• ceke

Vi över 30 som längtar efter första barnet

ernlia: Det är klart du ska ventilera dig här! Fortätt med det och det är väl helt naturligt att tycka det är jobbigt med din kompis graviditet! Det påminner dig ju om det som skulle ha varit. Förhoppnignsvis landar du i dig i er sorg och kan börja glädjas tillsammans med henne kring hennes graviditet. Men låt det ta den tid det behöver.

Jag har egentligen ingen aning om det där med missfallsblödning och att börja försöka igen, men spontant tänker jag att kroppen bör få läka först. Ska ni inte vänta tills du slutat blöda helt? Så det inte blir nå infektioner och sånt, tänkte jag.. Jag vet att en kompis som fick ma i våras fick stränga förhållningsorder om det och hon fick vänta ett par veckor innan hon var helt blödningsfri och fit for fight att sätta igång igen.

Kram på dig!

• ceke
    AMC80 skrev 2010-12-12 18:30:33 följande:
    Jag måste sluta googla saker. Svaret blir ju alltid det värsta, eller kanske man letar efter det värsta. Värsta just nu är att inte ha ägglossning alls och vara infertil.
    Ah jag vet! Jag med! för mig är det sammanväxta äggledare och kraftig endometrios runt tarmar etc som påverkar klimatat även inne i livmodern samt även ägglossningar och äggkvaliteten! och att 40 % av kvinnorna med endometrios har mycket svårt att få barn eller infertila! (har endometrios i släkten o risken är rätt stor att även jag har det...)
  • ceke
    Gris78 skrev 2010-12-12 19:23:02 följande:
    Hallå, 

Kollade ni på Idol i fredags? Jag tycker att det var helt rätt person som förlorade slaget....Lite synd att Jay inte sjöng låten att sjöng på auditionen, han gjorde den jävligt bra! - nästan bättre än orginalet faktiskt.

Slog mig just att det är inte nämnvärt mycket svordomar i denna tråd, är ni generellt så fina i kanten språkmässigt eller kammar ni er när ni skriver ert inlägg???  :) 
    Nix, kollade tyvärr inte. Eller tyvärr o tyvärr.. ja, för febern hade det varit bra att ta det lugnt, men hade 13 goa tjejer på middag istället! Men han är bra det lilla jag sett.. men är rätt neggo till att han fick va kvar efter att ha testat positivt på hasch. Hoppas han reder ut det där för sin egen skull.

Hehe, svordomar.. jag är nog en aning fin i kanten på jobbet i a f (jobbar inom soc med ungdomar) men privat slinker det nog ut en hel del grodor Skäms Har varit på väg att snubbla in här också, men har nog sansat mig hyfsat i a f 
  • ceke
    AMC80 skrev 2010-12-12 20:45:51 följande:
    Oj, jag ska INTE googla på det =)

Visst blir man skadad. Internet är både bra och dåligt. Man får reda på mkt, men man får reda på för mkt ibland.
    hehe, ne, gör inte det för guds skull!!

mmm, skadad var ordet! Just nu sitter jag och skriver en frågelista inför gynmötet 22:a... så är väl lite därför jag googlar på sånt elände... eftersom jag antagligen har endometrios.. operationsplaneraren berättade att jag hade förhöjda värden på ett av blodproven som kan tyda på det. Suck. jaja. mamma o mormor fick barn ändå. Mormor va iof sig 19 och därmed i högfertil ålder... mamma 26 och 28 och fick endon diagnostiserad vid 31... fast det är ju en kronisk sjukdom som de flesta har sen tonåren o hela livet.. och det har visat sig att jag o mamma har väldigt lika problem med cyklar (spottings), riklig mens etc.. så risken är överhängande!

Det postivia är väl att de flesta kan få barn ändå. Men det vore ju fint att få veta hur det ser ut med äggledare etc... för om de är proppade är det ju bara IVF som gäller som jag förstått det.
  • ceke
    Pingla35 skrev 2010-12-12 21:44:36 följande:
    Jaha, ännu en i kretsen som väntar barn...... 
    Idag kändes det nästan som om hon ville undanhålla det från mig. Jag är den enda i det här gänget som ännu inte fått barn och hon nu, är inne på sin tredje...  Demon

Själv har jag såna humörsvängninger att jag själv blir rädd för dem. Troligtvis en otrolig PMS...
    Eller frustration som bara måste ut någonstans. Stackars sambo!

Ni som skriver av er om allt möjligt. Både positivt och negativt, lättsamt eller jobbigt! Fortsätt med det! Jag blir glad (förstå mig rätt) när jag läser era tankar. För det får mig att känna mig normal.

Ringde i fredags till kvinnokliniken som jag skrev tidigare och frågade om de kunde "ta in mig för koll". Dels för cellprovstagning efterkoll men också för att kolla resten. Det lät inte helt omöjligt eftersom jag ändå skulle in. Vi får se om de säger samma sak efter juluppehållet. 

Tant Röd!? Ännu har hon inte hittat mig, hehe.. 
    Tack för dina ord. Känner mig som en glädjedödare o pessismist o spottinginsnöad knasboll rätt ofta Men det är så skönt att skriva av sig o ni är så goa alla i den här tråden!

Va skönt att du får komma på koll på KK! Ett tips, skriv upp dina frågor på ett papper du med! Själv glömmer jag ju liksom 90 % när jag väl är där...

Men du.. låter spännande med tant röd. Du har ju BIM idag, eller hur? Pallar du att avvakta med att testa? Håller tummarna!
  • ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-12 23:24:57 följande:
    EGO: Jag har en fundering. Hur mycket tror ni att kvinnans orgasm spelar in i möjligheten att få barn? Det finns ju endel teorier om "kramperna" efter orgasmen hjälper spermierna in och att livmodertappen öppnas när man fått orgasm. Och vad skulle den kvinnliga orgasmen egentligen annars vara till för, om det inte hjälpte till med fortplantningen? Samtidigt är det ju mååååånga kvinnor världen över som föder flera barn utan att antagligen fått en enda orgasm i livet. Vissa är ju omskurna till och med. Så jag vet inte jag..

Men jag bara funderade lite, för hos oss har det blivit lite nu att all fokus är på att han ska få till det, och vi orkar inte riktigt vänta på mig varje gång. Många gånger har jag knappt nån lust alls, det är ju bara mekaniskt.. Men kanske är det en nackdel? Vad tror ni?
    Jag har fått för mig att det kanske hjälper till och ger en skjuts på traven.. typ.. men det brukar inte va nåt bekymmer för vår del, vi är rätt snabba båda två

Men som sagt.. Det finns ju så många som aldrig fått orgasm som blivit och blir gravida så det lär ju inte va nödvändigt. Livmodertappen ska ju va öppen för de små simmarna i vilket fall som helst vid ÄL.. Med en orgasm kommer de bara lite snabbare upp till äggledarna, som jag förstått det
  • ceke
    Irmeline skrev 2010-12-13 09:49:54 följande:
    Till er som tempar, var är det bäst att mäta basaltempen? Oralt under tungan?
    Jättetänd på att börja tempa snart :) Precis beställt en termometer. 
    Jag har precis börjat med det.. och frågade på apoteket. Den jag pratade med sa att det viktiga är att man tar tempen på samma ställe (alltså att man från början bestämt om man vill ta oralt, analt, armhåla etc) och sedan kör på det, varje morgon. Låter sunt i mina öron i a f. Det är ju förändringen i temp som är det väsentliga...
  • ceke

Åh herregud... måste nästan berätta. Omtumlande morgon i sängen. har ett par vänner som förlorade sitt första barn inte långt efter förlossningen. Sen har de fått en fin liten kille efter det. Nu är de i v 28 med nästa barn.. hennes man ringde i morse o berättade att det va blod överallt och att kvinnan fått åka ambulans till sjukhuset och de båda trodde fostret hade dött. Tyvärr är jag ju så krasslig och sängliggande att jag inte kunde åka för att ta hand om deras lilla son.. Men nu fick jag precis glädjande besked. Hon är på kvinnokliniken. På nåt mirakulöst sätt verkar det inte va nåt fel på barnet och hon mår bra. Phuuu. Får bara hålla tummarna för att det fortsätter så!

Det är verkligen inte BARA att skaffa barn. ojoj Vissa får verkligen mer än sin beskärda del av sorg, smärta och oro...

• ceke
    ifyouweremine skrev 2010-12-13 13:41:10 följande:
    ceke - Shit vad otäckt. Tur att det verkade gå bra ändå. Ja livet blir ju inte lättare när/om man väl blir gravid direkt. Ibland fastnar jag framför sjukhus-dokumentärserier och förlossningsprogram på tv och det är ju helt hemskt allting som kan hända, både innan och efter att barnet är fött. Man undrar nästan vad det är man försöker ge sig in på.. Hur mår du idag annars? Jag är också sjuk med feber sen i fredags.

EGO: Känner mig lite orolig nu för inte heller idag fick jag stegring på äl-stickan och jag är på dag 14. Har testat sen dag 9.. Brukar få stegring dag 13.. Och jag har ju redan haft geléklump, äl-flytningar och äl-värk.. Tempningen kan jag tyvärr inte gå på för jag har haft feber sen i fredags. Kan jag ha missat stegringen måntro.. verkar osannolikt för jag brukar ju ha utslag två dagar.. eller är ÄL sen pga sjukdom? Eller uteblev äl denna månad? Vilket tror ni?

Är så orolig att äl ska börja krångla nu.. Har en kompis vars ägglossning och mens funkade som en klocka de första månaderna, sen försvann det helt i några månader.. för henne tog det 18 månader att bli gravid, varav tre månader med pergotime.
    Usch o fy för feber o förkylningar. Nix, är fortfarande krasslig o ska till hälsocentralen om lite drygt 1 h så ska de lyssna på lungorna mina. Känns som om kroppen försöker göra sig av med dem, typ. Hatar hosta just nu.

Kan det inte va så att den är lite uppskjuten pga att du är krasslig? Eller att din kropp ställer in sig för något längre cykler? Många har ju inte ägglossning förrän dag 14-17 eller nåt sånt, även ännu senare.. Men jag vet. Väldigt lätt att rikta in sig på vänner och hur det varit för dem o att det därför känns som att det blir så för en själv också. Håll ut. Du ska se att den kommer när som helst. hur känns det i magen?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet