Vi över 30 som längtar efter första barnet
Hej.
Är 30+ (35 i år, usch...) och inne på försök 9 efter 11 mån längtan. Utredning bokad i maj då vi försökt ett år.
Har följt era öden och äventyr sedan september men har inte skrivit något förrän nu. Vill inte vara med på någon bim-lista då jag redan är stressad så det räcker och blir över det uteblivna plusset (aldrig ens sett röken av något utom två spökstreck på Cb och ett på apoliva). Börjar undra och jag ev. har endometrios då jag alltid haft väldigt kraftig mensvärk sedan tonåren, framför allt dag 1 och 2 på mensen Har oregelbundna cykler, allt från 32 dagar till 51 men ligger oftast på 33-38 dagar.
Har ett tips till alla med oregelbundna cykler: börja tempa! När man läser om folk som fått plus på bim+7, 10 14 os.v. så beror det ofta på att ÄL är sen med lika många dagar. Nu senast förra månaden fick jag t.ex. ÄL på dag 31 och mens på dag 45, tempar och Äl-testar så jag har stenkoll. Däremot innan jul när jag inte tempade förrän mensen var rejält sen så trodde jag ju att jag kunde vara med barn ändå ända till mensen kom dag 51. Nu när jag tempar vet jag att mensen alltid kommer 14-15 dagar efter ÄL och slipper oroa mig om den är sen. Tror att det kan vara det som händer när mensen är sen men stickan vissar negativt hela tiden.
Ett tips till Irmelie och er andra som inte får ÄL: Agnus castus i droppar och/eller bidrottninggelé kan stabilisera cyklerna. Rosenrot och efamol(har ej testat) sägs fungera, för mig sköt rosenrot upp ÄL med 10 dgr men kan ha berott på stress också. Denna månad kör jag med agnus castus, royal jelly (bidrottninggele)´, folsyra, zink och selen samt omega 3. mannen tar folsyra, zink och selen. Har använt agnus castus i 3-4 år mot pms och mensvärk och tycker att det hjälper. Sägs även stabilisera cykeln, men stressar jag för mycket så hoppar mensen (dvs ÄL) likt förbaskat. Ni som har regelbundna 28-30 dagars cykler eller ännu kortare får minst 12 försök/år kan vra lyckliga, kan känna mig litet stressad av mina 10 försök/ år eller mindre. Dessutom har jag fått vänta in min man i flera år tills han känt sig redo för barn.
Har i alla fall fått starka utslag på ÄL-stickan varje månad jag mätt i 2 dagar i rad/cykel samt har äl-sekret och fertility friend har satt ut ÄL-kryss på alla 5 cykler jag mätt hittills.
Tack för en trevlig tråd, jag fortsätter att följa era öden och äventyr och kanske hoppar in någon gång igen. BIM 5 april.
/Råttentottan
BIM Vi som längtar...

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET