• Tedax

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Mensen kom idag, inte oväntat med tanke på alla negativa tester...

{#emotions_dlg.flower} BIM, Vi över 30 som längtar. {#emotions_dlg.flower}  

BIM - BERÄKNAD ICKEMENS

November
    29 - villnu (första försöket)

December 

6 - Dansarkicki (försök 30+, MA maj -11, planerar IVF efter nyår)
    12 ca - Prodigy79 (försökt sedan juli -10, planerar IVF efter nyår)
    12 - Marsflickan (försök nr 5, 3:e efter MA 21/8)
    14 - MariaF79, äl runt 3 dec (försök nr 14, två mf på försök 5 och 7)
    17 - Kiyona (försök 11, X 2009, MF 12/5, MF 20/8)
    17 - Jezza80 (försök nr12) ÄL ca 2-4/12
    17 - Saftochbulle (försök nr 15, 3mf tidigare)
    18 - NICU (försök ca 11, MF april+oktober 2011)
    18 - Kaprifolen1979 (ÄL ca 4 dec, försök nr 9, första m Pergo)
    20 - Lilysweet (2a försöket) 23 - Clementine (ca 20e försöket)
    31-  DubbelA (ÄL ??, försök ca 16)

Januari
    5 - kristin10 (försök nr 4)
    5-9 - Tea Time (försök 11, MF på försök 1 och 8) 

IVF
    Smiley, börjar 16/11. Äggplock/ återinförande v 50 (försökt i 4 ½. MF sept. 2009)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET

2011
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket)
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket)
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket)
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt)
    Zalia: 17 februari (9:e försöket)
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren)
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo)
    Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)
    Nemi76: BF 8 april (Försök nr 2 med Pergotime)
    MissOlsson: BF 8 april (Försök nr 1, första barnet)
    Annelie77: BF 15 maj (försök 5 efter MF i v11 tidigare 4 försök
    Polarlantis: BF 19 juni (försök 8, MA på nr 4)
    Råttentottan: BF 30 juli (försök nr 15,1:a efter mf)
    Jojjo 55: BF 6 aug (försökt i ca 1 år, 1:a försöket med IVF/ICSI)

• Tedax
    L Maria skrev 2011-12-08 19:37:59 följande:
    Haha, vad jag känner igen mig!! Jag var faktiskt och tog blodprov igår - har möjlighet att "köpa" en hälsoundersökning via en förmånsportal vi har på jobbet och i den ingick TSH/T4. Antar att det dröjer ca två veckor innan jag får något besked, så den här BIM kommer att hinna passera innan jag vet något.
    Hur var det - har du testat det någon gång och fått besked på att det var lite fel - jag blandar nog ihop vem som gjort vad...?
    Man har blivit så himla cynisk nu och jag och maken är bara inne på att vi "måste" bli gravida igen - för om vi får ett tredje blir vi utredda... Inte "vi får ett barn"...
    Vi får peppa varandra nu!!
    Bra att du fick möjligheten att kolla ditt TSH-värde! Man vill ju gärna kunna utesluta alla orsaker till att det inte funkar. Jo, jag tog ett test för drygt en månad sedan och då var mitt TSH-värde 3,28. Har bokat en telefontid med en gynläkare om någon vecka för att diskutera detta värde.

Ringde till fertilitetskliniken i Varberg idag för att kolla om de hade fått min remiss, vilket de hade, men läkaren hade inte bedömt den ännu. Det verkade inte helt kört dock trots "bara" två missfall. Passade på att fråga sköterskan som svarade om TSH-värden och graviditeter och hon tyckte att 3,28 var helt normalt... Hon frågade till och med var jag hade fått informationen ifrån att TSH-värdet skulle vara under 2 och då jobbar hon på fertilitetsklinik... Förvånad Men hon skulle hur som helst kolla med läkaren som hade hand om fertilitetsutredningarna angående detta och återkomma till mig.

Tråkigt att vi är i samma situation, men det är väldigt skönt med någon som faktiskt förstår hur det känns! Pepp och stor kram! {#emotions_dlg.flower} Nästa Plus SKA stanna i nio månader!!!
  • Tedax
    DubbelAA skrev 2011-12-08 07:38:18 följande:
    Teatime: Grattis på bröllopsdagen!
    Tack!

Kristin10
    : Tråkigt med mens! Men 2012 blir förhoppningsvis året då vi plussar!

• Tedax

Många med BIM den närmsta veckan, spännande! Håller tummarna för er, oavsett om ni känner efter eller inte... Flört Hoppas att appen har rätt, Maria, även om du inte heller känner efter... Glad

NICU skrev 2011-12-08 23:57:35 följande:
    Kristin och Tea Time - JÄVLA TANT! Förvånad Hon skulle ju hålla sig borta nu ju *Kramas*

Dansarkicki - har din tant dykt upp eller håller hon sig borta?

Tea Time och Millan - Det SKA ner under 2,5 åtminstone - HELST under 2.0. Det säger jag både som sjuksköterska och som diagnostiserad hypotyreospatient
    Tack! Får man fråga vad du som sjuksköterska grundar dig på när du säger att värdet ska vara under 2,0? Behöver hjälp med argument när jag ska prata med olika läkare... Det är så frustrerande att ingen läkare som jag pratat med hitills tar detta på allvar. Rynkar på näsan Hoppas innerligt att du får din julklapp! Kram!

Clementine: Vet inte heller hur länge man kan få utslag på ÄL-testen, men rådet är att köra på så länge du får positiva test! Glad
  • Tedax
    NICU: Tack för mycket bra länkar! {#emotions_dlg.flower} Förstår verkligen inte hur en läkare kan tycka att ett TSH-värde på 7,0 kan vara normalt! Vad har du för TSH-värde nu? Hur lång tid tog det att få ner ditt värde? Förlåt om jag är för nyfiken... Obestämd

Clementine: Bestämmer mig varje månad att inte testa för tidigt, men det funkar aldrig för mig. Är alldeles för nyfiken, dessutom har jag fler "innan mens" - symptom efter missfallen än innan så jag misstolkar alltid dem som graviditetstecken... Rynkar på näsan Förstår och känner igen din känslan av "svartsjuka", speciellt runt jul... Hoppas att det har tagit sig denna månad, det är kanske lagom att testa på julafton om du har BIM den 22:e? Håller tummarna!

Ego: Börjar få lite julkänslor nu, spelar julmusik och maken bakar pepparkakor och imorgon ska det shoppas julklappar.
  • Tedax
    NICU: Låter ju jättebra att TSH-värdet har gått ner så snabbt! Och att det är OK att vara nyfiken... Glad

Millan: Vill också ha en läkare som gör en helhetskoll och som svarar på alla möjliga och omöjliga frågor... 

Nu ska jag baka lussekatter! 
  • Tedax
    Maria: Det är helt galet, men jag tror att jag snart inte behöver skriva egna inlägg, kan bara kopiera dina... Glad Har också fått utbrott på maken som bara vill stoppa huvudet i sanden och det känns som att jag många gånger bär allt det känslomässiga på egen hand plus att det alltid är jag som måste ta reda på hur det funkar och vad vi kan göra för att underlätta verkstaden. Och igår fick jag en kallelse till åtminstone ett första besök på fertilitetskliniken i Varberg! Ska i och för sig inte träffa deras fertilitetsläkare utan en vanlig gynekolog för att undersökning och diskutera hur vi ska gå vidare. Men deras fertilitetsläkare ska kontakta mig för de tyckte det var värt att testa att få ner mitt TSH-värde! 

• Tedax
    Råttentottan: Härligt att VULet gick bra!

NICU: Hoppas att bara var för tidigt att testa ännu... Min vanliga gynekolog (privat fast ansluten till vanliga vården) skrev en remiss till fertilitetskliniken på vanligt sjukhus och det verkar ju ha fungerat så långt. Har vänner som gått privat, men ändå inte betalt mer än vanliga patientavgifter så det är nog värt att kolla upp några alternativ.
  • Tedax
    Jojjo: Grattis till huset! Bra saker brukar leda till andra bra saker... Glad

Millan: Förmodligen vill folk bara väl med sina råd, men man önskar att människor kunde vara mer finkänsliga när det gäller så känsling ämnen. Det är ju knappast någon nyhet idag att det är många som verkligen får kämpa för att lyckas få barn... Pepp & kram! {#emotions_dlg.flower}

Maria: Spännande testresultat! Hoppas verkligen att det snart blir starkare och att det blir tredje gången gillt för er! Hjärta Förstår dig samtidigt väldigt väl att du inte känner dig så glad, du har ju inga bra erfarenheter av positiva tester så här långt. Vet inte hur tillförlitlig tempmetoden är, men jag håller alla tummar och tår för att du har fel i dina aningar... Hoppas, hoppas, hoppas! Glad
  • Tedax

Hur går det för alla med BIM i dagarna?

Saftis: låter ju jättespännande!

Maria: har du tagit något nytt test idag?

DubbelA: så himla okänslig kollega...  Pepp & kram!

Ego: Det är svårt med det där att verkligen få till det under ÄL, här har Stockholmsveckan precis börjat. Maken har dock varit stressad på senaste, vilket starkt påverkar hans del i det hela. Rynkar på näsan Så frustrerande! Man kan ju inte direkt kräva av honom att han ska leverara... Flört Samtidigt vet man att det är under den här veckan som gäller och det blir ju inte bättre av att jag inte heller tycker att han är tillräckligt engagerad i vanliga fall, och då blir det ett stressmoment till både för mig och honom. Nåja, lite julledighet kanske minskar stressen, det funkade ju förra julen i alla fall... Tomte

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet