Inlägg från: DubbelAA |Visa alla inlägg
  • DubbelAA

Vi över 30 som längtar efter första barnet

L Maria skrev 2011-06-23 18:59:25 följande:
    Millan - härligt att höra att det såg bra ut, grattis!!

Saftis - det är ett hårt jobb men någon måste ju göra det...

Miss Olsson - välkommen hit!

Pingla - du får tips från Sophy där som kan det här med pergo; kör och hoppas på gång nummer två - en av mina vänner blev gravid på andra kuren, så det är inte kört på något vis!

Virpan - jag testade med kräm den här månaden; månaden efter mf, men det hjälpte inte den här gången. Funderar lite på om jag ska börja ta den efter äl nästa gång eller vänta och se om jag får plus och då börja ta. Jag har ätit albyl minor också; en fjärdedels tablett. Som sagt - hjälpte inte, men efter två mf så är jag beredd att fortsätta med det - det är samma sak som personer som fått flera mf får utskrivet av läkarna; blodförtunnande i liten dos och progesteron.

Ego - mensen kom med besked idag, satte in en extra plus tampong imorse och upptäckte på jobbet att jag glömt ta med fler. Efter lunch hade jag blött igenom den litegrann och när jag var på väg hem kände jag hur det rann igenom - jeans och allting... Tur at jag bara skulle sätta mig i bilen och köra direkt hem...urk! Har inte hänt på flera år!
    Skit oxå! MEn du ska se att trägen vinner...eller vad man nu säger:) Det kommer gå bra! Kram
  • DubbelAA

Trevlig midsommar till er alla!

Nu tar jag sommarlov från er här på FL. Känner som flera tidigare har skrivit att det blir lite för mycket o just nu vill jag försöka glömma allt om att göra bebis då jag mår SKIT rent ut sagt. Allt känns hopplöst o lönlöst o jag vill inte bli helt fast i detta för då orkar nog inte min sambo med mig. Hoppas att ni alla som är kvar plussar snart!! Önskar alla lycka till o kanske kommer jag tillbaka snart när jag längtar för mycket efter era kloka o sköna kommentarer. Som sagt Lycka till o trevlig midsommar på er!! Kramar i massor

• DubbelAA

Lägger in mig i augusti, skriver försök 10 igen eftersom vi inte ens försökte denna månad som var.

{#emotions_dlg.flower} Solig BIM, Vi över 30 som längtar... Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Juli {#emotions_dlg.flower}
    1 -- ca Råttentottan ÄL 17 juni ca (11:e försöket, 1:a efter spolning)
     4 -- Smiley ÄL ca 19 juni (45:e försöket, tror jag. Pergomånad)
     8 -- Önskan78 ÄL 24-25 juni (2:a försöket)
    10 -- Annelie77 ÄL ca 26 juni (försök 3 efter MF i v11 tidigare 4 försök) 
    14 -- Kastrulliz, ÄL 1 juli ca (första försöket)
    16 -- Finlandssvenskan ÄL 2 juli (9:e försöket)
    21 -- MariaF79, äl ca 10 juli (försök nr 9, två mf i v 5 på försök 5 och 7)
    20 -- Polarlantis, ÄL 6 juli (försök 1 efter MA, 4 försök innan)
    22 -- Pingla77, ÄL 6-7 juli( tror det är försök nr 12, andra försöket efter 2a kuren pergo)
    25 -- Essalady ÄL 11 juli (11:e försöket)
     26 -- Nemi76, ÄL 10-15 juli (Försök nr 2 med Pergo)

{#emotions_dlg.flower} Augusti {#emotions_dlg.flower}
    3 -- ViVillHaBarn (3:e försöket, 30 år)
    5 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 juli (försök nr 7)
    8 -- Jezza80 ÄL ca 27 juli (försök nr 7)
    10 -- Kiyona, ÄL 28 juli (försök nummer 6, X 2009, MF 12/5)
    10--DubbelA, ÄL ca 29 juli (försök 10)
    11-- Prodigy79 (13:e försöket)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    2011
     Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.)
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
     MD77: BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
     Rosavit: BF 11 juli (Tredje försöket)
     Acinna: BF 25 juli (Första försöket efter X)
     Inna: BF 19 augusti (5:e försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
     Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
     ernlia03: BF 17 sept (försök nr 1 efter ma i v 11)
    Fru KM: BF 23 sept (fjärde försöket)
     Längtan81: BF 26 sept (försök nr 12)
    Daniela01: BF 6 oktober (2 års försök)
    Frifantasi: BF 11 oktober (4e försöket)
    Längtan1980: BF 13 okt (7:e försöket)
    AnnJan: BF 5 nov (3:e försöket)
    Marre80: BF antingen 15:e (4:e försöket)
    Lavendia: BF 1 dec (9.e försöket efter mf, totalt 16 försök)
    Ceke & Kekke: BF 12 dec (10 försöket)
    simtim: BF 18 dec (9:e försöket)
    Ansi30: BF 23 dec (10e försöket)

2012
    PeLeKo: BF 9 jan (6e försöket)
    Astrogirl: BF 28 januari 2012 (försök 2 efter MA; försök nr 13 totalt)
    Millan75: BF 7 februari (försök 10, 1 mf, 1 abort pga kromosomfel)
    Zalia: 17 februari (9:e försöket)
    Irmelie: BF 18 feb (Totalt ett års försök med ett MA, andra pergokuren)
    Fröken Ellen: BF 26 februari (13:e försöket, 2:a med Pergo)
    Marsflickan: BF 29 februari (2:a försöket) Marja 78: BF 16 mars (försök nr 3, 1:a barnet 33 år)

• DubbelAA

Hej tjejer!

Grattis till förlovning, hjärtan som tickar o annat härligt som får magen att kännas alldeles varm o go:)

Har försökt läsa ikapp lite men det är mycket o jag kör en gemensam gratulation till alla som varit med om nåt trevligt o en gemensam kram till dom som behöver det.

Här har vi pga olika omständigheter lagt verksataden TOTALT på hyllan men jag hoppas att vi ska komma igång igen snart. Har faktiskt varit skönt att inte ha ångest för att mensen kanske ska komma utan istället bara låtit den komma o sen e d inget mer med det. Å andra sidan är det ju lite drygt att ytterligare en månad går o jag blir äldre o antagligen blir det liiite svårare att bli gravid...MEN jag får inte tänka så!!

Hur som helst så har vi äntligen fått hem våra små kattungar(kanske inte jättesmå). De är huuuur söta som helst o huuuur tokiga som helst:) Vi bara ler o skrattar åt dem hela tiden då dom leker o busar eller ligger o gosar med varandra eller med oss. Känns som att ha 2 små bebisar att ta hand om:)

Hoppas allt är bra med er alla gamla och nya! Jag fortsätter väl att titta in ibland men det har, utan att mena något elakt mot er, varit ganska skönt att inte känna "tvånget" av att titta in här för att se vad som händer så jag fortsätter nog att ta det lite lugnt. Ha det nu bäst o jag håller alla tummar o tår för att ni ska få era plus nu!

Kram från DubbelA

• DubbelAA
    Sophy80 skrev 2011-07-30 18:42:10 följande:
    Hej vänner,

Det var någon månad eller två sedan sist. Reste i ett par veckor, sen tänkte jag att jag skulle "läsa ikapp", men det blev aldrig av. Har inte orkat heller. Det är inte lätt att tänka på barnverkstan. Inte lätt på något sätt.

Uppdatering då, kommer inte ihåg var jag slutade. Drar en synopsis.

Nu räknar vi 1.5 år av kurer av olika slag. 12 x pergo, har det blivit. Maken hade prostataproblem och därför blev det mycket mer pergo än lämpligt. Inte minst för att min gyn inte varit den bästa fertilitetsläkaren. Samtidigt har pergo-kurerna gett ett visst hopp.
    Maken var kurerad till januari i år. Sen blev det tre-fyra omgångar pergo. Men inget hände. En försenad mens i april pga progesteronvagitorier väckte hopp. Det betydde förstås ingenting.
    Något uppehåll, någon omgång pergo till och ytterligare en progesteronförsenad mens.
    Då fattade min läkare äntligen att vi borde göra en spolning.
    Spolning med kontrastvätska och röntgen den 11 juli. Led som en hund. Grät av smärta. Blödde i flera dagar.
    Men. Det var förstås inget större fel på ledarna. Lite trögt i ena, men inte tillräckligt för att orsaka barnlöshet.

För att göra spolningen kontaktade jag en annan läkare än min vanliga gyn. Det visade sig att han (även om han ser ut som en gammal snuskgubbe) är mycket mer kompetent.
    Deprimerande nog började han prata om IVF. Han sa att visst kan vi pröva ett par - tre gånger till, men att risken är stor att det blir IVF. Att vi antagligen hör till de 10 % av par med problem som är oförklarligt barnlösa.
    Dessutom vill han dubbelkolla min PCO. Tyckte att jag kan ju ha slutat ha PCO-äggstockar. Och vill göra ett UL cykeldag 10 efter nästa mens för att kolla om det verkligen inte finns någon follikelutveckling.

Jag blev lite entusiastisk av att tänka att mina äggstockar kanske normaliserat sig. Det är ju möjligt, tänkte jag. Jag har ändå hållit på med LCHF i ett par månader nu och alla de där pergokurerna lär ha spolat ut de gamla "cystorna" ur äggstockarna.

Tji fick jag.

Efter spolningen, på cykeldag 19, verkade en ÄL vara på g. Slemmet stämde, ÄL-testen så gott som. Vi sexade loss. Men temphöjningen kom inte. Hoppades att min kropp skulle försöka lossa en gång till, någon vecka senare kanske (det hände mig i april/maj). Men nej. Nu är jag på dag 32 och det finns inte det minsta tecken på en ÄL. Nedstämt, med andra ord. Har inte ens lust att pröva grav.test. Så hopplöst känns det.

Här är en länk till min deppiga cykel hittills den här månaden, för den som vill se: www.fertilityfriend.com/home/353424

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Tycker inte att det finns någon större poäng i att göra ett UL efter nästa mens för att kolla om jag har pco-äggstockar fortfarande. Mensen verkar ju dröja. Kanske i månader.
    IVF då? Tja, här i Italien pröjsar man allt själv. När jag reser upp till Sverige om någon månad tänkte jag kolla möjligheterna att få göra det i Sverige. Jag är trots allt folkbokförd i bägge länderna. Dock inte min man.

Nedstämt är bara förnamnet. Samtidigt har vi våra vanliga grälanfall och försöker bli duktigare på att kurera vår relation med parterapi o allt vad det heter. Samtidigt gör jag jobbintervjuer och har ekonomin i fritt fall. Samtidigt är folk gravida till höger och vänster. En av min mans bästa vänner gifter sig om några veckor med sin höggravida flickvän. Häromdagen fick jag besked om en jobbintervju i England - samma dag som bröllopet. Jag är inte direkt olycklig över att resa iväg just den dagen.

Någon som har något uppmuntrande att säga? Kanske någon som har erfarenheter av partnerinsemination? Eller sprutstimulering istället för pergo? Just nu hoppas jag innerligt att vårt problem var den där tröga äggledaren. Eller att mitt sekret kanske blir "hostile mucus" av pergostimulering.
    Kan tyvärr inte bidra med egna erfarenheter eftersom vi bara har tagit de första testerna o ska på möte o ytterligare undersökningar den 4 augusti. Men jag skickar massor med kramar till dig o tror att det helt klart kommer att bli bättre till slut!! Kram o pepp (från en halvdeppad DubbelA:) )Hjärta
  • DubbelAA

Hej alla underbara tjejer!

Har haft semester från FL för att försöka mota bort alla jobbiga tankar på att skaffa barn men jag vet inte om det lyckats så bra:) Har iaf kunnat slappna av lite men tyvärr har det inte hjälpt denna eller förra månaden då vi inte fått till det alls så det passat med ägglossning:(
    En positiv grej med detta är väl att jag iaf slipper må dåligt när mensen väl kommer, gäller att försöka hitta nåt positivt i allt eller hur;)

Hur som helst så ska vi få våra provsvar från de första testerna på torsdag o det känns lite nervöst. Hoppas VERKLIGEN att det inte är något fel på sambon för då är jag rädd att han kommer deppa ihop totalt:( Vill ju inte att det är fel på mig heller men jag inbillar mig att jag skulle fixa det bättre men det kanske är fel?
    Känns iaf bra att äntligen få svaren då det var ett par månader sedan vi tog proverna så nu kan vi äntligen gå vidare med utredningen.

Förra gången tog vi blodprover o sambon lämnade spermaprov. Är det någon av er som vet vad för prover som är nästa steg??

Gissar på att de kanske kommer säga att jag ska börja med pergo men jag är så himla orolig för att käka hormoner eftersom min migrän brukar bli värre när jag äter p-piller eller när jag har men o ÄL. Men å andra sidan är jag nog beredd att prova allt nu känns det som!

Stort grattis till er som plussat o även stort välkommen till er nya här i tråden!!

Kram på er bruttor o hoppas ni haft en UNDERBAR sommar för det ör ni värda!Hjärta

• DubbelAA

Polarlantis: Grattis till förlovningen! Vad härligt! Själv försöker jag ibland "övertala" sambon om att vi oxå ska förlova oss men jag har int lyckats så bra hittills:) Kanske har du nåt bra knep;)

• DubbelAA
    Sophy80 skrev 2011-08-01 12:05:18 följande:
    DubbelA
    Tack för stödet! Visst är det på något sätt skönt de gånger man inte får till det vid ÄL - även om det svider lite. Det är ju hur jobbigt som helst att hoppas varje månad runt BIM.
    Ni har hållit på i ett år, inte sant? Hur har blod- och spermietester fallit ut hittills? Simmare (35%), ägglossning (20%), äggledare (25%), livmoder (10%) är de som står för majoriteten av problemen.
    Om han har bra simmare och dina blodprover inte visar på t ex hormonrubbning eller sköldkörtelproblem, kan du också göra VUL (ung 10 dagar efter mensens första dag) för att kolla att du har follikeltillväxt och faktiskt får ÄL. Dessutom är det bra att göra VUL för att kolla att du bygger upp en bra slemhinna i livmodern, annars kan du behöva progesterontillskott under lutealfasen. Ägglossning kan också kollas med ett blodprov 7 dagar efter ÄL, progesteron ska vara över 7 har jag för mig. Det kanske är det blodprovet du gjort?
    Nästa steg är garanterat HSG. Alltså en kontraströntgen av livmoder och äggledare som görs innan ÄL.
    Får ni ingen förklaring till barnlösheten efter dessa test, blir det mer komplicerat. Finns miljarder av ovanliga saker som kan orsaka barnlöshet. Post-coital-test, alltså ett test av ditt fertila sekret ett antal timmar efter samlag, kan göras för att kolla om ditt sekret tar död på simmarna. Kan avhjälpas med partnerinsemination. Kan också hända att man har för tjocka äggblåsor och att läkarna måste hämta ut mogna ägg med en nål (eller om det handlade om att sticka hål på blåsan bara?). Om det istället handlar om att du har ett starkt immunförsvar och att din kropp stöter bort ägg som befruktats av din killes simmare, blir det än mer komplicerat. Då finns ingen hjälp att få i Sverige och IVF funkar inte. Finns några kliniker i Europa och USA som är duktiga på den biten.
    Men risken att ni inte faller in i de kategorier jag räknade upp först, är väldigt liten. Bara 10 % av par med problem har ovanliga eller oförklarliga orsaker. Risken att man inte skulle kunna hitta orsaken till er barnlöshet, är bara 5%.

Nemi
    Tack för pepp! Så spännande med temphöjningen på BIM! Din FF ser fantastiskt bra ut, hoppas att det inte är mensvärk utan .. typ hård i magen? Håller tummarna.

Marja
    Grattis till fröet! Skönt att du får vara lite "normal". Får jag fråga - vad är det du inte kan leva öppet med?
    Min man är duktig på att stötta mig i allt mitt neg-tänk kring barngörandet. Men vi har ohyggliga gräl som bottnar i en bristande kommunikation och förståelse på andra plan. Det gör att göra-barn-problemen ändå känns än tyngre att bära. Ibland verkar det som att det kommer att vända. Häromdagen sa min man att vi måste prata mer. Om allt. En timme senare hade vi ett nytt katastrofalt gräl (i bilen! livsfarligt!) som bottnade just i brist på prat. Snart måste vi nog börja klistra upp listor med regler på väggarna hemma, typ som familjerna i SuperNanny-programmen, haha.

Polarlantis
    Grattis till förlovningen! Nästa gång kommer säkert fostret att hålla sig kvar i livmodern. Det skadar ju inte att ladda med extra progesteron och barnalbyl  ;)

EGO
    NU fick jag ett kryss på FF. Helt oväntat. Ingen större förvarning med ÄL-slem. Funderade i fredags på om det skulle lossa ett ägg, då hade jag lite, lite ÄL-slem. Men sen när vi sexade så verkade det inte alls handla om ÄL och jag antog att jag blandat ihop det med gammalt.. hrm, simmarslem. Väntar på leverans av nya ÄL-stickor, så jag hade inte testat på flera dagar heller. Att jag hade tempdipp i onsdags och torsdags tänkte jag inte ens på att koppla samman med en ÄL.
    Jag tror inte att vi fick till det, med andra ord. Myste i bingen i fredags och lördags, men jag gissar att det var försent då.

Vad tror ni? Tisdag samma temp som vanligt (36.5), tempdipp onsdag-torsdag (36.3), marginellt högre temp fredag (36.4), ytterligare en osignifikant höjning lördag (36.5), märkbar höjning söndag (36.7) och idag ännu högre (36.8). Slemmet: lite äggviteaktigt fredag, så gott som torrt lördag. Fredag var försent för sex, tror ni inte?
    Ja konstigt nog är det gansk skönt för de senaste månaderna när vi inte fått till det har jag knappt tänkt på att mensen är på ingång. Eftersom jag tempat o har en ruskigt jämn cykel så har jag iaf försökt känna efter hur tecknen på mens har känt så att jag, när vi väl får till det vid rätt tidpunkt, ska kunna känna skillnad o inte hoppas i onödan.
    Vi har inte skyddat oss på flera år (snart 3) men förökt aktivt det senaste året. Tror att det kanske är därför som jag fått lite panik då det inte har hänt någonting alls under senaste året. I morgon ska vi till gynmottagningen för att få våra testsvar från första testerna. Har varit segt att vänta så länge på svaren men det har ju varit semester. Tror även att jag ska få göra nån gynundersökning men jag är inte säker. Hör av mig igen med hur svaren såg ut.

Vet inte riktigt när du hade ÄL men om du har tur kan det ju ha funkat med att ni hade sex i fredags. Jag håller alla tummar o tår för att ni har träffat rätt för det är ni värda!!!
    Mina kurvor o ÄLsekret är väldigt tydliga men det verkar ju inte hjälpa ändå så jag tror helt klart att ni kan lyckas fast du inte haft jättetydliga höjningar o sänkningar!
    Kram
  • DubbelAA

Irmelie o Ceke: Grattis till 12 veckor o till lillpojken i magen! Känns skönt att höra lite solskenshistorier mitt i allt!!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet