• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Lavinia

Hihi! Jojo, visst blev det ett PLUS alltid . Det var ju allt lite roligt att hålla er på sträckbänken en hel dag

I söndags bestämde jag att jag skulle testa med mina stickor på måndag morgon eftersom jag tyckte det var onödigt att dra ut på ett negativt resultat när ÄP ändå var på måndagen för två veckor sen. Det testet kunde visa gravid på BIM+1 så det borde ju gett en hint. Och alla tecken har jag ju haft till och från i flera år pga hormoner, naturliga eller tillsatta så allt som fanns kunde jag hitta en annan förklaring till. Och bröstvärken tyckte jag ändå började lätta så ja, det var lika bra att bli av med det, blanktesta och se framåt åt nästa försök. Men...vi var båda överens om att på måndagen var det iaf inte inte något streck. Något var det. Men jag försökte intala mig att mognadssprutan innehåller ju HCG så det var nog det som var kvar. Men... igår var det aningen starkare, klart inom tidsgränserna. I morse samma test som var starkare och därefter tod vi IVF klinikens test som ju kunde användas redan vid BIM-3. Och där började plusset komma fram redan efter 1 min trots väntetid på 3 min. Och då började vi böla.... Har bara skakat hela dagen och gått omkring och smålett

Det här känns ju helt sjukt och det slår mig att det är så vansinnigt stor skillnad på plus och minus. Ett minus hade ju gjort att livet känts än mer orättvist, att "inget" funkar. Och allt jag "satsat" liksom. Sen när jag väl hade plusset så tänkte jag plötsligt att "jaha, var det så lätt, första IVFen som vi satte in något på". Och slemhinnan var ju ändå bara 5-6mm så det var ju ytterst tveksamt. Hade väntat mig ETT steg till (ett befruktat ägg som kunde sättas in), inte TVÅ (ett plus) liksom. Men... sen i nästa sekund tänkte jag/vi på våra tre års helvete och då inser man att ja, vi har faktiskt haft vår beskärda del hoppas jag.

Är dock fullt medveten om att vad som helst kan hända än. Men... det känns oerhört skönt att veta att det fäste. Funkar det inte hela vägen nu så gör det det en annan gång. Dessutom är det väldigt lättande att veta redan nu att det inte är en mola (pga ICSI/mikroinjektion). Ultraljud 8 jan.

En fråga: Vi har bokat en stuga norrut för att åka längdskidor och rida islandshäst (1.5 h). Har suttit på en pålle en gång i mitt liv (möhippan). Bör man boka av pållen? Tror kanske egentligen inte det är någon fara, men hur mycket skulle man inte klandra sig om man gick och ramlade av? Å andra sidan kan jag ju ramla på längdskidorna också.

kram L

• ernlia03

Härligt Lavinia!

Hoppas, hoppas det går hela vägen nu!

Angående rida så tror jag inte det farliga är att trilla av, däremot allt skumpande kanske inte är så bra. Jag fick höra att man inte ska åka någon mindre motorbåt när man är gravid eftersom det kan skumpa rätt rejält och det finns risk att moderkakan lossnar. Vet inte hur det är tidigt i graviditeten men kanske det samma gäller för embryot även innan moderkakan har utvecklats..? Och jag är verkligen ingen ryttare, har suttit på en hästrygg två gånger i mitt liv, men dessa gånger skumpade det värre än i en motorbåt. :) Islandshäst kanske är en lugnare variant och går det lugnt är det säkert ingen fara. Men är som sagt ingen ryttare på något sätt så vet inte hur stor risken är för att det skakar och skumpar en del.

Låter annars väldigt mysigt med ridtur i skogen i vinterväder! Om de har nån snö däruppe... Vi ska åka norrut för att fira jul hos svärföräldrarna men där har de bara ca 10 cm snö mot våra 50-60 cm här... :) 

• DubbelAA

Stooort stort grattis Lavinia! Gud vad underbart!! Får tårar i ögonen nu när jag läser ditt inlägg! Grattis!!!!{#emotions_dlg.flower}

• Lavinia

Tack snälla ni!

Dags att sova. Har ju vaknat 4.30 i tre dagar och inte gått på toa och därmed inte somnat om ordentligt eftersom jag velat ha något bra att testa med

Nattinatti!

• L Maria

Åh, härligtatt läsa, det var värt sträckbänken! Ett jättestort grattis till ert plus Lavinia!!!!

• Jojjo77

Lavinia - Stort stort jättegrattis!Skrattande Nu håller jag tummarna krampaktigt för att allt går vägen! Visst är det en härlig känsla att veta att DET GÅR! Håll kvar dina positiva tankar och njut av varje minut! Hjärta

Om jag var du skulle jag avboka pållen, tror inte heller att det är risken för att ramla som är det farliga, utan skumpandet, men det är bara jag.

EGO: Alla sprutor är nu uthämtade, tack och bock för högkostandsskydd! En fin skatteåterbäring ser jag det som   Nu ligger de bara där och väntar och jag känner att denna väntan, eller förträngning av vad om komma skall, sen sist börjar nu kännas verklig. Jag andas alltid lite extra mycket när jag tänker på allt som vi ska utsättas för, igen... Men, tredje gången gillt!!! Nytt år, nya möjligheter!!! Nu ska det bara GÅ!!! Mentalt fokus, all in.

• L Maria

Jojjo, du har världens tumhållning härifrån, precis som du säger - nytt år, nya möjligheter - det ska gå bra helt enkelt!!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet