tid-for-barnens-hjarnor_225983.svd

Hälsar Roszi

• Roszi

Hej  (svar till saltgurkan)

Absolut, jag håller med dig, att det viktigaste är att älska sina barn och naturligtvis är det inte vilket håll vagnen är vänd som är avgörande för om barnet blir överstimulerat eller inte, det är ju helheten. Däremot förespråkar jag ändå en vagn som är vänd mot föräldern, då jag tror det är bättre för barnet, men inte avgörande!

Jag tycker dock att det känns bättre med en sittvagn som är vänd mot föräldern, barnet har då lättare ögonkontakt och känner sig mer delaktig med föräldern och de som går bakom handtaget ( ibland är man ju fler som är ute och går med vagnen) och precis som du är inne på så går man kanske oftare i stan än på lugna skogspromenader. Däremot  får man göra som man vill och bra eller dåligt föräldraskap hänger inte på vagnen!

• Roszi

saltgurkan skrev 2010-11-09 15:46:32 följande:
    Jag håller helt med dig Roszi, ingen kritik alls!

Men eftersom vi är mycket ute i skogen och jag har en man som springer så är vi nog tvugna att välja en vagn som är framåtvänd ändå, eftersom vi tyvärr inte hittat någon vagn på marknaden med alla våra krav och som är vänd mot föräldern, tyvärr. Så därav det jag sa att jag får helt enkelt göra det bästa av situationen och hålla tummarna

Har du köpt vagn än? eller vilken har ni tittat på?

Hej igen

Vad kul att din man springer, det gör både jag och sambon också. Fast nu har jag hållt upp några månader, var så kolosalt trött i början av graviditeten så jag bestämde mig för att ta en paus och kom aldrig igång igen, så det kommer att bli tufft att komma igång i vår!

Ja det där med vagn visade sig vara ett heltidsjobb att sätta sig in i. Tillslut fastande vi båda för Teutonias spirit (tre stora hjul). Jag blev helfrälst på det svängbara hjulet,  lätta vikten  och storleken (då vi bor på andra våningen). Vi bor nära skogsområde så då är det också bra att ha stora hjul då det nog blir en och annan promenad där. Det som dock är minus med vagnen är ju att den blir lite mer instabil då den bara har tre hjul, så man får nog tänka en och två gånger hur man hänger kassar på den osv. Svårt att hitta den ultimata vagnen för alla behov. Får se om det blir en jogging vagn senare. Får kolla med dig, hur din man tycker att det fungerar att jogga med babyn 

• Roszi

Ang BVC

HEJ
    Någon som har koll på hur det fungerar med BVC, skall man kontakta dem innan förlossningen själv? Antar att man kan välja BVC fritt!? Egentligen tillhör jag Engelbrekt men har lättare att ta mig till odenplan, så funderar på att höra av mig dit. Någon som bor i krokarna som  har erfarenhet av de båda?

Hälsar Roszi

• Roszi

Det där med föräldragrupper. Jag trodde först att man började föräldragrupp redan på MVC, men här i stockholm verkar det vara först på BVC man går i föä grupp. Jag går på Prima liv (DS) och där är det också "bara" storföreläsningar, vilket det verkar vara även på Mama mia och hos andra i stan. Utöver det får man själv söka upp kurser på stan och betala själv. Vi har anmält oss till profylax och jag till amningskurs. Någon som också gjort det?

• Roszi
    Ninus skrev 2010-11-19 17:20:38 följande:

Uuuu, läskigt att få sådana besvär med amningen. Stackarn.

Roszi, vi går oxå hos Prima Liv på DS! Vi var på den där 4-timmars föreläsningen i fredags. Tycker den var himla intressant, väldigt förtroendeingivande BM. Sista timmen var det ett par tjejer från BB som pratade om amning och första tiden efter förlossningen. Tyvärr var jag så trött då efter all annan info så jag orkade bara lyssna med ena örat. Synd, förlossningen är ju förhoppningsvis över efter ett antal timmar men amningen ska man syssla med ett tag. Tycker ändå det är svårt att fokusera på tiden efter förlossningen just nu.

Ska oxå kika på produkter utan massa "tillsatser". Tack för tipsen LadyMy!

Ha en trevlig helg allihop!Glad

Ja vad bra! Vi skall på föreläsning på torsdag på DS. Fast vi skulle egentligen gått på den föreläsningen som du gick på (dagtid) men vi rörde i hop Prima livs egen föreläsning med Danderyds förlosnings egen, så nu bokade vi in den i kalendrar och allt och det blev svårt att ändra. Fast vad jag förstod så är det ungeför samma upplägg, men bara 3 timmar. Det kommer i alla fall barnmorskor från förlossningen och pratar bl.a. om Danderydsmodellen. Att man inte skall behöva hålla på merän i 12 timmar, låter mkt intressant..

Vad gäller amning så har jag tidigare tänkt att det löser sig väl, men nu har jag hört så många som haft problem med mjölkstockning (som man tydligen kan bli jättsjuk av) och sår mm så nu kändes det som en god idé att gå på en kurs tyckte jag. Verkar vara mkt teknik inblandat.
     Vad gäller profylaxkursen som vi bokat så kändes det mer som en bra förberedelse för oss som par. Sedan vet man ju ändå inte vad som händer, det kanske blir akut kejsarsnitt. Tror det bara är att hänga med i svängarna när det är dags, det kan bli hur som, bara bebben kommer ut och mår bra så.
    Jag tycker nakenheten känns mest läskig, att det kanske blir många människor som står runt en, det känns läskigare än smärtan. Fast man lär väl glömma bort det när det väl är dags.Hoppas jag!! Ja nu närmar sig förlossningen med stormsteg för mig, i dag är det 2 mån i dag till BF. Nu längtar jag efter att se den lille och efter att få tillbaka min rörlighet!! Numer är långpromenad att gå 1 km!
  • Roszi

Hej

Jag var också nojig angående vaccinet, men tog det iaf efter att en barnmorska (inte min)sagt att man kan bli väldigt sjuk i influensa som gravid och kan få väldigt hög feber, vilket kan vara dåligt för babyn , högre risk än vaccinet. Fast jag vet inte , för mig kändes det bra till slut i alla fall att ta det beslutet att ta sprutan. Men var det inte skillnad på denna och svininfluensan? Jag tog mot svininfluensan (men var ju inte gravid då) och blev rätt dålig. Detta skall ju vara en "vanlig" mot influensa och  inte lika kraftig, men jag vet inte, jag reagerade inte iaf på att jag tog den.

Jag skall kolla den 9/12!

• Roszi

Jag vet förresten nu att det är en liten kille som stökar i min mage! I fredags gjorde jag ett tillväxtultraljud. Jag har ett ganska lågt blodtryck i vanliga fall, men det hade på kontroll i torsdags gått upp mkt, det i kombination att jag var nojig med att jag bara gått upp 6 kg i v 32 gjorde att min BM skickade mig på ultraljud. Allt är dock bra, tack och lov!!! Hoppas bara blodtrycket håller sig lugnt, på efterkontroll var det bra, men läskigt att det far upp och ned. Kan ju vara förvarning om havandeskapsförgiftning, men ingen äggvita iaf.Häftigt att få se bebben i v32, en riktig baby som låg där och gapade och rörde sig jättemycket. Så häftigt!!! Längtar nu efter att få träffa honom, men han får hålla sig där inne ett tag till.

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?