• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • jakeline
    JosefineK skrev 2011-01-25 09:16:22 följande:
    Verkar som de flesta hàr àr pà det klara med vagnar men har ni funderat nàgot pà bàrsele/bàrsjal? Jag surfade runt lite igàr och det àr ju en djungel det dàr med!
    Funderar sjàlv pà en Baby Bjorn Active, den verkar kàck men har fàtt lite kritik fòr att den inte àr ergonomisk nog. De flesta jag kànner hade inte ens nàgon. Fòr oss kànns det nòdvàndigt dà vi har hund och borde vara praktiskt att ta bebisen pà magen nàr man ska ut pà kortare promenader istàllet fòr att slàpa med vagn. 
    Vad àr ni inne pà? 
    vi har en babybjörn, vet inte om det är en active eller så. Men den funkade bra tycker jag. Skönt att gå kortare promenader och slippa vagnen. Vi har också hund. Tänkte använda den den här gången också. är även lite sugen på en trikåsjal. Den som jag hade sist var i linne och väldigt meckig att få på. bebisen hängde liksom på sidan på något sätt, jag vill ha bebis på magen. 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • TeosMamma

JosefineK;
    Jag är inne på Beco men måste mäta den så den inte blir för lång för min överkropp, sedan tror jag det blir en ringsjal att ha inne.
    Jag surfade mycket efter bärsjalar i början av graviditeten, jag kommer mest  att bära barnet så eftersom jag sitter i rullstol, Förstod så mycket som att Tricot-Slen var bra och även Beco baby carrier butterfly etc. Det fanns en del trådar här på FL som sa mycket, minns tyvärr inte vart men det är väl vara att söka på forumet... Hittade länkar som visade hur man knyter etc. här är en länk med lite info; http://www.sjalbarn.se/?page_id=6 Här en länk om olika sjalar och bärselar; http://www.stellaris.se/index.php?cPath=43&osCsid=63a20e4ff96132e206813deba1bd64c9
    Här är den snygga beco; http://www.edenbaby.se/catalog.php?category=69 
    Tydligen kan man beställa billigare från utlandet, det fanns en tråd om detta ;) 
    Min BM sa; Inte Babybjörn!!! Tydligen sitter de inte bra i den, man kan ju jämföra med Beco Butterfly så ser man skillnaden under rumpan på den och på babybjörn.... 
    Oj, vilket långt svar, kanske inte vad du var ute efter... Foten i munnen 

• FruMadde4barnTätt

Jag är jättenöjd med babybjörn bärsele!  har haft den till alla våra barn, så den börjar bli lite sliten.

vi har en babybjörn bärsele med platta där bak för ryggen som stöd och man kan dra åt remmarna så att selen sitter på plats, och går man bara rak i ryggen så får man inte ont i ryggen. Men det blir ju tungt i axlarna efter ett tag när bebis väger lite mera.
    Man kan lätt knäppa upp den när bebis sover och ibland kan man lyckas lägga bebis i sängen.

Jag har aldrig fått ont i ryggen av den, men däremot blir det tungt och ont i axlarna sen när bebis väger mera.
    Våra barn har somnat i denna bärsele och älskar den. De vill sitta där hela tiden helst. Och så har man händerna fria att greja med annat.
    Bebisar vill ofta ha mycket närhet och behöver det för att känna sig trygga, även kolikbarn mår bättre av att bli burna.

Tror det ska vara en viss vikt och längd på bebis för att den ska passa, så är bebis väldigt liten som nyfödd så för man vänta ett tag innan man kan ha den.
    Man har bebisen bakåtvänd mot dig i början och sen när bebis är större och kan hålla nacken bättre så kan man ha bebis framåtvänd.

Om man är lite rund om magen eller lite stor, så kan det nog vara jobbigt med bärselen, speciellt med denna platta man ska spänna åt lite grann för att få stöd, så det spänner runt magen och ryggen för bästa stöd.
    Alla som jag känner som är runda har svårt med bärsele, de orkar inte osv...
    sen ska man ju gå med rak rygg och inte framåtlutad och böja på knäna när man ska böja sig ned efter något, inte böja på ryggen.

Jag provade en bärsjal med första barnet och det var svårt hur man skulle göra med den och tyckte inte bebis låg så bra i den som bärselen. Så den har vi inte använt.
    Men det finns säkert bättre bärsjalar än den vi hade. Och det är olika vad som passar olika människor.

• JosefineK

Gud va bra ni àr tjejer Glad Tack fòr alla tips, det blir nog Baby Bjorn dà som vi tànkt.

Sen ska min kompis som àr fràn Senegal làra mig bàra i sjal/sarong ocksà, hon har alltid burit sina egna barn sà. Men jag tror inte jag ger mig ut pà stan med bebisen i en sarong Flört utan tànkte att det kan vara bekvàmt att ha hemma medan man pàtar i tràdgàrden eller grejar med annat.

• morotsland
    JosefineK skrev 2011-01-25 09:16:22 följande:
    Verkar som de flesta hàr àr pà det klara med vagnar men har ni funderat nàgot pà bàrsele/bàrsjal? Jag surfade runt lite igàr och det àr ju en djungel det dàr med!
    Funderar sjàlv pà en Baby Bjorn Active, den verkar kàck men har fàtt lite kritik fòr att den inte àr ergonomisk nog. De flesta jag kànner hade inte ens nàgon. Fòr oss kànns det nòdvàndigt dà vi har hund och borde vara praktiskt att ta bebisen pà magen nàr man ska ut pà kortare promenader istàllet fòr att slàpa med vagn. 
    Vad àr ni inne pà? 
    Jag hade en Ultimate baby Wrap förra gången och den var super de första månaderna. Den är i trikå vilket gör den lätt att knyta till och så har den ring istället för knut och är lätt att justera. Ska skaffa en manduca (http://www.knyt-an.se/visa_produkt.asp?id=742&t=Manduca%2C+Petrol) som komplement, den kan användas från spädis och under rätt lång tid. Hade babybjörn med de andra men jag hade barn som var matglada och blev tunga snabbt så det blev slitigt för axlar och nacke efter ett tag, den här är bättre rent ergonimiskt men har ändå selens alla fördelar.
  • Maruid

Vi provade lite olika varianter. Jag använde mest en gammal begagnad Baby Björn sele som jag hade jättemycket. Eftersom sonen var sjuk hade han jättesvårt att komma i ro och sov mest bara om man bar honom eller i vagnen. Så jag bar honom mycket i den selen.

Vi lånade också en BECO sele och jag gillar den jätteycket. Dock känns det som barnet måste hinna bli ganska stadigt först för annars trillar de liksom ner och ligger längst ner vilket inte är bekvämt för den som bär och förmodligen inte för barnet heller. Men jag gillar den och när barnet är lite stadigare kommer jag nog använda den mycket.

Vi hade också en trikåsjal helt utan ringar som man själv kan vika och knyta på flera olika sätt. För mig passade det dock inte alls. Upplevde att barnet inte kom i bra position förrutm om jag knöt sjalen ganska hårt och då fick jag jätteont i ryggen istället. Älskar dock tanken på sjalen och tycker att det är så ombonat och mysigt på något sätt.

• FruMadde4barnTätt

ladyline
    den bärselen på din länk,  verkar ju jättebra, där står det ju att den kan användas av många olika personer:

Till skillnad från många andra bärselar passar Manducan för både mycket korta och smala personer, men också för långa och kraftiga personer vilket gör att den kan användas av alla som bär barnet.

• morotsland
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-01-25 12:16:19 följande:
    ladyline
    den bärselen på din länk,  verkar ju jättebra, där står det ju att den kan användas av många olika personer:

Till skillnad från många andra bärselar passar Manducan för både mycket korta och smala personer, men också för långa och kraftiga personer vilket gör att den kan användas av alla som bär barnet.
    Ja, jag har ju inte testat den men den verkar väldigt bra och alla jag pratat med och alla som skriver här och på andra sidor som haft den verkar supernnöjda. Tyvärr lite dyr (1000 spänn) men den går ju att sälja begagnad sen rätt dyrt tror jag.
  • FruMadde4barnTätt

ladyline
    ja den passar nog till fler personer, då alla ju har olika kroppsbyggnad.

Babybjörn bärsele finns även utan denna ryggplattan, och då är den mindre bra, får lättare ont i ryggen och då är den ju billigare också.

Vi köpte babybjörn bärsele med ryggplattan som är så bra och den kostade 1000 kr på babyland  så rätt dyr den med. Men den passar väldigt bra på mig och är jättenöjd med den.