• Aruba

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Jojjo77 skrev 2013-01-24 09:32:28 följande:
    Tack alla för omtanken. Jag har slutat gråta nu. Nu är jag mest arg, så j...la arg! Hela tiden! Var hos kuratorn igår och hon sa att det är sunt. Väljer att tro på henne så att jag inte behöver tro att jag är helt dum i skallen. Vi ska träffa läkaren nästa evcka och få en genomgång av vårt protokoll och det är det som blir vår riktiga dom. Skönt, men jobbigt. Jaja, så är det...

Det tror jag faktiskt också att det är... Ilska är energi, och är ett tecken på att du inte ger upp i livet, mycket bättre än att du t ex hade resignerat och rullat över på rygg (vilket hade varit fullt förståeligt...)

Är ju inte alls nån terapeut (långt ifrån) men beteendevetare och jag föredrar när jag träffar folk som är förbannade och skitfrusterade, för då vet jag att jag kan hjälpa dem. Har de bara "lagt av" så går det inte, för då kommer de inte att hjälpa sig själv och då kan jag inte hjälpa till, de har liksom ingen energi, varken av positivt eller negativt slag, och vi kommer ingenstans.

Tycker det  är super att du får terapeuthjälp, hoppas det kan hjälpa dig i processen.
  • Aruba

Glad Midsommar alla!

Skönt att höra att du ser lite ljusare på tillvaron Jojjo. Önskar dig allt gott

• Aruba
    Jojjo77 skrev 2013-09-24 17:09:48 följande:
    Hej igen! Vad ni alla är rara! Har saknat er känner jag Ja, vad konstigt livet blev. Det är lite märkligt att inte alls kunna påverka sin situation. Just nu finns min framtid hos en främmande kvinna och hennes menscykel... Konstigt. Det är 6-12 månaders väntetid på donator, minst. Vi har nu stått i 6 mån... Bara att fortsätta vänta.

Kram 
    Kram härifrån också... Kan inte Köpenhamn hjälpa snabbare? Storkkliniken eller vad den hette?
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2013-11-12 18:47:38 följande:
    Hej alla! Här var det ingen aktivitet alls ser jag Flört 

En liten uppdatering från mig. Nu är jag igång och kör en testcykel inför äggdonation. Det innebär att det börjar närma sig vår tur! Jag tar nässpray för att nedregleras, d v s hamna i klimakteriet, för att sedan ta tabletter för att byggas upp och vara redo för att ta emot ett ägg från en anonym fantastisk kvinna någonstans därute! Man gör en sån test, för att, ja, se om allt funkar. Sen blir det uppehåll med mediciner, tills vi har en donator och då sätts allt igång igen, men då på riktigt.

Det känns jättespännande att det äntligen börjar hända något att vi är igång igen, även om det nu inte är det roligaste man kan tänka sig, som vi är igång med, men ja, ni fattar nog vad jag menar. På något konstigt sätt så blir man härdad i allt det här onormala och helt plötsligt så sitter man i en situation där det här för oss är normalt.  

Så är läget nu i alla fall Skrattande 
    Gud vad roligt!! Jag ska hålla tummar, tår och allting annat. Håll oss uppdaterade, vi är många som tänker på dig.
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2013-11-29 11:03:17 följande:
    Liten uppdatering. Sprayen har funkat, så jag är nedreglerad. Sprayar fortfarande, men äter nu också östrogentabl för att bygga upp mig. Snart dags för VUL för att kolla slemhinnor. Mår halvbra. Är lite nere och livet känns tungt, igen. Men, men, skam den som ger sig.

Alltid runt juletid som vi håller på med allt sånt här. Känns tufft. På julafton är det två år sen vårt missfall...

Trevlig helg till er alla!Tomte
    Förstår om det är jobbigt - pepp till dig! Håll oss uppdaterade
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2013-12-02 18:57:32 följande:
    Tack!

Tidsperioden för hormonbehandlingen är ca 4-6 veckor. Jag är inne på fjärde veckan nu. Nässpray för att försättas i klimakteriet, östrogentabl för att bygga upp mig igen och sen tabl för att mensen ska komma igång, sen är jag hormonfri tills en donator faktiskt finns till oss. Man blir kollad med blodprov och VUL för att se att allt går som det ska. Man måste "slås ut" och byggas upp för att vara i fas med donatorns cykel. 

Väntetiden på en donator är 6 mån till 2 år, beroende på var man befinner sig i landet och om man går via landsting eller privat. Man kan också åka utomlands, många åker till Finland och där är väntetiden ca 6 månader har jag förstått. 

Vi har nu väntat i 8 mån. 
    Hoppar bara in för att peppa dig lite i din väntan :)
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2014-01-08 19:56:49 följande:
    Önskar er alla detsamma, god fortsättning! Snart är det vår Tyst{#emotions_dlg.flower}
    Bara lite ny pepping till dig. Kram, kram!!
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2014-01-28 14:08:26 följande:
    Uppdatering med positiv touch Vi har en donator på g. Nu närmar det sig. Snart kan det hända. Mörker blir till ljus och jag känner att jag kan andas igen
    Yeaaahhhh!! Grattis!!
  • Aruba
    Irmeline skrev 2014-03-15 22:33:18 följande:
    Jojjo hur mår du? Hur går det med allt? Hoppas du mår bra vad som än händer. Kram
    Här är en till som undrar hur det går Hjärta
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2014-03-24 16:19:47 följande:
    Hej alla! Vad söta ni är som tänker på mig, det värmer

Det går sakta med säkert framåt. Nästa vecka så börjar jag med nedgregleringshormoner, för att om en dryg månad vara redo för att (förhoppningsvis) ta emot ett befruktat ägg. Försöker att ta det lugnt och inte tänka för mycket på det alls. Mina tankar skenar lätt iväg och jag behöver kanske inte ens skriva att tankarna är av negativa slag...

Det är med spänning och med skräck man nu börjar närma sig det vi väntat på sååå länge. Jaja, naiviteten är för länge sen bortblåst, men hoppas på det bästa gör jag, trots allt.

Kram alla fina Hjärta
    Vad spännande - ska hålla alla tummar!!! Hjärta
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2014-05-07 19:50:17 följande:
    Hej alla! Äntligen kan jag komma med lite positiva nyheter. Ruvar just nu på ett ägg och har fått ägg till frysen. Det är långt kvar än, men tack vare ÄD kunde vi i alla fall få en chans!!! Jag lever nu på hoppet och NU SKA DET GÅ!!!
    Nähä!!!!???? Vad roligt! Supergrattis!! Klart att det går!!!!!!!
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2014-05-24 14:50:04 följande:
    Tack! Jag känner mig helt avtrubbad. Fattar ingenting. Heeelt overkligt! Nu hoppas jag att vi får gå hela vägen den här gången! Kram
    Supergrattis!! Gud, så kul!!!  Äntligen!
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2014-05-31 13:39:15 följande:
    Tack alla. Ljusrosa flytningar igår. Livrädd. Inget idag. Hoppet fick sig en törn. Det var så här vårt missfall startade sist...

Ring vården. I ditt case tycker jag att du ska oroa dig så lite som möjligt. Det är säkert ok men det lugnar att prata med proffsen ???? Kram på dig
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2014-06-16 13:44:39 följande:
    Ett litet hjärta pickade fint för oss idagHjärta Obeskrivlig lycka!
    Oh så roligt!! Grattis, grattis, grattis!! {#emotions_dlg.flower}Skål
  • Aruba
    KittK skrev 2014-07-06 11:46:31 följande:

Hoppar in och presenterar mig. Jag fyller 33 imorgon och har alltid varit övertygad att det här med barn inte skulle vara vägen för mig. Har en underbar man, en rikt liv med många vänner, ett bra jobb och alla ekonomiska förutsättningar för att skaffa barn men längtan efter ett barn har aldrig funnits där....förrän nu...tror jag.

Några av mina närmaste vänner har precis fått barn, är gravida eller planerar bebis. Mitt i allt detta står jag och undrar och jag kommer att missa något om jag inte tar chansen nu. Jag kan inte säga att jag har en stark längtan efter barn, däremot är det en fundering som ständigt snurrar i skallen. Till saken hör att min man inte alls går i barntankar.

Någon mer som funderar men inte är säker?

Oj, det där är svårt. Jag var precis som du, gillade inte ens barn, planerade inte barn, längtade inte barn. Men så plötsligt kom ändå barn på agandan och vi bestämde oss.

Med facit i hand är det det bästa jag gjort. Men så tänker jag ju NU... Jag vet inte om jag saknat det om jag inte ens funderat på det. Så jag tror det är jättesvårt att råda åt något håll i de här sammanhangen. Dock tycker jag att du ska tänka dig för noga, så du gör rätt val - för dig.
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2014-11-30 10:58:44 följande:
    Grattis! Vad kul! Hoppas att höften snart blir bra! 

Nu har jag kommit in i sista fasen. Vi ska ha i januari, så nu vill jag bara ha julen överstökad  

Kram till dig och alla andra och ha en trevlig första advent!
    Har det hänt nåt än? Superspännande!!
  • Aruba

Maken vill gärna ha en till. Jag är tveksam då han tar mycket egentid men det blir liksom inget över till mig, samt att mycket av hemmajobbet hamnar på sig (han har INGEN förmåga att skynda sig, han är en tänkare som måste planera och fundera i detalj innan han tar beslut...)

Däremot hade det varit kul med ett syskon för vår dotters skull, men det känns som att det skulle bryta ryggen på mig..

• Aruba
    Finlandssvenska skrev 2015-01-27 19:07:38 följande:

Jojjo hur går det?

Ernlia visst bor du i mariehamn? Kommer att börja jobba ibland i mariehamn på nya jobbet... Kommer ner flygande från österbotten imorgon för jobb i mariehamn i 2 dagar med övertagandet av en servicedisk där...

Jojjo, här är en till som undrar... Är bebisen här ??
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2015-02-20 07:24:16 följande:

Hej alla!

Ja, nu är hon här!!! I slutet av januari kom hon äntligen, vår efterlängtade guldklimp! ?? Vi mår alla bra, men jag fattar fortfarande inte att det är sant. Tror att hon bara är till låns ???? Livet har fönstats helt, bara till det positiva. Väntan och längtan har varit lång, som om graviditeten varar i drygt fyra år.

Till alla som kämpar och sliter, det går till slut, och, det är värt det!

Kram ??

Åh, så härligt! Så glad jag är för er skull! Grattis till er underbara flicka! Bara njut!!
  • Aruba
    Jojjo77 skrev 2015-02-20 07:24:16 följande:

Hej alla!

Ja, nu är hon här!!! I slutet av januari kom hon äntligen, vår efterlängtade guldklimp! ?? Vi mår alla bra, men jag fattar fortfarande inte att det är sant. Tror att hon bara är till låns ???? Livet har fönstats helt, bara till det positiva. Väntan och längtan har varit lång, som om graviditeten varar i drygt fyra år.

Till alla som kämpar och sliter, det går till slut, och, det är värt det!

Kram ??

Nu måste du ändra din profil från barnlös till mamma Hjärta{#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet