• längtareftersol

    Objektiv undervisning!

    Jag tycker att skolan ska vara så objektiv och neutral som möjligt. Jag tycker barn och ungdomar ska påverkas när det gäller åsikter och tro så lite som möjligt. De ska få kunskap och redskap att själva tänka kritiskt för att kunna forma sina egna åsikter och sin egen tro. Pedagoger ska därför inte på något sätt påverka sina elever. Jag tycker därför att det är viktigt hur pedagoger klär sig. Det ska inte finnas något som visar tro eller åsikter. Kors eller slöjor, reklamtryck på tröjor eller hakkors, ja allt som visar en tro eller åsikt ska lämnas hemma. Ta som exempel en samhällskunskaplärare som varje dag har på sig en reklamtröja för Socialdemokraterna på sig i undervisning om politik. Jag tror att elever påverkas av lärarens tydliga åsikt och många kommer att tycka att Socialdemokraterna är det bästa partiet just för att de har blivit påverkade av lärarens åsikt på en tröja som stirrat dem i ansiktet. Barn och ungdomar är mycket påverkbara!

    Fram för en objektiv undervisning för alla Sveriges barn och ungdomar!
         

  • Svar på tråden Objektiv undervisning!
  • Hanna1978

    Problemet med att lärare inte skulle ha några åsikter gör att vi förlorar vår trovärdighet. Om man ska undervisa elever i att det är viktigt att ta ställning så blir det ju lite fånigt om de frågar oss lärare vad vi tycker och vi svarar att nej, jag tycker ingenting. Där emot så måste vi lärare vara duktiga på att betona när det är vi själva som tycker någonting och vad som är fakta. Undervisningen är så klart faktabaserad men i övrigt tycker jag det är bra med olika åsikter. På högstadiet har eleverna ca 10 olika lärare, lägg till föräldrar, släktingar och bekanta så tror jag inte att en enda kan påverka dem till en åsikt de själva inte har. Annars är väl risken störst att barn "ärver" sina föräldrars åsikter, religion etc så därför tycker jag att det är bra att skolan kan vara en plats där många olika åsikter kan få rymmas.

  • BillyX

    Visst är det viktigt med objektivitet, men det jag tror verkligen inte att en gråkommunistisk, enhetlig, neutral miljö är realistiskt. Förstår du inte hur minsta ORD du använder, påverkar? Minsta leende, minsta ögonkast, minsta blinkning vid fel tillfälle som uppmuntrar eller sänker den andre vid kommunikation?? Det GÅR inte att sudda ut allt, därför är din idé absurd.

  • Hanna1978

    Tack Billy X, du satte ord på vad jag tycker fast lite mer kortfattatGlad

Svar på tråden Objektiv undervisning!