• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Mumwannabe79

Tack för gratulationerna! Glad 

Anwen:
    Jag mådde också piss av att vara gravid, men som alla säger, det var värt det nu när underverket är född.

• Kattflickan

Grattis Mum!!! Missade ditt inlägg. Vi fick vår Klara för två veckor sedan.

• Saftmedbulle
    Jojjo77 skrev 2013-03-10 18:29:52 följande:
    Tack för svar. Det är verkligen inte lätt, det här med äggdonation. Å ena sidan tänker jag som du Anwen och å andra sidan som du Kattflickan. Det som känns viktigare än gener för mig, är att få bära och att få föda ett barn. Så mycket annat känns inte så intressant. Samtidigt slås jag av tanken att jag kanske inte kommer känna så om vi nu löper linan ut och man skulle bli gravid, då kanske andra tankar sätter in... Jag har också genetiska sjukdomar i min familj, som kan vara bra att "bli av med", då det är stor risk att barnet skulle födas sjuk. Adoption är för mig och min man helt otänkbart. Det känns för mig jättekonstigt att bara tänka tanken på att helt plötsligt ha fått ett barn, som inte har någon koppling alls till mig eller min man. Då känns det mer naturligt för mig att tänka mig fosterbarn, då man kör med öppna kort, du är inte vårt genetiska barn. Men drar jag det en vända till så har jag en styvnar som ÄR min pappa, i hjärtat, så då spricker hela grejen med att inte förstå adoption. Ja, hjälp, ni ser hur det snurrar i skallen. Vill som sagt bära och föda ett barn. Men är det värt det till varje pris? Jag vet inte. Tänker jag för mycket? Troligtvis.
    Tycker inte att du tänker för mycket, Det ÄR ett viktigt beslut och jag tror att man behöver stöta och blöta innan man kommer fram till ett beslut. Ett tips... prova att göra en för och emot-lista. Det är sällan svart-vitt, utan det finns för- och nackdelar med båda sidor.
    Jag tänker som du vad gäller adoption, men vet inte själv hur jag skulle ställa mig till ÄD. Känner några som fått ÄD och som är nöjda med det. Det är klart att det väcker frågor, men deras barnlängtan var större och de valde det spåret. Håller tummarna för dig och hoppas att du blir klokare och vet hur ni ska gå vidare. Du tänker INTE för mycket (förstår att det är jobbigt att gå runt och tänka på det, så klart...). Pepp!
  • Jojjo77
    Kattflickan skrev 2013-03-10 20:15:44 följande:
    Grattis Mum!!! Missade ditt inlägg. Vi fick vår Klara för två veckor sedan.

Tror jag har missat att säga grattis, så, GRATTIS!!!
  • Jojjo77
    Saftmedbulle skrev 2013-03-11 12:43:22 följande:
    Tycker inte att du tänker för mycket, Det ÄR ett viktigt beslut och jag tror att man behöver stöta och blöta innan man kommer fram till ett beslut. Ett tips... prova att göra en för och emot-lista. Det är sällan svart-vitt, utan det finns för- och nackdelar med båda sidor.
    Jag tänker som du vad gäller adoption, men vet inte själv hur jag skulle ställa mig till ÄD. Känner några som fått ÄD och som är nöjda med det. Det är klart att det väcker frågor, men deras barnlängtan var större och de valde det spåret. Håller tummarna för dig och hoppas att du blir klokare och vet hur ni ska gå vidare. Du tänker INTE för mycket (förstår att det är jobbigt att gå runt och tänka på det, så klart...). Pepp!

Tack snälla du. Jag väntar nu på att få en kontakt med ett par som gjort ÄD, så att man kan få ställa lite frågor till några som har varit och är i exakt samma sits som oss. Kontakten förmedlas av vår kurator, väldigt bra.

Igår hade jag en rejäl svacka och var jätteledsen över hela vår situation, den känns så sjuk på något sätt... Min kloka mamma bollade tankar med mig och lyckades faktiskt att vända mina nattsvarta tankar till något bra. När hon och jag pratat så lyfte jag allt med min man och vi fick ett jättebra samtal, med många tårar förvisso, men det kändes skönt.

Jag har tidigare i livet varit med om att människor som stått mig mycket nära har dött. Det här vi går igenom tar fram lite liknande känslor tycker jag. Skillnaden är att när någon dör blir man ledsen bearbetar och går på något sätt vidare, men man bär med sig den som inte längre finns inom sig. Nu ska jag sörja något jag kanske aldrig kan få och det innebär också att jag inte vet när jag ska kunna gå vidare för jag får aldrig ett avslut. Kanske låter flummigt, men sorgen och det där onda i hjärtat, känslan av hjälplöshet och maktlöshet, den gnager därinne och jag vet inte hur jag ska få bort den...

Idag är en bättre dag och det går upp och ner. Men, det gör ändå väldigt ont i själen...
  • DubbelAA
    Jojjo77 skrev 2013-03-13 13:29:30 följande:

Tack snälla du. Jag väntar nu på att få en kontakt med ett par som gjort ÄD, så att man kan få ställa lite frågor till några som har varit och är i exakt samma sits som oss. Kontakten förmedlas av vår kurator, väldigt bra.

Igår hade jag en rejäl svacka och var jätteledsen över hela vår situation, den känns så sjuk på något sätt... Min kloka mamma bollade tankar med mig och lyckades faktiskt att vända mina nattsvarta tankar till något bra. När hon och jag pratat så lyfte jag allt med min man och vi fick ett jättebra samtal, med många tårar förvisso, men det kändes skönt.

Jag har tidigare i livet varit med om att människor som stått mig mycket nära har dött. Det här vi går igenom tar fram lite liknande känslor tycker jag. Skillnaden är att när någon dör blir man ledsen bearbetar och går på något sätt vidare, men man bär med sig den som inte längre finns inom sig. Nu ska jag sörja något jag kanske aldrig kan få och det innebär också att jag inte vet när jag ska kunna gå vidare för jag får aldrig ett avslut. Kanske låter flummigt, men sorgen och det där onda i hjärtat, känslan av hjälplöshet och maktlöshet, den gnager därinne och jag vet inte hur jag ska få bort den...

Idag är en bättre dag och det går upp och ner. Men, det gör ändå väldigt ont i själen...

Hjärta 
  • Jojjo77

Värst vad det är stiltje härinne då!!!

Anwen - Hur mår du?

Alla ni andra hur mår ni?

Ha en skön helg!Solig

• Anwen
    Jojjo77 skrev 2013-04-05 11:13:33 följande:
    Värst vad det är stiltje härinne då!!!

Anwen - Hur mår du?

Alla ni andra hur mår ni?

Ha en skön helg!Solig
    Ja, har blivit väldigt tyst här inne tycker jag! Undrar också hur det går för er andra?

Jag mår fortfarande ganska piss och är fortsatt sjukskriven t.o.m. måndag, sen får vi se... Vill kunna komma igång och jobba åtminstone halvdagar, men denna vecka har varit hemsk! Hamnade i otakt med mina tabletter mot illamående = fick inte behålla något och kunde inte få i mig tabletterna (som då triggade kräkreflexen), så gick 2 dygn utan tabletter innan jag lyckades få i mig en igen :S, men nu börjar det återgå i fas så hoppas det ska gå bättre. v. 11+3 idag, så hoppas verkigen illamåendet ger med sig snart. Varit på inskrivning, och de värden man fick veta direkt såg bra ut. Magen är svullen som tusan! Svårt att dölja :). RUL planerat 20 maj, känns som en eeeeeeevighet dit!

Hur går det för er då?
  • Saftmedbulle

Det är bra här... Lilla M vände sig på mage första gången igår (när jag var och duschade, så jag missade det...men idag såg jag det :)
    Dagarna bara rusar iväg och i maj ska min man oxå vara föräldraledig. Vi funderar på att åka runt lite i Sverige, Danmark och Tyskland...ska bli roligt. Förut, när vi var gravida, hade vi tänkt resa lite längre bort (typ västindien), men eftersom M är x-tra infektionskänslig så blir det inte så. Känns helt ok ändå...jag menar...det viktigaste är ju att vi är friska.

Anwen: Jaa, RUL känns alltid så himla avlägset. Tråkigt att du behöver vara sjukskriven, men bra att du tar hand om dig. Jag var oxå sjukskriven under min graviditet, men för ett brutet ben, ha, ha... Inte helt fel att få ta det lugnt, ser jag så här i efterhand.

Jojjo: Hur går det för dig? Har tänkt på dig...förstår att du är i en jättejobbig sits. Pepp och vänliga tankar!

• kristin10

Första gången på länge sitter jag och väntar på och vill att mensen ska börja. Har inbokat äggledarspolning till på fredag, så den skulle verkligen få komma igång nu. Om det drar ut på tiden är det inte säkert läkaren har tid veckan efter...

Varför kan mensen inte vara regelbunden nu, när den ändå varit det senaste 3-4 månaderna???

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet