• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Astrogirl
    Irmeline skrev 2010-11-15 23:11:19 följande:
    Vart köper man bisolvon och rosenrot?
    Hälsokost?

Är bidrottninggelé och bisolvon samma?
    Vad är glandin 25 som det pratas om?

Och sist av allt, vad tar man när och varför, alltså vad ska de olika preparaten vara bra för (vet att de är bra för fertilitet, men hur, ökan ÄL, bättre selem, slemhinnor etc??)

Många frågor, nån som vet? :) 
    Detta är bara vad jag läst på forum om de ovanstående preparaten:

Bisolvon: slemlösande. Ska göra slem (t.ex. den slempropp som sitter i livmodertappen) mindre segt så att spermierna lättare ska kunna simma igenom och in i livmoder och äggstockar så att de tillslut når ägget. Finns på apoteket både i tablettform  och flytande.  Vet inte om hälsokost eller andra affärer har Bisolvon.

Rosenrot: ska förbättra chanserna för ägglossning och gör ofta att man känner av ägglossningen bättre. Finns både på Apoteket och i hälsokostbutiker och även vissa matbutiker. Matbutikerna har dock ofta endast Friggs rosenrot, vilket är mycket svagare än t.ex. Arctic root som finns på apotek eller hälsokost. 

Bidrottninggele (t.ex. Apiforce) tror jag också ska öka chanserna för ägglossning. 

Glandin 25 ska göra slemhinnan i livmodern tjockare, så att det befruktade ägget ska ha lättare att fästa. Läs gärna min tråd, se adressen nedan, där vi diskuterar just Glandin 25. Där kan ni hitta en hel del info om Glandin annars fungerar Google utmärkt när man vill hitta info om allt sånt här.   
    www.familjeliv.se/Forum-1-32/m53359481.html
  • mallanis
    lillamillan skrev 2010-11-15 22:35:09 följande:
    Nu undrar jag hur du vet att du har ägglossning tidigare än det som stickorna visar. För att ägglossningen ska ske måste ju koppen producera hormonet LH och det är LH stegringen som stickorna reagerar på. Ser att andra oxå har skrivit att de kan visa fel. Undrar bara HUR ni vet att de visar fel, är lite förvirrad just nu. Vill ju inte missa äg pga att testerna visar fel.
    Just för att stegringen av LH kan vara lite seg när man nått en viss ålder men altså ändå har nått tillräckliga höjder för att ägget ska släppa.

De månader jag tempade så följde dock mina äl tester och tempen varandra ganska bra.... månaden jag plussade så hade jag faktiskt äl SENARE än mitt äl utslag visade.... 

Jag tipsar igen TEMPMETODEN har gett mig massor med svar på äl OM och NÄR det skett.

/tempidioten mallanis
    Tredje gången gillt!?
  • ceke

Alltjag läst om tempmetoden är att tempen stiger efter att ÄL redan har skett, dvs att det inte är ngn bra metod för att veta när man ska sexa, då man redan missat ÄL om man utgår från det. Inte vet jag, bara vad jag läst...

• mallanis
    ceke skrev 2010-11-16 09:34:16 följande:
    Alltjag läst om tempmetoden är att tempen stiger efter att ÄL redan har skett, dvs att det inte är ngn bra metod för att veta när man ska sexa, då man redan missat ÄL om man utgår från det. Inte vet jag, bara vad jag läst...
    Jag både äl testade och tempade...samtidigt  Därför att:  

Äl testet kan ju ge utslag att man har äl fast man inte har det - altså att halten har stigit till den grad att ägget BORDE ha släppt MEN man vet aldrig OM det verkligen släppte.....

Äl-testet kan visa försent att äl har skett.  Så det kan vara exakt samma sak som med tempningen....

Vad jag förstått så är det egentligen temphöjningen som är det enda som verkligen kan visa att ÄL har skett.

Man lär ju sig ganska snabbt också när man beräknar att ha sig äl och att både tempa och äl testa känns som att man kommer så nära sanningen man kan. Jag började tempa för jag började närma mig året med försök till bebis och jag har hört att de som inleder utredning ofta först får tempa ett par månader för att man ska kunna säkerställa under utredningen att man verkligen haft äl!
    Tredje gången gillt!?
  • Irmeline

Vilken expert!

Jag funderar på att börja med något(några saker till nästa månad, vet du hur man kan kombinera?

Verkar ju som om RR och Bidrottninggele har samma effekt ung, så det borde räcka med en av dem. Men kan man kombinera en av dem med t.ex. glandin 25? Och dessutom ha slemlösande bisolvon?

Så man får jättefin slemhinna, starka ÄL och löst slem att simma i :) 

• lillamillan
    Irmeline skrev 2010-11-16 12:01:30 följande:
    Vilken expert!

Jag funderar på att börja med något(några saker till nästa månad, vet du hur man kan kombinera?

Verkar ju som om RR och Bidrottninggele har samma effekt ung, så det borde räcka med en av dem. Men kan man kombinera en av dem med t.ex. glandin 25? Och dessutom ha slemlösande bisolvon?

Så man får jättefin slemhinna, starka ÄL och löst slem att simma i :) 
    Känns väl lite onödigt att ta ett preparat som ökar på slemhinnan (glandin 25) och ett annat preparat om är slemlösande (bisolvon). Bara en tanke från mig....Men rosenrot borde du kunna kombinera, men var noga och läs i bipacksedeln så att preparaten kan kombineras utan att det blir kontraindikationer.
  • Irmeline
    lillamillan skrev 2010-11-16 12:12:47 följande:
    Känns väl lite onödigt att ta ett preparat som ökar på slemhinnan (glandin 25) och ett annat preparat om är slemlösande (bisolvon). Bara en tanke från mig....Men rosenrot borde du kunna kombinera, men var noga och läs i bipacksedeln så att preparaten kan kombineras utan att det blir kontraindikationer.
    Sant :)

Men jag tänkte att det ena kanske byggde upp slemhinnans vävnad och det andra verkade på det lösflytande slemmet i slidan, och då är det två olika slem.. men jag vet inte.
    Tänkte som du först också. Men man vet ju aldrig..
    Våga vinn! :)
  • mallanis
    Irmeline skrev 2010-11-16 12:17:29 följande:
    Sant :)

Men jag tänkte att det ena kanske byggde upp slemhinnans vävnad och det andra verkade på det lösflytande slemmet i slidan, och då är det två olika slem.. men jag vet inte.
    Tänkte som du först också. Men man vet ju aldrig..
    Våga vinn! :)
    hiihhi, jag känner igen din beslutsamhet Irmelie! ;) Man blir liksom beslutsam efter mf man har gått och trott och hoppats och så blir man snuvad på konfekten.... hoppas att det tar sig snabbt igen!

You go girl! Du har ju faktiskt redan blivit gravid så teoretiskt sett så borde ju din kropp funka ganska bra ;) visst var det på tredje försöket eller något det tog sig? Med RR har jag hört att cykeln kan bli längre men det är hörsägen jag har inte provat några av preparaten själv.
    Tredje gången gillt!?
  • lillamillan

Slemlösande läkemedel kan inte särskilja på slem och slem. Bisolvon är ju en slemhösande hostmedicin men påverkar "allt" slem i kroppen. Nu vet jag inte exakt hur det påverklarn uppbygnaden av slemhinnan i livmodern men å andra sidan finns det inten dokumenterad forskning som styrker bisolvonmetoden. Den funkade inte på mig. Å inte rosenrot heller.

Men håller tummarna för att det ska funka för dig.

• Irmeline
    mallanis skrev 2010-11-16 12:27:19 följande:
    hiihhi, jag känner igen din beslutsamhet Irmelie! ;) Man blir liksom beslutsam efter mf man har gått och trott och hoppats och så blir man snuvad på konfekten.... hoppas att det tar sig snabbt igen!

You go girl! Du har ju faktiskt redan blivit gravid så teoretiskt sett så borde ju din kropp funka ganska bra ;) visst var det på tredje försöket eller något det tog sig? Med RR har jag hört att cykeln kan bli längre men det är hörsägen jag har inte provat några av preparaten själv.
    Glad
    Ska försöka naturellt lite, men sen kanske jag testar något av preparaten...
    Vill ju att det ska ta sig fort fort..
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet