Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Hej tjejer!

Någon som använt apotekets ÄL-test, köpte med mig hem idag för jag blir mer och mer övertygad om att jag har ÄL på G en sen sån kan man säga.... för att stegring ska konstateras ska strecket bli lika starkt el starkare står det. Om det syns men är svagare så har inte LH-stegring konstaterats. Men jag funderar på kan strecket visa sig svagt om ÄLär på G eller precis passerat, funkar det så? Ngn som vet?

• Kaprifolen
    Rue skrev 2011-02-25 18:14:44 följande:
    Svaga utslag på Äl test kan visasig hela cykeln. Jag har dock inga utslag alls under större del o sen svagt ca 3dgr innan fullt utslag som då blir starkare hela tiden. Så visst kan det vara på g!
    ifyouweremine skrev 2011-02-25 19:30:17 följande:
    Kaprifolen - Jag brukar ha svagt streck hela cykeln. Men 1-2 dagar före ÄL tilltar det i styrka och sen blir det starkare eller lika starkt. Sen kan det vara starkt ytterligare en dag och därefter tillbaka på svag nivå.
    Tack för era svar/erfarenheter, då får vi se om jag hinner få ngn stegring de närmaste dagarna eller om jag missat den. Tog det säkra för det osäkra i alla fall så nu är både jag och maken tillfredställda
  • Kaprifolen
    Irmeline skrev 2011-02-25 14:03:22 följande:
    Usch är sååå trött på min kropp nu!
    6 veckor sedan mens imorgon och ingen ÄL i sikte.
    Fattar inte vad som är fel!!!!

Har alltid haft lite känsliga cykler, så var livrädd för detta när jag fick MA. Rädd att det aldrig kommer blir bra. De säger ju att man ofta inte ägglossar i långa cykler, hur ska man då bli gravid??

Så avundsjuk på er som kan säga: Vi sket i den här månaden, vi kör nästa! Det är ju flera månader mellan mina cykler som bäst! 4 jävla ÄL sen i maj förra året!! Tänk att ha ÄL en gång per månad, vilken lycka.

Ursäkta om jag tjatar men jag känner mig helt uppgiven. Vi kan ju inte ens försöka!  
    Slog upp numret till gyn nyss, men de har ju såklart inte telefontid på em på fredagar. Nästa vecka ska jag ringa. Vet inte riktigt vad de kan göra men.. Funderar på pergotime (clomifen) med det står ju i bibeln att det kan motverka bildningen av ÄLsekret och då kan man ju inte bli gravid utan partnerinsemination. Och för att få det måste man utredas antar jag?

Vill helsta ha en "naturlig" ÄL så vi slipper flerbörd och undviker försämrat sekret, men hur länge ska man hoppas på det?? Blir så trött.

Ursäkta mitt EGO-gnäll. Ibland så känner jag bara att jag vill ställa mig upp och skrika högt rakt ut. Såå FRUSTRERAD!! 

Tiden går och hela tiden ploppar det upp nya gravida överallt.. och vi kan inte ens hoppas eftersom vi inte kan försöka. Suck. 
    Förstår lite hur du känner Irmelie, jag har själv långa cykler även om jag tror att jag har ÄL (det får visa sig nu när jag ska ÄL-testa).

Hade en väninna som inte hade mens alls typ men sen ville försöka få barn (på egen hand, så hon skulle inseminera), hon fick via sin gyn ägglossningsstimulerande hormon för att få ÄL och det fick hon, sen blev hon gravid. En släkting till mig ville försök få barn nr 2 men då gick det inte så hon fick också ÄL-stimulerande hormon, där blev det dock flerbörd (trillingar). Så tappa inte hoppet, det finns nog hjälp att få. Klokt att ringa gyn, de har säkert en bra idé om hur ni kan gå vidare.

Peppkram från mig!
  • Kaprifolen
    Polarlantis skrev 2011-02-26 09:02:42 följande:
    Irmelie: massa kramar till dig, måste vara jättejobbigt!Och gnäll så mycket du vill, vi finns här så klart!!!

Det här med ÄL-test är verkligen inte helt enkelt...jag får svaga utslag denna månaden, förra fick jag inga förens ÄL. Känner att ÄL är på g men ännu ingen stegring..men hoppas så på att det blir under helgen...men kanske inte... Det är lite klurigt. Måste beställa fler för jag måste nog ta två ggr om dagen om jag ska pricka in toppen... Hur gör ni, tar ni test även om ni druckit mycket? Har det betydelse, så som det har på gravtest?
    Hmm, som novis i ämnet ÄL-test måste jag fråga er. Är det så att man kan missa stegringen om man bara kollar en gång om dagen? Kan det vara så, som du skriver Polarlantis, att man kan behöva testa 2ggr/dag?
  • Kaprifolen

Ceke, gött att spottingarna har flugit sin kos. Jag tror att det rä ngt i din mage som håller dem borta

Ang Apotekets ÄL-test igen... de har visat svaga streck sen i fredags men ikväll dök ett streck upp som i PRINCIP var lika starkt som kontrollstrecket, aningens ljusare menade maken. "Reglerna" i bruksanvisningen är ju att teststrecket inte får vara ljusare, bara lika starkt eller starkare. Men hur exakt kan det vara? Skulle detta betyda att jag har ÄL nu så är den supersen, då skulle jag få en cykel denna månaden på kanske 42 dgr, tja det händer mig ca 1-2 gånger om året att den är så lång men annars ca 33-34 dgr. Sen har man alla andra skumma grejjer denna månaden, att jag trodde jag hade ÄL för 1,5 vecka sen, att jag fick blodblandade flytningar ca 5 dgr ef fömodad ÄL, vilka varade i 3 dgr. Men vi får mysa på ett tag till här, men jag nästan längtar ef nästa cykel så att jag kan börja anv mina nyinhandlade ÄL-test, nu ska här skapas koll på läget

Maken är inne på att jag kanske är gravid och vi har när vi lagade middag ikväll gjort en muntlig lista över vilka av mina kroppsliga symptom som talar för resp emot en ev graviditet. Han är för rolig maken. Jag tror på ÄL, vad tror ni , kära experter?

• Kaprifolen

Jo, ni tjejer som är gravida. När började brösten ömma? För mig brukar det vara ett tecken på att mensen är på G, blir öm ca 1 vecka innan mens, ibland mer. Om jag ska ha en normal cykel med BIM den 9 mars borde mina bröst ha börjat ömma nu, vilket de inte har. Ännu ett tecken på att jag nu har ÄL kanske....eller tror ni att jag börjar nojja över ev gravsympyom Men vem har det på BIM -5, som jag skulle vara om ÄL var när jag först trodde?

Borde väl gå och lägga mig istället för att älta detta fram och tillbaka och plåga er med långa utlägg....JAG VILL HA EN NORMAL CYKEL NU!!!!!

• Kaprifolen
    Saftmedbulle skrev 2011-03-02 09:58:18 följande:
    Det är ju lixom det som är problemet, att brösten kan ömma BÅDE vid graviditet och vid PMS, svårt att veta vilket. För mig började brösten ömma några dagar innan BIM, men det var inte det jag misstänkte nåt på, för jag brukar ha lite ömma bröst strax innan mens. Det var mitt illamående som gjorde att jag blev misstänksam...

Mmm, jag förstår. I vanliga fall har jag ju koll, men hela denna månaden har ju varit knas och jag nästan "saknar" min aömma bröst, för då vet jag att mensen ändå är på G. Faktum är att jag själv har mår lite halv-illa, ibland...och så har jag sjukt mkt uppstötningar. Är dett detta som kallas skengravid??? Kan man vara det mot sin vilja, ja jag tänker på att jag fortfarande inte riktigt vant mig vid tanken på att jag faktiskt kan bli gravid. Jag känner att jag har haft en relativt "nykter" inställning till bebisverkstan hitintills men nu känner jag mig asnojjig.

Är det ngn av er gravida som fått ökade flytningar vid graviditeten? Ursäkta frågan, men hur ser dessa ut? Jag blir ju fundersam eftersom jag har slemmiga, lite äggviteliknande, men inte lika "blöta" som min vanliga äggvita. När jag närmar mig mens i vanliga fall så brukar jag ha mer lotion-liknande.

• Kaprifolen
    ernlia03 skrev 2011-03-02 13:30:37 följande:
    Helt otroligt mycket mer flytningar vid graviditet! Känns som jag kissat på mig ibland... Tungan ute Jag har haft det från precis i början och fortsätter än verkar det som (v 12). Vissa dagar kan det vara lite torrare, men sen rinner det till ordentligt igen. Mina är rätt genomskinligt vita på något sätt, och som sagt väldigt blöta.

Angående brösten så brukar jag ALLTID få tunga och lite ömma bröst ca 3 dagar innan mens. Första gången jag blev gravid märkte jag ca en vecka före BIM att det brände och ilade i bröstvårtorna. Kändes lite som någon drog i dem. Sedan växte brösten till sig och blev stenhårda och ömma, men kommer inte riktigt ihåg hur tidigt det var. Andra gången kände jag också att det brände och stack i bröstvårtorna, men inte alls lika påtagligt som första gången. Började dock fundera lite. Det tog dock flera veckor innan de började ömma och blev hårda den här gången...

Så det är nog väldigt svårt att säga hur det SKA kännas, jag tror man får utgå ifrån sig själv och hur det brukar vara. Bryts mönstret så kan det vara något på gång, men det kan ju lika bra vara kroppen som jävlas med en, tyvärr... Men hoppas gör vi självklart! Glad
    Tack för att du delar med dig! Är de även så där lite trådiga som äggvitan kan vara eller hur skulle du beskriva dem? Ursäkta detaljnivån här nu flickor   Med tanke på att inget är sig likt denna månaden så borde jag vara störtgravid, men jag är en sån som inte tror ngt förrän jag har bevis....he he.
  • Kaprifolen

NU fick jag klockrent utslag på ÄL-test, var lite starkare redan igår men nu var teststrecket bra mkt starkare än kontrollstrecket....så ÄL here we come, bra sent kan man säga...jag som skulle haft BIM om 5-6 dagar. Det blir till att hoppa på gubben när han kommer hem...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet