• Anonym (Lurad?)

    Min chef vägrar att skriva under min avskedsansökan!

    För ett par veckor sedan upptäckte jag att min chef lurade "arbetsgästerna" som befinner sig här på pengar, han svindlar dom och bryter deras kontrakt.

    I och med att dom är arbetsgäster så är de flesta av dem ungdomar från andra länder utan erfarenhet och har inte riktigt kunnat stå emot honom.

    Så, jag gjorde det åt dem och tog en diskussion med chefen och ifrågasatte hans beteende, detta resulterade i att han kom överens med dom om att betala det han hade lovat dom/ är skyldig till.

    Jag måste erkänna att min olust inför arbetsplatsen växte oerhärt efter det inträffade och jag sade upp mig.

    Nu vägrar chefen att skriva under min avskedsansökan och antyder att jag har brutit mitt kontrakt. 

    I kontraktet står det specifierat att han har rätt att ge min 2 veckors uppsägningstid, 
    mina vilkor står inte specifierade. Så att jag har antagit att samma vilkor gäller mig som honom.

    Jag är nu rädd att han inte tänker betala ut min lön/semesterersättning.

    Vad kan jag göra?

    Och ja, jag arbetar i Norge.

    Råd? Någon?

    Ifall ni undrar fler saker är det bara och fråga!

    /Sara

     

  • Svar på tråden Min chef vägrar att skriva under min avskedsansökan!
  • crazy mom

    Det är trist när det knasar på jobbet. Jag har NOLL koll på hur arbetsrätten funkar i Norge.
    I sverige är det ju reglerat med uppsägningstid i olika avtal vilket står på ens anställningsavtal.

    Hur mycket lön håller han innestående? Hur länge vill han att du ska vara kvar+

  • Anonym (Lurad?)

    I nuläget har jag ca: 14 tusen norska kr innestående, 
    han har endast uttryckt önskan om att jag ska vara kvar till slutet på kontraktet, dvs, slutet på oktober och anser min uppsägning olovlig.. av någon konstig anledning, eftersom att alla har väl rätt att säga upp sig?

  • crazy mom

    Ja, alla har rätt att säga upp sig. Sen är som jag skrev tidigare uppsägningstiden lite olika beroende på avtal. Kan du inte ringa till något norskt fackförbund och rådfråga eller någon i Norge som är kunnig på deras aktuella avtal?

  • Anonym (Lurad?)

    Jo, jag gjorde precis det, jag ringe Juridiskt Bistånd i Norge och dom sade till mig att det inte gjorde någon skillnad ifall han skrev på den eller inte, att min muntliga uppsägning gällde, och att jag har lika lång uppsägningstid som den han tänkte ge mig. Altså två veckor.

    Riktigt jobbig situation det här, faktiskt, att behöva gå dit varje dag och se honom, 
    speciellt när han beter sig som han gör.

    Usch, finns det bra chefer därute? 

  • crazy mom
    Anonym (Lurad?) skrev 2010-08-28 09:01:08 följande:
    Jo, jag gjorde precis det, jag ringe Juridiskt Bistånd i Norge och dom sade till mig att det inte gjorde någon skillnad ifall han skrev på den eller inte, att min muntliga uppsägning gällde, och att jag har lika lång uppsägningstid som den han tänkte ge mig. Altså två veckor.

    Riktigt jobbig situation det här, faktiskt, att behöva gå dit varje dag och se honom, 
    speciellt när han beter sig som han gör.

    Usch, finns det bra chefer därute? 
    Skönt att du fick ett konkret svar!
Svar på tråden Min chef vägrar att skriva under min avskedsansökan!