• Zelmil­ainen
    Äldre 30 Aug 05:33
    49392 visningar
    31 svar
    31
    49392

    sånger/rim/ramsor med tema kroppen?

    vi arbetar mkt med tema kroppen på den fsk jag arbetar på, nu ska vi även börja arbeta med åldersindelade/mognadsindelade grupper en timme tis-tors förmiddag för att kunna anpassa verksamheten bättre.

    nu skulle jag behöva hjälp med lite tips och idéer på enkla sånger rim och ramsor som kan va bra att köra tillsammans med barn som är 1-2 år.

    väldigt tacksam för hjälp  


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Svar på tråden sånger/rim/ramsor med tema kroppen?
  • Zelmil­ainen
    Äldre 30 Aug 13:34
    #4

    kan inga mora träsk låtar, men det går ju att googla fram. huvud axlar knä och tå blir för avancerat för dem, det behöver va lättare... *L* men klappa lilla magen funkar


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmil­ainen
    Äldre 5 Sep 12:35
    #6

    honkey tonk e för svårt för de här små, bara att sitta still är en utmaning (de flesta är 1-1,5 för de flesta. ska dock googla på lena skåpe och se vad jag hittar. tack


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmil­ainen
    Äldre 6 Sep 19:03
    #8

    hehe, ja det behöver ju inte va så komplicerat *L*


    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Zelmil­ainen
    Äldre 9 Sep 11:53
    #10
    Alaioa skrev 2010-09-08 21:11:38 följande:
    jag jar sjunit honkey tonk på engelska med mina 3-åriga thai elever och de fixar den så jag tycker du ska prova
    och jag vet oxå vart nivån ligger för just de här barnen där många är nyinskolade. honkey tonkey fungerar INTE... *L*
    det bidde inget av det...
  • Zelmil­ainen
    Äldre 19 Sep 20:47
    #12

    har du nån spec melodi på det du skrev först?


    det bidde inget av det...
  • Zelmil­ainen
    Äldre 19 Sep 20:55
    #14
    Mymlan80 skrev 2010-09-19 20:51:14 följande:
    Vipp-på-rumpan-affärn förståss!
    den är bra, men för svårt för de små. vore bra om man kan sitta still eftersom de behöver träna en del på det. sen är vi 2 pedagoger på 10 barn när vi gör detta, så just nu blir d svårt med rörelsegrejer där man till en början måste visa barnen. behöver en ännu lägre nivå till att börja med.

    men är tacksam för alla tips jag får  
    det bidde inget av det...
  • Zelmil­ainen
    Äldre 19 Sep 21:20
    #16
    Gabzan skrev 2010-09-19 21:08:19 följande:

    vipp på rumpan affärn älskar min son som är 1½ och sjunger med och gör alla rörelser med så det är synd att ni vill att dom ska sitta stilla för den tror jag på..


    jag brukar även sjunga en sång som jag kallar på för grodsången, den går såhär:


    kvack kvack sa den lilla grodan, kvack kvack sa den stora grodan med.
    kvack kvack sa dom två tillsammans, och så pussades dom, så ögonen snurrar
    den lilla grodan sa hej då, den stora grodan sa vadå? jag hänger på.

    när det kvackas tar man händerna som en pratande mun om du förstår
    å när det pussas så tar man ihop alla fingrar och duttar fingrarna mot varann och gör pussljud
    å när ögonen snurrar så gör man cirklar med händerna och låter wii wii wii
    sen när dom pratar med varandra igen så gör man den pratande munnen och sen när den stora grodan hänger på tar man tag i den lilla grodan och försvinner bakom ryggen

    lite svårt att förklara hehe


    det handlar inte om att vi vill att de ska sitta stilla, men dels kör vi vid andra tillfällen MASSOR av rörelselekar så det får de iaf. sen ligger deras behov i att behöva lära sig sitta still med. vi ser inte problemen utan till barngruppen vi har och vilka möjligheter som finns med dem. och vi vet att vi behöver börja på en annan nivå just nu. spec med att många av barnen är osäkra/otrygga då de är nya och just nu behöver det ganska lugnt...

    grodsången du skrev på svenska har jag kört på engelska med äldre barn, men har aldrig sett/hört den på svenska förut, hehe. 
    det bidde inget av det...
  • Zelmil­ainen
    Äldre 19 Sep 21:37
    #18

    känner jag inte igen, vad är det?


    det bidde inget av det...
  • Zelmil­ainen
    Äldre 20 Sep 08:50
    #20

    det ska jag göra. tack för tipset


    det bidde inget av det...
  • Zelmil­ainen
    Äldre 4 Oct 19:15
    #26

    kul att ni kommer med idéer!


    det bidde inget av det...
  • Zelmil­ainen
    Äldre 22 Nov 16:39
    #28
    saaabina skrev 2010-11-22 16:30:44 följande:
    Du skriver hela tiden att barnen inte klarar av det och du vill att barnen ska sitta stilla? Hur kul är det för en 1 åring att sitta och sjunga/prata sånger/ramsor? Att lära sig ska vara kul. Om barnen får göra rörelselekar/sånger som är enkla och anpassade till barnens nivå så tror jag att de skulle klara det alldeles utmärkt!!
    det handlar om högst 5-10 minuter och ja, barnen klarar av att sitta stilla den stunden och i vår barngrupp är det precis vad barnen behöver träna på. du har rätt i att lära sig ska va kul och det kan va minst lika kul även om man sitter ner lugnt och sansat i en samling. det är ju vad man gör det till. jag/vi ser till vår barngrupp och vad den klarar av, inget annat. och ja precis som jag sagt innan vill vi ha saker anpassade efter deras förmåga och vi vet oxå vad de klarar och inte klarar. så säg inget om vad vi bör/inte bör göra om du inte vet förutsättningarna för just vår barngrupp.
    nehepp...
  • Zelmil­ainen
    Äldre 28 Nov 19:55
    #30
    FrkJenny skrev 2010-11-27 22:29:23 följande:
    www.vallingtrasket.se/sangskatten/kroppsbossa...
    den va ju lite kul *L* just när man kan höra melodin med
    nehepp...
Svar på tråden sånger/rim/ramsor med tema kroppen?