Vi över 30 som längtar efter första barnet
Ni kanske kan hjälpa mig med detta också: Äter just nu penicillin, Kåvepenin, och ska göra det i några dagar till, ganska hg dos. ÄL är på g och jag har försökt att hitta info om denna kan påverkas av penicillin men inte hittat något om det. Man kan äta Kåvepenin när man är gravid och ammar, det ska inte vara någon fara. Men det jag funderar på är hur ett foster ev kan påverkas om man blir gravid under tiden man äter Kåvepenin? Man ska ju t ex inte äta Ipren och liknande när man jobbar på att bli med barn och det står ju på förpackningen, inget om det står på penicillinförpackningen. Någon som vet hur det är? För är det farligt och för stor risk så vet jag inte om jag vill försöka tima denna månad, för det vore så himla typiskt att man just nu skulle bli gravid och sen få reda på att medicinen man stoppat i sig kan vara skadligt för fostret. Vissa mediciner kan ju faktiskt orsaka missbildningar på foster om man äter dem precis under själva tillverkningen. Sååå... HJÄLP snälla ni!
I läkar-fass står det:
Kategori A.
Omfattande kliniska data talar för att fenoximetylpenicillin inte medför ökad risk för fosterskada.
Om kategori A:
Om den kliniska användningen inte gett några hållpunkter för skadliga effekter på människa placeras läkemedlet i kategori A eller B.
Det enda som man ska tänka på är:
Effekten av p-piller kan eventuellt påverkas av behandling med Kåvepenin.
... men det känns ju inte så aktuellt hehe.
Kram
Mars 
GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET 

Sämre kan man ha det! Haha