Sophy80 skrev 2011-08-01 12:05:18 följande:
DubbelA
Tack för stödet! Visst är det på något sätt skönt de gånger man inte får till det vid ÄL - även om det svider lite. Det är ju hur jobbigt som helst att hoppas varje månad runt BIM.
Ni har hållit på i ett år, inte sant? Hur har blod- och spermietester fallit ut hittills? Simmare (35%), ägglossning (20%), äggledare (25%), livmoder (10%) är de som står för majoriteten av problemen.
Om han har bra simmare och dina blodprover inte visar på t ex hormonrubbning eller sköldkörtelproblem, kan du också göra VUL (ung 10 dagar efter mensens första dag) för att kolla att du har follikeltillväxt och faktiskt får ÄL. Dessutom är det bra att göra VUL för att kolla att du bygger upp en bra slemhinna i livmodern, annars kan du behöva progesterontillskott under lutealfasen. Ägglossning kan också kollas med ett blodprov 7 dagar efter ÄL, progesteron ska vara över 7 har jag för mig. Det kanske är det blodprovet du gjort?
Nästa steg är garanterat HSG. Alltså en kontraströntgen av livmoder och äggledare som görs innan ÄL.
Får ni ingen förklaring till barnlösheten efter dessa test, blir det mer komplicerat. Finns miljarder av ovanliga saker som kan orsaka barnlöshet. Post-coital-test, alltså ett test av ditt fertila sekret ett antal timmar efter samlag, kan göras för att kolla om ditt sekret tar död på simmarna. Kan avhjälpas med partnerinsemination. Kan också hända att man har för tjocka äggblåsor och att läkarna måste hämta ut mogna ägg med en nål (eller om det handlade om att sticka hål på blåsan bara?). Om det istället handlar om att du har ett starkt immunförsvar och att din kropp stöter bort ägg som befruktats av din killes simmare, blir det än mer komplicerat. Då finns ingen hjälp att få i Sverige och IVF funkar inte. Finns några kliniker i Europa och USA som är duktiga på den biten.
Men risken att ni inte faller in i de kategorier jag räknade upp först, är väldigt liten. Bara 10 % av par med problem har ovanliga eller oförklarliga orsaker. Risken att man inte skulle kunna hitta orsaken till er barnlöshet, är bara 5%.
Nemi
Tack för pepp! Så spännande med temphöjningen på BIM! Din FF ser fantastiskt bra ut, hoppas att det inte är mensvärk utan .. typ hård i magen? Håller tummarna.
Marja
Grattis till fröet! Skönt att du får vara lite "normal". Får jag fråga - vad är det du inte kan leva öppet med?
Min man är duktig på att stötta mig i allt mitt neg-tänk kring barngörandet. Men vi har ohyggliga gräl som bottnar i en bristande kommunikation och förståelse på andra plan. Det gör att göra-barn-problemen ändå känns än tyngre att bära. Ibland verkar det som att det kommer att vända. Häromdagen sa min man att vi måste prata mer. Om allt. En timme senare hade vi ett nytt katastrofalt gräl (i bilen! livsfarligt!) som bottnade just i brist på prat. Snart måste vi nog börja klistra upp listor med regler på väggarna hemma, typ som familjerna i SuperNanny-programmen, haha.
Polarlantis
Grattis till förlovningen! Nästa gång kommer säkert fostret att hålla sig kvar i livmodern. Det skadar ju inte att ladda med extra progesteron och barnalbyl ;)
EGO
NU fick jag ett kryss på FF. Helt oväntat. Ingen större förvarning med ÄL-slem. Funderade i fredags på om det skulle lossa ett ägg, då hade jag lite, lite ÄL-slem. Men sen när vi sexade så verkade det inte alls handla om ÄL och jag antog att jag blandat ihop det med gammalt.. hrm, simmarslem. Väntar på leverans av nya ÄL-stickor, så jag hade inte testat på flera dagar heller. Att jag hade tempdipp i onsdags och torsdags tänkte jag inte ens på att koppla samman med en ÄL.
Jag tror inte att vi fick till det, med andra ord. Myste i bingen i fredags och lördags, men jag gissar att det var försent då.
Vad tror ni? Tisdag samma temp som vanligt (36.5), tempdipp onsdag-torsdag (36.3), marginellt högre temp fredag (36.4), ytterligare en osignifikant höjning lördag (36.5), märkbar höjning söndag (36.7) och idag ännu högre (36.8). Slemmet: lite äggviteaktigt fredag, så gott som torrt lördag. Fredag var försent för sex, tror ni inte?
Ja konstigt nog är det gansk skönt för de senaste månaderna när vi inte fått till det har jag knappt tänkt på att mensen är på ingång. Eftersom jag tempat o har en ruskigt jämn cykel så har jag iaf försökt känna efter hur tecknen på mens har känt så att jag, när vi väl får till det vid rätt tidpunkt, ska kunna känna skillnad o inte hoppas i onödan.
Vi har inte skyddat oss på flera år (snart 3) men förökt aktivt det senaste året. Tror att det kanske är därför som jag fått lite panik då det inte har hänt någonting alls under senaste året. I morgon ska vi till gynmottagningen för att få våra testsvar från första testerna. Har varit segt att vänta så länge på svaren men det har ju varit semester. Tror även att jag ska få göra nån gynundersökning men jag är inte säker. Hör av mig igen med hur svaren såg ut.
Vet inte riktigt när du hade ÄL men om du har tur kan det ju ha funkat med att ni hade sex i fredags. Jag håller alla tummar o tår för att ni har träffat rätt för det är ni värda!!!
Mina kurvor o ÄLsekret är väldigt tydliga men det verkar ju inte hjälpa ändå så jag tror helt klart att ni kan lyckas fast du inte haft jättetydliga höjningar o sänkningar!
Kram