• MrsHelgesson

Lite skraj inför förlossningen

Jag må ha 14 veckor kvar till bf och jag har fött barn tidigare, ändå är jag orolig. Det gick väldigt bra första gången då det tog sex timmar från det att vattnet gick till att min dotter var född. Jag sprack ingenting vilket jag är väldigt glad över, men det kan ju hända denna gången. Efter förlossningen mådde jag jättebra MEN jag minns att jag hade jävligt ont i underlivet efteråt. Jag hade så ont att jag inte ville leva just då. Det gjorde ju ont när man skulle kissa och duscha. Att få känna den smärtan igen är jag väldigt rädd för, jag mår dåligt bara av att tänka på det. Sen är det klart att det kanske gjorde så ont pga att jag födde en ganska stor tjej vaginalt. Hon var 56 cm lång och vägde 4,2 kg. Huvudomfånget tror jag var 37 cm eller något. Ni som är omföderskor, hur ont hade ni efter förlossningen? Jag kanske kan få lite tips annars på hur jag lindrar smärtan. Men jag är så orolig att jag ska bli lika deprimerad som jag blev efter förra förlossningen. Jag vill bara spy när jag tänker på hur ont jag hade.

• Svar på tråden Lite skraj inför förlossningen
  • Nyfiken gul

eftervärkarna GÖR ont , men det finns tabletter mot det och det måste du säga till om efter förlossningen.

Jag har fött tre barn och jag upplevde eftervärkarna olika för varje gång, ont gjorde det men på olika sätt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • PetraHelena

jag har ett gäng veckor kvar jag med (11) är första föderska och har ingen aning om vad jag har att vänta mej, är livrädd och får svindel när jag tänker på vad jag gett mej inpå men det är waaay to late to backa!

• MrsHelgesson

Det sved så in i h****** när man skulle kissa. Det är i stort sätt det ända jag kommer igång från förlossningen. Jag fick knapra alvedon hela dagarna men det hjälpte inte så mycket.

• Smulisen

Hej.. Jag hade med så ont i underlivet efter första förlossningen jag skrek nästan då jag kissade så ont det gjorde! Hade en liten bristning vid urinröret smörjde med zylokain salva men det gjorde ändå så ont! Bröt också svanskotan o kunnde ju knappt sitta på månader. Allafall så va jag jätte rädd inför den andra förlossningen men det gick bra =) Kände ingenting då jag kissade efteråt alltså ingen bristning alls.. Så ta det lungt det behöver inte bli så igen.. =)

• MrsHelgesson
    Smulisen skrev 2010-08-28 09:32:00 följande:
    Hej.. Jag hade med så ont i underlivet efter första förlossningen jag skrek nästan då jag kissade så ont det gjorde! Hade en liten bristning vid urinröret smörjde med zylokain salva men det gjorde ändå så ont! Bröt också svanskotan o kunnde ju knappt sitta på månader. Allafall så va jag jätte rädd inför den andra förlossningen men det gick bra =) Kände ingenting då jag kissade efteråt alltså ingen bristning alls.. Så ta det lungt det behöver inte bli så igen.. =)
    Jag fick en liten liten bristning på inre blygläpparna som jag inte brydde mig om att sy. Det hade liksom bara behövt två stygn och jag ville helst slippa bli sydd. Kanske var därför jag hade så ont när jag kissade.
  • Smulisen

Förmodligen :(  Tänk att något så litet kan göra så ont..

• SilverEmma

Jag hade knappt några eftervärkar alls med tvåan. Och ett par dagar efter förlossningen kändes det inte ens att jag nyss fött barn. Det enda jag kunde känna var som en tyngd i underlivet, som om det höll på att trilla ut något där. Men efter en veckas knipövningar kändes det som vanligt igen.

(hade grymt ont efter ettan så jag var också lite orolig) 

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • nika01

Blandade känslor inför ännu en förlossning.
    Min förra förlossning var LÅNG och utdragen, värkarna var skit jobbiga. Allt slutade med sugklocka och jag sprack "typ" hela vägen...
    det var jobbigt efteråt att sitta, man hade gråten i halsen varje gång man skulle sätta sig och sedan komma upp igen..
    Denna gång känner jag mig kanske mer förberedd, jag fixade det ju förra gången och nu är jag ju här igen..bara 3 veckor kvar till BF.
    Visst känner jag en viss oro ibland men jag försöker att peppa mig genom att tänka att ..."jag fixar det, igen...det gick ju trotsallt förra gången och värre kan det inte bli..
    ( vi kvinnor är ju skapta för att kunna föda barn)

Kram.

• Stor mamma

har du riktigt ont be om sprutform av medel. Jag hade så ont att jag fick panik o fick nått som hette ketogan i spruta. Efter första dygnet med ketogan så var det över sen o jag klarade mig med alvedon.

Man kan be om annat inte bara alvedon.

• A L V

Jag brast lika mycket med andra som med första, MEN hade nästan inte ont utav det efter den andra!
    Fick sy ca 10-15 stygn med båda, men kunde sitta som vanligt efter andra och det sved bara obetydligt under kissandet.

Kändes med andra ord helt annorlunda efter den andra.

• Smulisen

Hej känner igen det du skriver fick en liten bristning ovanför urinröret med första barnet.. Skrek då jag kissade åt Alvedon o voltaren hade xylocain salva duschade inget hjälpte :( Efter andra förlossningen kände jag ingenting!! Smorde ordentligt med mandelolja från Apoteket veckorna innan förlossningen. Hoppas det går bra nu!

Svar på tråden Lite skraj inför förlossningen