• tvåtjejstomp

    Adraklassens förälder del 2

    Tack för att ni svarade men så är det inte idag. Jo om föräldrarna är gifta vid födseln är det så.
     Om pappan inte är gift får mamman kryssa i om hon vill ha ensam eller delad vårdnad. Kyssar hon i delad får pappan rätt till fp , o.s.v annars får mamman ensam rätt till alltihop,

    Pappan kan då gå till domstol och bevisa att han är ok som förälder samt att det inte finns några samarbetsvårigheter med mamman och efter ett par års processande få rätt att träffa barnet samt vårdnad. Fp dagarna är sedan länge slut så några sådana finns inte att få. Eftersom han inte känner barnet kommer naturligtvis mamman att få boedet och han får sporadiskt umgänge lite då och då.

    Vad jag vill ändra är att lagen förutsätter att pappan är dålig tills en han i domstol visat annat. Det vore bättre att det skulle krävas att domstolarna fick ta bort rätten om han missköter sig.

  • Svar på tråden Adraklassens förälder del 2
  • Kristdemokraterna

    Hej,

    En av huvudanledningarna till att vi har en äktenskapsbalk är just för att trygga båda föräldrarnas samt barnens rättigheter. Att införa en faderskapspresumption för andra än gifta skulle medföra många problem, där det finns en risk att alltför många skulle kräva rättigheter som de inte har.
    Det finns avvägningar som måste göras i lagstiftningen, och alla problem kan inte lösas den vägen. Vi vill dock förenkla faderskapsintygen för att minska de problem som du beskriver.

    Vänliga hälsningar,
    Kristdemokraterna

  • tvåtjejstomp

    Jag fattar uppriktigt inte vilka rättigheter som skulle blir felaktiga. Barnets rätt till pappan? Är det den ni vill undvika eller är det någon annan rättighet som ni vill förhindra?

    Att förändra faderkapsintygen skulle inte förändra ett dugg eftersom den situation jag beskriver innebär att vi har en känd och registrerad fader.

    Jag vill ändra på det faktum att mamman kan fösa ur den registrerade och fastslagne pappan ur barnets liv utan att behöva gå till domstol eller ens familjerätt. Den rätten att frånta barnet en förälder ska ingen ha utan att kunna visa på att det ligger i barnets bästa. Idag räcker det att mamman tycker att pappa har fel färg på kalsongerna för att hon ska ha rätt att utesluta pappan till barnet.

    Problemet är inte faderskapspresumption (man kan av praktiska skäl inte ge nån vårdnad som är okänd). utan att mamman kan kryssa i en ruta att pappan inte ska ha vårdad om barnen. I det läget har hon om hon kan lite juridik och är envis alla möjligheter att få ur pappan helt ur barnets liv med hjälp av lagen. Den enda rättighet som pappan har är då att betala underhåll. Det här anser jag vara en diskiminerande lag som måste ändras snarast möjligt.  Jag skulle vilja att gemensam vårdnad ska vara utgångsläget och att det ska krävas en domstol för att ta bort vårdnaden för en förälder. Den domen skulle redan kunna göras innan barnet föds för att inga barn ska behöva umgås med en olämplig förälder.

  • Kristdemokraterna

    Hej igen,


    Kristdemokraterna vill också att barnkonventionen skrivs in som svensk lag och i den slås det fast att barnen har rätt till båda sina föräldrar.


    Vänliga hälsningar,
    Kristdemokraterna

Svar på tråden Adraklassens förälder del 2