• MaryMnM

    De sa att min sambo var oförklarligt infertil men..

    Någon som känner igen sig och som kan berätta vad som hände för dem sen?
    Min sambo fick besked att han var oförklarligt infertil. Dvs han har för få spermier men man hittar ingen orsak. Han har gjort en hel utredning och fick beskedet att man inte kunde hitta någon orsak och att det inte fanns något han kunde göra för att bättra på kvalitet och antal själv.

    Nu hittar hans vanliga läkare på VC att hans mage och tarmsystem är fördärvat på grund av att han tydligen är glutenintolerant. Hans vitaminer och mineraler var körda i botten. Enligt läkaren så påverkar detta den manliga fertiliteten enormt mycket och vi ställer oss alla undrande till varför hans urolog har missat detta.

    Han har fått kostrestriktioner och vitamintillskott osv. Men alla läkare svarar "det vet vi inte, kanske" på frågan om detta kan vara orsaken till hans infertilitet och om han kommer att bli "frisk" spermieantalsmässigt när han blir frisk i magen.

  • Svar på tråden De sa att min sambo var oförklarligt infertil men..
  • FruNaftra

    Oj vad intressant. Min man har samma problem. Det gjordes ingen utredning, vilket är konstigt kan man tycka. Vi körde igång med IVF direkt istället. När det var dags för ÄP och att befrukta äggen så sa läkaren att hans spermievärden var sååå mycket bättre och att vi därför slapp göra ICSI på alla. Från att ha 160 000 dugliga spermier (av nödvändiga 40 miljoner för att ha normala värden) så hade han helt plötsligt 1 600 000 dugliga spermier. WWHHHAAAT?????

    Och vad hade förändrats med makens livsstil sedan första testet gjordes?

    Han sov mer
    Drack mindre kaffe
    Cyklade mindre
    Åt zink
    Åt nyttigt (nästan ingen snabbmat, mycket frukt och grönsaker, balanserad kost)
    Slutade basta

    Beror det på allt detta? Det får vi kanske aldrig veta.

  • MaryMnM

    FruNaftra: kul att han fick upp antalet så rejält! Det låter som om hans livsstilsändring kan ha varit orsaken tycker jag. Det är så knepigt att de säger att det inte finns något mannen kan göra för att förbättra sin spermiekvalitet/kvantitet. Som att spermieproduktionen var helt skild från övriga kroppsystemet. Allt hänger ju samman tycker man.

  • FruNaftra
    MaryMnM skrev 2010-09-01 13:08:57 följande:
    FruNaftra: kul att han fick upp antalet så rejält! Det låter som om hans livsstilsändring kan ha varit orsaken tycker jag. Det är så knepigt att de säger att det inte finns något mannen kan göra för att förbättra sin spermiekvalitet/kvantitet. Som att spermieproduktionen var helt skild från övriga kroppsystemet. Allt hänger ju samman tycker man.
    Ja visst är det konstigt. Läkarna sa till oss att det bara skulle göra en marginell skillnad så det är ingen idé att försöka gära något på egen hand. Vet inte om det kan ha med att göra att de inte vill att man ska skuldbelägga sig själv. Och visst, det gjorde ju ingen större skillnad för oss....vi måste ju ändå göra IVF för att lyckas. Men skillnaden är ju större är marginell, skillnaden är ju så stor så vi slipper ICSI-metoden och kan befrukta genom traditionell IVF.

    Hur kom det sig att ni utredde killen vidare?
    Hur gick ni tillväga?
    Kanske kan det vara värt att kolla upp min man också...
  • MaryMnM
    FruNaftra skrev 2010-09-01 13:13:07 följande:
    Ja visst är det konstigt. Läkarna sa till oss att det bara skulle göra en marginell skillnad så det är ingen idé att försöka gära något på egen hand. Vet inte om det kan ha med att göra att de inte vill att man ska skuldbelägga sig själv. Och visst, det gjorde ju ingen större skillnad för oss....vi måste ju ändå göra IVF för att lyckas. Men skillnaden är ju större är marginell, skillnaden är ju så stor så vi slipper ICSI-metoden och kan befrukta genom traditionell IVF.

    Hur kom det sig att ni utredde killen vidare?
    Hur gick ni tillväga?
    Kanske kan det vara värt att kolla upp min man också...
    Av ren tillfällighet upptäckte min sambos vanliga läkare detta när han sökte hjälp för att hans mage la av helt. Jag hade ju också vitamin och mineralbrister på grund av kass mage så jag fick ju missfall när jag blev gravid av ivf. Detta kollade man ju inte heller upp. Mina folsyra värden var ohälsosamt höga dock, för det hade de skrivit ut till mig och uppmanat mig att äta under hela processen.

    Jag håller verkligen med om att er skillnad blev större än marginell. Nu kan ju din killes spermier få befrukta äggen på egen hand. Om din man har någon form av magproblem så tycker att ni ska kolla upp det faktiskt. Magproblem oavsett orsak ställer till med mer än vad man tror!
  • Tokstolla
    MaryMnM
    Väldigt intressant men kanske så ovanligt att det ändå inte tas upp eftersom man brukar ha kommit på att man är glutenintollerant innan man når vuxen ålder. 

    Önskar er alla lycka till  
  • MaryMnM
    Teskedsmamman skrev 2010-09-01 14:37:32 följande:
    Glutenintolerans kan mycket riktigt orsaka infertilitet... gör en sökning på celiaki och infertilitet och se vad du hittar?
    Jag har hittatSkrattande, men jag har inte sett om männen återfått sin fertilitet när deras värden återgått till det normala. Vet du något om detta?
  • Teskedsmamman
    MaryMnM skrev 2010-09-01 14:47:30 följande:
    Jag har hittatSkrattande, men jag har inte sett om männen återfått sin fertilitet när deras värden återgått till det normala. Vet du något om detta?
    Ingenting tyvärr... Hör av dig till www.celiaki.se/ och se om de vet nåt
    4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • MatsAtari
    FruNaftra skrev 2010-09-01 13:04:22 följande:
    Oj vad intressant. Min man har samma problem. Det gjordes ingen utredning, vilket är konstigt kan man tycka. Vi körde igång med IVF direkt istället. När det var dags för ÄP och att befrukta äggen så sa läkaren att hans spermievärden var sååå mycket bättre och att vi därför slapp göra ICSI på alla. Från att ha 160 000 dugliga spermier (av nödvändiga 40 miljoner för att ha normala värden) så hade han helt plötsligt 1 600 000 dugliga spermier. WWHHHAAAT?????

    Och vad hade förändrats med makens livsstil sedan första testet gjordes?

    Han sov mer
    Drack mindre kaffe
    Cyklade mindre
    Åt zink
    Åt nyttigt (nästan ingen snabbmat, mycket frukt och grönsaker, balanserad kost)
    Slutade basta

    Beror det på allt detta? Det får vi kanske aldrig veta.
    Kan komplettera med det min läkare sa till när jag var hos andrologen
    Kaffe innehåller väldigt mycket olika gifter och kan påverka spermierna på flera sätt
    Cykla påverkar inte spermierna, i såna fall erektionen.
    Zink ska inte heller ge något. (Mina zinkvärden var dock normala.)
    Bastu ska tydligen inte heller påverka spermierna. Däremot ska man se upp med varma bad.
Svar på tråden De sa att min sambo var oförklarligt infertil men..