• Nisen
    Äldre 19 Aug 13:44
    5285 visningar
    21 svar
    21
    5285

    Är det någon här som haft svininfluensan när du var gravid? Hur gick det?

    Hej! Jag undrar om det fortfarande finns risk att bli smittat av svininfluensan? Jag har inte vaccinerat mig och nu är jag gravid... Kan man fortfarande ta vaccinet eller är allt slut? Ni gravida som blev sjuka, hur gick det? Blev ni inlagd och jätte dåliga? Blev barnet drabbat?

  • Svar på tråden Är det någon här som haft svininfluensan när du var gravid? Hur gick det?
  • Nisen
    Äldre 19 Aug 13:52
    #1

    Kanske alla vaccinerade sig...  Men vet någon om man kan vaccinera fortfarande?

  • Äldre 19 Aug 13:56
    #2

    Ring och hör med din VC!

  • Äldre 21 Aug 23:10
    #3

    Familjen smittades och jag fick tamilfu innan jag blev sjuk. Fick lindrig symtom och inget mer med det. Födde frisk pojke ca 2 månader senare.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • TanjaO
    Äldre 21 Aug 23:14
    #4

    Läste ju att svinisen inte klassas som så farlig längre?

  • Äldre 26 Oct 21:37
    #5

    Men lika så så får man som Gravid rekommendationen att vaccinera sig (Ingår nu mer i vanliga influensa vaccinet ) 

  • Äldre 2 Nov 10:55
    #6

    Min styvsyster fick svininfluensan och hade det jättejobbigt med andningen ett tag. Fostret klarade sig helt utan skador.

    Nu är det väl ett nytt vaccin för influensan ändras ju varje år och man måste vaccinera om sig?

  • Humlan­2011
    Äldre 10 Nov 11:16
    #7

    Jag vaccinerade inte mig förra året, känns på tok för outforskat vaccin för att jag skulle ta det. Så min BM rekommenderade att jag skulle vaccinera mig nu. Men efter alla bieffekter man hört talas om skulle jag inte drömma om att spruta in det i min kropp som gravid. Jag tror risken är väldigt liten att bli smittad när så många redan har haft eller är vaccinerade redan. Vore kul att veta hur andra "ovaccinerade" tänker!

  • Sixxty
    Äldre 10 Nov 11:21
    #8
    Humlan2011 skrev 2010-11-10 11:16:10 följande:
    Jag vaccinerade inte mig förra året, känns på tok för outforskat vaccin för att jag skulle ta det. Så min BM rekommenderade att jag skulle vaccinera mig nu. Men efter alla bieffekter man hört talas om skulle jag inte drömma om att spruta in det i min kropp som gravid. Jag tror risken är väldigt liten att bli smittad när så många redan har haft eller är vaccinerade redan. Vore kul att veta hur andra "ovaccinerade" tänker!
    Årets vaccin är inte det samma som förra året utan det vanliga säsongsinfluensavaccinet.
    Men som du skriver är väl risken att smittas förhoppningsvis liten som ovaccinerad i år eftersom många vaccinerades förra året.
  • Äldre 10 Nov 11:31
    #9

    Hade svininfluensa både jag och min ena dotter då 8 år. Jag var gravid i sjätte månaden. Som en kraftig influensa. feber två dar sen succesivt bättre. Min man som tog vaccin blev mycket sämre än vad jag blev.

  • Humlan­2011
    Äldre 10 Nov 14:26
    #10

    Sixxty; Jo, jag läste att det är inbakat i den vanliga sprutan i år, troligen för att fler ska ta den och för att spara emballage och tid. Hur som är det ju ett vaccin mot svininfluensan i grunden, sen är det mer utvecklat och något mer forskat kring än förra årets Pandemrix. Men enligt mig är det fortfarande inte tillräckligt kartlagt vad biverkningarna är så jag står över och tar den lilla, lilla risken att bli smittad.

Svar på tråden Är det någon här som haft svininfluensan när du var gravid? Hur gick det?