• NICU

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Millan, du måste ner i TSH-värde! Tjata på läkaren! ;) Åtminstone ner under 2,5 - det är OK :)

För mig går det väl inte alls... tror att jag har ÄL imorgon eller övermorgon men kollar inte den här månaden, är lite hängig och deppig =/ Och känner att jag inte orkar =/
  • NICU

Jag har en liten fundering kring Pergotime... jag har ju inte varit på utredning eller liknande, men har läst om många som fått det utskrivet för att hjälpa till med äggbildning...

Men så läste jag lite om det bara och så står det så här i FASS:
    Använd INTE Pergotime
    - om du har nedsatt funktion av sköldkörteln eller binjurarna

Och det har jag ju.... hypotyreos. Som visserligen behandlas med Levaxin men som jag tolkar det så ska man inte äta det alls även om man har behandlad underfunktion?

Det var bara en tanke. Det är ju inte så att jag SKA äta Pergotime... men funderar lite på om det skulle bli aktuellt om det fortsätter så här och inga barn trots att jag inte ätit piller på över ett år...

• NICU
    Villnu - Vad var det jag saaaaaaaaaaa!! Jätteskoj! Klart att det kommer hålla sig, du har alla oss som hejar på dig här inne

DubbelA - jag håller tummen för en fantastisk ny början på året!
  • NICU
    Kristin och Tea Time - JÄVLA TANT! Förvånad Hon skulle ju hålla sig borta nu ju *Kramas*

Dansarkicki - har din tant dykt upp eller håller hon sig borta?

Tea Time och Millan - Det SKA ner under 2,5 åtminstone - HELST under 2.0. Det säger jag både som sjuksköterska och som diagnostiserad hypotyreospatient
  • NICU

ÄL + 4-5 idag.... nu hoppas jag att det händer något. Jag önskar mig inget hellre i julklapp! Gråter

• NICU
    Anwen skrev 2011-12-09 17:45:51 följande:
    Hade pos på ÄL-testet imorse också... Är det normalt med positivt utslag fyra dagar i rad?? Vilken dag ska jag isf räkna som ÄL-dagen? Starkast var i tisdags tror jag, eller om det var i onsdags? Då var strecket starkare än kontrollen, de andra dagarna lika starkt som kontrollen. Förut var det ganska lätt för mig att räkna ut ÄL och mens, men signalerna har blivit mindre tydliga så nu vet jag inte längre. Har ganska ont på höger sida (äggstock?) idag dock... det brukar jag inte ha.
    Jag har bara utslag på testerna i två dagar, sen syns ingenting de andra dagarna... kanske någon annan som har likadant som du?
  • NICU
    Tedax skrev 2011-12-10 11:45:52 följande:
    Många med BIM den närmsta veckan, spännande! Håller tummarna för er, oavsett om ni känner efter eller inte... Flört Hoppas att appen har rätt, Maria, även om du inte heller känner efter... GladTack! Får man fråga vad du som sjuksköterska grundar dig på när du säger att värdet ska vara under 2,0? Behöver hjälp med argument när jag ska prata med olika läkare... Det är så frustrerande att ingen läkare som jag pratat med hitills tar detta på allvar. Rynkar på näsan Hoppas innerligt att du får din julklapp! Kram!

Clementine: Vet inte heller hur länge man kan få utslag på ÄL-testen, men rådet är att köra på så länge du får positiva test! Glad
    Värdet ska vara under 2,5 men HELST under 2.0 beroende på att för höga värden kan bidra till infertilitet och missfall. Och får man inte missfall kan höga TSH-värden påverka hjärnutvecklingen hos barnet.

Vänta ska jag länka ;)
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

skoldkortel.blogspot.com/2009/02/viktigt-att-ha-koll-pa.html

skoldkortel.blogspot.com/2009/02/tsh-och-referensintervall.html

"Fertilitetskliniker rekommenderar värden för TSH på max 1,5 för att ha så gynnsamma förutsättningar som möjligt för graviditet. För några år sedan sänktes det övre referensvärdet för TSH från ca 5,0 till ca 3,5. Nu håller det på att sänkas ytterligare - till 2,5 för den milda hypotyrosen. (Det exakta värdet varierar lite, beroende på analysmetod)."

skoldkortel.blogspot.com/2011/07/kanske-vart-att-behandla-fler-infor.html
    "I texten refereras även till att kvinnor som har TSH-värden över 2,5 tidigt i graviditeten bör behandla  med sköldkörtelhormon för att undvika risken för fosterskador. Detta rekommenderas i "Endocrine Society Guidelines"."

skoldkortel.blogspot.com/2010/08/tsh-over-25-i-borjan-av-graviditet-bor.html
  • NICU
    Anwen skrev 2011-12-10 16:35:47 följande:
    Intressant ang. sköldkörteln! Jag fick ju bara veta att mina prover såg normala ut, inte vilka värden det faktiskt var. Jag kanske skulle ringa och fråga? Fr.a. som att det verkar som att flera ställen/personer går ut med felaktig information :S.
    Sköldkörteln och referensvärden är VÄLDIGT omdebatterade och alla landsting har olika referensintervaller och gränser.
    Själv fick jag höra av en endokrinolog att jag hade normala värden. När jag sen bad om proverna skriftligt såg jag att TSH låg på 7.0, vilket är alldeles för högt. När jag gick till en privatläkare diagnostiserade hon mig direkt och satte in mig på Levaxin....
  • NICU

Tea Time - jag hade värde på 2,3 nu i oktober efter att ha ätit Levaxin sen i juni. Så det har ändå gått relativt fort att få ner det
    (Är man inte nyfiken får man ju aldrig reda på något?! *blink*)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet