• skalbagge

BF maj 2011

Jippiiie, plussade i morse! Fick missfall i Januari och sen dess har allt varit en lång väntan! Men nu äntligen!!!!! Hoppas nu allt går som det ska.
    Fler som har BF i maj 2011?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-08 18:07
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m54133732.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-29 17:47
    OBS!!! BF listan ligger här!!!!!!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54731404.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:34
    www.familjeliv.se/Forum-11-401/m58478407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-18 19:36
    Bebistråden längts ned
  • Svar på tråden BF maj 2011
  • Mamma Maj08

Va på MVC för en stund sen

V: 34+3
    Sf: 31
    Foster hjärta: 153
    Foster: helt fixerad....:)

Underbart...:) Nu är det bara att vänta....:)

• nenababe

Jag fick tid för igångsättning i söndags. Då lades en tablett vid tappen som var 3cm, bakåtriktad och öppen för fingertoppen. Då detta är vårt 4e barn så räknade vi med att det skulle gå fort så vi satt på förlossningen hela tiden.

Det hände ingenting på den tabletten utom att den öppnade tappen liiite till så man fick in fingret.

Igår (måndags) fick jag en ny tablett, tappen var 3 cm - fortfarande bakåtriktad men öppen för ett vickande finger. Kl 17 var bm +student och kände på tappen, pillade och försökte irritera den lite. Vilket gav mig värkar med 2-3 min mellan och dessa gjorde ont till skillnade från de andra jag fick under måndagen. Vid kl 21 kände en BM och jag var öppen 2 cm, tappen bakåtriktad och mjuk och var 2 cm lång.

I morse kom läkaren in och sa att nu får vi vänta en vecka för det har gjorts två misslyckade försök. Kul........

Man ville inte ge drop för de ansåg att tappen var för omogen. De kunde inte ta hål på hinnorna för bebban ligger så pass rörlig så hon kunde puttas upp väldigt lätt.

Barnmorskan (samma som igår jobbade förmiddag idag) var och slet i tappen i hopp om att de ska hjälpa, hon sa till oss att färdknäppa (haha) och så får vi hoppas kroppen mognar av sig själv innan nästa tisdag. Idag har jag haft onda förvärkar/pinvärkar/värkar/sammandragningar - vad de nu är för typ, de är inte speciellt regelbundna så de är nog bara pinvärkar. Imorgon hämtar vi hem barnen från barnvakten, hunden också sen fortsätter livet som vanligt tills tisdag i alla fall.

Vi som skulle gosa bebis nu. *suckar*

(¯`°?.¸ ღ Lilleman 04, Prinsessan 07, Lillan 09 och Snuttan som kommer 17e april ღ ¸.?°´¯)
  • Hiavatha
    Miloxan skrev 2011-04-18 13:43:51 följande:
    Förstår hur du tänker/oroar dig :) men se det positivt om makens barn är där :) Jag tror det är viktigt för alla barn att få vara tillsammans för att få en bra start, minksa avundsjuka osv. Alla förkylningar är ju inte farliga....har själv 4 barn och har aldrig brytt mig i förkylningar runt om osv....de har inte varit mer eller mindrer sjuka än andra..de är för övrigt födda i jan, feb och april, månad. Immunfösrvar har ju bebis lite i alla fall...får ju med sig lite av dina antikroppar. Gällande din integritet så tror jag de andera barnen förstår om man förklarar och kanske går undan lite eller om pappan går ut med dem och httar på nåt. Ta det lugnt..det löser sig :) Kram!
    Tack för ditt svar. Jo, oftast känns det ju helt ok när barnen är här, men vissa dagar känns det som att det bara blir för mycket. Men det är väl så det är, det går upp och ner... Drömmer Nu är jag så otroligt trött den senaste veckan, så det spelar nog in med. Det hela är ju en ny situation, mest för mig, makens barn är kanske lite vana eftersom de fick en lillasyster "av" sin mamma för 2 år sedan. Men hon är ju å andra sidan deras bio-mamma och kan säga till dem på ett annat sätt, medans jag har lite av en språkbarriär till barnen eftersom jag är den som flyttade från sverige till finland...
    Men som du säger, det löser sig nog på nåt sätt Glad Idag känns det lättare än igår Skrattande
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • Sofi 79
    Hiavatha skrev 2011-04-18 12:25:49 följande:
    Jag tycker också det är skönt att höra att det är fler som kommer vara mycket försiktiga med besök den första tiden. Jag är lite nervös för att vi kommer ha makens barn hos oss just den första tiden efter födelsen. Man kan ju inte riktigt planera att föda beroende på om vi har barnen den veckan eller inte, om man kan ju inte veta om de är förkylda just då eller inte... Obestämd Särskilt på våren går det ju en hel del förkylningar med, när de har för lite kläder på sig för att det SER varmt ut... känns ju såklart dumt att säga att de inte får komma (om de är sjuka) iom att det är makens barn, MEN det handlar ju faktiskt om en nyfödd liten bebis som knappt har immunförsvar... hmm, lite dubbelt det där... Dessutom känner jag att jag gärna vill ha åtminstone den första veckan hemma med bara den "nya famlijen" just för att få fason på amning och sånt. Då vill inte jag ha nån annan hängande över axeln utan behöver verkligen min integritet.

Hmm... lite oro och klagan från mig med ang detta.. Ibland måste man väl få ur sig lite. 
    Jag förstår dig precis!
    När vi fick vår dotter pratade vi med bonussonens mamma och det var helt okej att han var där extra några dagar. Jag motiverade det med att det kunde vara skönt för honom också att få fullt fokus på sig och att jag hann bli i bättre balans tills han kom. Däremot fick han (och mamman) första tjing på att hälsa på och var hos oss bara en timme efter att vi kommit hem från bb.
    Därefter var jag supernoga med att händerna tvättades direkt efter att han och kompisarna kom hem från skolan. Och hade han varit sjuk hade jag nog bett om att fick vara kvar hos mamma. 
    Nu är det ju nästan sommar så det är lättare att hålla sig utomhus och undan från baciluskerna, men ändå...
  • Sofi 79
    Jean skrev 2011-04-19 00:19:35 följande:
    God morgon sager val jag som ar 8 timmar fore er i tiden... =) Kanner mig lite battre nu pa morgonen men de gjorde jag igar morse med sa jag tanker inte ta ut natt i forskott. Kunde inte ligga langre for jag har san stralande smarta i brostet nu pa morgonen... Alltid natt! =(

De har med sperm satser for att satta igang sa sa varan BM att de behovs 18 satser for att fa samma effekt som de dom ger pa sjukhuset. Lite skillnad mot 3 som natt hort.

Lina sofi: Nyfiken over vad dadlarna gor for nytta??? Hade tankt att baka lite scnoes med dadlar i nu nar vi fick ny ugn pa plats i sondags. Kanske natt att ha med sig till forlossningen??
    Jag hade en barnmorska som sa att "färdknäppen" inte bygger på sperma utan på påverkan på livmodertappen. Om processen är redo att sätta igång kan hårda stötar mot livmodertappen påskynda det hela - det blir som en hinnsvepning. En kompis till mig testade och det funkade
  • Maruid
    Sofi 79 skrev 2011-04-19 21:14:46 följande:
    Jag hade en barnmorska som sa att "färdknäppen" inte bygger på sperma utan på påverkan på livmodertappen. Om processen är redo att sätta igång kan hårda stötar mot livmodertappen påskynda det hela - det blir som en hinnsvepning. En kompis till mig testade och det funkade
    Förra graviditeten hinnsveptes jag och vi färdknäppade på som bara den de sista veckorna. Men inte hjälpte det här inte.
    Vattnet gick först när jag hade tokigt ont i ryggen och därför stod och skjöt rygg i yoggaposition katten. Då äntligen kom det igång nästan två veckor över tiden. Men jag tror att det kommer igång när det så kallat är dags och man får väl bara ha tålamod och åter tålamod.
  • NinnaLilltroll
    Kottemor skrev 2011-04-18 09:04:07 följande:
    Måste fråga vad du ligger på i blodtryck. Jag har en blodtryksmätare hemma som jag fått låna av min syster, hon har problem med sitt tryck nämligen.

HAr alltid haft ett undertryck på runt 70 (120/70) , men för varje vecka som går så ökar trycket... sist jag var hos BM låg det på 80 (130/80), och det tyckte hon var lite högt men ändå ok.. den senaste 1½ veckan har det ökat ytterligare och nu ligger jag på ett undertryck på 88-90 (148/88-90) som oftast, och då mäter jag det direkt på morgonen vid sängen.
    Ser lite flimmer framför ögonen ibland, men långt ifrån varje dag, lite mer huvudvärk men inte dagligen.. vet inte om jag ska oroa mig eller ta det lugnt...

Ska till BM på torsdag så jag får väl prata med henne då, men ville mest höra med dig om vad du har i tryck!
    Jag tar trycket varje morgon innan jag går upp, och nu ligger undertrycket upp mot 100 nästan dagligen. Har haft runt 70-80 nästan hela graviditeten, men nu har det ökat. Har inga andra symptom på havandeskapsförgiftning, förmodligen är mitt blodtryck ärftligt och jag har nog alltid lite högre tryck.
    Tidigare sa de att om undertrycket är 95 eller över så skulle jag kontakta sjukhuset.

På spec.mvc har de kollat ctg-kurvan och tagit blodprover. Allt har sett ok ut. Lite låga värden på vissa prov, men inget alarmerande. Idag var vi på nytt UL för att se om Bebis växer som den ska. Den låg på +13% så det gör den :)
    Pratade med min vanliga BM idag och hon trodde att de förmodligen vill sätta igång mig om inte trycket går ner. Får se vad de säger imorgon då jag ska in - igen.

Ta du det lugnt och passa på att vila mycket. BM sa att man ofta märker om det är huvudvärk som man ska bli orolig över. Den ska tydligen vara tryckande och kraftig. (var nu den gränsen går)
  • Jean
    Sofi 79 skrev 2011-04-19 21:14:46 följande:
    De varan BM sa var att sperma innehaller "Prostaglandins" som gor sa att livmoderhalsen mognar och oppnas precis som nar dom satter igang pa sjukhus men for att fa samma dos som pa sjukhus sa skulle de behovas 18 satser. Och om da kvinnan far orgasm samtidigt som utloser "oxytocin" hormonen som framkallar varkar sa kan de funka. Hon sa att vissa ganger behover inte 18 satser....  Sa de ar nog tva olika teroier eller va man ska kalla de. Glad

Onskar man va frisk sa man kunde prova.... Haha.... Kanner mig riktigt risig idag och vantar besok vilken sekund som helst av en kompis jag inte sett pa nio manader. Blaa blaa blaa... Trodde jag var pa battringsvag efter att ha matt sa bra igar pa dan men icke. Rynkar på näsan
  • Hiavatha
    Sofi 79 skrev 2011-04-19 21:12:19 följande:
    Jag förstår dig precis!
    När vi fick vår dotter pratade vi med bonussonens mamma och det var helt okej att han var där extra några dagar. Jag motiverade det med att det kunde vara skönt för honom också att få fullt fokus på sig och att jag hann bli i bättre balans tills han kom. Däremot fick han (och mamman) första tjing på att hälsa på och var hos oss bara en timme efter att vi kommit hem från bb.
    Därefter var jag supernoga med att händerna tvättades direkt efter att han och kompisarna kom hem från skolan. Och hade han varit sjuk hade jag nog bett om att fick vara kvar hos mamma. 
    Nu är det ju nästan sommar så det är lättare att hålla sig utomhus och undan från baciluskerna, men ändå...
    Skönt att höra Glad Jag (eller maken mer) tvivlar på att vi kan fråga bonusarnas mamma om de kan vara där några dagar extra om det faller in på vår vecka. Men vi ska fråga makens föräldrar i alla fall om de kan rycka in om det behövs, om vi behöver vara borta över natten osv. Vi får se hur det blir. Klart att barnen kommer få hälsa på strax efter, men då kanske en kortare stund. Vi kommer väl vara ganska utmattade, både jag och bebben, och pappan =) Ja, handtvätt kommer jag vara noga med att barnen och besökare använder, så långt det går. Jag hoppas att det går att lösa med biomamman att barnen inte kommer till oss om de är sjuka, åtminstone de första typ två veckorna, men det tvivlar jag också på att det kommer funka med henne. När hon var gravid för två år sedan och fick barnet, så var jag i alla fall försiktig så ingen sjukdom man visste om behövde komma till henne o bebisen genom barnen, så då fick de vara hos oss mer. Så det är lite detta jag är orolig för, just för att maken tvivlar på att det kommer funka så åt andra hållet. Man får väl vara glad att det går åt vår och sommar och hoppas att inger kommer vara sjuk, ha ha Skrattande
    Don't compromise yourself. You are all you've got. ?Janis Joplin
  • skalbagge

Hej!

Jag har ju haft lite förhöjt blodtryck några gånger nu på senaste tiden hos barnmorskan. Men igår var ingen rolig dag, jag var i skolan och började se svarta prickar (flimmer) framför ögonen och mådde illa. Jag ringde barnmorskan och fick komma in till henne efter skolan och kolla trycket då hade jag 140/110Rynkar på näsan. Sen fick jag ta halvliggandes och hade då 135/85 så det var ju bättre.

Åkte iallafall in till förlossning och fick ta ctg kurva som såg väldigt fin ut, kissa på sticka och inga proteiner. Blodtryck igen och de låg på 130/85 då. Läkaren sa åt mig att jag måste ta det lugnt och jag fick promenadförbud! Till affären får jag gå men måste sluta med mina "långpromenader". Läkaren gjorde även ett ultraljud och lillen såg ut att ha det bra men fostervattnet låg på 70 (kommer ej ihåg vilken enhet de mäter i). Gränsvärdet för för lite fostervatten är 50 sa hon men jag glömde fråga vad normalvärdet var!!! Någon som vet?

Jag ska iallafall tillbaka för att göra alla tester på lördag igen och då ska hon kolla upp så inte fostervattnet minskat. Behöver jag va orolig för det här? Hur vet man om man läcker fostervatten? Jag har väldigt vattninga flytningar som jag nu börjar fundera över....tänk om de är fostervatten!!!