• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Astrogirl
    ceke skrev 2010-11-17 21:04:10 följande:

Åhh, lite självömkan här just nu... Om en vecka är jag opererad. Äntligen.. Om nu inte den här jäkla förkylningen som börjar göra nock out på mig sitter i och hindrar hela skiten.

Fyyyy va jag blir ledsen omdet blir så! Jag vill ju bara få cystaskiten bortskuren och kunna komma igång igen. Men får hoppas att en vecka räcker för förkylningen att både bryta ut och försvinna... Men vad är oddsen för det när jag just nu ligger med en allt mer tilltagande halsont, huvudvärk och allmän sjukdomskänsla. >Känner mig för tillfället så förskyld som bara en karl kan.. och sååå illa är det nog inte än!

Håller tummarna att du blir frisk till det är dags för operation så det blir gjort och ni kan fortsätta bebisverkstaden.
    ceke skrev 2010-11-17 21:05:26 följande:
    Astrogilr: va härligt med ett sånt bra bemötande och bra känsla för utredningen! Hoppas allt går bra!
    Tack, ja jag hoppas inte utredningen visar några fel eller iallafall inte något fel som inte går att åtgärda.
    Kattflickan skrev 2010-11-17 21:26:28 följande:
    Astrogirl: Låter ju strålande! Det är viktigt med bra läkare som tar ens oro på allvar. Hoppas testerna visar bra och att ni nu slappnar av och lyckas! 
    Tack Millan75!
    ifyouweremine skrev 2010-11-17 21:16:00 följande:
    Astrogirl - Kul att du berättar lite om vad som händer på ett utredningsbesök. Sånt har man ju ingen aning om. Låter ju som du fått en jättebra läkare. Gav han några fler råd gällande livsstil? Stress, alkohol och sånt som vi har diskuterat här i tråden. Rapportera gärna hur det går med alla tester sen också. :)
    Inga mer råd än att man ska minska på alkoholen, träna regelbundet och inte röka eller snusa. Ska rapportera vad som händer i utredningen framöver.
  • Irmeline
    mallanis skrev 2010-11-17 17:44:26 följande:
    Hej fina tråden!
    Ursäkta mitt dåliga humör men detta med att skaffa barn är verkligen en känslosam berg och dalbana...först oroar man sig för att man ska lycks bli gravid och sen tar annat vid....  Tack för snälla och peppande ord!!!

Hoppas att det bara är mina dåliga erfarenheter som spökar... Ernlia bry dig inte om mina dumheter du har säkert rätt!
    Irmelie- jag är i v 11+2 idag så det kan vara så att "spökveckorna" nu inträffar ... har ett nytt vul inbokat men det är tre veckor bort... du vet ju om någon hur drygt det är att gå och bara vänta!
    Det är säkert spökveckor då!
    Skönt att du gått så långt, om fem dagar passerar du den magiska gränsen. Glad

Jobbigt att vänta på VUL, men det kommer säkert vara bra och då har du med råge passerat den riskfyllda tiden och kan förhoppningsvis slappna av!

Kram 
  • Irmeline
    ifyouweremine skrev 2010-11-17 22:02:37 följande:
    Förresten är det nån som vet hur det funkar med vaccinering och graviditet? Alltså exempelvis Twinrix och sånt som man tar inför en utlandsresa. Kan man ta sånt även om man är gravid? Eller är det bättre att ta det innan man blivit gravid? Eller ska man inte ta det när man planerar bli gravid heller?
    Jag vet bara att jag inte fick ta min vaccinboost för TBE vaccin när jag var gravid. Tog den nu istället, när jag fick mf. Det var en bra sak, jag slipper börja om igen med vaccineringen.

Kolla upp det säger jag, kan mycket väl vara så att du inte ska ta vaccinet vid graviditet.
  • Gris78

Kaprifolen1979 - Jag har "smetkänslan" men det känns just bara smetigt, glömt att torka.....Den känslan verkar vara i samband med ÄL, körde stickorna när vid samma tillfälle och fick utslag.  I övrigt känner jag ingenting

Mitt förslag är att testa när du väl har känslan... 

Det var någon som undrade hur många gånger man sexar alt borde sexa?? - själv önskar jag att jag kunde säga åtminstone två men det blir bara en gång. Lite snävt känner jag!  - inbillar och har oxå känslan av att allt rinner ut.

Kollar inte på babykläder eller så faktiskt men kan tänka mig att man gör det så fort man plussat.

Mellanis - hur går det med grisarna? Å du det är säkert lugnt men den lilla kultingen där inne...

• Jojjo77

Kul astrogirl med ett sånt bra bemötande! Inte alltid man hör om det.

Håller med er alla om den där känslan om att, vill man verkligen ge upp sitt... Men det är väl just den känslan som gjort att vi alla har blivit äldre innan man börjar jobba på det. Personligen tror jag att det är en sund känsla, så att man inte går och tror att det är en lätt match att ha barn och att det faktsikt förändrar en del. Med det menar jag också att jag tror att vi kan klara av det galant, just för att vi är mogna, vet vilka vi är som kvinnor (och par) och vet att saker och ting kommer att bli annorlunda. Förhoppningvis blir våra liv och relationer till det bättre Så ser i alla fall jag på det hela

En lite fråga till alla er kloka tjejer. Ni som varit/är gravida, hur tidigt började ni känna av gravsymptom? Behöver man ens känna några?

Ha en bra dag alla!

• Finlandssvenska

Så kom mensen 2 dagar för tidigt t.o.m ...Rynkar på näsan

Bara att vänta ut den nu och invänta kommande ÄL för nytt försök...
    Nåja hade väl varit för bra om man lyckats på första försöket...

Uppdaterade listan

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM - Vi som längtar efter första barnet

NOVEMBER

10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7.)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• mallanis

Gris78-  =) det lutar åt linderösare men har inte "beställt" några ännu. Hade tänkt "bygga klart" (läs reparera en liten lada/vedbod på gården) men nu blir det nog inte av förrän till våren för snön har ju kommit!  hoppas kultingen har det bra och inte åkt på rödsjukan eller något annat tokigt !!

Tredje gången gillt!?
  • simtim

FruKM, vad trist det är när man intalar sig själv att "det är inget och mensen kommer snart" och sen när mensen kommer blir man ändå knäckt. Hoppas det känns bättre snart. Det finns ju några positiva saker med mens oxå - det innebär ju iaf att man ganska snart kan försöka igen, istället för att bara gå och vänta på tanten...

Astrogirl - låter ju superbra att ni blev så fint bemötta av läkaren!

essalady - sådär bra koll på min kropp vill jag också ha...jag blir lite avis!

ceke - hoppas du mår lite bättre snart...sån där dunderförkylning är botten. Krya på dig!

Här är det BIM+2, inget nytt. Waiting for the fat lady to sing....

• ceke
    simtim skrev 2010-11-18 10:49:15 följande:
    ceke - hoppas du mår lite bättre snart...sån där dunderförkylning är botten. Krya på dig!

Här är det BIM+2, inget nytt. Waiting for the fat lady to sing....
    Tack! Gick precis hem från jobbet. Här ska sovas, ätas vitlök, frukt, extra c-vitamin, esperitox och kanske nån wiskey, för ta mig tusan att jag ska va frisk på onsdag! Jag SKA opereras och SKA övertala min kropp om att va frisk nog för det då!
  • Jojjo77
    Finlandssvenska skrev 2010-11-18 08:27:04 följande:

Så kom mensen 2 dagar för tidigt t.o.m ...Rynkar på näsan

Bara att vänta ut den nu och invänta kommande ÄL för nytt försök...
    Nåja hade väl varit för bra om man lyckats på första försöket...

Uppdaterade listan

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM - Vi som längtar efter första barnet

NOVEMBER

10 -- Ansi30 ÄL 27 okt (oj vad blir det nu, försök 7.)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- simtim ÄL ~2 nov (4:e försöket)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

Vad tråkigt! Jag är också rädd at min ska spela mig ett för tidigt spratt, väntar besök den 25 och hoppas verkligen att det uteblir. Men som du sa, det är väl för bra för att vara sant om det ska lyckas på första försöket
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet