Kottemor skrev 2011-04-18 09:04:07 följande:
Måste fråga vad du ligger på i blodtryck. Jag har en blodtryksmätare hemma som jag fått låna av min syster, hon har problem med sitt tryck nämligen.
HAr alltid haft ett undertryck på runt 70 (120/70) , men för varje vecka som går så ökar trycket... sist jag var hos BM låg det på 80 (130/80), och det tyckte hon var lite högt men ändå ok.. den senaste 1½ veckan har det ökat ytterligare och nu ligger jag på ett undertryck på 88-90 (148/88-90) som oftast, och då mäter jag det direkt på morgonen vid sängen.
Ser lite flimmer framför ögonen ibland, men långt ifrån varje dag, lite mer huvudvärk men inte dagligen.. vet inte om jag ska oroa mig eller ta det lugnt...
Ska till BM på torsdag så jag får väl prata med henne då, men ville mest höra med dig om vad du har i tryck!
Jag tar trycket varje morgon innan jag går upp, och nu ligger undertrycket upp mot 100 nästan dagligen. Har haft runt 70-80 nästan hela graviditeten, men nu har det ökat. Har inga andra symptom på havandeskapsförgiftning, förmodligen är mitt blodtryck ärftligt och jag har nog alltid lite högre tryck.
Tidigare sa de att om undertrycket är 95 eller över så skulle jag kontakta sjukhuset.
På spec.mvc har de kollat ctg-kurvan och tagit blodprover. Allt har sett ok ut. Lite låga värden på vissa prov, men inget alarmerande. Idag var vi på nytt UL för att se om Bebis växer som den ska. Den låg på +13% så det gör den :)
Pratade med min vanliga BM idag och hon trodde att de förmodligen vill sätta igång mig om inte trycket går ner. Får se vad de säger imorgon då jag ska in - igen.
Ta du det lugnt och passa på att vila mycket. BM sa att man ofta märker om det är huvudvärk som man ska bli orolig över. Den ska tydligen vara tryckande och kraftig. (var nu den gränsen går)