• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Saftmedbulle
    Finlandssvenska skrev 2012-10-18 11:33:32 följande:

Jag väger mindre än jag gjorde när jag blev gravid... Var till BM idag och hade gått ner ett halvt kg på dom senaste 2 veckorna igen...Men babyn följer tillväxtkurvan och alla mina värden är bra så det är ingen fara, hade vikt att ta av redan före så det skadar inte att jag går ner, så länge babyn får det den behöver... 

Aha... visste inte att det kunde vara så. Skönt att det inte var någon fara i alla fall.
  • Anwen

Äntligen på gång! 8 nov har vi fått tid inför IVF :), så förhoppningsvis kan vi hinna med ett försök innan jul då.

• Lavinia

Vad roligt Anwen! Vet du något om hur ni ska köra än? Du får rapportera hur det går.

För min del trodde jag att jag skulle börjat med sprutor nu i dagarna men jag har ingen aning om var jag är i cykeln för tillfället. Det verkar ha krånglat ihop sig en del. ÄL testet har visat ett svagt utslag i två veckor nu och så brukar det ju inte vara. Molande mensvärk i rygg och mage i tre veckor. På UL för 1.5 veckor sen kunde man se ett par mindre blåsor som inte hade lossat och en som var lite otydlig och när jag mätte progesteron så kunde man inte heller där se någon ÄL. Så det är om det var något förra helgen i så fall. Så jag antar att jag får avvakta ett par veckor till för att se vad som händer och om inget händer så får jag väl fråga om man bör sätta igång en blödning. Lite segt att bara vänta på allt och ha ont fast bara lite ont så att man knappt bör klaga på det.

Jojjo: Hade ni fått reda på vad det var som var ert problem?

Inga nya läsare som vill dela med sig lite av sina erfarenheter och kamper så det blir lite fart på den här tråden igen?

kram L

• Kattflickan

Jojjo: Hur går det? Är du igång med din Ivf?

• Anwen

Lavinia - Troligtvis blir det långa varianten, med spraystart på dag 21 (enligt den info jag fått tidigare). När jag nu räknat lite på mina cykler, så hinner vi nog inte med ÄP och ET innan julledigheterna :S, men borde iaf kunna komma igång med sprayen på nästnästa cykel, strax innan jul, så som jag hoppats. Känns himla skönt att äntligen vara på gång! Att vi fått ett datum att utgå ifrån. Fr.a. efter att vi missade senaste ÄL som kom ett par dagar tidigare än beräknat :S.

• Kattflickan

Å Anwen, jättekul att du är igång! Missade ditt inlägg! Jag körde också långa metoden. Det var helt ok!

Lavinia: Typiskt att cykeln ska strula nu!

Kom ihåg att ta d- vitamin inför er IVF, särskilt som det har varit en dålig sommar och höst.

• Aruba
    Anwen skrev 2012-10-21 19:43:24 följande:
    Äntligen på gång! 8 nov har vi fått tid inför IVF :), så förhoppningsvis kan vi hinna med ett försök innan jul då.

Vad roligt - grattis!! Håller tummar och tår för att allt går vägen!
  • DubbelAA

Vad härligt Anwen! Jag håller tummarna!!

Lavinia: Trist med krångel men jag hoppas det löser sig snart!

• Jojjo77
    Lavinia skrev 2012-10-21 20:45:57 följande:
    Vad roligt Anwen! Vet du något om hur ni ska köra än? Du får rapportera hur det går.

För min del trodde jag att jag skulle börjat med sprutor nu i dagarna men jag har ingen aning om var jag är i cykeln för tillfället. Det verkar ha krånglat ihop sig en del. ÄL testet har visat ett svagt utslag i två veckor nu och så brukar det ju inte vara. Molande mensvärk i rygg och mage i tre veckor. På UL för 1.5 veckor sen kunde man se ett par mindre blåsor som inte hade lossat och en som var lite otydlig och när jag mätte progesteron så kunde man inte heller där se någon ÄL. Så det är om det var något förra helgen i så fall. Så jag antar att jag får avvakta ett par veckor till för att se vad som händer och om inget händer så får jag väl fråga om man bör sätta igång en blödning. Lite segt att bara vänta på allt och ha ont fast bara lite ont så att man knappt bör klaga på det.

Jojjo: Hade ni fått reda på vad det var som var ert problem?

Inga nya läsare som vill dela med sig lite av sina erfarenheter och kamper så det blir lite fart på den här tråden igen?

kram L
    Visst är det jobbigt när det strular, när det är det man INTE behöver. Hoppas att du snart kommer igång.

Det är min man som har för få spermier, inget fel på dem som finns, men de är inte många... Och så fick ju jag reda på vid senaste läkarsamtalet att min äggskal är hårda, dålig kombo med andra ord. Så kort och gott, fel på oss båda, skulle man ju kunna säga...
    Anwen skrev 2012-10-21 21:24:34 följande:
    Lavinia - Troligtvis blir det långa varianten, med spraystart på dag 21 (enligt den info jag fått tidigare). När jag nu räknat lite på mina cykler, så hinner vi nog inte med ÄP och ET innan julledigheterna :S, men borde iaf kunna komma igång med sprayen på nästnästa cykel, strax innan jul, så som jag hoppats. Känns himla skönt att äntligen vara på gång! Att vi fått ett datum att utgå ifrån. Fr.a. efter att vi missade senaste ÄL som kom ett par dagar tidigare än beräknat :S.
    Det är alltid tråkigt att bli framskjuten p g a av att mensen gör som den vill, men skönt med ett datum. Men om det är någon tröst, så tror jag att det är bättre att inte gå och vänta på ett plus/blödning just runt jul. Jag fick missfallet på julafton, så i år är jag glad över att vi kommer igång efter jul. 

Blir nog jättebra att du påbörjar behandlingen runt ledigheten, så att kroppen är avslappnad. Håller alla tummar!!!
    Kattflickan skrev 2012-10-21 20:47:07 följande:
    Jojjo: Hur går det? Är du igång med din Ivf?
    Nej, inte än. Som det ser ut nu, så kommer jag att köra igång med sprutor, Menopur, ca 2 januari, om mensen sköter sig vill säga, men det är där i krokarna som vi räknar med att komma igång. Innan dess ska vi hinna med en veckas sol och badsemester och bara ha det bra, ladda batterierna, jobba ett par veckor innan jul och sen kommer jag på eget bevåg att sjukskriva mig efter jul, när jag ska köra sprutor och plock.

Har mått så dåligt de andra två gångerna, så nu chansar jag inte mer. Jag ska gå in i det här till 110%, eftersom det här nog blir sista gången. Tar det sig inte nu, så lägger vi ner allt. Så nu kör vi, fullt ös. Jag kommer bara att fokusera på mig och min kropp, bort med allt jobb och dåligt samvete.

Äter folsyra och d-vitamin  

Hur mår du?

Lavinia och Anwen - Vet ni era "problem"?

• Jojjo77
    Finlandssvenska skrev 2012-10-16 14:14:52 följande:

Är sjukskriven men mera för att jag själv begärde det än nåt annat, orkar inte riktigt med alla långa resor mera + en skitstövel till chef så man vill inte ens försöka desto mera...

Mår annars ganska ok, orken tryter lite och har ont i fogarna men gick ju in i vecka 34 i helgen så det närmar sig med stormsteg... Går ändå in i mammaledighet om drygt 1,5 veckor för i finland går man på mammaledigt 5 veckor före BF...

Mår inte illa mera men är fortfarande under startvikten trots en stor mage...

Spännande att det snart är dags!!! Skönt att du blir sjukskriven så att du får vila upp dig lite.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet