Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Men gud vad jag stavade illa, ursäkta.....skyller på laptopen

• Kaprifolen

Hej

Efter mkt strul med kroppen denna månaden så kom i allafall tanten på rätt dag (om jag nu räknar från den dagen jag till slut fick utslag på stickan). Det blev helt enkelt en sån där lång cykel den här gången, 42 dgr. Det händer ca 2 ggr per år att cykeln blir så lång annars hamnar den mellan 32 och 35 dgr i allmänhet. Kan även sticka iväg på 37, 38, 39 dgr ngn gång ibland. Ja ja, kan dra slutsatsen att jag verkar ha en rel normal luteal på 13-14 dgr (om jag nu räknar ÄL 24 tim ef utslag) vilket är bra att veta. Nu står jag redo med ÄL-test framöver och är redo för nya tag, uppdaterar mig i listan. I morgon unnar jag mig en semesterdag och vin

Kram på er alla sköna brudar!

Solig BIM Vi som längtar...  Baby 

Solig  Mars Äpple
    16 -- Essalady ÄL 2 mars (försök nr 7)
    18-- Pingla77 ÄL 4 mars (försök nr 9)
    20 -- Ansi30 ÄL 6 mars (tappat räkningen på antal försök men ca 9)
    21 -- Irmelie  ÄL 6-7 mars (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    24 -- Lavendia (9.e försöket efter mf)
    29-- Finlandssvenskan ÄL 16 mars (5:e försöket)
    29-- Jezza80 ÄL 16 mars (2:a försöket)

Solig  April {#emotions_dlg.flower}
    2 -- Zalia ÄL ca 22 feb (sjätte försöket)
    4 -- Ceke ÄL ca 20 feb (10 försöket)
    11--Kia78 ÄL 28 Mars (12:e försöket)
    11 -- simtim ÄL ~27 mar (9:e försöket)
    12 -- Fröken Ellen ÄL ca 28 mars. (11:e försöket)
    12 -- Frk Svår ÄL ca 1 april
    14 -- Jojjo55 ÄL ca 31 mars (på det 6:e smäller det!)
    17 -- Smiley ÄL 2 april (43:e försöket)
    17 -- Kaprifolen1979 ÄL ~4 april (försök nr 4)

MariaF79:  (försök nr 6), MF v 5 på försök 5
    Astrogirl: MA v 7 (upptäcktes i v 10) på försök 10, inväntar första mens efter MA, sedan kan vi börja om.

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11)
    Fru KM: BF 23 sept, (fjärde försöket)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    Saftochbulle BF 16 okt (försök nr 8) 
    AnnJan BF 5 nov (3:e försöket)
    Marre80 BF antingen 15:e (4:e försöket)
    Polarlantis: BF 22 nov (4 försöket)

• Kaprifolen

Hej tjejer,

Behöver lite hjälp. Ska ju som "nybörjare" börja anv ÄL-test denna månaden. Fick mens förra onsdagen ovh räknar på att jag har en ungefärlig cykel på ca 33 dagar. Nu senast när min cykel krånglade och blev lång så lyckades jag ju fånga ÄL på tetst till slut när jag miste tålamodet och av det testet och senaste mensen kan jag dra slutsatsen att lutealen är ca 13-14 dgr. När bör jag börja testa med stickor, vilken dag skulle ni rekommendera, ni som är vana? Jag beräknar Äl till ca 4 april 8fertila dagar 2-5 april enl Äl-kalendern).

vad är era tips till mig?
    /kaprifolen

• Kaprifolen
    Jojjo77 skrev 2011-03-22 15:24:44 följande:
    Jag har ju inte riktigt så lång cykel, men jag brukar börja testa på dag 10-12, 10 i början, d v s 10-12 dagar efter mensens första dag. I början testade jag väldigt många dagar innan utslag, men det är ju enda sättet att få koll på kroppen. Nu brukar jag testa ett par dagar innan jag vet att jag ska ha ÄL, de beräkningar som jag gör i ÄL-kalendern här på FL.  Lycka till!
    Saftmedbulle skrev 2011-03-22 17:42:58 följande:
    Jag började testa från dag 10, då jag hört att det är bra att sexa en aning före ÄL (eftersom de små klarar sig ett tag). Lycka till!
    Kattflickan skrev 2011-03-22 20:30:11 följande:
    Kaprifolen: Jag började första gången att testa på dag 10. Men nu vet jag att jag aldrig haft äl-utslag före dag 12 och brukar börja testa på typ dag 11-12. Den här gången kom utslaget på dag 16.

Millan
    Tack tjejer för era tips. Jag ska vänta några dagar till då det bara är 7 dgr i dag och då jag har lite längre cykel så kanske dag 12 blir lagom att börja testa på så här i början.
  • Kaprifolen
    Kattflickan skrev 2011-03-22 21:57:33 följande:
    En fråga, hur räknar man? Om jag fick utslag på äl-stickan idag så är det väl troligt att ÄL inträffar om ca ett dygn. Det är lite svårt fr mig att beräkna BIM då ägglossningen är lite förskjuten. Men om jag lägger på ca 14 dagar som jag brukar ha som lutealfas från imorgon, då borde jag väl ha en hyfsad bim att testa på den 5e april! 

Millan

Det sägs ju att lutealfasen är konstant så om Äl var förskjuten så borde BIM också bli det, jag tror jag hade räknat som du gör, det känns rätt.
  • Kaprifolen
    Frk Svår skrev 2011-03-22 22:18:31 följande:
    Kopierar från utredningstråden:
    Nu är undersökningen klar! Det gjorde inte alls ont, kändes bara lite obekvämt och bökigt när de grejade runt i snippan Det var fri passage och allt såg bra ut. Tydligen hade jag dock missuppfattat gynekologen på förra undersökningen för det var inte helt säkert att jag hade ÄL. Jag hade lite förhöjda värden som indikerade ÄL men man kunde inte helt säkert säga att jag hade ÄL. Så nu blir det Pergotime som såklart var slut i stan Hoppas att det kommer in innan jag ska ha nästa mens, vilket förhoppningsvis blir om ca 3 veckor.

Denna månaden kommer vi nog att ta det lite lugnt med försöket däremot. Sambon ska opereras (igen) på fredag och jag kommer ev ha ÄL fredagen därpå och nyopererad är han inte så jättesugen på sex så.... Samtidigt känns det lite som bortkastat att stressa och försöka få till det när jag kanske inte har ÄL utan det känns nästan bättre att vänta tills jag börjat äta Pergotime.
    Var det inte du som bodde i trestadsområdet? Då kanske du kan hitta pergo på apoteken i Thn eller Vbg som inte är så långt borta, har du kollat där?
  • Kaprifolen

Alltså jag blir alldeldes nervös av detta ni berättar om endometrios, hur vet man att man har det? Tänker på mina lite oregelbundna cykler och kraftiga menssmärtor.... Kan en gyn svara/se det om man gör ett besök eller hur får man veta det? 

• Kaprifolen
    Råttentottan skrev 2011-03-23 20:49:23 följande:
    Hej Kaprifolen.

Har läst dina inlägg och konstaterat att vi har nästan identiska cykler, 33-38 dagar och sticker iväg till längre cykler, 42 och uppåt ung. 2ggr per år. Eftersom du bör ha en konstant lutealfas (13-14 dagar i ditt fall) så skulle jag börja testa från dag 17-18. 18+14=32 och du har väl aldrig kortare cykler än 33 dagar? Själv har jag ÄL dag 19-23 normalt, oftare 19-20 när kortaste cyklerna. Att testa från dag 10 el 12 är bortkastade pengar och stickor, då skulle du ha 24-26 dagars cykler och det har du ju inte....

Apropå endometrios så har jag inte fått någon diagnos på att det är så, bara misstänker att det kan vara så men ska kolla nu när utredningen görs. De måste kolla  ultraljud eller något har jag förstått om man har sammanväxningar och ärr i livmoder, på äggstockar etc. som är det som kännetecknar endometrios. Man kan ha oregeulbundna cykler och mensvärk utan att ha endometrios om jag förstår rätt. Prodigy vet säkert mer, hon är ju diagnosticerad. Ingen idé att oroa sig innan man vet. PCO är när äggen inte släpper alla månader utan tillbakabildas till blåsor som spricker och kan göra ont. Har du regelbunden ÄL har du troligtvis inte PCO men jag är ingen expert utan har bar aläst mig till detta på olika hemsidor.

Är det någon som vet om man kan ha temphöjningar (fina kurvor på ff) och positva Äl-test men ändå inte ha riktiga äl? Temperaturhöjningarn borde väl vara en garanti för att man ägglossar.
    Kan ju vara fel på mannens spermier också eller jag kan för tunn livmoderslemhinna för att ägget ska fästa.

Vi får se på utredningen vad vi får för svar. Nog hade jag hört att det kunde ta tid att bli med barn men trodde aldrig att det skulle ta sådan här lång tid...

Råttentottan
    Mumwannabe79 skrev 2011-03-23 22:32:02 följande:
    Bra info Ceke!
    Här är en informativ och lättförståelig sida om endometrios: www.orionpharma.se/allmanhet/alasivu.shtml/a0...

Fördjupad info: www.orionpharma.se/sjukvard/alasivu.shtml/a03...
    Såg nu att på den sidan står det bl.a.: "Ovulationsstörning med bl.a. defekt gulkroppsfunktion kan också bidra till sänkt fertilitet". Precis vad jag har misstänkt att jag har, corpus luteum insufficiens. Mycket tyder på att jag ägglossar men tempen stiger och håller sig inte hög som den ska mellan ÄL och mens.
    Tack tjejer för bra info! Blev lite lugnare nu.

Har tänkte på en sak, detta med regelbunden cykel. Kan vi inte jämföra våra cykler, är ni exakta på en viss dag eller hur mkt kan ni diffa i er cykel. Hur ser erat mönster ut liksom? Jag ligger mellan 32 och 35 dgr generellt och ett par, tre ggr per år sticker jag iväg kring ca 40 dgr. Har en väninna som berättade att hon får längre cykler på  vintern, ngn som känner igen det? Stämmer inte på mig ialla fall. Jag har fört dagbok över mina cykler i 2,5 år och ngt som är lite intressant (eller ett sammanträffande ) är att när mina cykler sticker iväg och blir långa så är det i mars och ngn gång under juni-juli.....sammanträffande eller kan det finnas ngn rolig/orolig förklaring??
  • Kaprifolen
    Jojjo77 skrev 2011-03-24 17:56:44 följande:
    Kaprifolen - jag har under de senaste 6 månaderna fört dagbok över min cykel. Har en cykel på 27-30 dagar, men oftast kommer mensen på dag 28, två undantag under de senaste halvåret, så jag är väl väldigt jämn kan man säga.

Det som jag upptäckt när jag fört anteckningar kring cykeln är att jag blöder ganska länge, 5-7 dagar, varav 4 av dem är ganska rikliga. Det är många år sen jag åt p-piller, men det fina med det var ju att jag hade väldigt sparsamma flytningar i max 3 dagar. Nu känns det ju som om man blöder väääldigt länge. Tycker också att mina blödningar blir kraftigare ju äldre jag blir, detsamma med mensvärken, som jag aldrig lidit av förr.
    Jag började äta p-piller när jag var 15 år, det jag minns sen innan dess (fick mens vid 12 år) var att den var extremt oregelbunden, så med pojkvän och ett aktivt sexliv (och dålig på att anv kondom...klassiskt eller? ) så var man jämt orolig för att ha blivit gravid...ironiskt med tanke på nuvarande sits. Men jag minns också att den var riklig och lång ca 6 dgr. Numera, jag slutade m p-piller för drygt 5 år sedan, så är den riklig i 2-3 dagar och slut efter typ 4 dgr. Så vad man kan dra för slutsatser vet jag inte, att man blivit äldre kankse....Tungan ute

Jag håller med Jojjo och Skål för att det ÄNTLIGEN är fredag!!! Denna helgen slutför vi äntligen tre års renovering av undervåningen hemma med att lägga in ett superfint golv, ska bli såååå skönt!

Håller alla tummar för er som har ÄL och BIM i dagarna, nu hoppas vi på lite Plus

Trevlig helg tjejjer!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet