• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Neith

Grattis FrökenHanna! {#emotions_dlg.flower} 

Nu har jag precis kommit hem från ultraljud. Gick in i vecka 34 igår.
    Lillen växer så det knakar och han låg på 2458g idag, vilket är ca 250g över mittkurvan men fortfarande helt normalt. En annan blev ju nojig direkt och trodde att jag ska föda ut en tio kilos bebis om några veckor Flört.
    Skämt åsido. Känns skönt att få veta att allt är helt normalt, även de där extra 250 grammen.

Nu känns det verkligen att det närmar sig. Har inga direkta krämpor mer än att man är oerhört otymplig.
    Men vet ni vad det "värsta" är för min del nu? Normalt sett vill jag ha kontroll på allt som händer i mitt liv. Men nu känner jag för första gången att jag har NOLL kontroll. Snacka om ovan känsla. Vattnet kanske går när jag står i kön på ICA, eller när jag kör bil. Ja herrejisses, det är med spänning jag ser fram emot att det startar. Skräckblandad förtjusning är nog den rätta termen.

Hade en annan fundering kring det här med förverkar. Det är bara någon vecka sedan jag började känna av sammandragningar (som träningsvärk i magen).. Känns förvärkarna på ett helt annorlunda sätt eller det är en kraftigare form av "träningsvärk" man känner?

Om 1½ timme är det dags för föräldragruppsmöte nr 2. Om förlossning och smärtlindring. Jag har en enorm sprutfobi (inte känslan av sticket, utan vetskapen om att någon ska sticka in en nål i mig) och jag fasar mer för det än själva smärtan. Kan ju bli spännande detta!

Ta hand om er nu, söta gravidtöser!

Kram på er! Solig

• jakeline
    skalbagge skrev 2011-04-11 11:17:15 följande:
    Går in i vecka 38 i morgon, härligt.......nu får lillen mer än gärna behaga komma ut!!!! Längtar så mycket!

Känner mig som en bölmaja, gråter av trötthet.....känner mig totalt matt nu, fler med mig?

I natt hade jag så mycket förvärkar så jag nästan trodde det var dags, men icke!

Visst det är underbart att vara gravid, men det räcker nu för den här gången.......jag vill att min lilla pojke ska komma ut till oss i stora världen nu!!!!

Ställde en fråga tidigare i tråden men fick inget svar, är det någon som har erfarenhet av hallonbladste? Jag har beställt det och hoppas på att det ska ha någon effektFlört

Ska ta en promenad nu i det härliga vädretSolig
    jag håller med dig! Jag är grymt nyfiken på vad det är för filur där inne och jag kan gott föda lite tidigare... men det är ju över en MÅNAD kvar tills jag är beräknad... 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • Neith
    Neith skrev 2011-04-11 11:20:44 följande:
    Hade en annan fundering kring det här med förverkar. Det är bara någon vecka sedan jag började känna av sammandragningar (som träningsvärk i magen).. Känns förvärkarna på ett helt annorlunda sätt eller det är en kraftigare form av "träningsvärk" man känner?

Det är ju bra om jag stavar rätt också. Förvärkar, inte förverkar :)
    Språkpolisen ger sig på sig själv denna gången!

Skyller på att det är måndag Flört 
  • Maruid
    skalbagge skrev 2011-04-11 11:17:15 följande:
    Ställde en fråga tidigare i tråden men fick inget svar, är det någon som har erfarenhet av hallonbladste? Jag har beställt det och hoppas på att det ska ha någon effektFlört
    Det finns en tråd som heter "Vi som dricker hallonbladste". Där finns flera som skrivit upp sig på listan och där finns också länkar och annan info. Har själv funderat på att börja men har inte köpt hem något te än, ställde frågan i en annan tråd om det är helt ofarligt för barnet och tydligen brukar barnmorskor rekomendera eller i alla fall vara positiva till att man dricker vad jag förstått.

För min del skulle jag dricka framförallt för att få en välfungerande amning och då är jag beredd att ta till nästan alla knep som finns i boken. Sedan är det ju ett plus om man slipper gå över tiden och blöder mindre efter förlossningen om de nu skulle ha dem effekterna också.
  • FruMadde4barnTätt

Lina Sofi
    hon fick lavemang och någon slang och då kunde hon bajsa och få ut luften.
    så sen blev det bra och då hade hon inte ont mera.
    hemma hade hon fått  laktipex =laktulos och hon fick magknip och luft i magen som inte fick ut stackarn.
    hon blir lätt förstoppad stackarn, det är svårt, hoppas det löser sig snart, vet inte om vi vågar ge laktipex något mera.
    ska prova få i henne messmör idag, det brukar vara bra, hade det till sonen i vällingen och det hjälpte, tänkte blanda det i chokladbollar som vi ska göra idag.

jag är också mycket törstig, bra att dricka mycket, men får gå och kissa ofta också då.

Neith
    förvärkar gör ju mera ont än sammandragningar.
    typ som sammandragningar som gör mera ont tycker jag det känns.

öppningsvärkar gör ännu mera ont, det gör verkligen jätte ont som man vet inte vad man ska bli av riktigt då det gör så ont och håller i sig ca 1 minut, och så får man ville emellanåt några minuter, och öpnninsvärkar kommer sen regelbundet med några minuters mellanrum, man kan titta på en klocka, då kan det vara dags att åka in till förlossningen.

• Maruid
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-04-11 12:19:18 följande:
    Lina Sofi
    hemma hade hon fått  laktipex =laktulos och hon fick magknip och luft i magen som inte fick ut stackarn.
    hon blir lätt förstoppad stackarn, det är svårt, hoppas det löser sig snart, vet inte om vi vågar ge laktipex något mera.
    ska prova få i henne messmör idag, det brukar vara bra, hade det till sonen i vällingen och det hjälpte, tänkte blanda det i chokladbollar som vi ska göra idag.
    Skönt att det inte var något annat än förstoppning och luft i alla fall. Å andra sidan vet jag alltför väl hur det är att behöva ge ett barn laktulos och hur svårt det kan vara när magen inte fungerar som den ska på småbarn.

Min mans familj dricker alltid lite olivolja varje morgon och det håller tydligen igång magen men att få det i ett barn är ju inte vidare lätt. Hoppas messmöret hjälper i alla fall.
  • jakeline
    FruMadde4barnTätt skrev 2011-04-11 12:19:18 följande:
    Lina Sofi

jag är också mycket törstig, bra att dricka mycket, men får gå och kissa ofta också då.

Neith
    förvärkar gör ju mera ont än sammandragningar.
    typ som sammandragningar som gör mera ont tycker jag det känns.

öppningsvärkar gör ännu mera ont, det gör verkligen jätte ont som man vet inte vad man ska bli av riktigt då det gör så ont och håller i sig ca 1 minut, och så får man ville emellanåt några minuter, och öpnninsvärkar kommer sen regelbundet med några minuters mellanrum, man kan titta på en klocka, då kan det vara dags att åka in till förlossningen.
    katrinplommon är ju ett annat välbeprövat trick mot förstoppning. Äckligt med det brukar funka... :P 
    ~*♥ mewithpeanuts.blogspot.com ♥*~ Stolt mamma till Éomer f. 081229 ♥ Bönan BF. 110520♥*~
  • NinnaLilltroll

Grattis Fröken Hanna!! Åh vad spännande :)

Längtar så tills Bebis vill komma ut. (36+5 idag)
    Men som några av er skrev, visst kommer man att sakna den mysiga magen. Eller det är ju inte magen man kommer att sakna, mest buffarna och knuffarna ;)

• down under

Min son hade jätteproblem med magen när han var mindre. Var alltid sten hård och hade väldiga problem att bajsa.
    Fick rådet att börja ge laktulos men han fick ont imagen av det och väldigt gasig och det hjälpte inte så mycket så vi fick tillslut movicol junior utskrivet till honom som jag fick ge honom varje morgon och då blev han äntligen bättre!
    Fick ge honom det länge, över ett år. Nu är han 2½ och är lite bättre i magen och behöver bara ge honom det lite nu och då.

• Mary

Plutten i min mage låg med huvudet uppåt för ett par veckor sedan, så för att vara helt säker på att han vänt sig neråt ska jag få gå på ultraljud... Känns verkligen spännande!