• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Jodi
    tove83 skrev 2011-02-07 20:57:22 följande:
    grattis till GP,får jag fråga vad du jobbar med?? hur fick du beskedet? via brev telefon eller via deras hemsida??var det längesedan du skickade in?? många frågor jag vet....väntar själv på besked;))

min bebis är ganska lugn oxå...så jag sover fortfarande hyfsat bra;)
    Jag är sjuksköterska på ett äldreboende (den enda anställda sjuksköterskan på det boendet). Skickade in papprena den 27/1 så de var snabba med att svara tycker jag! Fick svaret via post, såg att de t om märkt om kuverert från B till A-post... Däremot trodde jag att man skulle få lite mer allmän info om föräldraledigheten som kommer sen (inlogg till fks hemsida för att kunna registrera fp?) , men det kommer väl separat.

Vad jobbar du med? Hoppas du med får ett bra besked!
  • tove83
    Jodi skrev 2011-02-07 21:26:09 följande:
    Jag är sjuksköterska på ett äldreboende (den enda anställda sjuksköterskan på det boendet). Skickade in papprena den 27/1 så de var snabba med att svara tycker jag! Fick svaret via post, såg att de t om märkt om kuverert från B till A-post... Däremot trodde jag att man skulle få lite mer allmän info om föräldraledigheten som kommer sen (inlogg till fks hemsida för att kunna registrera fp?) , men det kommer väl separat.

Vad jobbar du med? Hoppas du med får ett bra besked!
    logistik å sälj,skickade in 24/1 tror jag??
    jag har skaffat bank id på fk,jätte käckt,kan gå in å kolla samt kolla å fixa fp osv...jag hoppas på besked snart,har fruktansvärt ont i ljumskarna,känns som blåmärken,alla tror väl att jag masserar underlivet på jobbet..hahaha;)

då hoppas jag på svar i lådan snart då;) vare sig posetivt som negativt!!
  • Fröken Löken

Min Lill* lever också om dagarna i ända!! Nu kan jag tom känna sparkar om jag står still och ska ex hämta kaffe :)
    Kvällarna när jag lägger mig är det värsta hålligång! Skönt att veta att den finns där, är supernojjig över att nåt ska gå fel!!
    Några gånger har liten fått in fullträff på blåsan så att hela jag spritter till... Då undrar kan om den försöker ta sig ut ;)

Jag har börjat få jätteont i "skinkorna" ocha har det när jag stått och gått mycket eller ska böja mig å så... Känns allmänt jobbigt! Kan det vara foglossning? Har ont i höfterna med. Ska till Bm på fredag så får se vad hon säger!

• maj09

BUBBELTIPSET:
    Till er som känner bebisen lite: Har ni provat att dricka bubbelvatten? Mycket bubblat och iskallt ska det vara. När bebis är vaken och ni känner att den rör sig lite, prova då att ta ett stort glas kallt mineralvatten. Då blir min lite småvild. Speciellt om jag samtidigt drar upp tröjan, ligger på sidan och trycker (lite lätt) mot underlaget. Då kan man få en liten show som hela familjen kan se och känna. Ni kanske har någon annan ställning då bebisen rör sig mer? Det kanske inte går på första försöket såklart, men för mig funkar det i 8 fall av 10.

Lillan var så söt härom dagen då vi gjorde det. Hon sa: "Lilla bebis i magen sparka Maja handen. Bebis busa Maja (Bebis busar med Maja)"

Jag kände min första lite mer än den här så jag tycker också att det är roligt när den kommer igång!!

Bubbelvatten tar ju inte bort kraftig halsbränna, men den lindrar lite mildare halsbränna hos mig i alla fall. Ännu ett litet tips.. =) Nu klarar jag mig med det men snart får nog även jag börja med Losec Mups - rena himmelriket mot slutet av min förra graviditet. Ni har talat om halsbränna och hår. Vår dotter föddes med en blond lockig jättekalufs efter min kraftiga halsbränna i alla fall...    

• Åsasåsa

Hej alla!

Behöver lite kontakt med de som går hemma med foglossning, får ni pengar från FK för det?
    Jag var hos sjukgymnast igår och tyckte att jag skulle skriva mig omebelbums. Hon rekommenderade vila, undvika lyft och gå så lite som möjligt. Eftersom jag jobbar inom vården så funkar inte det riktigt. 
    Så  nu ska jag till vårdcentralen idag 11.15 och se vad läkaren säger. Men min BM har sagt att man i princip måste sitta i rullstol för att få ut några pengar från FK. Jag vill ju inte gå hemma sjukskriven några veckor för att sen inte få det godkänt av FK.

Så hur har ni gjort?

• isolande

Min bebis är helvild olika tider på dygnet, undrar vad det blir för ngt som kommer ut?!

Sparkar, gör volter, det är hela havet stormar därinne när hon sätter igångTungan ute. Inte så kul mitt i natten...

• FruganH

Tycker det är väldigt synd att man inte kan få GP för jobb som är psykiskt ansträngande likväl som fysiskt ansträngande.
    Mår verkligen skit på jobbet. Har två kollegor som inom loppet av några veckor blivit sjukskrivna pga arbetssituationen och det är allmänt kaos. För mycket att göra och för lite personal och inget görs för att ändra på detta (eller kan kanske inte göras, vad vet jag). Har ångest varje dag när jag skall till jobbet, stress från morgon till kväll vilket kanske lett till att min halsbränna är värre (vad vet jag), ont i magen, sömnproblem och mycket annat. Tycker så synd om min man som får ta så mycket skit pga att jag mår dåligt och det gör ju att jag såklart mår ännu sämre.
    Oroar mig även en hel del för att allt stressande och all ångest påverkar bebisen. Har ju hört att barnet påverkas av mammans humör och känslor och det är ju inte alls kul om det nu stämmer.
    Men vad ska man göra? Eftersom jag har ett jobb som inte är fysiskt ansträngande så är det ju som sagt kört med GP. Vill ju inte heller sjukskriva mig (eftersom FK antagligen inte godkänner det) och kan inte stå utan inkomst.
    Informerade min chef om att jag har planer på att ta semester innan BF och jobba t.om. 14 april varpå hon frågar om jag kunde tänka mig att kanske skjuta på det en vecka beroende på hur det ser ut med efterträdare för mig. Jag blev helt paff, de har vetat om att jag är gravid sen i oktober/november och har haft god tid på sig att anställa någon. Men likförbannat ska dom vänta till sista sekunden. Så nu verkar det som att jag får jobba kvar t.om. den 21 april istället.
    Och jag som egentligen inte orkar en sekund till....

• FruMadde4barnTätt

Fröken Hanna
    vad jobbigt, men du får väl jobba i en lugnare takt då som känns ok för dig och bebis och försöka att inte stressa så mycket.
    vad synd du inte kunde få vara hemma tidigare.

känner sparkar lite olika tider på dagen, mysigt!

• FruganH
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-02-08 09:39:36 följande:
    Fröken Hanna
    vad jobbigt, men du får väl jobba i en lugnare takt då som känns ok för dig och bebis och försöka att inte stressa så mycket.
    vad synd du inte kunde få vara hemma tidigare.

känner sparkar lite olika tider på dagen, mysigt!
    Problemet är att det inte går att jobba i en lugnare takt. Det är ju saker som måste göras och det inom en viss tid. Särskilt för mig eftersom jag skall vara klar med allt när jag slutar, så jag har inte tid att låta saker halka efter Rynkar på näsan
  • EvaChristina

FrökenHanna, vad jobbigt att ha det så. Vad säger bm eller läkare? Måste ju gå att få en sjukskrivning om du mår dåligt, oavsett om det är psykiskt eller fysiskt.