• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Astrogirl

Är glad idag!! Var på vårt första läkarbesök idag för att påbörja utredning. Har ju försökt ett år nu. Jag och min sambo träffade Ulf Zachrisson på Avenykliniken i Göteborg (tror han jobbar även på Göteborgs Kvinnoklinik vissa dagar). Avenykliniken är en privatklinik men den är knuten till försäkringskassan så högkostnadsskyddet gäller även hos dem. Jättetrevlig läkare måste jag säga.

Först fick vi svara på en hel del frågor om allt möjligt, livsstil, tidigare förhållanden, om vi haft könsjukdomar, om vi dricker mycket alkohol osv. Sedan fick vi göra några tester. Då jag inväntar BIM så kunde vi inte göra alla testerna på mig idag ifall det skulle ha tagit sig denna månaden. Han gjorde dock en gynundersökning på mig och ett VUL (vaginalt ultraljud). Han sade att han kunde se med hjälp av det vaginala ultraljudet att jag troligtvis hade haft ägglossning nyligen från min högra äggstock. Lät ju väldigt hoppfullt!! Han sade att allt såg fint ut för övrigt, så det kändes bra. Han tog också ett klamydiatest, vilket tydligen tillsammans med HIV-test är standard vid utredningar.

Min sambo fick lämna blodprov (bl.a. för att testa HIV) och också göra klamydiatest. Sedan ska han lämna spermaprov på IVF-kliniken i Gbg (kostar ca 900 kr) eller så kan man göra det gratis på Sahlgrenska men då tar det kanske 2 månader.

Efter jag haft mens ska jag tillbaka och lämna blodprov så de kan kolla hormonnivåer och göra HIV-test m.m. Sedan ska jag tillbaka för att göra spolning av äggledarna om 3 veckor för att se till att äggledarna är öppna så att äggen inte stoppas på vägen. Därefter den 15 dec ska vi dit för ett summeringsmöte där läkaren, går igenom alla resultat av alla tester och meddelar om det kan finnas något hinder till vår barnlöshet eller om allt är normalt så det bara är att köra vidare.

Väldigt snabba ryck. Sådant gillar vi starkt. Glad 

För övrigt så sa han att han tyckte vi var här ganska tidigt egentligen, då det inte är ovanligt att det tar mer än ett år att bli gravid. Han sade att av de som försökt 1 år så är det ungefär 25% som inte lyckats bli gravida. Han rekommenderade han att man skulle skippa ÄL-test om man hade någorlunda jämna cykler, då han tycker att ÄL-testerna ökar stressen och pressen vilket också kan ha motsatt effekt. Han rekommenderade att ha sex ca 3 dagar i veckan före beräknad ÄL och under ÄL och även veckan efter ÄL. Om man vet ungefär hur lång cykel och den är jämn varje månad så kan man ju räkna ut ganska bra när ÄL borde ske.

Kan verkligen rekommendera Ulf Zachrisson och Avenykliniken. Han sade att det står på något forum på Internet att han är lite hårdhänt (vilket jag faktiskt också läst) men han lovade att han inte är det. Han var verkligen inte hårdhänt när jag gjorde gynundersökningen där så jag rekommenderar honom varmt.

Har haft ont i bröstvårtorna de senaste dagarna och de små "körtelvårtorna" som sitter utspridda i vårtgården runt bröstvårtan har varit svullna i flera dagar så jag hoppas det är ett bra tecken.

Lycka till allihopa och var inte rädda för att göra en utredning om ni försökt 1 år eller längre. Beror ju på om ni känner att det skulle kännas bra att veta för er egen del. Beror ju på vilken inställning man har till utredningar.

Kram på er alla! Solig

• mallanis

Astrogirl- Vilket bra möte ni verkade ha så skönt! Viktigt att man känner förtroende för sin läkare så ni verkar träffat rätt! Det verkar också som att det har tagit fart nu med utredningen bra så man slipper ytterligare väntan! Jag har hört om dem som kommer till utredning och läkaren börjar med att be dem tempa i ett par månader först och sen fortsätter de med spolning och tester därefter!

Tredje gången gillt!?
  • L Maria

Har förståss inte kunnat lämna helt utan tjuvläst lite då och då... Och besvikelsen har släppt - ni har säkert helt rätt i att man vänjer sig lite och att den "första" gången är värst (säger första eftersom det var första vi visste att vi prickat in äl med tester etc)

Tycker det är ganska ont om plus nu tjejer - håller verkligen tummarna för att december blir en bra månad för oss!

ÄL-känningar - förra månaden fick jag seg-flytning på torsdagen och på fredagen tror jag att det blev utslag - cb-testet valde ju att inte funka ordentligt, men strecken på själva stickan var definitivt lika starka, till skillnad från tidigare dagar. På fredag eftermiddag kände jag värk i höger sida, där jag inbillar mig att äggstocken sitter - alltså att ägget släppte. Jag tror alltså att flytningen visade att den var på väg, så att ev soldater skulle hinna simma lätt och placera sig rätt för att sikta in sig när det var äggsläpp!

Naturmediciner - håller med er som sagt att ni tänkt vänta - jag känner samma sak; vet inte om något inte är som det ska än och då får man hoppas på att det bara är att se tiden an som gäller.

Förlorad frihet - vi hade kompisar här i helgen som har en fyra-månders tjej och ärligt talat - när de åkt hem pratade jag med maken. Vill man verkligen ha det där...? Det kändes inte som att de pratade med varandra som man och kvinna alls, utan bara mamma och pappa, det var besvär med logistiken, allt anpassas efter barnet (alltså, jag fattar ju att det blir så, men...) och tja...de verkade inte jättelyckliga faktiskt...
    Vi pratade efteråt och jag är rädd att vi slutar vara "vi", Maria och A, och blir "föräldrar". Jag ser nämligen andra kompisar som har blivit just så - vääääldigt mycket föräldrar. Tex har vi några som ska gifta sig nästa sommar och de har inte gjort så mycket planering än "fokus är ju på [sonen] alltid" - visst, men herregud, han sover väl också, har man verkligen aaaldrig tid att prata med varandra om sitt eget förhållande och om det stundande bröllopet? Vill man ha det så?
    Samtidigt är jag livrädd att jag kommer att slå över till att bli just en sån hopplös förälder som aldrig kan prata om något annat än barnet/barnen...

• mallanis

Maria- Känner igen dina tankar angående förhållanden och barn. Nu när vi var i Sthm i helgen så var vi och åt lunch på ett ställe det var en liten där som började gallskrika var helt hysterisk och höll på så i säker 10 minuter (ja kanske kortare men det kändes länge) Mannen och jag tittade förskräckta på varandra  Och jag sa till min man : Hmmm är det för sent att ändra sig?  Tror att det är lite andras ungar mina barn - syndromet. Att man orkar så mycket när det är ens egna kött och blod. Men att man också är realistiskt och inser att det kommer inte alltid vara en dans på rosor...kanske speciellt för oss som inte är purunga som är vana vid ha egentid och tid tex att åka iväg på saker och resor!

Men jag tror att det är urviktigt att man inte bara blir mamma utan att man fortsätter att vara fru också. Man läser ju så ofta om förhållanden som knakar när barnen kommer. Att man ändå prioriterar förhållandet, förhållanden kräver jobb (och en del dåligt minne)...

Tredje gången gillt!?
  • ceke

Åhh, lite självömkan här just nu... Om en vecka är jag opererad. Äntligen.. Om nu inte den här jäkla förkylningen som börjar göra nock out på mig sitter i och hindrar hela skiten.

Fyyyy va jag blir ledsen om det blir så! Jag vill ju bara få cystaskiten bortskuren och kunna komma igång igen. Men får hoppas att en vecka räcker för förkylningen att både bryta ut och försvinna... Men vad är oddsen för det när jag just nu ligger med en allt mer tilltagande halsont, huvudvärk och allmän sjukdomskänsla. >Känner mig för tillfället så förskyld som bara en karl kan.. och sååå illa är det nog inte än!

Hmm

• ceke

Astrogilr: va härligt med ett sånt bra bemötande och bra känsla för utredningen! Hoppas allt går bra!

• ifyouweremine

Idag visade äl-stickan positivt precis som väntat. Precis som förra månaden blev det positivt två dagar efter geléklumpen och på dag 12. Äntligen ett mönster att gå efter! Mina äl-flytningar har börjat övergå till vanliga vita och tempen har stigit, så jag tror att ägglossningen var igår, dvs på dag 11. Och min cykel verkar vara 25 dagar.

Astrogirl - Kul att du berättar lite om vad som händer på ett utredningsbesök. Sånt har man ju ingen aning om. Låter ju som du fått en jättebra läkare. Gav han några fler råd gällande livsstil? Stress, alkohol och sånt som vi har diskuterat här i tråden. Rapportera gärna hur det går med alla tester sen också. :)

Fru KM - Ja det är förjäkligt. Man måste ju få hoppas, men det känns nästan bättre att inte göra det så blir besvikelsen inte lika tung.

Maria79 - Ja det där är jag också rädd för. Inte bara att förlora egentid utan också att förlora vi-tid. Men jag antar att det blir lite vad man gör det till. Och så är det nog viktigt att man kan hitta tillbaka till "vi" efter spädbarnsperioden då det nog är ganska oundvikligt att bebisen får allt fokus.

Kaprifolen1979 - Välkommen! Förutom det jag skrev ovan om ÄL så kan jag lägga till att jag känt lite äl-värk både igår och idag, samt att jag fått lite finnar de senaste tre dagarna.

• Kattflickan

Jag kan också känna mig lite tveksam till barn ibland när man umgåtts med de som har. Men samtidigt så finns en stark primitiv längtan efter barn i mig.

Man får väl som ni säger, ta sig tid för att hålla förhållandet vid liv.

Astrogirl: Låter ju strålande! Det är viktigt med bra läkare som tar ens oro på allvar. Hoppas testerna visar bra och att ni nu slappnar av och lyckas!

Mellanis: ska du göra KUB-testet? Då gör man ju också ett ultraljud, vanligen i vecka 11- 13.

Är grymt trött, har klättrat ikväll och ska snart stupa i säng!

Millan 

• ifyouweremine

Förresten är det nån som vet hur det funkar med vaccinering och graviditet? Alltså exempelvis Twinrix och sånt som man tar inför en utlandsresa. Kan man ta sånt även om man är gravid? Eller är det bättre att ta det innan man blivit gravid? Eller ska man inte ta det när man planerar bli gravid heller?

• ifyouweremine

Korrigerar mitt datum lite..

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM - Vi som längtar efter första barnet

NOVEMBER

10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7.)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    20 -- Finlandssvenska ÄL 6 nov ( första försöket)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet