Inlägg från: Lilly mama |Visa alla inlägg
  • Lilly mama

Hur hade ni straffat er 13-15 åring?

Som jurist har jag sett så många ungdomar som börjat med just bilstölder för "joy riding" vilka senare gått vidare till värre borttslighet. Det finns även studier som visar ett samband där. Jag hade därför reagerat väldigt starkt personligen (av rädsla för framtiden), men försökt komma på ett konstruktivt sätt att nå fram till min tonåring. Flera har nämnt monetär kompensation till bilägaren, vilket jag tror är bra. Många ungdomar fattar ju inte riktigt det där med pengars värde, även högre upp i åldrarna. Sen skulle man väl få ta ett allvarligt snack (eller snarare flera) för att utröna vad som ledde fram till bilstölden. Verkar det vara en engångshändelse får det väl stanna där. Fast jag skulle nog vara rätt vaksam på vilka hon umgicks med framöver och tilliten skulle ha fått en törn. Språkresor och tillåtelse att åka på festival eller liknande skulle mao vara rätt svårt att få under en tid.

Det är nog tyvärr lite fåfängt att hoppas på alltför stora insatser från samhället vad gäller barn i den åldern. Oftast blir det något samtal, men ingen egentlig konsekvens. För en hel del ungdomsbrottslingar blir det därför en chock när de fyller 15, för att itne tala om 18 år, då fängelse plötsligt dyker upp som påföljd. Jag är inte mycket för att straffa genom inlåsning när det gäller unga personer, men det borde gå att hitta ett mellanting mellan ett samtal och fängelse...

Svar på tråden Hur hade ni straffat er 13-15 åring?