Inlägg från: ifyouweremine |Visa alla inlägg
  • ifyouweremine

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Pingla77 - Vad synd! Men som sagt, det är ju inte ovanligt att folk testar minus på bim och några dagar senare plussar. Hur var det nu, har du haft oregelbunden mens förut eller brukar den vara normal? Hade du slutat med p-piller eller nåt innan du började försöka? Ibland kan ju mensen bli försenad för att man tänker mkt på det också, men jag antar att du har tänkt mkt på det de senaste månaderna..

Hur går det för er andra med bim de närmaste dagarna?

Själv funderar jag lite över varför jag haft så mycket mensvärk denna mens.. jag känner fortfarande av det lite och nu har det ändå slutat blöda. Och jag hade ju värk under en vecka före mensen också. Så har jag aldrig haft förut. Undrar om det är att ägglossningsproceduren äntligen kommit igång ordentligt och att det ger lite "träningsvärk", eller om jag fått nån infektion eller nåt annat skumt som gör ont..
  • ifyouweremine

Ånej Saftochbulle! :(((( Så hemskt.. Det är ju förjävligt att man ska behöva förlora det igen när man kämpat så mycket för det.. och så behöva vänta till det är klart att börja igen på det.. Stackare.. se till att unna dig/er något ordentligt nu, en resa eller hotellvistelse eller köpa nån pryl som ni velat ha ett tag.. För när man är ledsen så måste man faktiskt få unna sig sånt.

• ifyouweremine
    Ansi30 - Synd med mensen.. Det känns som det har varit en lite negativ trend i tråden det senaste nu.. Missfall och flera som fått mens och/eller testat minus.. Men positivt i alla fall att Irmelie slapp skrapa, det får man inte glömma bort! Men lite fler plus tycker jag allt att det får bli nu framöver.
  • ifyouweremine

Ojoj vad det skrivs... gäller att man tittar in här minst en gång om dagen så man hänger med. :) Jag har varit mensfri i två dagar nu, skönt. Har redan börjat med äl-stickorna eftersom äl kom flera dagar för tidigt förra gången. Fick ju dessutom med stor sannolikhet äl dagen före äl-stickan visade positivt, så nu ska jag ha järnkoll på flytningarna också. Och för säkerhets skull sexar vi varannan dag. Här ska minsann inte missas någon äl!! Jag har faktiskt en lite positiv känsla inför denna omgång 4, vet inte varför. Kanske för att jag sa redan i somras till maken att jag tror att det kommer ta sig på fjärde försöket. Hoppas jag hade rätt. :)

Saftochbulle - Håller med om att det är en skön tråd. Våra killar skulle nog bli tokiga om de fick lyssna på all ventilering dagarna i ända, så det är tur att man kan göra det här istället. Och samtidigt lära sig av andras erfarenheter. Hur tog din make den tråkiga nyheten annars? Låter väldigt bra att han är stöttande i alla fall. Det är skönt att man ändå är två om saken, vad som än händer.

Maria79 - Jag tycker man får lite mer distans till gravidtänkandet för varje månad som går. Första månaden var man ju så uppspelt att man inte kunde tänka på annat. Inte konstigt om man blev besviken då. Nu har det till och med blivit att jag kommer på mig själv att "just ja, jag ska ju dra ner på kaffet" och "just ja, jag måste äl-testa" och "just ja, folsyratabeletten". Det är nog rättså sunt egentligen.

Fröken Ellen - Jag kände molvärk från äl till bim förra gången. Hade inte känt så innan, så jag hoppades på graviditet. Men så var det icke dessvärre. Jag tycker kroppen beter sig olika varje månad, än så länge har jag svårt att hitta nåt riktigt mönster.

Millan75 - Härligt att ni kommit igång igen! Tycker det låter på dig som du börjar bli redo igen, underbart. Och det har ju hänt förr att folk blivit gravida just när de inte försöker, kanske för att man inte är spänd då. ;)

• ifyouweremine

Grattis Nuärviredo!!! Härligt att du kommer in här och sprider lite hopp om att det inte alls behöver ta särskilt lång tid för att man är 30+! :)

Millan75 - Jag brukar få lite mensvärksliknande värk vid ÄL, fast den brukar komma efter ÄL tror jag. Brukar inte kännas så länge och jag brukar inte ha några andra menssymtom.

Hmm jag läste nånstans att den vanligaste orsaken till att man inte blir gravid, om man prickar äl, är inte att ägget inte blir befruktat, utan att ägget inte fäster vid slemhinnorna. Vad kan det bero på egentligen, är det fel ph-halt i livmodern eller vad? Hur svårt kan det va liksom.. Och sen problem nr 2 är att när ägget väl har fäst så är det inte ovanligt att det stöts ut direkt. Livmodern bekämpar ju allt främmande. Helskumt att platsen där barnet blir till, växer och föds ifrån, är vår främsta fiende för att kunna bli gravid!

Men jag kom att tänka på att det kanske är det sistnämnda som gör att så många får molvärk en vecka före bim utan att vara gravid. Alltså ägget kanske är befruktat och har fäst, men så stöter livmodern ut det. Vad tror ni, kan det vara så?

Lite lördagsfunderingar bara.. :)

• ifyouweremine

Jag är generellt ganska skeptisk mot mirakelmetoder och "häxmedicin". Men samtidigt vet jag att många som har problem att bli gravida har extra tjockt/segt slem i kroppen (detta har en kvinna som jobbar med ofrivillig barnlöshet berättat). Det kan bero på olika sjukdomar, anlag och tillstånd. Och för dem som har det problemet är Bisolvon kanske ett bra hjälpmedel. Det betyder ju såklart inte att man per automatik blir gravid om man äter Bisolvon, men det ökar väl chanserna till "normalstora" chanser.

• ifyouweremine

Välkommen tillbaka till bim-listan Irmelie! Skulle inte förvåna mig om du springer förbi och blir gravid igen före alla oss andra. Det sägs ju att det är lättare att bli gravid efter missfall. :)

Fru KM - Vad spännande! Hoppas det blir en trevlig tvåårspresent som sagt. Imorgon är det ju dags för simtim och Lillamillan också. Hur går det för er?

Idag kan jag rapportera om att jag har fått en sån där geléklump igen! Och när jag gick tillbaka i min fina Period Tracker på iPhone så såg jag att geléklumpen kom dagen innan ägglossningen. Så idag ska jag gå loss på maken! ÄL-testet visar negativt, men mig lurar den inte!

Ska bli intressant att se om det blir likadant som förra gången.. att äl-stickan ökar imorgon och visar positivt i övermorgon. I så fall har jag lyckats hitta ett första spår av regelbundenhet sen jag slutade med spiralen. Vilket skulle innebära att jag har en cykel på 25 dagar.

• ifyouweremine
    Gris78 skrev 2010-11-15 17:30:15 följande:
    Idag är det ÄL-time för min del. Tror att jag har precis tvärtom mot var du har Essalady...
    Hade lite smetkänsla före ÄLutslag denna gång och jag tror att det var den samma förra gången.

Men jag förstår inte hur du vet att stickorna visar positivt försent??  
    Faller inte ÄL-stockorna funktion om de visa försent??
    Stickorna visar inte försent på testtiden, utan de verkar ge utslag 1-2 dagar EFTER att jag har haft ägglossning. Dvs om jag har ägglossning den 1:e så visar stickan negativt den 1:e, den 2:e visar den (en ny sticka givetvis) ökad styrka men ändå inte starkare än teststrecket, och den 3:e visar ytterligare en ny sticka positivt. Enligt stickorna ska jag ju alltså ha ägglossning ca den 4:e, men i själva verket var den flera dagar innan.

Så om du har smetkänsla (och med det menar rå äggvite-flytning) före äl-utslag så har vi kanske samma grej.
  • ifyouweremine
    Kattflickan skrev 2010-11-15 20:49:19 följande:
    Undrar också hur man kan veta att stickorna visar fel. Kan det inte vara geleklumparna/trådiga flytningen som kommer nån dag i förväg?

Går det att konstatera om ens "slem" är trögt eller tunnflytande? Aperopå bisolvondiskussionen. Om man kan se om det är det ena eller det andra eller normalt så vore det lättare att veta om man ska ta nåt.
    Det är svårt att veta säkert om stickorna visar fel, men för mig tyder allt på det. Jag får finnar, äl-värk och äggviteflytningar före positiv sticka, och förra månaden fick jag även en liten blödning före positiv sticka. När äl-stickan visar positivt har flytningarna övergått till vita igen och basaltempen har stigit. Men helt säker går såklart inte att vara.

Jag antar att de kollar bl.a sånt om man försökt mer än ett år och ska göra utredning. Innan dess vet jag inte, då är det nog ifall man vet med sig det sedan någon tidigare diagnos. Sen tror jag att det kan variera lite genom livet och cyklerna också.
  • ifyouweremine
    lillamillan skrev 2010-11-15 22:35:09 följande:
    Nu undrar jag hur du vet att du har ägglossning tidigare än det som stickorna visar. För att ägglossningen ska ske måste ju koppen producera hormonet LH och det är LH stegringen som stickorna reagerar på. Ser att andra oxå har skrivit att de kan visa fel. Undrar bara HUR ni vet att de visar fel, är lite förvirrad just nu. Vill ju inte missa äg pga att testerna visar fel.
    Jag svarade precis på samma fråga ovanför, så jag klistrar in det igen. :)

"Det är svårt att veta säkert om stickorna visar fel, men för mig tyder allt på det. Jag får finnar, äl-värk och äggviteflytningar före positiv sticka, och förra månaden fick jag även en liten blödning före positiv sticka. När äl-stickan visar positivt har flytningarna övergått till vita igen och basaltempen har stigit. Men helt säker går såklart inte att vara."
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet