• Lättare

    Får dagispersonal uttrycka sig hur de vill

    Jag har en 5åring som går på dagis, han trivs och är omtyckt där. I april förra året gjorde han illa foten på dagis pga att personalen tyckte att det var ok att ställa trädgårdsbordet på ute scenen o hoppa. Där gjorde han illa sig o han fick bandage va hemma 2v o sen börja han igen på dagis. Då tyckte samma personal att bandage var onödigt och tog bort det. Han lekte ramla på foten och får operera ledbandet. Så blev han bra o visst han haltar ibland men inget mer. Innan semestern säger samma personal att han haltar, du får kolla upp det, men jag försöker förklara att vi har det, men då har han fel på höften säger personalen bara, när hon 3e dagen påtalar det blir jag irriterad och vi får tillbringa 2.5tim på röntgen och man ser inget fel på fot höfter el nåt. Frid o fröjd till idag. Då ringer telefonen o det är den personalen som talar om att de är underbemannade idag och får inte ta in vikarie och då min son haltar (ibland) så kan han inte komma idag. Va? Ja vi kan inte försämra verksamheten för att han ta tid när vi är ute och går mellan lekparker och dagis, så för allas skull är det bästa att han är hemma idag. Visst tyckte jag chockat. Nu är jag förbannad o väntar på att hennes chef ska börja

  • Svar på tråden Får dagispersonal uttrycka sig hur de vill
  • Eikna

    be o få ett samtal med både personal och chef...din son ska ändå fortsätta gå där så det är lika bra att prata ut..du betalar för omsorgen

  • Anatha

    Personalen som gör så som du beskriver låter inte helt frisk. Jag hade sett till att byta förskola för är man så sjuk i huvudet och har så dåligt omdöme kommer inte några samtal att hjälpa.

  • Lättare

    Nu har jag då talat med chefen o rektorn på området men jag vet inte vad det gav egentligen. Chefen hade nåt väl inövat mantra: jag hör vad du säger, jag förstår vad du säger men vad kan jag göra jag är ny här. Då ringde jag upp hennes chef,dvs rektorn o berätta om personalen o chefens svar. Nu har jag talat med rektorn tidigare när jag anmälde händelsen efter sonens operation av ledbandet, så han kände igen mig. Hans mantra för dagen var: man måste glömma o gå vidare! Jag tog upp personalens telefonsamtal hem i morse o undra över förskolans policy kring barn som ibland haltar. Jo men då är det inga problem så länge han inte smittar är han välkommen. Bra sa jag då kommer vi in i vanlig tid imorgon tyckte jag men får dagens andra chock nu. Vet ni vad han säger...nja imorgon är kanske inte så lämpligt, låt allt lugna sig så kan ni komma på måndag. Men hallå jag har ett jobb att sköta fixar du så nån kommer hem o tar hand om han då? Nej det var inte hans ansvar att göra men det kunde väl vara trevligt att tillbringa några dagar med sonen. Vad ska jag säga på jobbet, ledsen men vi får ställa in förhandlingarna i tingsrätten för min son haltar ibland o får inte va på dagis denna vecka men haltar han nästa vecka då tar vi förhandlingarna för då får han va på dagis. Ja men din man kan vara hemma. Ja sa jag han kan ringa sina patienter o tala om att veckans operationer är inställda. Nja det kom rektorn på att det var inte så lämpligt kanske men komma före mån var uteslutet hejdå. Jag hann inte säga hejdå innan han lagt på! Då kom jag på att jag ringer dagis o döm om min förvåning när 1 av de bra personalen svarar o hon undra vad som hänt då vi jämt hör av oss o nu var 3tim sena. Ja stamma jag xxx ringde imorse o tala om att du o xxx var sjuka o ingen vik fick tas in så pga av att sonen haltar fick han ju inte komma idag o enl rektorn får han inte komma förs på mån. Men han haltar inte mycket o det stör inte verksamheten o skulle han få ont o vi gått iväg får han väl samsas med de mindre i vagnen, det funka bra när han var gipsad efter operationen,så det får funka tillfälligt nu med. Så kom imorgon om ni vill, tyckte den bra personalen o jag hör hur den andra muttrar ibakgrunden. Fan vad trött jag blir o tänk om jag vart så klok att jag ringt dagis redan imorse då kanske jag sluppit allt. Dagisavd har 3 personal 1 super bra, hon som undra vad som hänt när vi inte hört av oss 1 halvbra o så 1dålig, hon som ringde i morse. Just nu känner jag inte för att lämna han på dagis imorgon, men jag vet att han trivs o mår bra där. Tack för att ni orkat engagera er

  • Vårsolen

    Men så knepigt! och den där rektorn, hur mycket visste han om allt detta då när han kan säga att det är bäst att din son är hemma till måndag? Nått måste han ju hört då eftersom han sa så, usch ja det där låter inte som kul folk att ha att göra med..och varför säger en personal att de andra är sjuka när det inte alls är så?! 
    Låter helt galet!

  • Cat3
    Lättare skrev 2010-08-16 14:08:18 följande:
    Nu har jag då talat med chefen o rektorn på området men jag vet inte vad det gav egentligen. Chefen hade nåt väl inövat mantra: jag hör vad du säger, jag förstår vad du säger men vad kan jag göra jag är ny här. Då ringde jag upp hennes chef,dvs rektorn o berätta om personalen o chefens svar. Nu har jag talat med rektorn tidigare när jag anmälde händelsen efter sonens operation av ledbandet, så han kände igen mig. Hans mantra för dagen var: man måste glömma o gå vidare! Jag tog upp personalens telefonsamtal hem i morse o undra över förskolans policy kring barn som ibland haltar. Jo men då är det inga problem så länge han inte smittar är han välkommen. Bra sa jag då kommer vi in i vanlig tid imorgon tyckte jag men får dagens andra chock nu. Vet ni vad han säger...nja imorgon är kanske inte så lämpligt, låt allt lugna sig så kan ni komma på måndag. Men hallå jag har ett jobb att sköta fixar du så nån kommer hem o tar hand om han då? Nej det var inte hans ansvar att göra men det kunde väl vara trevligt att tillbringa några dagar med sonen. Vad ska jag säga på jobbet, ledsen men vi får ställa in förhandlingarna i tingsrätten för min son haltar ibland o får inte va på dagis denna vecka men haltar han nästa vecka då tar vi förhandlingarna för då får han va på dagis. Ja men din man kan vara hemma. Ja sa jag han kan ringa sina patienter o tala om att veckans operationer är inställda. Nja det kom rektorn på att det var inte så lämpligt kanske men komma före mån var uteslutet hejdå. Jag hann inte säga hejdå innan han lagt på! Då kom jag på att jag ringer dagis o döm om min förvåning när 1 av de bra personalen svarar o hon undra vad som hänt då vi jämt hör av oss o nu var 3tim sena. Ja stamma jag xxx ringde imorse o tala om att du o xxx var sjuka o ingen vik fick tas in så pga av att sonen haltar fick han ju inte komma idag o enl rektorn får han inte komma förs på mån. Men han haltar inte mycket o det stör inte verksamheten o skulle han få ont o vi gått iväg får han väl samsas med de mindre i vagnen, det funka bra när han var gipsad efter operationen,så det får funka tillfälligt nu med. Så kom imorgon om ni vill, tyckte den bra personalen o jag hör hur den andra muttrar ibakgrunden. Fan vad trött jag blir o tänk om jag vart så klok att jag ringt dagis redan imorse då kanske jag sluppit allt. Dagisavd har 3 personal 1 super bra, hon som undra vad som hänt när vi inte hört av oss 1 halvbra o så 1dålig, hon som ringde i morse. Just nu känner jag inte för att lämna han på dagis imorgon, men jag vet att han trivs o mår bra där. Tack för att ni orkat engagera er
    Jag tror att rektorn agerar olagligt i detta fall. Dags för en anmälan till Skolverket. Ring dem och be att få prata med en av deras jurister.
  • Impega

    Tycker absolut du ska ta detta vidare. Ta kontakt med skolverket. Att utesluta ett barn på detta sätter är VIDRIGT gjort av förskoleläraren.

  • MammaG

    Så himla typiskt. Man kan aldrig ställa dagispersonal till svars för något som händer eller sägs, för de har alltid någon som täcker upp ryggen för dem. Jag kunde omöjligt få personalen på min sons dagis att erkänna att de inte kunde hantera sitationen när min son (och andra barn skulle det visa sig när jag tog upp det på ett föräldramöte) vid ett flertal tillfällen gick med nedbajsade byxor när jag hämtade honom. Hur jag än pressade och pressade så gick det inte att få dem att erkänna att de tappat greppet.

    Fick senare höra att de av kommunen var "förbjudna" att kritisera sin arbetssituation, och att vad de än gör/inte gör så ska de vidhålla att de har full koll. Har efter fyra år inget förtroende för dagis öht (var mer som hände än bara bajssituationen)

  • Bevabus

    Helt oacceptabelt beteende. Jag utbildar mig själv till förskollärare och skulle aldrig få för mig att uttala mig så dumt! Och att även cheferna gör det är så att man vill banka huvudet i väggen av frustration! Ta genast upp det med Skolverket! Att chefen är ny är ingen ursäkt.


    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
Svar på tråden Får dagispersonal uttrycka sig hur de vill