• Inna

Vi över 30 som längtar efter första barnet

simtim skrev 2010-10-06 21:16:46 följande:
    Ja..så var nog ÄL över för den här gången. Det känns som en märklig ny sport man ägnar sig åt, att tajma in exakt när det där lilla ägget dyker upp och så få till det så att dom små simmarna kommer fram dit i lagom tid. Ständigt kissande på stickor och kontroll av flytningar. Nu blir det den lugna tiden....när man istället får gå omkring och vänta på bim.....
    Hoppas att allt fixande och trixande gör att det blir lite större chans att få det där positiva gravtestet iallafall!

Märkligt vad det pendlar upp och ner. För en vecka sen var jag supertaggad, helt säker på att vi skulle få till det den här månaden. Och nu känns det inte alls så. Ibland önskar jag att jag vore lite mer jämn i funderingarna och inte fullt så mycket upp som en sol, ner som en pannkaka.

Astrogirl: låter det inte som molvärk? Som gravidsymtom då alltså?.. Håller tummarna.

Saftochbulle: jag brukar inte dricka så mycket kaffe men jag har gått över till koffeinfritt när jag kan. Och därmed gjort slut på det koffeinfria kaffet på stamfiket... Så lite mer kaffe än jag vill erkänna blir det kanske. Iallafall, jag tror det är smart att göra som du och dra ner lite. Men te på morgonen är inte förhandlingsbart, det bara måste jag få.

lycka till allihop med alla funderingar. hoppas alla vi 30-plussare får våra plus snart!
    Hej alla!
    Jag hoppar in här lite sent i tråden, känns som en tråd som passar mig. Vi är båda 32 i år och har väl drömt om barn i några år men först nu passade det in med jobb/bostad osv. Sedan i slutet av augusti har vi satsat på tillverkning och är nu på trefje försöket.

Just nu är jag i samma period som du simtim, ägglossningen är precis över och nu är det bara tredje försöker men jag är redan trött på väntan på mens/inte mens. Jag önskar så att vi hade satt igång med det här två år tidigare, kanske hade vi inte varit så otåliga då. Och just nu känner jag likadant, att det inte kommer ta sig den här månaden heller... vet inte varför jag känner mig så negativ, brukar försöka se det mesta positivt annars, men vill att det ska funka snart så klart!

Så nu väntar jag med er andra...:)
  • Inna
    ifyouweremine skrev 2010-10-08 19:03:36 följande:
    Välkommen Inna! Hoppas att det tar sig denna gång. :) Skriv gärna in dig i vår lilla bim-lista om du vill. :)
    Tack tack:) Har försökte hålla mig ifrån BIM-listorn efter första månaden när jag gick lös på typ varenda lista på Familjeliv, haha... lite antiklimax sen när det inte tog den månaden! Men lika bra att face the fear...

Och stort grattis till plussen i tråden!

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

8 -- Astrogirl ÄL 24-25 sept (försök nr 9, första barnet)
    9 -- Fröken Ellen ÄL ~28 sept
    ~10 -- ernlia03 -- ÄL 25-27 sept (försök nr 6, första barnet)
    12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    ~14-15 -- MariaF79 ÄL ~29-30 sept (första riktiga försöket)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    17 -- Sanna77 (1:a försöket, första barnet)
    18 -- Inna ÄL 6 okt (3:e försöker, första barnet)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 17 okt (oändligt massa försök)
    30-- Rosavit ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet.
  • Inna
    ifyouweremine skrev 2010-10-10 12:24:11 följande:
    Astrogirl skrev 2010-10-09 20:43:34 följande:
    Själv fick jag mens idag på dag 35, precis som förra månaden, så det är bara att ta nya tag. På måndag ska jag dock ringa och försöka höra om man kan boka in tid för att påbörja utredning.  Har hört att det många gånger tar flera månader att få tid för utredning så då vill jag gärna boka den i tid. I november har vi försökt 12 månader och innan dess får man inte påbörja en utredning. Tiden bara rinner iväg känner jag och har svårt med tålamodet ibland. Vi har ju prickat in ÄL i stort sett varje månad under detta året men ändå inget plus. Vill gärna komma in på utredning och se om det är något fel eller om det bara är att kämpa på. Om t.ex. man inte har en riktig ÄL och inga ägg kommer även om kroppen tror det och så är det ju lönlöst att försöka varje månad. Har ju ätit p-piller sedan jag var 15 år och slutade i november förra året. Det kan ju även vara så att äggledarna är igensatta eller för smala och behöver spolas eller att mannens spermier är för få eller för slöa. Man läser om så mycket som kan orsaka barnlöshet och en del är ju saker man kan lösa lätt genom att t.ex. börja äta pergotime, medan andra orsaker behöver fixas på sjukhus. Blir stressad, för jag vill ju helst ha två barn, men nu börjar man inse att man får vara glad om man kan få ett.

Nu är jag lite extra deppig just när mensen kommit, men det går ofta över. Skönt att skriva av sig lite här.
    Vad synd att mensen kom! :( Förstår att du är deppig och grubblar mycket. Hoppas att ni kan få en tid för utredning hyfsat snart då. Det verkar faktiskt vara väldigt många som blir hjälpta bara av hormonbehandlingen. Hur har det sett ut på dina äl-stickor om du använt såna? Alltså brukar du ha ett svagt streck hela tiden utom just på äl, eller är det blankt? Och när du har positivt, är strecket lika starkt eller starkare? En kompis till mig hade problem att bli gravid och det berodde tydligen bl.a på att hon hade låga hormonnivåer och det visade sig just på äl-stickan. Blankt alla dagar utom äl då hon hade nästan lika starkt som kontrollstrecket. När hon sen fick hormontillskott så tog det sig direkt.
    essalady: Nu blir jag lite nojjig... Jag har aldrig haft särskilt bra koll på min ägglossning, har ändå ätit p-piller i 15 år och inte behövt ägna den en tanke. Men jag slutade med p-piller i maj och mensen kom igång på en gång så jag räknade med att allt var helt ok.

Nu är vi lite otåliga så vi tetade med ÄL-tester den här månaden (första gången) och jag hade inga utslag alls förren dagen innan ÄL då jag hade ett svagt streck, sen starkare streck än kontrollstrecket dagen efter och på tredje dagen svagt streck igen (testade inte mer sen). Reagerade på det du skrev om att ha låga hormonnivåer...  Hade din kompis försökt länge innan de fick hjälp? Hur upptäckte de att hon hade låga hormonnivåer?
  • Inna
    ifyouweremine skrev 2010-10-11 21:01:30 följande:
    För hennes del var det blankt alla dagar utom just äl-dagen och då nådde det inte ens till lika starkt som kontrollstrecket. Vissa månader uteblev lh-stegringen helt också. Dock tror jag inte att låga hormonnivåer i sig rent biologiskt minskar gravidchansen utan det är väl i så fall snarare att det är svårare att pricka äl eftersom man varken känner av den eller märker på äl-sticka. Och sen ifall man blir gravid kan det ta längre tid innan det syns på gravtestet.

Hon försökte i 18 månader. Efter ett år gjorde de utredning och hon fick en hormonkur. På tredje månaden med hormonerna tog det sig. Den hormonkuren tror jag dock stimulerade äggstockarna att släppa ägg, inte öka på hormonerna generellt. Hennes problem biologiskt var främst att ägg inte släpptes varje månad. Jag tror att man mycket väl kan ha normal ägglossning varje månad även om lh-hormonet är svagt, så du behöver säkert inte vara orolig.

......................................................................................................................................................................................

Jag har alltid haft blankt på ÄL-testet de flesta dagarna, någon dag innan ÄL blir det ett ljust, ljust streck som kanske blir lite starkare tills det blir som kontrollstrecket. Dagen efter är det i princip halverat och sen typ ingenting igen. Jag tror att det är ganska normalt.
    Tack för svaren essalayd och ernlia03! Nu känner jag mig lite lugnare... vi är inte så officiella med att vi jobbar på barn så jag har inte diskuterat ÄL-tester med mina vänner precis, och jag har inte riktigt läst på om andras erfarenheter. Men man lär sig väl...:)

Grattis till plusset ernlia03!
  • Inna
    ifyouweremine skrev 2010-10-12 19:37:53 följande:
    Omkring 16-tiden idag dök den ovälkomna Tant Röd upp. F*rb*nn*t!! Vilken flopp! Orkar inte deppa ner mig så nu ekar desperat-optimistiska tankar i huvet av typen:
    - "Gud så skönt, nu slipper jag må illa om några veckor när jag ska hålla en viktig presentation"
    - "Bra, nu slipper jag hitta på ursäkter för att tacka nej till alkohol under helgens fest"
    - "Fint, nu slipper jag oroa mig för missfall och kan koncentrera mig på jobbet istället"

Trist med mensen! Som sagt är det tur att det inte är långt kvar innan det är dags att satsa igen:)

Men jag känner igen mig, vi har inte försökt SÅ länge men jag har hittils hittat på anledningar till varför de var 'bra' att det inte tog sig den här månaden... och hittils har inplanerade fester varit en viss motivation:) Jag tror bara det är bra att planera lite framåt och ha saker att se fram emot.
  • Inna
    frifantasi skrev 2010-10-12 22:28:52 följande:
    Hej, jag ville gärna säga något i mitt förra inlägg med slant på knapparna :)
    Här är en till som vill va med i tråden iaf.
    31 år och sitter här med mens efter första försöket på första barnet. Även om det blev mens istället för plus denna månad så är jag så glad att vi är igång efter en del om och men och när. Jag har inte börjat med tester och stickor än utan tänkte att jag skulle försöka "känna in" min kropp de första 3 månaderna efter pillerstop och sen sätta in det tunga artilleriet Flört Mitt stor problem ,tror jag iaf, är att min sambo tyärr röker... HAn ska sluta, han vill sluta, men han gör det inte. Jag kan bara inte tjata mer, jag vet att det bara är kontraproduktivt. Får hopaas han har bra simmare ändå. Har alltid trott det mer handla om potensen än fertiliteten om män röker, men så var det inte har jag läst mig till nu, faaaaan.

Jag har inte läst alla inlägg sen trådstart men har ögnat igenom lite grann, verkar som vissa som varit med sen start blivit gravida, grattis grattis! Hoppas ni hänger kvar och hejar på oss andra.

En liten rolig historia är att min bästa vän blev gravid på första försöket för några veckor sedan. Hon blev såklart jätteglad, men kände sig snuvad på all sex hon skulle få nu när de skulle försöka bli gravida Skrattande 

Kör hört alihopa, jag satsar på nästa ÄL nu...
    Där känner jag igen mig lite! Vi är på tredje försöket nu och även om jag hoppades på att det skulle ta sig på första försöker så är det först nu jag börjat få lite koll på hur min kropp funkar, menar lite då (hade ätit p-piller i 15 år)...:) Så jag tror du tänker rätt att försökt lära känna dig kropp först!
  • Inna
    simtim skrev 2010-10-13 18:08:46 följande:
    Jag hinner inte med här i tråden...hahaha. Det är ju superkul att det skrivs mycket. Nu har jag iallafall ögnat igenom lite...
    mallanis: det är bara roligt att höra om hur det går för er plussare. Tråden är ju världens skönaste tråd ju..prata på bara så smittar det säkert av sig på oss andra så vi också plussar. Hoppas jag

inna: hur går det för dig? Känner du nåt? Jag känner ingenting...men jag är rätt lugn ändå. Tror liksom att om det inte blir den här gången så blir det väl så småningom. Fast än är ju inte hoppet ute för det här gången. Väntar tålmodigt till BIM och sen får vi se!

essalady: tack för perspektivet. Alltid bra att titta på tillvaron med lite andra ögon

Ja, nu kom han hem, min favoritman som jag är så glad i..så nu ska jag sluta.
    Lycka till allihop!
    Nix, känner inget här! Har i och för sig aldrig känt så mycket av varken mens eller ägglossning så jag har inte förväntat mig några symptom. Dessutom hade min syster inte ett enda symptom förren vecka 8 så jag inbillar mig mig att vi funkar lite lika där.

Men måste säga att hoppet inte är på topp, precis så här har jag känt =ingenting, de två försöken tidigare så har svårt att tro att det skulle vara någon skillnad nu. LITE motsägelsefullt... haha

Själv då, känner du något? Nästa vecka gäller det...:)
  • Inna
    Irmeline skrev 2010-10-14 19:43:14 följande:
    Känner igen det där, barnskaffningssex är verkligen inte sexigt!

Jag kände när jag hade äl och då hade vi inte haft sex på några dagar, vi var ifrån varann hela dagen och kom hem sent. Vår diskussion blev helt absurd:
    Vi borde verkligen ha sex idag, imorn är det för sent. Ja. Men  nu känns det ju lite konstigt.
    Jo, och så är jag ganska trött också. Mmm, vi kanske ska skita i det? fast det vore ju dumt.. etc..
    Haha, känner igen oss... Första två försöken hade vi "tillverkningssex" veckan jag gissade jag hade ÄL och det blir ju lite trist i längden. En kväll var vi verkligen för trötta och orkade inte så sambon bad mig väcka honom på morgonen innan jobbet... vi gjorde ett ärligt försök men det gick verkligen inte så tidigt, haha! Så nu blir det ägglossningstester, ville verkligen inte testa först men nu känns det rätt skönt att veta vilka dagar vi ska satsa lite extra.
  • Inna

Flyttar fram mig tilll november, fick tyvärr min mens idag. Är inte jätteöverraskad men besviken så klart... Har varit bortrest hela helgen så det har varit skönt att ha tankarna på annat håll men nu kom mensen så fort vi kom hem. Det positiva är att jag varje månad lär känna mik kropp och mina signaler bättre och bättre (slutade äta p-piller i maj efter att ha ätit i 15 år), känns bra att veta hur min egen kropp funkar, p-pillerna gjorde lite lite att man inte behövde tänka på sånt.

Angeånde det här med alkohol... Jag har haft inställningen att leva precis som vanligt fram tills jag blir gravid, vilket ibland innebär vin till middagen, ibland after work och ibland fester. Men nu i helgen läste en kompis en artikel att alkoholintag (vet inte om det var 'normalt' eller stort) minskade spermiekvaliten en hel del. Hade inte riktigt tänkt så långt och påverkar det spermierna kanske det påverkar äggen också? Vilket som tänker jag nog inte ändra något drastiskt just nu, väntan kan ju bli långGlad

Som diskuterades ovan så har vi inte heller berättat för några vänner/familj att vi satsar på barn, känns som det är något jag vill hålla mellan mig och min sambo just nu. Men ibland vill man bara berätta allt och ventilera liteSkrattande

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober
    15 -- Lillamillan  ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    17 -- Sanna77  (1:a försöket, första barnet)
    20 -- simtim  ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01  Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    30 -- Rosavit  ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77  ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~7 -- MariaF79  ÄL ~ 24 okt (2:a försöket, första barnet)
    -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    9 -- essalady  ÄL 27 okt (3:e försöket, första barnet)
    10-- Ansi22 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7. Första barnet) 
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
    12- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    12 -- Inna  ÄL 2 nov (4:e försöker, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet
    ernlia03: BF 20 juni 2011. Första barnet

• Inna
    Gris78 skrev 2010-10-15 10:01:18 följande:
    Inna - Det är just av den anledningen som du och flera just pratat om som jag tycker är den största anledningen varför man ska köra med stickor. Jag känner igen mig i era olika situationer och har själv tyckt att teststickor verkar lite väl....

Gris78 - När en kompis berättade att hon hade börjat testa med ägglossningstester så tyckta jag hon var minst sagt besatt och kunde inte någonsin tänkta mig att det skulle gå så långt att jag skulle testa! Sambo tyckte likadant och vi tyckte allt hon var lite galen...:) Men efter att vi började satsa själv i slutet av sommaren gick det bara två försök innan sambo nämnde att vi kanske skulle försöka med de där testerna min galna kompis använde, och då hade jag redan tänkt tanken. Hej dubbelmoral...Flört Men nu tycker vi båda att det är rätt bekvänt, främst så fick jag reda på att vi satsat på helt fel datum, har ÄL flera dagar senare än jag trott, men också för att slippa pressen lite, nu vet vi att vi gör vad vi kan.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet