• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kattflickan

Irmelie: Hur snabbt sjunker hormonhalten egentligen? Imorgon var det 9 veckor sedan min abort. Om jag gör ett grav-test om en vecka, kan jag vara säker på att inte hormoner från förra graviditeten spökar?

• Saftmedbulle
    Kattflickan skrev 2010-11-21 18:26:37 följande:
    Irmelie: Hur snabbt sjunker hormonhalten egentligen? Imorgon var det 9 veckor sedan min abort. Om jag gör ett grav-test om en vecka, kan jag vara säker på att inte hormoner från förra graviditeten spökar?

Precis vad jag oxå undrar... Hoppas verkligen inte att hormonerna håller i sig SÅ länge. Jag ska nog fråga det på onsdag, om jag kommer ihåg...

• Jojjo77
    Gris78 skrev 2010-11-20 21:42:30 följande:
    Jojjo55 - ömma redan?? hmm inte hos mig, känner ingenting utöver det normala dvs inget som fått mig att reagera...kanske att man går på toa lite oftare men det gjorde jag förra månaden oxå. 

Millan - känner du nåt? - några symtom??

Mellanis - hur orkar du renovera är inte du så där olidligt trött som de alla gravida?? :) :)  
    Ömma bröst brukar jag få några dagar innan mens, så kopplar det inte till något annat, men hoppas ju så klart
  • Gris78
    Saftis - så det finns 30++are ok hihihi ska hålla det i åtanke nästa gång min bokastavligt talat halvdöva granna på minst 70+ år har hejdundrande sex. :) Min snubbe är 35 år eller 40- kanske?

Jojjo55 - har haft lite värk i  svanken som kommit och gått, ont i äggisarna tror jag att jag kännt av lite just idag. Känns som att det är "straffet" för att man var lite kaig igår.  

Jag vet inte om man ska vara ledsen/besviken för att man har mensvärkskänningar (dvs om man känner av det) eller inte? Om jag inte missuppfattat saken helt fel så är menskänningarna ungefär densamma som känningarna är om man är gravid.  
  • Irmeline
    Kattflickan skrev 2010-11-21 18:26:37 följande:

Vet inte men det är tre veckor sen min "abort" och 6-7 veckor sen fostret dog, så då kanske hormonerna började sjunka. Hört att de kan dröja upp till 9 veckor innan det försvinner så nu borde det nog vara lugnt för dig.
    Mina test är väldigt svaga nu och orsaken att jag testar är för att veta om de gamla hormonerna försvunnit om jag plussar innan mens (kan ju hoppas). Men man måste nog inte vara gravid länge för att få starkare streck än de jag har nu..
  • lillamillan

Så då e vi tillbaka från London. Givetvis kunde inte tantröd hålla sig borta utan våldgästade oss på semestern precis som planerat. Uppdaterar listan. 

BIM - Vi som längtar efter första barnet 

NOVEMBER

12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10)
    12 -- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)
    16 -- Fru KM  ÄL ~2 nov (försök nr 2)
    25 -- Jojjo55 ÄL 11 nov (första försöket)
    27 -- Gris78 ÄL 13-14 nov (försök nr 3) 
    27 -- Millan75 ÄL ca 11 nov (försök nr 1 )
    30 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)

DECEMBER  Tomte
    X-- Saftochbulle (sjunde försöket)
    1 -- essalady  ÄL 16 nov (4:e försöket)
    2 -- emmafemma  ÄL ~ 16-18 nov (andra försöket)
    6 - Ansi30 ÄL 21-23 nov (8e försöket)
    7 -- Sanna77  ÄL 25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- MariaF79  ÄL ~24-25 nov (försök nr 3)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    10 -- Inna ÄL 28 nov (5:e försöket)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- Finlandssvenska ÄL 2 dec ( andra försöket)
    16-- simtim ÄL ~2 dec (femte försöket)
    16-- Ceke ÄL ~2 dec (sjätte månaden sedan p-ringstopp, ev 5 försöket)
    17-18 Lillamilla Äl 3 dec (15:e försöket )

GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis:
     BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Ernlia03: BF 20 juni 2011. (Tog sig på 6:e försöket)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)

• Astrogirl

Känns som tant röd är på väg här med. Värk i tjejmagen och rosaaktiga flytningar. Har nog inte tagit sig denna månaden heller, så då blir det spolning hos läkaren om drygt 2 veckor samt blodprovstester, så att vi sedan kan få ett slutligt utlåtande i vår utredning den 15 dec.

• ifyouweremine
    Astrogirl - Vad innebär det egentligen när man gör spolning? Alltså hur går det till och vad spolar man bort?

Saftochbulle - Jo det känns lite som att det kanske är så med glöggen.. har hittills inte hittat nån alkoholfri glögg som inte bara smakar saft. Får väl hålla mig till julmust istället! :)

Snart dags för bim för några av er! Spännande, jag håller tummen..
  • Astrogirl
    ifyouweremine skrev 2010-11-21 21:49:00 följande:
    Astrogirl - Vad innebär det egentligen när man gör spolning? Alltså hur går det till och vad spolar man bort?
    Det är äggledarna man spolar, så att det inte ska finnas några hinder för ägget (eller spermierna heller för den delen) när det ska färdas från äggstocken till livmodern. Exakt hur det går till vet jag inte. En vän till mig har gjort det och hon sade att de sprutar in någon typ av vätska med ett visst tryck som ska ta bort det som eventuellt kan vara ivägen. Ulf, vår läkare, sade att jag skulle ta en Ipren eller Ibumetin ca 1 timma innan spolningen så det kan nog göra lite ont. Lite nervöst, men lika bra att få det gjort.
  • Kattflickan

Jag hoppas Astrogirl att inte tant röd kommer. Min syster kände som du och fick röda flytningar i början av sin graviditet. Men är det tant röd så hoppas jag att utredningen går bra.

Saftobulle: Om du får något bra svar på frågan om när hormonerna ska ha lagt sig på onsdag så får du gärna delge oss.

Jag googlade lite och fick fram att åtminstone efter 6 veckor ska det ha lagt sig. Men meningarna gick isär även när jag googlade.

Millan-som nu ska sova efter en lat söndag. 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet