• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Lavinia

Hej Jojjo! Ärligt talat så mår jag skit idag. Men det är bättre med rumpan; jag kan gå och sitta men inte hoppa och springa. Det gör lite ont när jag står på benet och är böjd, typ när man tar på sig vänster strumpa men jag väntar och ser om det blir bättre. Vill ju inte röntga mitt i IVFen.

Vet inte vad det är. Kanske bara extra känsligt efter tre dagars ledighet och innan mens. Men jag saknar mina gamla kollegor mycket just nu och känner att jag inte får ut så mycket av mitt nya, tillfälliga, jobb. Att få vara sig själv bland folk man känner utan att man måste försöka vara trevlig mitt i allt. Känns verkligen som att "allt" i hela världen är emot mig och vill bara ont. Så jag vill helst bara vara hemma och önskar att jag blev sådär lite lagom förkyld (som jag aldrig blir) så att jag får vara det. Jaja, det blir väl bättre till helgen när sprutandet börjar kanske.

Hur mår du själv? Var det i dec eller jan du börjar?

kram L

• Jojjo77

Lavinia - Usch vad jobbigt för dig! Typiskt att du skulle gå och ramla just inför en ivf-omgång. Man har ju liksom fullt upp med bara det. Hoppas att du snart mår bättre. Lycka till m sprutandet. Håll mig uppdaterad på hur det går. Tack, jag mår bra. Lite för mycket jobb bara, som gör att det är tungt. Tankar börjar också snurra nu, när det närmar sig en ny omgång. Jag kommer att börja m sprutor precis efter nyår, kanske t o m på nyårsafton, om det vill sig illa, det beror ju på den röda tanten... Jag kommer i alla fall att sjukskriva mig efter nyår och så får jag se vad som händer. Har inga förväntningar, eller förhoppningar, alls, denna gång. Ha en skön helg och ta hand om dig! Kram J

• Lavinia

Igår fick jag tillbaka ett fint litet ägg på 9 celler. Två andra försöker man odla vidare till blasocyst och fryser in om det går. Mycket känslor upp och ner denna vecka... 8 ägg fick man ut denna gång. Ett var omoget och 7 gjorde man ICSI på. Tre blev befruktade och såg jättefina ut.  Lite fånigt känns det ju att bli så rörd över 9 små celler på en skärm, men då kan man ju tänka sig hur det känns att hålla sitt barn i famnen... Och för första gången på dessa tre år så har jag en uppriktig tro om att jag kommer få göra det någon gång, även om jag är helt medveten om att det kanske inte blir denna gång, då största svårigheten för oss borde vara för ägget att fästa. Men nu vet vi att det funkar så långt och tids nog kommer det gå!

Hur går det för Anwen?

/L

• ernlia03
    Lavinia skrev 2012-11-30 10:44:17 följande:
    Igår fick jag tillbaka ett fint litet ägg på 9 celler. Två andra försöker man odla vidare till blasocyst och fryser in om det går. Mycket känslor upp och ner denna vecka... 8 ägg fick man ut denna gång. Ett var omoget och 7 gjorde man ICSI på. Tre blev befruktade och såg jättefina ut.  Lite fånigt känns det ju att bli så rörd över 9 små celler på en skärm, men då kan man ju tänka sig hur det känns att hålla sitt barn i famnen... Och för första gången på dessa tre år så har jag en uppriktig tro om att jag kommer få göra det någon gång, även om jag är helt medveten om att det kanske inte blir denna gång, då största svårigheten för oss borde vara för ägget att fästa. Men nu vet vi att det funkar så långt och tids nog kommer det gå!

Hur går det för Anwen?

/L
    Härligt med tillbakasättning! Ingen större koll på IVF, men vad man har läst här tidigare verkar det ju vara långt från en självklarhet att ens få ett befruktat ägg så tre är ju jättebra!

Hoppas, hoppas det vill fastna ordentligt och sitta kvar där till slutet av nästa sommar eller nåt sånt! Glad 
  • Kattflickan

Lavinia: jag hoppas verkligen detta är guldägget och att det fastnar. Ta det lugnt nu några veckor framåt! Det är inte min ensak hur du gör men det finns studier som visar att chansen att lyckas vid Ivf är mycket större om man drar ned på kaffet.

Mitt lilla Ivf embryo är nu 25 veckor och sparkar för fullt! Hoppas det är så för dig om 25 veckor!

Jojjo: Drar ni igång efter jul? Är du beredd?

• Lavinia

Tack för hållna tummar!

Kattflickan: Tänk att du redan är i v 25! Tack för tipset med kaffet. Jag hade absolut slutat om jag någonsin hade börjat med kaffe .

Nu låter det väl kanske präktigt men av olika anledningar dricker jag inte kaffe... och inte alkohol sen fem år tillbaka, och inte mjölkprodukter, förutom lite ost, sen ett par månader tillbaka. Jag slutade äta rött kött för något år sen men började sen äta ekologisk köttfärs för järnets skull, och fisk och kyckling förstås. Även om jag alltid ätit bra följer jag nu än mer akupunktörens tips på kostråd, vilket i princip bara är nyttig mat med mycket (ekologisk) frukt och grönt och ingen kall mat. Därför dricker jag numera också bara värmt vatten och ljummen juice (konstigt nog vänjer man sig och nu tycker jag det är lite obehagligt att dricka något kallt). Sötsaker bara fredag och lördag. Yogar varje onsdag och kör ett minipass varje morgon. Har dragit ner på träning för att minska stress och kör istället minfulnessmeditarioner och promenader (förutom nu då). Värmedyna för kalla fötter och akupressur på akupunkturpunkter på benen...

Andra som läser detta tror väl inte man är klok men ni här som också gått år ut och år in av barnlöshet förstår nog att man gör i princip vad som helst. Dessutom har jag ett stort hälsointresse så jag tycker det är intressant också att se effekterna. Mitt enda problem är den inre stressen jag kämpar med. Det som känns bra är att jag har verkligen gjort allt jag kan och går det inte vägen så beror det iaf inte på det. Det enda jag inte börjat med är akupunktörens örter men dem kommer jag ge mig på nästa gång, om det blir en nästa gång...

• Anwen

Härligt Lavinia! Håller tummarna!

Fick min mens igår, och väntar nu på att vårt behandlingsschema dimper ned i brevlådan nästa vecka. Borde komma igång med sprayen kring den 20e december, och förhoppningsvis ÄP i slutet på januari, ev. början på februari. I allra bästa fall kanske vi kan få ett plus lagom till Alla hjärtans dag ;), vågar dock inte hoppas på något! :S det har man ju lärt sig tyvärr.

Kattflickan - mysigt med 25 veckors! :) *lagom avis*

• Kattflickan

Lavinia: Du verkar verkligen göra allt du kan för att kroppen ska må bra och vara mottaglig för ett embryo! Jag förstår dig verkligen. Jag slutade med kaffe och alkohol vid nyår, innan vår första Ivf för att ge mig själv en bättre chans. Vid min andra Ivf, när jag lyckades gick jag också på akupunktur. Vet inte om det var tur eller kombination av allt jag gjorde som var orsaken till att det lyckades. Men jag kände att det var viktigt för mig att göra vad jag kunde.

Jag känner verkligen att jag haft tur som lyckats, känns overkligt ibland och jag hoppas verkligen ni får uppleva detsamma snart.

Anwen: Trist med mens men kul att du snart kommer igång med behandlingen.

Millan

• Mumwannabe79

Hej tjejer!

Jag är nu i v. 27 Gravid Glad efter IVF. Har mått/mår dåligt av flera olika gravidkrämpor Obestämd, fick häromdagen veta att jag har brist på vitamin B12. För min del kan det vara ärftligt då min pappa måste äta B12-tabletter sedan många år. Men det kan även spela roll att jag tagit mycket preparat mot halsbränna sedan jag blev gravid. Fick även avsmak för mjölkprodukter första månaderna, kött har jag inte ätit sedan jag gick i gymnasiet (äter kyckling och fisk). När man är gravid går det åt mycket B12, folsyra och järn för blodkroppsbildning.

Så tänk dig för Lavinia (och ni andra) så du inte får B12-brist. Lycka till med IVF!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet