Inlägg från: Jezzi80 |Visa alla inlägg
  • Jezzi80

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Jojjo77 skrev 2011-02-27 10:46:23 följande:
    Tack för svar tjejer och tack för att man inte behöver känna sig ensam om upplevelsen. Ni är så bra! Hahaha, roligt det där med matoljan Saftis!

Ni kanske kan hjälpa  mig med detta också: Äter just nu penicillin, Kåvepenin, och ska göra det i några dagar till, ganska hg dos. ÄL är på g och jag har försökt att hitta info om denna kan påverkas av penicillin men inte hittat något om det. Man kan äta Kåvepenin när man är gravid och ammar, det ska inte vara någon fara. Men det jag funderar på är hur ett foster ev kan påverkas om man blir gravid under tiden man äter Kåvepenin? Man ska ju t ex inte äta Ipren och liknande när man jobbar på att bli med barn och det står ju på förpackningen, inget om det står på penicillinförpackningen. Någon som vet hur det är? För är det farligt och för stor risk så vet jag inte om jag vill försöka tima denna månad, för det vore så himla typiskt att man just nu skulle bli gravid och sen få reda på att medicinen man stoppat i sig kan vara skadligt för fostret. Vissa mediciner kan ju faktiskt orsaka missbildningar på foster om man äter dem precis under själva tillverkningen. Sååå... HJÄLP snälla ni!
    Hej
    I läkar-fass står det: 

Kategori A.
    Omfattande kliniska data talar för att fenoximetylpenicillin inte medför ökad risk för fosterskada.

Om kategori A:
    Om den kliniska användningen inte gett några hållpunkter för skadliga effekter på människa placeras läkemedlet i kategori A eller B.

Det enda som man ska tänka på är:
    Effekten av p-piller kan eventuellt påverkas av behandling med Kåvepenin.

... men det känns ju inte så aktuellt hehe.

Kram

• Jezzi80

Hoppar in här... 31 år gammal, tog ut p-ringen 4 jan i år.

Solig  Mars Äpple
    ? -- Irmelie  ÄL  ?? (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    1 -- AnnJan ÄL14 feb (3:e gången gillt)
    3 -- Fröken Ellen. ÄL 17 feb. (10:e försöket)
    5 -- Finlandssvenskan ÄL 19 feb (4:e försöket)
    6 -- Jezza80 ÄL 21 feb (beräknat) kan varit 13 feb redan. (1:a försöket, första barnet)
    8 -- Ceke ÄL ca 21 feb (9 försöket)
    9 -- Kaprifolen1979 ÄL ~21 feb (försök nr 3)
    10 -- Frk Svår ÄL 23 feb
    12 -- Zalia ÄL ~ 28 Feb (femte försöket)
    15 -- Jojjo55 ÄL 1 mars (på det 5:e gäller det!)
    15 -- simtim ÄL ~28 feb (8:e försöket)
    16 -- Polarlantis ÄL 2 mars (fjärde försöket, första barnet)
    16 -- Essalady ÄL 2 mars (försök nr 7)
    18-- Pingla77 ÄL 4 mars (försök nr 9)
    MariaF79:  (försök nr 6), MF v 5
    20 -- Ansi30 ÄL 6 mars (tappat räkningen på antal försök men ca 9)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    Fru KM: BF 23 sept, fjärde försöket
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    Saftochbulle BF 21 okt (försök nr 8) 
    Millan75 BF 27 okt (försök nr 4)  

• Jezzi80

Nu klurar och undrar jag...
    Enligt vad jag läst har jag idag haft en typisk nidis idag. Mini-lite LJUSTröd blödning som sen inte blev mer alls. Inte alls likt min mens. Inget likt med färg, mängd, tid, lukt.

Har nu i drygt 10 dar haft jämn-ont. senaste 2 dagarna stunder med mer ont men aldrig fri från det.
    Mörkare, riktigt blå-lila i slidan.
    Halv-ömma bröst och olust till mat/vagt illamående men ändå sug på nåt jag inte kan sätta fingret på.

Jag vet i katten... BIM är inte förrän 6 mars men kan va innan. Blir att göra ett test imorrn tror jag..
    Men samtidigt känns det som "äh, varför skulle JAG ha tur o lyckas på första försöket och nyss uttagen p-ring?"
    Verkar lite mysko.
    Läste dock nånstans att 1/3 lyckas direkt efter slut med piller/ring eftersom hormonerna kickar igång så kraftigt.
    Mer som vet nåt om det???

/J

• Jezzi80

Neg på stickan imorse.
    Är ju bara BIM -5, så det kan ju ändå va vilket som.

Ingen mer blödning iallafall. Molande ont i magen ännu.

• Jezzi80

Host host och ännu mera hosta... Blä.
    Kan man hosta bort en ev graviditet??? Kan låta som dum fråga, men för 10-11 år sen hade jag cystor som skulle spräckas, men jag hostade sönder dom istället och slapp ingreppet.

Va ju neg på grav-stickan igår...
    I förrgår kom en mini ljust röd blödning (typ nån droppe sammanlagt under nån timmes tid) och igår och idag är det typ som "resten" av det kommit.. bara pyttelite brun flytning.
    Ont i magen ännu... snart 2 veckor...

Mår lite allmänt kasst, men svårt att utskilja vad som e av hostanoch vad som ev inte är det.

BIM -4 idag... om cykeln är rätt.

• Jezzi80

Kekke:
    Haha, ja den va bra! Ska genast återberätta den för karln min Tungan ute

{#emotions_dlg.flower}
    Jaha, så va denna dagen slut då.
    Tog ett underbart låååångt skönt bad innan Glad Sämre kan man ha det! Haha

Mini-blödningen i förrgår har inte kommit tillbaks. Igår va det ju lite brunt spår i flytningen, idag likaså.
    Men ingen tant röd verkar det som.

Ännu ont i magen.
    Kollade in mina bröst noggrannare nu ikväll och tyckte de va lite annorlunda. Lite typ blek-blå-aktiga på sidornaoch under. Kollade närmre och såg det fiiiiina nätverkat av ådror. Precis under huden (nästan på, typ). Inget jag märkt innan.
    Eftersom jag gjort en bröstreducering har jag ju rejäla ärr (ankar-ärr + runt bröstvårtorna) Ett av de vertikala ärren har alltid varit lite "spritt" och extra ärrat, även utanför snittet. Rödare än resten av bröstet.
    Men nu när jag kollade, var det JÄTTE-skillnad!
    Alla de minimini-kärlen ser ut att ligga ovanpå huden, så tydliga är de.

Det känns som att det börjar bli lite väl många saker som är annorlunda för att det bara ska va ÄL.
    BIM -3 imorrn.  Gjorde ju test på BIM -5 som va neg.
    Men kan hända att jag gör ett imorrn ändå...

Hjärta

• Jezzi80

Läser igenom tråden...
    Millan: usch vad tråkigt. Ett hugg rakt in i hjärtat kände jag Rynkar på näsan

Tant Röd kom och stormade in igår... så jag ändrar listan. Hinner dock med en BIM till denna månaden...
    Tant röd och monster Aj... Usch vad ont jag har.
    Men men.. nya tag!
    Hostar, snörvlar och nyser gör jag med. Blir läkaren på måndag för jag har så vansinnigt ont av hostan (i lungorna).

Solig  Mars Äpple
    ? -- Irmelie  ÄL  ?? (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    3 -- Fröken Ellen. ÄL 17 feb. (10:e försöket)
    8 -- Ceke ÄL ca 21 feb (9 försöket)
    10 -- Frk Svår ÄL 23 feb
    12 -- Zalia ÄL ~ 28 Feb (femte försöket)
    15 -- Jojjo55 ÄL 1 mars (på det 5:e gäller det!)
    15 -- simtim ÄL ~28 feb (8:e försöket)
    16 -- Polarlantis ÄL 2 mars (fjärde försöket, första barnet)
    16 -- Essalady ÄL 2 mars (försök nr 7)
    18 -- Kaprifolen1979 ÄL ~3 mars (försök nr 3)
    18-- Pingla77 ÄL 4 mars (försök nr 9)
    20 -- Ansi30 ÄL 6 mars (tappat räkningen på antal försök men ca 9)
    24 - Lavendia (9.e försöket efter mf)
    29-- Finlandssvenskan ÄL 16 mars (5:e försöket)
    29--Jezza80 ÄL 16 mars (2:a försöket)

MariaF79:  (försök nr 6), MF v 5 på försök 5
    Astrogirl: MA v 7 (upptäcktes i v 10) på försök 10, inväntar första mens efter MA, sedan kan vi börja om.

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11)
    Fru KM: BF 23 sept, (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    Saftochbulle BF 21 okt (försök nr 8) 
    Millan75 BF 27 okt (försök nr 4)
    AnnJan BF 5 nov (3:e försöket)

• Jezzi80

Släkten... Hmm, ja där ser det ut såhär:

Farmor fick 3 pojkar. Ingen aning om hur lätt eller svårt det va
    Mormor fick 5 pojkar och en flicka.
    Mamma är trilling och har 2 trillingbröder. Läkaren trodde att det bara skulle va en, men en stor.. men det kom en kille.. en kille till... och så väntades moderkakan, men då kom mamma istället :) Skillnaden i trillingarnas utveckling när de föddes (prematura)var tydlig. Bröderna var större o mer utvecklade, och tydligen blev mormor gravid en gång till när hon redan var gravid med pojkarna.
    Mamma föddes alltså egentligen 3 månader för tidigt, medans hennes trillingbröder föddes 2 månader för tidigt.
    Huruvida jag ska tolka den händelsen arvs-mässigt har jag ingen aning om... Ska jag räkna trillingar eller tvillingar som jag kan få? Eller ska jag räkna att jag kanske blir gravid när jag redan är det?(fast det tror jag ju knappast)

Iallafall... mamma fick 5 barn varav 4 i rask följd. 5 barn födda -75, -80(jag), -81, -83 och -84
    Spiral o p-piller till trots hos flera!
    Vad jag vet så blev det 1 MF omkring.. -95 tror jag. I samband med ett stort myom.

Lillasyster blev med barn i tonåren. Typ sådär direkt.

Ska bli intressant o se hur detta går! Hehe

• Jezzi80
    Daniela01 skrev 2011-03-06 08:32:27 följande:
    tänk ändå vad häftigt att bli gravid när man är gravid. Jag har sett det på Dr Phil show, om en som blev gravid när hon var gravid. Helt fantastiskt!!
    Ja visst är det häftigt :) Och ovanligt. Iallafall hos oss änniskor haha. Hos katter är det inte alls ovanligt, de kan ju ha 2 eller fler olika pappor till samma kull hehe
    Kaprifolen skrev 2011-03-06 10:36:18 följande:
    Blir lite avundsjuk på er som vet hur era mammor och mor- och farmoder hade det med barnafödande, jag vågar/vill inte prata med min mamma och de gamla om detta att vi försöker. Min mamma har en tendens till att vilja lägga sig i och tycka en massa om mitt/vårt liv som hon inte har med att göra....

Men lite vet jag ändå:

Mamma, ofrivillig och avbruten grav 4 år innan mig som hon fick vid 22 år (jag e äldst), sen så när  syrran skulle bli till så var det svårare och de fick läkarhjälp att "rensa upp" i tjejmagen och fem år ef mig kom syrran. Sen inga problem med brorsan 3 år senare. Alla barn innan 31 års ålder.

Syrran ofrivilligt grav bara så där, på typ första gången de hade sex, avbruten grav dock.

Mormor, 3 barn mellan hon var 24 och 33 år, ett mkt sent missfall m tvillingar på vägen. Hon blev gravid innan de gifte sig (ve och fasa ) så svårt var det uppenbarligen inte m första barnet.

Farmor började "sent" var 27 år vid första och 29 vid andra och sista. Här vet jag dock väldigt lite, men man kanske skulle ta reda på mer om era teorier stämmer att man skulle vara mer lik sin farmor.

Jag har hört att tvillingbörd går i arv till varannan genereation på moderns sida så om nu mormor var gravid m tvillingar så kan man ju fundera....
    Ja, tvåäggstvillingar är ärftligt och hoppar vanligen en generation. Likadant me trillingar som är fler-äggs.
  • Jezzi80

Vill inte heller fråga om släktens graviditeter mer än det jag redan vet.
    Farmor skulle såklart nli överlycklig om hon fick veta att vi försöker, men sen har hon väldigt svårt för att hålla tyst till andra. Halva skåne och hela släkten skulle snart veta, och det vill vi va utan haha.

Mormor lever inte längre (och dessutom har jag inte haft kontakt med varken henne eller morfar på 15 år..morfar lever än, mormor dog för några år sen).
    Mamma vet inte att vi försöker så jag vill inte fråga henne heller.

Min svägerska vet lite. De försökte i många många år utan att det blev nåt. Utredningen visade att hon bara hade ÄL 2 ggr om året. Nu har dom en underbar tös :)
    Men det är ju inte relterat till mig på det sättet. Min bror funkar tydligen ok.
    (Är underbart glad att de fick sin tjej! Är fadder till henne och hon blir 3år i sommar. SÖTISEN Hjärta)

Här dundrar tant röd vidare. Har nog aldrig haft så riklig nånsin. Hoppas den går över snart.

Host host, snörvel och prosit. Blir lugnt idag. Vaknade inte förrän kl 13 haha, så jag va nog lite sleten av sjukan här hemma.
    Blir läkaren på VC imorrn...  Hostar mig trasig.. nästan så jag spyr. Urk.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet