Inlägg från: ernlia03 |Visa alla inlägg
  • ernlia03

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Usch, vad det är vanligt med mf/ma. Hade ingen aning innan hela den här karusellen startade och skulle gärna ha varit lyckligt ovetande. Vet inte om det är någon tröst heller att det är så vanligt. Men man börjar få en aning om vilket mirakel det är att det faktiskt föds friska barn!

En läkare sa idag att det är bara 1 av 5 ägg som är befruktningsdugliga och 90% av spermierna är felaktiga på något sätt. Om någon av de 90% hittar ett ägg blir det i de allra flesta fall missfall. Ganska stor risk med andra ord...

Jag har fortfarande inga direkta grav.symptom men ringde BM och bokade tid idag. Nämnde även att jag trodde att jag hade svamp eftersom jag har så konstiga flytningar (tjocka och gryniga), men ingen klåda. Hon sa att läkaren gärna ville kolla på sånt och bokade in mig redan idag.

Hade ingen svamp, tydligen var det "vanliga" grav.flytningar. Fick frågan om jag ville kolla om det levde. Blev lite osäker eftersom jag inte hade varit inställd på det. Men tog chansen och hjärtat slog fortfarande! Fick ingen mer info för han ville inte kolla desto längre tid, han nöjde sig med att se hjärtat.

Tyvärr stillar det inte min oro, antar att jag får leva med den ett bra tag till. Mår inte heller helt ok psykiskt, är nog så att grav.hormonerna påverkar mig på det sättet. Skulle bra mycket hellre må illa och vara sjukligt trött, sådär som man hör "alla andra" göra.

Men hjärtat slår och förra graviditeten var tydligen en ofostrig sådan, dvs det bildades aldrig ett foster och således inget hjärta började slå. Ett steg närmare målet alltså.

Förstår er frustration och otålighet i väntan på BIM och ÄL och fan och hans moster. Tyvärr blir det inte bättre sen... Flört 

• ernlia03

har lagt till dig Frk Svår. Men vågar inte riktigt skriva in mig själv på gravidlistan än... Tänker försöka vänta ut de de förbenade 12 veckorna först. 7+2 idag, 5:e mars har 12 fulla veckor gått. Om det går så långt.

Trodde jag skulle spy rakt ut över tangentbordet imorse, men nu har det lagt sig igen. Men varje litet tecken på symptom tas tacksamt emot. Glad

Jojjo77 skrev 2011-02-02 07:48:30 följande:
    Hej på er alla. Har varit borta härifrån ett tag, mycket på jobbet och varit bortrest, också med jobbet. Känner mig trött och sliten och har inte orkat vara social ens här... då är det illa. Har dock tänkt på er och saknat att vara en del av vår lilla värld

Stor varm kram till er som fått jobbiga besked den senaste tiden, finner inga ord som kan trösta, utan bara: KRAM! Hjärta

Här har utslag kommit på ÄL-stickan en dag senare en beräknat, vi har myst sen några dagar tillbaka. Ska till barnmorskan på cellprov imorgon. Ngn som vet om hon kan se om ÄL är på eller har skett, om man frågar om det??? Vi får tyvärr inte mysa idag, då de säger att man inte ska ha sex dygnet innan ett cellprov, men igår och imorgon borde väl säkra oss för denna gång, eller vad tror ni?
    Jag tror att det endast går att se med VUL/UL, om ÄL har varit eller är på gång. För man måste se äggstockarna och det enda alternativet är väl nån form av ultraljud till det. Vet inte om en BM använder sånt. I mina fall har det endast varit läkare som kollat sånt.

Solig  BIM Vi som längtar...  Baby 

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3 --- frifantasi   ÄL ca 19 jan (4e försöket)
    3 -- MariaF79  ÄL ~23 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)
    6 -- Finlandssvenskan ÄL 23 jan( 4:e försöket)
    8 -- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)
    10 -- Ceke ÄL 26 jan (försök 8, 2 månaden med provera under lutealfasen)
    12-- Uppsara ÄL 29 jan
    12 -- simtim ÄL ~29 jan (sjunde försöket)
    12 -- Zalia ÄL ~1 feb (fjärde försöket)
    14 -- Kia78 ÄL ~ 31 jan (10:e försöket)
    15 -- Jojjo55 -- ÄL 1 feb (försök 4)
    16? -- AnnJan ÄL~ 2 feb (3:e gången gillt)
    17 -- Millan75 ÄL ca 2 februari (försök nr 4 (på det fjärde ska det ske! )
    17 -- Pingla77 - ÄL 2-4 feb(8:e gången)
    17 -- Polarlantis ÄL 3 feb (tredje försöket, första barnet)
    17 -- Frk Svår ÄL 27/1
    18--- Gris78 ÄL 4 feb (försök nr 6)
    20 -- Essalady ÄL 6 feb (försök nr 6)
    22 -- Ansi30 (struntar i äl-koll och kör på varannan dag till nästa mens)
    23 -- Irmelie  ÄL  9 feb (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)
    23 -- Lavendia ÄL 9 feb (Försökt i 1 år. 8:e försöket efter MF)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
    Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök
  • ernlia03

GRATTIS Maria! Både till graviditet och födelsedag! Ett tydligt plus redan innan BIM, bådar gott! Skrattande

Det är nog bra med en sund inställning till graviditeter och missfall, men jag tycker ändå ni ska försöka njuta även innan ett VUL. Ni väntar barn, inte missfall! Väldigt lätt att säga, svårare att följa i praktiken... Obestämd

På tal om namn så har vi en favorit både bland tjej- och killnamnen. Malva och Aston. Förra gången hade jag ingen känsla alls för nåt, nu är jag rätt säker på att det är en kille. Ingen aning om var känslan kommer ifrån, men det känns så. Även om vi gärna skulle få en flicka, om man får säga så... Tungan ute

• ernlia03
    Kekke skrev 2011-02-03 08:06:38 följande:
    ernlia:  aston gav mig en trevlig tanke.. aston martin, kan inte bli fel.. :)
    Här är det nog mera Aston Villa som tankarna går till... Flört
  • ernlia03
    Kekke skrev 2011-02-03 08:24:10 följande:
    hört talas om barnmisshandel?   :)
    Säg det till min man. Glad

Funderade även på Vilhelmina som tjejnamn, mest för att vi tycker att det är fint, men sen kom vi på att man kan ju förkorta det till Villa... Tungan ute
  • ernlia03
    frifantasi skrev 2011-02-05 11:30:16 följande:
    Essalady och Millan: Vad duktiga ni är som hoppar sötsaker. Är själv inne i en godisperiod och ju mer sött jag äter desto mer sugen blir jag. Har testat en gång att hålla upp i två veckor och det var rätt skönt när sötsuget till slut försvann, men sen föll jahg dit igen :)

Härligt att berätta för mamma Maria! Visste hon att ni försökte innan?

Här har faktiskt mina små miniblödningar avstannat och jag börjar faktsikt undra så smått... Jag har fortfarande ont i mina bröst och mensen borde i alla fall satt igång nu! Eftersom jag började blöda lite i torsdags så tog jag det som mens och att det var kört. Har googlat lite och har läst på några ställen att man tydligen kan ha blödning precis i början av graviditeten?? Vet nån här nåt mer om det? Om det inte sätter igång igen imorn så ska jag nog köpa mig ett test. Var på apoteket igår, stod och tittade på hyllan, men vände sen...  Ojoj, nu blev jag skakis!
    Förra gången jag blev gravid fick jag en liten blödning ca 4 dagar innan BIM. Kom lite rosa flytningar, precis som när mensen börjar för mig, men sen kom inget mer! Ganska säker på att det var en nidblödning. Sedan hade jag även lite rosa flytningar när jag skulle ha haft mensen, men det kom aldrig nåt mer.

Den här gången hade jag även rosa flytningar i några dagar, i efterhand jag har insett att det borde ha varit när jag skulle ha haft mensen. Vet ju inte riktigt eftersom jag skrapades och vet bara på ett ungefär när jag hade ÄL.

Ett test är nog inte helt bortkastat! Glad Om inte annat så vet du ju, även om det är negativt. 
  • ernlia03

Grattis frifantasi! Tyckte väl det lät passande med ett test. Flört

Jag "blödde" i tre dagar den här gången när jag tror mensen skulle ha varit. Rosafärgade flytningar. Förhoppningsvis slutar du också blöda snart så att du inte behöver oroa dig.

• ernlia03
    Polarlantis skrev 2011-02-07 12:47:38 följande:
    Jo...en fråga...visst var det så att efter Äl så ska det sluta upp med flytningar om man är gravid...eller? Isf kan jag ju lägga ner...hmm..
    För egen del känns det som flytningarna aldrig upphör vid graviditet. Har aldrig haft så mycket flytningar nånsin! Tjocka och vita och rikliga.

Och idag dessutom lite rosa, panik kallas det! Såg exakt ut som vid mitt MA. Fick åka in akut och kolla, men allt såg bra ut. Kommer att bli mentalsjukhus innan det här är över för min del... Glad
  • ernlia03

Alla dessa symptom i tråden verkar ju onekligen lovande! Just brösten och flytningarna var ju det som blev annorlunda för mig, iaf första gången. Andra gången tror jag inte kroppen riktigt hann med i svängarna... Glad

Ville också kissa på stickan tillsammans, eller iaf invänta resultatet av stickdoppandet tillsammans. Glad Det är ju en väldigt speciell stund om det dyker upp ett streck. I vårt fall behövde jag dessutom få lite stöd i att det faktiskt syntes nåt där, jag inbillade mig inte.
    Nu vid andra pluset var det en helt annan sak, då testade jag ju för att se att strecket äntligen skulle bli blankt. Lagom chock när det helt plötsligt gick åt andra hållet! Skrattande

Ceke: låter skönt att ha ett sånt lugn. Jag tror inte det är en nackdel för vare sig barnverkstad eller psyket överlag. Man blir ju lätt lite stirrig av allt testande, väntande, spekulerande och oroande.

Polarlantis: Vi tänkte också i de banorna, men efter några månader insåg vi att det inte är bra att leva så. ALLT kan inte fokuseras på att bli gravid (även om jag hade väldigt svårt för att inse det), man måste kunna fortsätta leva också. Och visst, ett barn ändrar mycket, men jag tror inte är bra varken för barnet eller föräldrarna att allt ska handla om babyn. Man får helt enkelt anpassa den aktuella tillvaron när babyn kommer! Även om det förmodligen inte skadar att ha lite framhållning i vissa saker. Det är ju en stor sak att köpa en hund, kanske inte lika stor om ni redan har en. Men man får nog gå på magkänsla helt enkelt.

• ernlia03

Saftis: Tror du kommer att kunna hålla dig. För du vet ju egentligen vad det kommer att visa... Flört

Har haft rätt i aningarna på flera andra så hoppas det stämmer på dig också. Den enda som jag inte riktigt fattade att faktiskt hade grav.tecken var jag själv här andra gången. Förvånad

Här på kobben (Åland) är vi insnöade då inga båtar har gått förrän på eftermiddagen. Maken börjar 6.30 men fick stiga upp 5.00 och börja skotta uppfarten. Helt sjukt mycket snö på en natt, drivor på upp mot en meter på flera ställen! Tycker det räcker nu även om det är fint med snö...

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet