Inlägg från: saltgurkan |Visa alla inlägg
  • saltgurkan

30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?

Grattis LadyMy!!!!!
    Tänk nu är du tvåbarns mamma, det är en otrolig prestation bara det, jag tycker du är helt fantastisk!!

Sist när jag fick olivia så fick jag också ENORMA bröst och mjölken rann till ganska snabbt och det kom VÄLDIGT mycket, det var till och med så att det bokstavligen sprutade ur brösten som fontäner och jag fick ligga med inkontinensskydd i sjukhus sängen som de fick byta med jämna mellanrum... men det brukar stabilisera sig ganska fort (eller som sagt två veckors regeln.. det är nästan alltid förjävligt första tvåveckorna innan det vänder, tror det tog en vecka ungefär innan det var "typ ok" och sen en vecka jobbigt men mycket bättre) kommer ihåg att jag tyckte det var skönt att duscha varmt och länge på brösten...min bm sa att om du har mycket mjölk kan du varva med flaska ganska omgående, dels för att låta både brösten vila lite och för att kunna få lite avlastning, fast det var tydligen inget som bm "får" säga eftersom man avråder från det är för att man vill att mjölkproduktionen skall hinna komma igång ordentligt.. men det verkar den ju uppenbart ha gjort för dig  

Jag själv har haft fullt upp med att boa klart här hemma.. vi målar, städar, putsar fönster mm och pysslar in i det sista. Jag tycker det är ganska skönt att hålla mig sysselsatt för att slippa oroa mig för operationen och vad som komma skall och dessutom inte gå och längta och vänta ihjäl mig... 
    Träffade bm igår och trodde vi skulle gå igenom allt, skriva sammanfattning, förlossningsbrev, välja barnavårdscentral mm som man tydligen skall göra i v 37 men det var bara "hej, blodtryck och mäta mage och hejdå!" jag var där i max 5 min, blev lite förvånad. Har ni andra haft detta samtal och när i såfall? 
    Fick däremot träffa läkaren idag, han är helt underbar! vi gick igenom exakt steg för steg vad som kommer att hända och vi pratade till och med om vad vi skulle lyssna på för typ av musik under operationen hahaha 

Nu skall jag vanka mig ner på stan en stund och fika med en kompis... kladdkaka idag kanske?

• saltgurkan

Hej!
    plötsligt insåg alla samtidigt att jag skulle få barn typ NU och varit dränkt i jobb på sista tiden, därav inga inlägg på länge.. var på danderyd idag på infomöte och snittdatumet ändrades från onsdag nästa vecka till nu på måndag!! Visserligen är det bara två dagar men för oss blev det jättemycket, både jag och maken fick lite lätt panik, vi kände oss absolut inte "klara", jag är inte ens klar på jobbet,  och vi som skulle träffa BM på måndag och ha avslutningssamtal hahahaa ja ni det blir aldrig som man tänkt sig...
    Nu måste jag försöka avsluta så gott det går på jobbet, och försöka fixa lite av det som fattas, framförallt mjukisbyxor, tofflor och amningsbh som jag måste ha med mig till danderyd, är det något jag glömt??
    Jag har det mesta i klädväg till bebisen, men vad behöver jag annars köpa? blöjor antar jag, vilka? och vad mer?
    Snälla hjälp, peka på ALLA saker även de kanske mest uppenbara, det står still i min stessade panikhjärna!!

Och just det jag hoppas ni alla och era bebisar mår bra, Vi hörs snart!!!
    Kram från "stressgurkan"

• saltgurkan

hahahaaa kom precis på en sak, golden hur går det med naveln??

och Ninus, jag tänkte på dig när jag var där idag, kanske snart snart, kanske redan här, vilket som så håller jag tummarna för dig! Du är helt klart världens mysigaste mamma eftersom lillkillen trivs så bra!

• saltgurkan

Ja just det, stora trosor! måste ju ha sådana där som är lite högre som går upp en bit på magen så det inte stör i ärret, skriver det på listan genast!
    och gummisnoddar kom jag på också, så jag slipper blöta håret varje gång jag duschar (man måste duscha varje pga infektionsrisken)
    prematurblöjor är nog bra att börja med eftersom hon inte är så jättestor, köper man det på apoteket? 
    Vad behöver jag annars till skötbordet? sängen har jag klar, bilbarnstol fixar jag imorgon, vagnen hämtar jag sen, det är inget annat väl? känns som jag kommer glömma åka till sjukhuset hahahaha

apropå det, det här är min lista hittills till sjukhuset;
    kläder till bebisen (tar med mig ganska mycket, de är ju ändå så små och tar ju ingen plats)
    filt till bebisen (har flera i bomull, ska jag ta med två om hon kräks kanske?)
    egen tvål (en ny barnängens hårda tvål, måste ha just den, älskar den!)
    schampoo &balsam (måste tydligen också vara helt ny oöppnade förpackningar)
    deo
    tandborste & tandkräm 
    ansiktstvätt & ansiktskräm 
    hårborste och gummisnoddar 
    consealer, rouge och mascara (om jag orkar när vi får besök för att inte se helt död på alla kort)
    bindor
    trosor
    bh
    strumpor
    mjukisbyxor två par (räcker det, eller ska jag ta med fler??)
    koftor i bomull 4st
    tubtoppar (om jag hittar några imorgon, jag HATAR att vara bar om magen, så jag vill gärna kunna dra ner lite bara för att amma, annars vad jag hittar med knappar fram)
    tofflor
    mobil + laddare
    kamera
    egna kuddar (fick tips idag från personalen på vår vårdavdelning)
    skiva till operationen
    kläder till mannen
    ramlösa (ÄLSKAR bubbelvatten)

detta är ALLT jag kan komma på, det känns som jag har glömt hälften, någon som kan komma på något annat?? eller något bra tips på något som kan vara skönt att ha med...?

• saltgurkan

Godis!!!
    och kakor och frukt! just det något ätbart var det också, nu när du säger det så sa de ju faktiskt det på info mötet igår, "ta med något ätbart till pappan och något du kan vara sugen på efteråt" men hade redan glömt bort det hahahaa .. tack Haligh!
    Stora binor, vad menar du då? jag kommer ju inte vara så öm "där" utan snarare utan snarare i magen, eller är det av någon annan anledning?

ps, vad härligt att Sigrid växer så bra och verkar må bättre i magen!! ska bara "ploppa ut" ungen men sen vill jag ses igen! 

• saltgurkan

Stort grattis Ninus!!!!
    Vad roligt, jag hoppas allt gick bra! Philip är ett jätte fint namn, ville också ha det om det hade blivit en liten kille men det går ju inte för det heter min man hahahahaa han hälsar dock att namnet är väldigt bra, funkar även bra internationellt och har varit nöjd med det i 38 år! 

Så snart vi är levande igen så får vi ses med alla små underverk! 

• saltgurkan

I måndags kom vår lilla tjej, 2925g och 48cm lång. 
    Vi kom hem från sjukhuset ikväll och vi mår bra!  

Jag skrämde barnmorskorna lite eftersom jag inte ville ta henne till mig direkt, tyckte det var obehagligt under operationen, och på uppvaket när jag var helt förlamad, sen fick hon ligga lite hos mig bara för att det propsade så, men jag gav tillbaka henne till philip ganska direkt. Jag var inte redo, inte beredd. Fick lite panik i hemlighet. Men utan ett ord förstod philip. Han tog hand om henne och jag följde henne en aning tveksamt  mest på avstånd i pappas famn den första tiden. Jag försökte amma ibland som pliktskyldigast men gav henne tillbaka direkt efter. Jag tyckte det kändes konstigt. eller så kändes det inte alls... sen kom det långsamt, långsamt, små stunder här och där tillsammans bara hon och jag. Vi tittade lite på varandra när ingen annan var där, vi studerade varandra, vi pratade lite..du är här nu, du är på riktigt.. 

I natt överväldigades jag plötsligt av den enorma kärlek jag kände till henne, hon låg i sängen intill mig och sov och jag insåg att det gjorde fysiskt ont i hjärtat för att jag saknade henne så mycket fast hon låg där alldeles precis brevid mig... Jag insåg då vad de menade i låten "I don´t want to miss a thing" med Aerosmith. Jag grät och la henne på mitt bröst. Det var magiskt.

Jag ÄLSKAR båda mina barn. Jag är nu en lite trött men lycklig tvåbarns mamma! 

• saltgurkan

Hej allihopa!
    Jag skrev ett långt inlägg häromdagen men det försvann tydligen lite på vägen och då gav jag upp!
    Men nu gör jag ett nytt försök!

Vi har också haft det lite kämpigt de här första veckorna, med gulsot, krångel med för kort tungband, oförstående barnmorskor, mjölkstockning med 40 graders feber, för mycket mjölk och sen nu för lite mjölk, såriga och värkande bröst och sen ny opererad på det och allmänt "skröplig".

Men nu SKA vi vara klara med all otur och redo för det mysiga bebislivet! 
    Vi kör nu med en variant där hon får ersättning som mat och ammas lite ibland innan mat mer som "vitaminboost"
    och det går väl nästan ok från höger bröst men gör fortfarande galet ont i vänster. Börjar misstänka att jag fått svamp i bröstet eftersom det gör sååååå ont...hur vet man det? 

Försöker nu få tillbaka våra 3-4 timmars intervaller som hon haft så bra innan men som nu vänds helt upp och ner och bak och fram.. så nu försöker jag klocka hur länge hon sover och hur mycket hon äter och när osv för att få lite bättre koll, eftersom hon fått lite ont i magen efter vi börjat med ersättning och som bvs sköterskan sa all gnäll är ju inte hunger och det är ju inte så bra att tillföra mer mat när man redan har ont i magen.

Men vad härligt att höra om alla er andra och era små guldklimpar! Härligt att Sigrid växer men stackars julian som varit sjuk och lilla philip som inte alls är så liten, underbart!  Jag vill också jätte gärna ses snart igen, och höra mycket mer!! vad säger ni ska vi boka en dag nästa vecka så får vi se hur många som kan/vill/orkar hänga med? onsdag, mitt på dagen, samma plats? andra förslag?

Golden, jag tänker på dig massor, det kommer gå jättebra, jag håller tummarna för dig och hoppas vi ses snart!! (boka in nästa onsdag, har hon/han inte kommit redan så kommer han/hon då garanterat som din BM "de kommer alltid olägligt") om du orkar ta dig till fältan så hör av dig så kan vi ta en snabbfika om du vill, dit kommer jag numera utan hjälp, så det går framåt!!

Vi hörs snart, kram på er alla så länge! 

• saltgurkan

Vi kör också med NAN, hemma kör vi med pulver och när vi är ute så har vi med färdig NAN så det är bara att hälla upp. Men jag vet att min svägerska hällde pulver i flaskorna hon tog med och sen hade en sådan där liten termos med sig. En sådan där doseringsburk med små fack ser ut som en delad grapefrukt ungefär är jätte smart, en sådan skall jag köpa har bara inte kommit mig för än.

Är det någon som vill ha en helt ny medela nappflaska? (de ska vara jättebra för de som ammar eftersom de får samma grepp som vid amningen) Vi har bara provat den en gång men det funkade inte alls, hon var alldeles för liten och de känns så onödigt att slänga den eftersom den var så dyr och är helt ny, så jag ger hellre bort den om det är någon som vill ha den, någon?

Vad kul, jag bokar onsdag klockan 11, samma plats? (ninus känner igen det där, brukar såsa upp vid 10-tiden  ) 

• saltgurkan

Jag kan tyvärr inte på torsdag nästa vecka för jag på föräldrakurs klockan 13.30, så antingen lika "tidigt"  på torsdag, för på fredag måste jag åka till Örebro fram och tillbaka på jobb, annars får jag helt enkelt följa med nästa gång!

Haligh var det min nappflaska du menade? Du kan få den nästa gång vi ses, du behöver absolut inte betala för den,  jag hade ju ändå tänkt slänga den!

Jag börjat jobba så smått igen,  var borta på möte hela tisdags förmiddagen, det är tur att hon har världens bästa  pappa som kan passa henne! Men man är inte så snabb i huvudet, känns som jag har kokt broccoli i hela hjärnan Jobbar nu lite hemifrån, men det är precis som hon vet att man försöker koncentrera sig på något annat för plötsligt så förvandlas världens snällaste bebis till ett gnäll monster, så man får helt enkelt jobba under hennes förutsättningar dvs när hon sover, och det är ju precis så det ska vara, så det är tur att hon påminde mig!

Så nu måste jag passa på att jobba lite för nu sover hon! 

Svar på tråden 30+ väntar barn i mars i stockholms innerstad?