• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Maruid
    Sommarnatt2010 skrev 2011-02-03 21:46:05 följande:
    Förresten hur länge har ni tänkt arbeta??? Jag funderar på att gå hem 2-3 veckor innan BF. Alltså sluta sista april el möjligtvis jobba en vecka i maj. När jag pratar med min man om det tycker han det låter knasigt...Kan väl jobba så länge som möjligt tycker han. Tidigast gå hem en vecka innan... Jag är ju pigg och mår bra, har inga problem att jobba (just nu iaf, det kan ju ändra sig...men om förutsättningarna är de samma resten av graviditeten)
    Vid min förra graviditet gick jag hem den 26 oktober (tog först en veckas semester och påbörjade sedan ledighet den 1 november). Bebisen var beräknad till den 10 november. Dock blev det drygt att vänta eftersom liten inte behagade komma förrän den 23 november och det känndes som jag "använde mina dagar till ingen nytta".

Å andra sidan kan jag ju säga att det var skönt rent fysiskt att vara hemma för då hade kroppen börjat säga ifrån så smått, fick mycket sd sista månaden och det var jobbigt att sitta på kontoret flera timmar i sträck.

Så mitt råd är helt enkelt; gör precis som du har lust med. Lyssna inte på vad alla andra i din omgivning säger om det inte känns rätt. Det är trots allt du som ska förbereda dig mentalat för en förlossning och att bli mamma, det är du som kanske ska pyssla lite i hemmet och ställa i ordning. Och inte minst rekomenderar jag alla väntande att sova. Själv sov jag nämligen i stort sett ingenting på nästan en hel vecka runt förlossningen så jag tror verkligen att man behöver ladda batterierna ordentligt.

Själv har jag dock inte det problemt nu eftersom jag är arbetslös denna rundan. Och även det känns rätt skönt måste jag säga eftersom 2010 för oss var ett jättejobbigt år så känner jag verkligen att jag vill hinna ta det lungt och ta hand om dig själv ordentligt. Själv hoppas jag ha tid för att läsa några bra böcker, ta promenader i vårvädret och långa bad.
  • Ewima

Jag älskar mitt jobb men arbetar som timanställd och det ser illa ut inför våren... Tråkigt att behöva oroa sig när man hellre vill tänka o njuta av graviditeten

• Nojnen
    Förresten hur länge har ni tänkt arbeta??? Jag funderar på att gå hem 2-3 veckor innan BF. Alltså sluta sista april el möjligtvis jobba en vecka i maj. När jag pratar med min man om det tycker han det låter knasigt...Kan väl jobba så länge som möjligt tycker han. Tidigast gå hem en vecka innan... Jag är ju pigg och mår bra, har inga problem att jobba (just nu iaf, det kan ju ändra sig...men om förutsättningarna är de samma resten av graviditeten)
    Jag har BF 4 maj och tänker gå den 15 april (min mans födelsedag!!). De sista veckorna i april kommer jag att ta kompledigt samt lite semester.
    Mirakel kan ske, ge inte upp hoppet! Gravid med första barnet, BF 4 maj 2011
  • FruganH
    Jag hade först tänkt vara ledig 2 veckor innan BF. Har semesterdagar att ta ut och det blir ju ingen sommarsemester i år eftersom jag ändå är hemma då med bebisen. Så varför inte tänkte jag.
    Nu börjar jag faktiskt mer och mer fundera på att ta en veckas semester till (alltså sluta 3 veckor innan BF).
    Sen tar jag FP från måndagen efter BF (känns onödigt att ta på helgen).
    Har inte fysiskt ansträngande jobb, dock psykiskt tufft och stressigt samt pendlar 1 timme till och från jobbet.
    Sen sover jag redan nu förjäkligt, har foglossning, halsbränna m.m. och känner väl att det antagligen inte kommer bli bättre. Så därför känns det befogat att ta lite semester innan.
    Min man har inte alls uttryckt sig negativt över detta, utan är väldigt förstående.
    Och eftersom jag tar semesterdagar och inte FP när jag är ledig innan BF så "förlorar" jag ju varken pengar (eftersom jag får lön) eller FP-dagar.
  • isolande
    Jag går sista april, har BF 18 maj. Tänkte att det kan vara skönt med en sista egen semestertid innan bebisen kommer. Sen blir det ju inget mer på typ 18 år Flört. Tänkte hinna fixa allt pyssel och förbereda bebisens antågande då oxå. Min man hade gärna sett att jag vilade från och med idag, ha, ha!
  • MEmamma82

Hej alla maj2011-mammor!

Jag har länge följt med diskussionen, men nu först registrerat mig och kan således kommentera.

BF 12.5.2011, andra barnet, storebror blir 2 år i mars.

"Normal" graviditet med illamående och trötthet i början men kan jobba på och nu känns det bättre.
    BVC-besöken har varit bra och även ultra visar att allt ser bra ut, skönt!

Det jag dock måste kommentera är då ni funderar på hur länge ni skall jobba före förlossningen. Jag bor i Finland och här har vi tydligen helt andra regler. Vi får mamma/föräldrapeng från staten (ungefär 70 % av lönen) och det börjar betalas ut 5 veckor före BF, detta kan man inte ändra på utan det betyder att alla går senast 5 veckor före. Jätteskönt tycker jag, då kan man inte jobba längre utan "måste" vara hemma. Med mitt första barn hann jag dock bara vara hemma 3 veckor då han föddes 2 v för tidigt, men oj så skönt det var att gå hemma och fixa och dona i lugn och ro.

Sedan så läste jag i en gravid-tidning att man kan ha en lättare förlossning ifall man varvar ner i god tid före och kroppen hinner slappna av. Då blir värkarna och hela förloppet lättare än om man jobbar in i det sista och går runt i jobb-stress-mode. Jag tror det ligger mycket i det för min förlossning gick hur bra som helst och jag kunde slappna av och kände mig redo trots att han kom före utsatt tid.

Så tänk på det ifall ni svenskar har möjlighet att varva ner i god tid före. UNNA er den tiden hemma, det skall ni absolut inte ha dåligt samvete för! (finska lagstiftare har tydligen tänkt till här och det tackar jag för Glad)

Må så gott alla!

• Hiavatha
    MEmamma82 skrev 2011-02-04 08:49:42 följande:

Hej alla maj2011-mammor!

Jag har länge följt med diskussionen, men nu först registrerat mig och kan således kommentera.

BF 12.5.2011, andra barnet, storebror blir 2 år i mars.

"Normal" graviditet med illamående och trötthet i början men kan jobba på och nu känns det bättre.
    BVC-besöken har varit bra och även ultra visar att allt ser bra ut, skönt!

Det jag dock måste kommentera är då ni funderar på hur länge ni skall jobba före förlossningen. Jag bor i Finland och här har vi tydligen helt andra regler. Vi får mamma/föräldrapeng från staten (ungefär 70 % av lönen) och det börjar betalas ut 5 veckor före BF, detta kan man inte ändra på utan det betyder att alla går senast 5 veckor före. Jätteskönt tycker jag, då kan man inte jobba längre utan "måste" vara hemma. Med mitt första barn hann jag dock bara vara hemma 3 veckor då han föddes 2 v för tidigt, men oj så skönt det var att gå hemma och fixa och dona i lugn och ro.

Sedan så läste jag i en gravid-tidning att man kan ha en lättare förlossning ifall man varvar ner i god tid före och kroppen hinner slappna av. Då blir värkarna och hela förloppet lättare än om man jobbar in i det sista och går runt i jobb-stress-mode. Jag tror det ligger mycket i det för min förlossning gick hur bra som helst och jag kunde slappna av och kände mig redo trots att han kom före utsatt tid.

Så tänk på det ifall ni svenskar har möjlighet att varva ner i god tid före. UNNA er den tiden hemma, det skall ni absolut inte ha dåligt samvete för! (finska lagstiftare har tydligen tänkt till här och det tackar jag för Glad)

Må så gott alla!

Hej och välkommen till tråden!

Jag blev lite nyfiken på vart i Finland du bor? Jag flyttade själv till FInland för 6 år sedan, bor i Hyvinkää, åtminstone för tillfället Glad

Jag fick förra veckan beviljat moderskapsförpackningen, den bör komma om ett par veckor - ännu en bra uppfinning av de finska lagstiftarna! 
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • Sofi 79

Jag har BF 5 maj och tänkte ta semester från och med påskveckan, dvs 18 april. Och sen FP från 2 maj. På så vis hinner jag utnyttja de röda dagarna

• MEmamma82
    Hiavatha skrev 2011-02-04 09:15:17 följande:
    Hej och välkommen till tråden!

Jag blev lite nyfiken på vart i Finland du bor? Jag flyttade själv till FInland för 6 år sedan, bor i Hyvinkää, åtminstone för tillfället Glad

Jag fick förra veckan beviljat moderskapsförpackningen, den bör komma om ett par veckor - ännu en bra uppfinning av de finska lagstiftarna! 

Tack!

Jag bor i Österbotten, född och upvuxen här! Glad roligt med flera från Finland, hoppas det är ok med svenskarna att vi finlandssvenskar hänger här Tungan ute

Vi tänkte inte ta någon förpackning den här gången då vi har kvar det mesta från förra lådan. Var egentligen bara vinteroverallen och sovpåsen som blev använda, hade så mycket kläder inskaffat. Vi tänker i stället lägga undan de 140 euro man får och köpa nytt för det. Handlar man på t.ex. huuto eller loppisar så får man ihop rätt så bra med saker för den pengen!

• skalbagge
    Förresten hur länge har ni tänkt arbeta??? Jag funderar på att gå hem 2-3 veckor innan BF. Alltså sluta sista april el möjligtvis jobba en vecka i maj. När jag pratar med min man om det tycker han det låter knasigt...Kan väl jobba så länge som möjligt tycker han. Tidigast gå hem en vecka innan... Jag är ju pigg och mår bra, har inga problem att jobba (just nu iaf, det kan ju ändra sig...men om förutsättningarna är de samma resten av graviditeten"
    Jag har BF 2 maj och kommer ta semester hela april har jag tänktGlad.