Inlägg från: Råttentottan |Visa alla inlägg
  • Råttentottan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hej.

Är 30+ (35 i år, usch...) och inne på försök 9 efter 11 mån längtan. Utredning bokad i maj då vi försökt ett år.

Har följt era öden och äventyr sedan september men har inte skrivit något förrän nu. Vill inte vara med på någon bim-lista då jag redan är stressad så det räcker och blir över det uteblivna plusset (aldrig ens sett röken av något utom två spökstreck på Cb och ett på apoliva). Börjar undra och jag ev. har endometrios då jag alltid haft väldigt kraftig mensvärk sedan tonåren, framför allt dag 1 och 2 på mensen Har oregelbundna cykler, allt från 32 dagar till 51 men ligger oftast på 33-38 dagar.

Har ett tips till alla med oregelbundna cykler: börja tempa! När man läser om folk som fått plus på bim+7, 10 14 os.v. så beror det ofta på att ÄL är sen med lika många dagar. Nu senast förra månaden fick jag t.ex. ÄL på dag 31 och mens på dag 45, tempar och Äl-testar så jag har stenkoll. Däremot innan jul när jag inte tempade förrän mensen var rejält sen så trodde jag ju att jag kunde vara med barn ändå ända till mensen kom dag 51. Nu när jag tempar vet jag att mensen alltid kommer 14-15 dagar efter ÄL och slipper oroa mig om den är sen. Tror att det kan vara det som händer när mensen är sen men stickan vissar negativt hela tiden.

Ett tips till Irmelie och er andra som inte får ÄL: Agnus castus i droppar och/eller bidrottninggelé kan stabilisera cyklerna. Rosenrot och efamol(har ej testat) sägs fungera, för mig sköt rosenrot upp ÄL med 10 dgr men kan ha berott på stress också. Denna månad kör jag med agnus castus, royal jelly (bidrottninggele)´, folsyra, zink och selen samt omega 3. mannen tar folsyra, zink och selen. Har använt agnus castus i 3-4 år mot pms och mensvärk och tycker att det hjälper. Sägs även stabilisera cykeln, men stressar jag för mycket så hoppar mensen (dvs ÄL) likt förbaskat. Ni som har regelbundna 28-30 dagars cykler eller ännu kortare får minst 12 försök/år kan vra lyckliga, kan känna mig litet stressad av mina 10 försök/ år eller mindre. Dessutom har jag fått vänta in min man i flera år tills han känt sig redo för barn.

Har i alla fall fått starka utslag på ÄL-stickan varje månad jag mätt i 2 dagar i rad/cykel samt har äl-sekret och fertility friend har satt ut ÄL-kryss på alla 5 cykler jag mätt hittills.

Tack för en trevlig tråd, jag fortsätter att följa era öden och äventyr och kanske hoppar in någon gång igen. BIM 5 april.

/Råttentottan

• Råttentottan

Hej Kaprifolen.

Har läst dina inlägg och konstaterat att vi har nästan identiska cykler, 33-38 dagar och sticker iväg till längre cykler, 42 och uppåt ung. 2ggr per år. Eftersom du bör ha en konstant lutealfas (13-14 dagar i ditt fall) så skulle jag börja testa från dag 17-18. 18+14=32 och du har väl aldrig kortare cykler än 33 dagar? Själv har jag ÄL dag 19-23 normalt, oftare 19-20 när kortaste cyklerna. Att testa från dag 10 el 12 är bortkastade pengar och stickor, då skulle du ha 24-26 dagars cykler och det har du ju inte....

Apropå endometrios så har jag inte fått någon diagnos på att det är så, bara misstänker att det kan vara så men ska kolla nu när utredningen görs. De måste kolla  ultraljud eller något har jag förstått om man har sammanväxningar och ärr i livmoder, på äggstockar etc. som är det som kännetecknar endometrios. Man kan ha oregeulbundna cykler och mensvärk utan att ha endometrios om jag förstår rätt. Prodigy vet säkert mer, hon är ju diagnosticerad. Ingen idé att oroa sig innan man vet. PCO är när äggen inte släpper alla månader utan tillbakabildas till blåsor som spricker och kan göra ont. Har du regelbunden ÄL har du troligtvis inte PCO men jag är ingen expert utan har bar aläst mig till detta på olika hemsidor.

Är det någon som vet om man kan ha temphöjningar (fina kurvor på ff) och positva Äl-test men ändå inte ha riktiga äl? Temperaturhöjningarn borde väl vara en garanti för att man ägglossar.
    Kan ju vara fel på mannens spermier också eller jag kan för tunn livmoderslemhinna för att ägget ska fästa.

Vi får se på utredningen vad vi får för svar. Nog hade jag hört att det kunde ta tid att bli med barn men trodde aldrig att det skulle ta sådan här lång tid...

Råttentottan

• Råttentottan

Simtim:

Beror på var du bor i landet. Här i Stockholm är det minst 3 mån väntetid till de populäraste ställena. Ringde redan innan jul efter min 51 dagars cykel och fick tid 25 mars på Mama mia. Läste litet dåliga recensioner av dem (när det gäller utredning, de gravida verkar nöjda) och avbokade därför i januari och fick tid på Sophiahemmet i början av maj. Så boka nu vid 9-10 mån för att få tid vid 12 mån är mitt tips. Annars kan alltid besöket bli en inskrivning om ni lyckas plussa på egen hand... Det är bra att ha försökt ett år när ni kommer dit, annars vill de inte ta emot er, inte de jag ringde i.a.f. (om du inte ljuger om försökstiden).

Gällande cyklerna  så har jag fört bok i snart 20 år, mina mamma skrev alltid upp datum i en anteckningbok och jag har kryssat i mina fickkalendrar för att veta när mensen kan tänkas komma samt hur många dagar. Har alltid 2 dagar kraftigare blödning, sedan 3 dagar lättare, d.v.s. 5 dagar totalt. Mina cykler har vrit oregelbunda hela livet, ett typiskt år: tar ur huvudet, har inte 2010 års kalender med mig: 32, 33, 37 ,35, 38 ,33, 32, 37 ,34, 32, 36, 38, 51, 33, 42 etc. 2-3 ggr kan jag få 42, 45, 47 ,el 51 el. dylikt, annärs mellan 32-38 dagar ca. Förra året bara en lång cykel.

EGO: Denna månad ser tempkurvan litet annorlunda ut, kanske är det bidrottningelén. Ligger under coverline hela tiden innan ÄL och bara strax över nu i 3 dagar efter. Man börjar ju hoppas litet...Någon som varit med om något liknande?

Trevlig helg.

/Råttentottan.

• Råttentottan
    Lägger in mig ändå och hoppas att trådens enastående plus-statistik smittar av sig :)
    Tog mig friheten att ändra ÄL till mars förs Zalia, Zeke och Millan, annars har ni 6 veckors lutealfas... ;) 

En timme kvar till friheten och helg!

Solig BIM Vi som längtar...  Baby 

Solig  Mars Äpple
    24 -- Lavendia (9.e försöket efter mf)
    29-- Finlandssvenskan ÄL 16 mars (5:e försöket)
    29-- Jezza80 ÄL 16 mars (2:a försöket)

Solig  April  {#emotions_dlg.flower}
    2 -- Zalia ÄL ca 22 mars (sjätte försöket)
    4 -- Ceke ÄL ca 20 mars (10 försöket)
    5 -- Millan75 ÄL ca 22 mars (1:a försöket efter missfall, totalt 8 tidigare försök)
    6 -- Råttentottan Äl 22 mars (9.e försöket)
    8-9 -- Irmelie  ÄL 25-26 mars (Väntar på mens, sen blir det pergostart)
    11 -- Kia78 ÄL 28 Mars (12:e försöket)
    11 -- simtim ÄL ~27 mar (9:e försöket)
    11 -- Essalady ÄL 28 mars (försök nr 8)
    12 -- Fröken Ellen ÄL ca 28 mars. (11:e försöket)
    12 -- Frk Svår ÄL ca 1 april
    13 -- Ansi 30 ÄL... ska tempa den här månaden (10e försöket)
    14 -- Jojjo55 ÄL ca 31 mars (på det 6:e smäller det!)
    17 -- Smiley ÄL 2 april (43:e försöket)
    17 -- Kaprifolen1979 ÄL ~4 april (försök nr 4)
    21 -- Astrogirl ÄL 7 april (försök 1 efter MA)
    23-- Pingla77 ÄL 9 april (försök nr 10)
    MariaF79:  (försök nr 7), MF v 5 på försök 5

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11)
    Fru KM: BF 23 sept, (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    Saftochbulle BF 16 okt (försök nr 8) 
    AnnJan BF 5 nov (3:e försöket)
    Marre80 BF antingen 15:e (4:e försöket)
    Polarlantis: BF 22 nov (4 försöket) 
  • Råttentottan

Ett stort j-a grattis Lavendia!

Bra kämpat, det förtjänade ni.

EGO: Har mått illa i stort sett hela dagen (men kan lika gärna vara tidsomställningen och sömnbrist) och magen har varit helt upp- och nedvänd (gasig, öm uppkörd, ursäkta detaljerna) de sista dagarna. Temp.kurvan var under coverline på något som kan vara en fästdipp igår...
    Vågar inte börja hoppas än även om kroppen känns annorlunda denna månad, har blivit besviken så många gånger förut och varit skengravid. Kände en rejäl stickning i magen i lördags, strax nedanför magen (t.v.) där jag tror äggstocken sitter, som ett nålstick eller mindre knivhugg som försvann. Nu känns det från och till på bägge sidor i magen... Varför ska väntan vara så lång? 34 dagars cykel och 14 dagars lutealfas, med först 3 veckor väntan på ÄL och sedan två till på mens. Har alltid varit glad över mens var 5:e vecka p.g.a. mensvärken, men nu suger det rejält...
    Vi ska i.a.f. resa bort med vänner i helgen och planerar en längre semester i påsk, något att längta till...

Ha det gott alla medsystrar i limbo!

• Råttentottan

Nej!!!!

Vad tråkigt saft och bulle!
    Stora styrkekramar till dig och alla ni andra som kämpar med (ibland upprepade) missfall!!!

Enda trösten (även om det inte känns så nu, det förstår jag) är att ni vet att ni kan bli gravida. Som du skrev saft och bulle så är det inte heller kul att aldrig få ett plus ens. Inte att jag avundas er era missfall (det önskar jag ingen) men det måste vara litet skönt att veta att grejerna fungerar... Det är det som vi andra oroar oss mest för tror jag, att vi (vi tjejer eller våra killar/makar)är sterila när det aldrig blir något.

Tredje gången gillt ska du se att det blir för dig precis som Mallanis!

Stora kramar från Råttis.

• Råttentottan

Zalia:

Testa Agnus castus, det ska stabilisera cykeln och förlänga om för kort samt ge ÄL!
    Dropparna är bäst. Vitex Agnus castus kallas de också. Smakar beskt men ger bra resultat. Sedan kan även rosenrot el. bidrottninggelé fungera men jag skule börja med AC.

/Råttan 

• Råttentottan

Zalia:

Du ska ta AC hela cykeln, kroppen mår inte bra av 2-3 veckor med, 2 veckor utan eller i ditt fall 12 med, 11 utan eller hur du nu har det. Då får den aldrig någon chans att ställa in sig.  När du får ett ev. plus slutar du, antingen genom långsam nedtrappning eller rakt av. Har kollat lite tpå tyska och engeslkspråkiga sidor, vissa förordar att man tar uppehåll under mensen så att kroppen får renas ut. Det har aldrig jag gjort men kanske ska prova. Orsaken till att jag tar AC är mina oregelbundna cykler, PMS och grym mensvärk. Tycker att cyklerna har blivit mer regelbunda, det är fler som är åt det kortaste hållet än förut.  Ge det 3 mån el. så, fungerar det inte prova bdg (bidrottn.gelé). AC+bdg verkar fungera bra för mig, just nu skuggar min temp-kurva Mallanis grav.kurva i princip. Peppar, peppar... Men jag har ju andra problem än du. AC ska dock fixa både långa samt korta cykel till mer normalt och har dokumenterad effekt samt har använts länge framför allt i Tyskland till barnlösa för att få igång cykler. Lång utläggning men jag tror det är bra för kroppen att slippa starkare saker som Pergo el. likande om man slipper.

/R.

• Råttentottan

Stort grattis Ceke!!!!!

Vilket starkt streck för att vara så tidigt, det verkar lovande! Du ger oss andra hopp..

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet