• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kattflickan

Ceke: Lycka till med operationen! Hoppas verkligen att det går bra, det är dax för lite tur för dig nu! Förresten, det låter så skönt när du säger att ni renoverat klart i ert hus! Önskar det vore vi som gjort det, har tyvärr en hel del kvar att göra.

Jag lägger till mig själv, för faktum är ju att jag går och räknar ned tiden till BIM och hoppas. Men på lördag morgon om en vecka är det typ dax att testa om inte tanten har kommit!

Saftobulle: Hoppas du slipper skrapning, för mig var den inte så farlig, man var ju sövd. 

Millan

BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER

12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- Lillamillan  ÄL 2 nov  (försök nr 14)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    6 - Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16-- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16-- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• ceke

Millan: renoverat klart va väl kanske liiite att ta i, men jag har "renoveringssemester". Det är jag som renoverar i vår lilla familj, då min man inte är så förtjust i sånt samt tror att han har tummen mitt i handen och inte vill prova att få ut den därifrån... Jaja. Jag tycker det är kul

Nästa projekt är att byta golv i kök, hall, allrum, måla/tapetsera ett par smårum, byta kakel/bänkskivor&diskbänk o köksfläkt i köket, etc... så vi har kvar att pyssla med Blir man någonsin färdig med ett hus? Det börjar jag fundera över... Men skoj är det! Vi flyttade hit i juli, så först nu börjar det bli riktigt bra och lite mer som vi vill ha det Kanske ska skriva att vi har ett alldeles för stort hus på 8 rok.... för annars låter det som vi inte hunnit nåt alls

• ifyouweremine

Nu är ÄL över för den här gången. Jag får alltid lite känslosvajande direkt efter ÄL. Imorse och under dagen kände jag mig strålande glad och positiv. På kvällen vände det plötsligt och jag känner mig helt deppig och pessimistisk. Suck! Håller med nån som skrev förut att det är orättvist att vi drabbas av känslostormar både vid ÄL och vid mens...

ceke - Tror inte man blir färdig med huset faktiskt.. så fort man fixat till nåt så blir ju alla andra rum sämre i jämförelse. Hehe. Men vad duktig du är som renoverar så mycket! Vi renoverade en hel del i våras och somras, men sen dess har det inte riktigt blivit av. Lite vänjer man sig ju också vid sånt som man från början absolut ville byta ut. Har du stor trädgård också? För där är det ju också en del "renovering", även om det inte är så mycket just under vinterhalvåret.

• ifyouweremine

Förresten, är det nån som känner till nåt alkoholfritt glögg som inte smakar saft?

• Daniela01

Glad idag ska vi åka iväg på en lite kärleks weekend till Rom, det ska bli så skönt Glad

• ceke
    ifyouweremine skrev 2010-11-20 01:06:53 följande:
    Nu är ÄL över för den här gången. Jag får alltid lite känslosvajande direkt efter ÄL. Imorse och under dagen kände jag mig strålande glad och positiv. På kvällen vände det plötsligt och jag känner mig helt deppig och pessimistisk. Suck! Håller med nån som skrev förut att det är orättvist att vi drabbas av känslostormar både vid ÄL och vid mens...

ceke - Tror inte man blir färdig med huset faktiskt.. så fort man fixat till nåt så blir ju alla andra rum sämre i jämförelse. Hehe. Men vad duktig du är som renoverar så mycket! Vi renoverade en hel del i våras och somras, men sen dess har det inte riktigt blivit av. Lite vänjer man sig ju också vid sånt som man från början absolut ville byta ut. Har du stor trädgård också? För där är det ju också en del "renovering", även om det inte är så mycket just under vinterhalvåret.
    Hehe, de där känslostormarna känner jag också igen mig i! Fast frågan är om det för mig inte är mer tankarna på om det "tagit sig" eller inte... för tidigare har jag aldrig varit  humörpåverkad av vare sig ÄL eller mens... Hmm

Sant som du säger om renovering. Som tur är har vi en väldigt liten tomt men en massa fin natur utanför den (både skog, sjö och hav), men förra ägaren verkar ha låtit alla fem fruktträd och tre vinbärsbuskar ha levat sitt eget liv.. så till en början är det en del jobb där med! Vinbärsbuskarna har fått sig en rejäl omgång och i vår ska häcken klippas ned och få en nystart, men annars får tomten få sitt eftersom! Det är spännande med det där som man från början bara MÅSTE ha bort... så är det för oss också.. vi tyckte köket va HEMSKT när vi köpte huset... Nu har vi bara sprutlackerat luckorna och tja, resten får va kvar och känns rätt ok så länge

Jag tycker det är skoj att hålla på med renovering. Hm, lite terapi typ.. och så är det kul när man ser att det blir fint och vet att man har gjort det själv
  • ceke
    Daniela01 skrev 2010-11-20 08:29:28 följande:

Glad idag ska vi åka iväg på en lite kärleks weekend till Rom, det ska bli så skönt Glad

Åhhh va häligt! NJUT!
  • Kattflickan
    ceke skrev 2010-11-20 08:55:35 följande:
    Sant som du säger om renovering. Som tur är har vi en väldigt liten tomt men en massa fin natur utanför den (både skog, sjö och hav), men förra ägaren verkar ha låtit alla fem fruktträd och tre vinbärsbuskar ha levat sitt eget liv.. så till en början är det en del jobb där med! Vinbärsbuskarna har fått sig en rejäl omgång och i vår ska häcken klippas ned och få en nystart, men annars får tomten få sitt eftersom! Det är spännande med det där som man från början bara MÅSTE ha bort... så är det för oss också.. vi tyckte köket va HEMSKT när vi köpte huset... Nu har vi bara sprutlackerat luckorna och tja, resten får va kvar och känns rätt ok så länge

Jag tycker det är skoj att hålla på med renovering. Hm, lite terapi typ.. och så är det kul när man ser att det blir fint och vet att man har gjort det själv
    Det stämmer att man vänjer sig vid det man inte gjort om efter ett tag. Jag tycker det är rätt kul att renovera, men de senaste två åren har det blivit lite mycket. När vi precis köpt huset så tog vi en veckas semester för att renovera köket. Då hittade vi en fuktskada. Så försäkringsbolaget kom och deras hantverkare rev bort det skadade golvet och sen fick det stå och torka i 2 månader. Vi utnyttjade semestern till att göra om vardagsrum och hall. Men när köket blev klart blev det bra. Huset har satt sig rejält så vi fick räta upp golvet från 0-10 cm från vägg till vägg. Sen har vi gjort om sovrum och i källaren rev vi träpanel i gillestugan, en del reglar bakom var murkna och isoleringen var också möglig, så det var nog bra. Nu har vi putsat väggarna, målat vitt och lagt ut nålfiltsmatta på golvet, för den andas, så kommer det in lite fukt så är det ok. Vi behöver inte dränera om, det ska vara ok enligt fuktkonsulten. Men vi ska nog snart få taket bytt och egentligen borde vi göra om fasaden inom några år, puuh! 

Både jag och sambon är så där mellanhändiga. Vi hjälps ofta åt med renoveringarna och har lärt oss att ska vi prova nåt nytt moment så ska vi börja nånstans där det inte kommer synas, sen brukar vi lära oss. Exempelvis putsningen i källaren där vi började med en vägg som inte kommer synas så mycket, efter några meter hade vi fått in snitsen och sen blev det bra.

Trädgården är inte så stor, den har vi under hyfsad kontroll. I somras var jag ju gravid och helt ärligt så orkade jag inte mycket, så ogräsen fick frodas en del. Men det tar jag nog igen nästa år (om jag inte är gravid)

Oj, en lång utläggning om renovering, ni som inte är intresserade får säga ifrån

Jag tror inte att jag får moodswings vid ÄL, men ibland är det svårt att vara objektiv En vecka kvar till BIm för både mig och Gris78.

Millan 
  • Gris78

Ja shit Millan och Jojjo!!! - det är bara en vecka kvar till BIM. Vad fort det går eller??? Jag tycker det känns som att det är tusen år till dess....tycker det var i förrgår man sexade. Hmm måste ha varit upptagen med annat helt klart. :)

Trevligt att ni renoverar och fixar, det låter kul men väldigt jobbigt. Som ni redan sagt så blir man nog aldrig klar.

Jag bor i  lgh i en närförort till sthlm city. Förnärvarade är det ett dovt men konstant dunsande men jämna mellanrum och jag börjar fundera på om grannen ovanför har lite föööör bra sex kanske. Rätt lyhört här tyvärr... Grannen ovanför är pensionär och det verkar ju väldigt lustigt om hon skulle ha den typen av sex i hennes ålder som dunsar så eller? Blir lite osäker men med tanke på serien pensionärsjävlar så verkar ju mer än allt vara möjligt i deras ålder. fniss.. 
    Skulle det vara sant så vad säger det om våra snubbar då som är runt 30, 35???  Det var någon här som påminde om att vi och våra snubbar är ju inte i 20+ precis...

Det behövs verkligen städas här, någon av er som har lust att komma och fixa?? :) hihi

• ifyouweremine

Ceke - Jag tycker också det är kul att renovera, men varken jag eller maken är jättehändiga tyvärr. Men man lär sig ju. Trädgårdsarbete är jag i så fall bättre på för sånt gjorde jag redan när jag var ung och bodde hemma. Men det gäller ju att ha tid..

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet